Muren verven voor projectie. Tips welkom!

Started by Miriam, February 19, 2018, 21:51:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miriam

Hi,

Vandaag dit forum ontdekt na een paar weken met het abstracte idee rond gelopen te hebben om een beamer aan te schaffen in plaats van een tv. De hoeveelheid en verscheidenheid aan info op het forum duizelt me.. Dus heb ik maar besloten om simpelweg een begin te maken met het geschikt maken van mijn muren om op te kunnen projecteren. Ik heb nooit eerder geklust, denken jullie dat het me lukt de muren zelf te egaliseren of is het beter om daar een beunhaas voor in te schakelen..? Budget voor een professionele klusser is er niet, maar als het goed te doen is dan hoef ik ook die beunhaas niet in huis te halen.

Na projectieverf heb ik op het forum ontdekt dat de beste verf om op te projecteren de kleur Grey Screen is, dus dat komt straks op mijn muren. Wie suggesties heeft voor betere verf, ik verneem ze heel graag!  :smile:

Wat de beamer aangaat, na een niet geringe verscheidenheid aan technische specificaties tegengekomen te zijn moet ik eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk helemaal geen trek meer in heb uit te moeten zoeken welke beamer geschikt is voor mij. Mijn brein raakt er helemaal door in de knoop. Lijkt het allemaal maar moeilijk of is het ook echt zo?

Anyhow, ik ben heel benieuwd waar dit me gaat brengen, ik hoop dat het me lukt datgene te bereiken wat ik voor ogen heb.

Tips voor deze complete beginner zijn altijd welkom!

Groet,

Miriam.


EDIT 21-2-18: Plattegrond woonkamer bijgevoegd, de rode lijnen zijn de muren waarop ik wil kunnen projecteren, maar als het qua switchen van set-up te onpraktisch blijkt, zal ik één muur moeten kiezen. De bank staat nu in de hoek van mijn woonkamer tegen de raamzijde aan. In de toekomst zou ik een elektrisch scherm willen hebben aan de kant van muur 1.


reza

Doe jezelf een plezier. Laat die muur lekker opknappen door iemand die er verstand van heeft.
En wees dan de slimste om een projectie scherm aan te schaffen! Dus niet op een muur projecteren!
Wat is je budget? En wat wil je gaan projecteren? Film? Data? Hoe groot?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#2
Leuke plannen!

Ik zou allereerst nadenken waarvoor je de projector gaat gebruiken. Dagelijks voor TV of echt alleen voor films? Anders kan je lamp snel op zijn en is een grotere TV wellicht een beter idee. Ook zul je voor een optimaal resultaat de kamer moeten verduisteren. Er zijn wel speciale schermen die je met omgevingslicht kunt gebruiken maar die zijn kostbaar.

Mocht een projector toch gewenst zijn zou ik zeker een eenvoudig spanscherm kopen. Die zijn helemaal niet duur en je weet tenminste zeker dat je goed beeld krijgt.

De juiste projector is tenslotte vooral een budget vraagstuk denk ik. Wat heb je in gedachten?

Miriam

Quote from: reza on February 19, 2018, 22:23:35
Doe jezelf een plezier. Laat die muur lekker opknappen door iemand die er verstand van heeft.
> Genoteerd..

QuoteEn wees dan de slimste om een projectie scherm aan te schaffen! Dus niet op een muur projecteren!
Maar maar.. Ik vind die projectieschermen lelijk. Ik heb een vrij minimalistisch interieur, waar lelijke dingen niet welkom zijn omdat die anders erg opvallen :) . Het enige wat er qua looks net mee door kan zijn die vaste schermen met mooie rand. Maar dat is ook geen optie want ik wil op verschillende muren kunnen projecteren. Mijn woonkamer heeft de vorm van een vierhoek; twee lange muren en twee smalle. Ik wil groot op de grote muur kunnen projecteren en klein op het kleine muurtje, en dan wil ik ook nog eens in mijn slaapkamer kunnen projecteren als ik daar zin in heb..

QuoteWat is je budget? En wat wil je gaan projecteren? Film? Data? Hoe groot?
Dat weet ik nog niet, ik heb geen enkel idee wat de kosten/kwaliteit-verhoudingen zijn. Moet het in ieder geval zo laag mogelijk houden. Misschien kijk ik gewoon hoe ver ik kom, hoge eisen heb ik niet. Ik kijk serie's op mijn laptop en dat vind ik al chill, dus erop vooruit gaan zal ik sowieso.. Ik volg dagelijks wel een tv-serie, die wil ik sowieso geprojecteerd hebben. Soms een film, en van social media zoals Facebook en Youtube maak ik regelmatig gebruik.

