Muren verven voor projectie. Tips welkom!

Started by Miriam, February 19, 2018, 21:51:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

#25
Hoi,

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het realistisch is om steeds te verhuizen met je beamer en alle andere spullen! Daar komen zoveel haken en ogen bij dat het niet meer leuk is...
Het beste en handigst lijkt me echt om op 1 muur te gaan beameren.

Wat de juiste grote is qua afstand is eigenlijk heel persoonlijk. Tegenwoordig zijn de projectoren zo goed dat je 1 op 1 kan zitten maar sommige mensen houden daar niet van, die zitten liever verder weg.
Waar zit je het liefst in de bioscoop?

Qua grootte zitten er ook wat haken en ogen aan een projector. De meeste projecteren tussen de 2.0mt breed en 2.60 breed. Ga je breeder neemt de kwaliteit in lichtopbrengst heel snel af, waardoor het dus niet meer mooi is om te kijken.

Ik zou eerst kijken naar de projector daarna naar de breedte (in jou geval).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

pameijer

Quote from: Miriam on February 20, 2018, 22:52:47
Omtrekscherp of statiefscherm hoewel financieel gezien hele goede oplossingen, maar beiden niet mooi.. (vind ik.) Maar ik waardeer de tips, dankjulliewel!!


Niet mooi snap ik niet helemaal..... Als je niet kijkt staat het scherm ergens opgerold in een hoekje onzichtbaar te wezen. En als je wel kijkt kijk je naar het beeld, niet naar het scherm als het goed is!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Miriam

#27
Quote from: reza on February 21, 2018, 07:44:12
Hoi,

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het realistisch is om steeds te verhuizen met je beamer en alle andere spullen! Daar komen zoveel haken en ogen bij dat het niet met leuk is...
Het beste een handigst lijkt me echt om op 1 muur te gaan beameren.

Wat de juiste grote is qua afstand is eigenlijk heel persoonlijk. Tegenwoordig zijn de projectoren zo goed dat je 1 op 1 kan zitten maar sommige mensen houden daar niet van, die zitten liever verder weg.
Waar zit je het liefst in de bioscoop?

Qua grootte zitten er ook wat haken en ogen aan een projector. De meeste projecteren tussen de 2.0mt breed en 2.60 breed. Ga je breeder neemt de kwaliteit in lichtopbrengst heel snel af, waardoor het dus niet meer mooi is om te kijken.

Ik zou eerst kijken naar de projector daarna naar de breedte (in jou geval).

Denk dat je gelijk hebt. Het blijkt allemaal stukken minder simpel dan ik dacht.

Maar in mijn woonkamer zou ik op zich wel redelijk makkelijk moeten kunnen switchen van de ene muur naar de andere (die er haaks op staat), dat is slechts een kwestie van de beamer een kwartslag draaien lijkt me..

Bestaan er ook projecteren waarmee ik zowel 1 meter, als 2 meter breed kan projecteren?

In de bioscoop zit ik het liefst achterin.. (Ook als ik in m'n eentje ben :laugh: )



Miriam

Quote from: pameijer on February 21, 2018, 07:50:10
Niet mooi snap ik niet helemaal..... Als je niet kijkt staat het scherm ergens opgerold in een hoekje onzichtbaar te wezen. En als je wel kijkt kijk je naar het beeld, niet naar het scherm als het goed is!

Haha, tja, verschil moet er zijn :D Ik kijk inderdaad naar het beeld, maar ik zie het scherm wel. Hetgeen waarmee het beeld omgeven is moet ook naar mijn zin zijn.. Anders stoor ik me eraan, zo ben ik nu eenmaal, kan er ook niets aan doen.


Zymotic

Quote from: Miriam on February 21, 2018, 09:54:25
Denk dat je gelijk hebt. Het blijkt allemaal stukken minder simpel dan ik dacht.