De muren waar ik op wil kunnen projecteren zijn:

Muur 1: 196 bij 177cm (max. kijkafstand ong. 510cm)
Muur 2: 255 bij 420cm (max. kijkafstand ong. 330cm)
Muur 3: 255 bij 350cm (max. kijkafstand ong. 220cm)

Miriam

#4
Quote from: Teejoo on February 19, 2018, 22:41:50
Leuke plannen!
Thanks! :D

QuoteIk zou allereerst nadenken waarvoor je de projector gaat gebruiken. Dagelijks voor TV of echt alleen voor films? Anders kan je lamp snel op zijn en is een grotere TV wellicht een beter idee.
Oh.. Lamp snel op.. Lampen zijn zeker megaduur? Het is inderdaad voor dagelijks gebruik.. Ik ben zo'n beetje serieverslaafd, ik verslind de ene na de andere.

QuoteOok zul je voor een optimaal resultaat de kamer moeten verduisteren. Er zijn wel speciale schermen die je met omgevingslicht kunt gebruiken maar die zijn kostbaar.
Ik ben voornemens verduisterende gordijnen van het merk Larson op te hangen, die schijnen licht en geluid goed te absorberen (een tip gevonden op het forum).

QuoteMocht een projector toch gewenst zijn zou ik zeker een eenvoudig spanscherm kopen. Die zijn helemaal niet duur en je weet tenminste zeker dat je goed beeld krijgt.
Ik wil de beamer kunnen opbergen als ik 'm niet gebruik (want hoe graag ik 'm ook wil hebben, vind het toch maar een lelijk gedrocht..), hij komt op een stellingkast wanneer in gebruik. En een scherm wil ik niet.. Ik vind mijn strakke muren zonder onderbrekingen heel rustgevend en dat hou ik liever zo (buiten de toekomstige projectietijd om :D )

QuoteDe juiste projector is tenslotte vooral een budget vraagstuk denk ik. Wat heb je in gedachten?
Ik weet het eigenlijk niet.. Moet ik nog uitrekenen.

VlisChris

#5
Ik denk dat ik er niet heel ver naast zit als ik zeg dat pure beeldkwaliteit niet direct op nummer 1 komt te staan.
In dat geval kun je perfect tweede hands kijken.

Denk aan zo iets. € .... Edit ik keek verkeerd door een dumbo die openlijk biedt in dat topic.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167095.msg3127424#new
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Gewone UHP lamp projectoren. Epson heeft projectoren met goedkope lampen. Ik zou ook voor TV gebruik nog niet voor LASER+Phosphor of LED lichtbronnen gaan. Dat haal je er nog niet uit. Voor alleen je slaapkamer had ik ja gezegd een LG LED pocket projector ofzo, maar die geven nog te weinig licht voor een hele muur in de woonkamer.

Epson heeft LCD projectoren, DLP projectoren hebben daarentegen in de echte budgetklasse iets meer licht. Een machine met een RGBRGB kleurenwiel levert dan wel iets minder uit uitgewassen kleuren. Maar die zijn er tegenwoordig ook nieuw zeker onder de 1000 Euro.

Een goedkoop scherm is goedkoper dan commercieel verkrijgbare verf, laat staan superglad stucken van een muur. Gewoon gaan projecteren dus. Kun je altijd, mocht je willen, op een muur een scherm hangen.

Thamaesta

Wat ook een vraagstuk is waar je rekening mee moet houden is hoe je het geluid vanuit die films en series wilt weergeven.vaak komt er dan weer een versterker om de hoek kijken.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe je tv wilt gaan projecteren, via laptop/ tv ontvanger ->hdmi kabel-> beamer?

Het advies betreft een vast spanscherm zou ik zkr flink in overweging nemen! Bv een vast scherm op1 muur en daarnaast de mogelijkheden om op andere muren te projecteren.
Natuurlijk heel veel succes!
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

darkrunner


RalphH

#9
 ^^

Zou je een optrek of statiefscherm niet kunnen combineren met bijv een wat prijsgunstigere Acer H6517ABD. 5000 branduren, redelijk wat lichtopbrengst en handzaam. Een TW5000 bijv is toch wel een heel ding. Als je dan "beter" wil, kun je altijd nog een keer upgraden.

Leuk project verder  :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Ik projecteer ook op de muur. Inderdaad de muur laten pleisteren door een vakman. Ik projecteer in een niet 100% verduisterde ruimte en gebruik een variant op de black widow mix
=> https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_(paint_mix)

4 delen neutraal grijs (mijne gaat naar donkergrijs) op 1 deel 'Auto-Air Aluminium Base Fine'

Dit werkt voor mij prima - ik ben geen echte videofiel maar het 's avonds is aangenaam met wat sfeerverlichting aan.

RonG

#11
Ik heb hiermee ook al eens een "scherm" geverfd, kan ook op de muur natuurlijk, maar was destijds aangenaam verrast.

http://cinedream.be/catalog/cinedream-paint-0

Het scherm in mijn profiel foto is daarmee behandeld. Ondertussen wel een gewoon scherm hangen.

H&C Hifi

Ik heb in het verleden  meermaals gewerkt met mighty brighty verf.

geeft beter beeld dan de meeste hier zullen verwachten  ;)

Voor het beste resultaat :zorg dat de ondergrond zo strak mogelijk is.

http://www.mightybrightyshop.com/

IndianaJ

Waarom maak je niet zelf een scherm?
Op de foto zie je een scherm die ik zelf heb gemaakt.
Aan de achterzijde een ledverlichting voor een leuk effect die je kan aanzetten voor de 'looks'.

Kosten waren maar een paar tientjes.
Mocht je het wat vinden laat het dan maar weten.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

RonG

#14
Quote from: IndianaJ on February 20, 2018, 15:20:06
Waarom maak je niet zelf een scherm?
Op de foto zie je een scherm die ik zelf heb gemaakt.
Aan de achterzijde een ledverlichting voor een leuk effect die je kan aanzetten voor de 'looks'.

Kosten waren maar een paar tientjes.
Mocht je het wat vinden laat het dan maar weten.

Ja, maar hij/zij schrijft dat men op verschillende muren wil projecteren, dus dan op die muur en dan weer eens op een andere muur. Kan me voorstellen om niet overal e.e.o. scherm te gaan hangen. :).

pameijer

Ik heb deze nog staan:



Kun je tegen elke muur plaatsen en berg je zo weer op. Easy does it! Geeft ook prima plaatje.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Teejoo

Quote from: Miriam on February 20, 2018, 01:24:04
Thanks! :D
Oh.. Lamp snel op.. Lampen zijn zeker megaduur? Het is inderdaad voor dagelijks gebruik.. Ik ben zo'n beetje serieverslaafd, ik verslind de ene na de andere.
Ik ben voornemens verduisterende gordijnen van het merk Larson op te hangen, die schijnen licht en geluid goed te absorberen (een tip gevonden op het forum).
Ik wil de beamer kunnen opbergen als ik 'm niet gebruik (want hoe graag ik 'm ook wil hebben, vind het toch maar een lelijk gedrocht..), hij komt op een stellingkast wanneer in gebruik. En een scherm wil ik niet.. Ik vind mijn strakke muren zonder onderbrekingen heel rustgevend en dat hou ik liever zo (buiten de toekomstige projectietijd om :D )
Ik weet het eigenlijk niet.. Moet ik nog uitrekenen.
Dan zou ik de muren ook glad maken en schilderen met geschikte verf. Maar hoe ga je het dan doen met geluid als je op verschillende muren wilt gaan projecteren? Verhuisd dat dan ook mee?

Miriam

Quote from: VlisChris on February 20, 2018, 01:57:53
Ik denk dat ik er niet heel ver naast zit als ik zeg dat pure beeldkwaliteit niet direct op nummer 1 komt te staan.
In dat geval kun je perfect tweede hands kijken.

Denk aan zo iets. € .... Edit ik keek verkeerd door een dumbo die openlijk biedt in dat topic.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167095.msg3127424#new

Zit je inderdaad niet ver naast! :bigsmile: Beeld moet natuurlijk goed zijn, maar hoeft van mij (nu nog) niet perfect te zijn. Over een jaartje, of twee, kijk ik wel weer hoe ik de boel kan upgraden.