Maar in mijn woonkamer zou ik op zich wel redelijk makkelijk moeten kunnen switchen van de ene muur naar de andere (die er haaks op staat), dat is slechts een kwestie van de beamer een kwartslag draaien lijkt me..

Bestaan er ook projecteren waarmee ik zowel 1 meter, als 2 meter breed kan projecteren?

In de bioscoop zit ik het liefst achterin.. (Ook als ik in m'n eentje ben :laugh: )

Ik zie geen mogelijkheid dat je de beamer ergens ophangt en een kwartslag kan draaien, en dan tot de formaten kan komen die je wilt. Om een meter breed te projecteren moet je redelijk dicht bij de muur zitten met de beamer. Als je deze een kwartslag draait kom je niet op de 2 mtr op de door jouw gewenste muur.

Je maakt het jezelf een heel stuk makkelijker om je je tot één plek te beperken. Ik zou op de plek waar je tot 1mtr wilt gaan, een TV ophangen en de andere muur gebruiken voor projectie.

Miriam

#30
Quote from: Zymotic on February 21, 2018, 10:22:41
Ik zie geen mogelijkheid dat je de beamer ergens ophangt en een kwartslag kan draaien, en dan tot de formaten kan komen die je wilt. Om een meter breed te projecteren moet je redelijk dicht bij de muur zitten met de beamer. Als je deze een kwartslag draait kom je niet op de 2 mtr op de door jouw gewenste muur.

Je maakt het jezelf een heel stuk makkelijker om je je tot één plek te beperken. Ik zou op de plek waar je tot 1mtr wilt gaan, een TV ophangen en de andere muur gebruiken voor projectie.

Ik wil de beamer niet ophangen.. Ik wil hem op een (licht van gewicht) stellingkast plaatsen. En ik wil geen tv aan mijn muur.. Mijn muren moeten leeg zijn. Heb ook geen schilderijen of foto's hangen, vind dat erg onrustig ogen.

Jullie begrijpen al, dat de uitstraling (= minimalistisch) van mijn woonkamer voor mij minstens zo belangrijk is als hoe ik straks mijn Netflix series wil kunnen kijken.

Ja, het zit er dik in dat ik één plek moet kiezen voor projectie. Maar ik wil wel alle mogelijkheden onderzoeken.

Bedankt voor je advies!!

Zymotic

ok, duidelijk. Mijn advies is dan om zeker geen scherm te nemen en inderdaad op de muur te projecteren. Anders ben je eerst steeds bezig om je beamer goed af te stellen binnen de kaders.

Vind je stereo geluid voldoende of wil je 5.1 geluid?

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Teejoo

Misschien is het een goed idee om eens ergens te gaan kijken bij iemand? Dan zie de de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Miriam

Quote from: Zymotic on February 21, 2018, 10:53:32
ok, duidelijk. Mijn advies is dan om zeker geen scherm te nemen en inderdaad op de muur te projecteren. Anders ben je eerst steeds bezig om je beamer goed af te stellen binnen de kaders.

Vind je stereo geluid voldoende of wil je 5.1 geluid?

Inderdaad.. Thanks!

Google vertelt me net wat 5.1 geluid is.. Supertof, zo'n opstelling. Dat is iets voor later, kan het nu niet bekostigen en al zou het wel kunnen, zou ik alsnog slechts gaan voor het minimale en gaandeweg naar wens en nieuwe inzichten upgraden.


Miriam

Quote from: master30 on February 21, 2018, 10:57:19
of een elektrisch scherm?

Daar ga ik uiteindelijk wel naar toe denk ik.. Maar voorlopig houd ik het op de muur!

Miriam

Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 12:39:30
Misschien is het een goed idee om eens ergens te gaan kijken bij iemand? Dan zie de de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Hoe geweldig me het ook lijkt om e.e.a. in real life te checken, in dit stadium zou ik daardoor alleen maar ontmoedigd raken.. Ik ben gevoelig voor dingen die mijn pet te boven gaan, en helaas niet in positieve zin haha.

Maar voor later lijkt me dat zeker een leuk idee, bedankt voor de tip!

reza

Mijn advies koop een beamer met geluid erin.
Ben je gelijk klaar. Als je tevreden bent met een laptop en dat geluid, dan ben je meeer dan tevreden met een beamer en dat geluid. Je hebt heel veel verschillende data beamers die niet zoveel kosten en waar een bak licht vanaf komt waardoor je het hele jaar door avond of ochtend kan kijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

donaldk

Je kunt ook een ultra short throw beamer nemen. Ik vergat eerder een laser-fosfor lichtbron optie die imiddels wel een redelijk beeld levert, maar toch niet superduur is Casio.

Actieve speakers, al dan niet met bluetooth voor audio erbij en gaan met die banaan. Gewoon schijnen kun je zien hoe strak je het stuckwerk wilt hebben.

Je kijkt geen live TV, dus bron is simpel een mediaspelertje en dan of netwerk kabel/wifi of gewoon een usb stick erin en spelen maar.

Miriam

Quote from: reza on February 21, 2018, 13:02:14
Mijn advies koop een beamer met geluid erin.
Ben je gelijk klaar. Als je tevreden bent met een laptop en dat geluid, dan ben je meeer dan tevreden met een beamer en dat geluid. Je hebt heel veel verschillende data beamers die niet zoveel kosten en waar een bak licht vanaf komt waardoor je het hele jaar door avond of ochtend kan kijken.

Het geluid uit mijn laptop ervaar ik gewoon als slecht. Ik sluit er een extern speakersetje op aan als ik ga Netflixen of Youtuben.

Dus een beamer met geluid erin, hoewel erg makkelijk, gaat 'm niet worden.

Een beamer die niet zoveel kost en waar een bak licht vanaf komt klinkt natuurlijk goed!

Miriam

Quote from: donaldk on February 21, 2018, 13:02:48
Je kunt ook een ultra short throw beamer nemen. Ik vergat eerder een laser-fosfor lichtbron optie die imiddels wel een redelijk beeld levert, maar toch niet superduur is Casio.

Actieve speakers, al dan niet met bluetooth voor audio erbij en gaan met die banaan. Gewoon schijnen kun je zien hoe strak je het stuckwerk wilt hebben.

Je kijkt geen live TV, dus bron is simpel een mediaspelertje en dan of netwerk kabel/wifi of gewoon een usb stick erin en spelen maar.

Bedankt, ga ik zeker opzoeken.

Om eens te projecteren nog voor het klussen is een slim idee. Heel voor de hand liggend eigenlijk maar totaal niet aan gedacht. Ik was me aan het focussen op mijn muren en wilde daarna de rest doen, maar misschien is het beter om me eerst op de beamer te concentreren. Puik plan, thanks.

Zymotic

Of gewoon heel simpel met een goede hoofdtelefoon. Heb je iig geen zorgen meer over het geluid.

donaldk

Wel een hoofdtelefoon met ingebouwde versterking, want beamertjes hebben geen ingebouwde versterker.

Teejoo

Quote from: Miriam on February 21, 2018, 12:59:29
Hoe geweldig me het ook lijkt om e.e.a. in real life te checken, in dit stadium zou ik daardoor alleen maar ontmoedigd raken.. Ik ben gevoelig voor dingen die mijn pet te boven gaan, en helaas niet in positieve zin haha.

Maar voor later lijkt me dat zeker een leuk idee, bedankt voor de tip!
ik denk juist dat je dat helpt om alle info van die nerds in dit topic goed op waarde te schatten  :D
Maar serieus, je kunt blijven vragen of googlen. Als je het kunt zien en ervaren bij iemand of een goede zaak helpt dat enorm bij de keuzestress. Dan zie je iets waarna vanzelf de vragen die je hebt getest of beantwoord kunnen worden.
Andere dingen zoals geluid kun je zelf al testen of bedenken wat je wilt, maar het lijkt me logisch dat dat altijd uit de richting van het beeld moet komen. En vergeet niet, bij een groot berld hoort ook een groter geluid  ;)

Miriam

Quote from: Zymotic on February 21, 2018, 13:27:03
Of gewoon heel simpel met een goede hoofdtelefoon. Heb je iig geen zorgen meer over het geluid.

Quote from: donaldk on February 21, 2018, 17:43:16
Wel een hoofdtelefoon met ingebouwde versterking, want beamertjes hebben geen ingebouwde versterker.

Goeie! Ideaal om te starten.





Miriam



Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 17:44:56
ik denk juist dat je dat helpt om alle info van die nerds in dit topic goed op waarde te schatten  :D
Maar serieus, je kunt blijven vragen of googlen. Als je het kunt zien en ervaren bij iemand of een goede zaak helpt dat enorm bij de keuzestress. Dan zie je iets waarna vanzelf de vragen die je hebt getest of beantwoord kunnen worden.
Andere dingen zoals geluid kun je zelf al testen of bedenken wat je wilt, maar het lijkt me logisch dat dat altijd uit de richting van het beeld moet komen. En vergeet niet, bij een groot berld hoort ook een groter geluid  ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik schat alle info op waarde. :)  Het is zaak dat ik me gewoon vast blijf bijten in dit projectje tot er iets van een HT staat.

En ja, geluid is superbelangrijk. Maar ik zie nu wat er op dat gebied allemaal mogelijk is, en dat is duizelingwekkend veel. Omdat het altijd fijn is een goeie hoofdtelefoon te hebben, is dat de eerste investering die ik ga doen wat het geluid betreft. Nu wil ik de noodzakelijke basisdingen in orde hebben, hierna kan ik rustig gaan bedenken en uitzoeken waar ik naartoe wil werken qua geluid. Want dat een beetje HT er niet met een paar knaken staat, is wel duidelijk..  :turn:

Ben wel erg blij dit forum ontdekt te hebben, tof dat jij en vele anderen zoveel (technische..) info en gebruikerservaringen delen hier. Helemaal goed.

Miriam

#46
Ik vind het reuze moeilijk om een muur te kiezen.. Na Reza's opmerking over waar ik het liefst zit in de bioscoop (achterin), zou het kleine muurtje (muur 1 op de plattegrond hieronder) het fijnst moeten zijn om naar te kijken voor mij, denk ik. Met een kijkafstand van zo'n 5 meter moet de projectie dan wel over de hele breedte van dat muurtje (179cm).

Teejoo

Quote from: Miriam on February 21, 2018, 19:48:51
Ik vind het reuze moeilijk om een muur te kiezen.. Na Reza's opmerking over waar ik het liefst zit in de bioscoop (achterin), zou het kleine muurtje (muur 1 op de plattegrond hieronder) het fijnst moeten zijn om naar te kijken voor mij, denk ik. Met een kijkafstand van zo'n 5 meter moet de projectie dan wel over de hele breedte van dat muurtje (179cm).
Ok, waar zou je de projector op kunnen zetten en waar staat het rek waar je het over hebt? want wellicht valt er iets te combineren.

Miriam

Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 20:08:36
Ok, waar zou je de projector op kunnen zetten en waar staat het rek waar je het over hebt? want wellicht valt er iets te combineren.

Er staat nu een goedkoop houten stellingkast achter de bank, lijkt een vreemde plek maar ik vind het mooi wat het optisch met de bank doet: die oogt daardoor nog groter en comfortabeler. Als de muren zijn gedaan komt er een nieuwe stellingkast. Misschien zet ik er twee naast elkaar. De afmetingen van de gewenste kast staan hieronder:

Teejoo

#49
Dan zou je de projector zelfs vast in het rek kunnen plaatsen (kwartslag gedraaid richting muur) , en gebruik kunnen maken van horizontale lensshift en zoom om het op de correct muur te projecteren!