Bedankt voor de link! Is voor het eerst dat ik een beamer check. 't begint nu wel 'echt' te worden hoor. I'm excited!

Quote from: donaldk on February 20, 2018, 03:33:15
Gewone UHP lamp projectoren. Epson heeft projectoren met goedkope lampen. Ik zou ook voor TV gebruik nog niet voor LASER+Phosphor of LED lichtbronnen gaan. Dat haal je er nog niet uit. Voor alleen je slaapkamer had ik ja gezegd een LG LED pocket projector ofzo, maar die geven nog te weinig licht voor een hele muur in de woonkamer.

Epson heeft LCD projectoren, DLP projectoren hebben daarentegen in de echte budgetklasse iets meer licht. Een machine met een RGBRGB kleurenwiel levert dan wel iets minder uit uitgewassen kleuren. Maar die zijn er tegenwoordig ook nieuw zeker onder de 1000 Euro.

Een goedkoop scherm is goedkoper dan commercieel verkrijgbare verf, laat staan superglad stucken van een muur. Gewoon gaan projecteren dus. Kun je altijd, mocht je willen, op een muur een scherm hangen.

Bedankt voor je advies! Ik ga van het weekend rustig googlen op de merknamen en terminologie die je hierboven gebruikt :) . Ik heb sinds ik 10 jaar geleden op mezelf ben gaan wonen nooit een tv gehad in huis, geen idee hoe die dingen tegenwoordig werken, bij mijn ouders had ik nog zo'n dik bakbeest op mn kamer :D

Wat je laatste opmerking betreft, ook zonder mijn ht-ideetje wil ik mijn huis opfrissen door de muren te egaliseren en een nieuwe lik verf te geven..

Miriam

Quote from: Thamaesta on February 20, 2018, 08:26:56
Wat ook een vraagstuk is waar je rekening mee moet houden is hoe je het geluid vanuit die films en series wilt weergeven.vaak komt er dan weer een versterker om de hoek kijken.
Oh jee.. Nog meer wat ik moet gaan uitzoeken.. :D Had me niet eens zo goed gerealiseerd dat geluid ook natuurlijk iets is om over na te denken.

QuoteDaarnaast ben ik benieuwd hoe je tv wilt gaan projecteren, via laptop/ tv ontvanger ->hdmi kabel-> beamer?
Al sla je me dood.. Dit moet ik ook gaan uitzoeken.. Dit project gaat nog flink wat voorwerk nodig hebben.

QuoteHet advies betreft een vast spanscherm zou ik zkr flink in overweging nemen! Bv een vast scherm op1 muur en daarnaast de mogelijkheden om op andere muren te projecteren.
Natuurlijk heel veel succes!
Dat kan er zeker mee door ja.. Ik heb daarnet wat door het forum geneusd en dayum ik zie mooie dingen voorbij komen zeg. Dat zou niet misstaan op mijn grote muur. Maar dat is iets wat ik dan nog kan aanschaffen als mijn idee is uitgevoerd en ik zowel mijn woonkamer als mijn slaapkamer kan omtoveren tot een ht.. Can't waittt!

Quote from: darkrunner on February 20, 2018, 08:58:31
Optrek of statief miss?

Quote from: RalphH on February 20, 2018, 09:37:17
^^

Zou je een optrek of statiefscherm niet kunnen combineren met bijv een wat prijsgunstigere Acer H6517ABD. 5000 branduren, redelijk wat lichtopbrengst en handzaam. Een TW5000 bijv is toch wel een heel ding. Als je dan "beter" wil, kun je altijd nog een keer upgraden.



Omtrekscherp of statiefscherm hoewel financieel gezien hele goede oplossingen, maar beiden niet mooi.. (vind ik.) Maar ik waardeer de tips, dankjulliewel!!

En bedankt voor de types projectors, ga ik zeker opzoeken.

QuoteLeuk project verder  :thumbs-up:
Thankss  :bigsmile:

Miriam

Quote from: Timvg on February 20, 2018, 10:07:50
Ik projecteer ook op de muur. Inderdaad de muur laten pleisteren door een vakman. Ik projecteer in een niet 100% verduisterde ruimte en gebruik een variant op de black widow mix
=> https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_(paint_mix)

4 delen neutraal grijs (mijne gaat naar donkergrijs) op 1 deel 'Auto-Air Aluminium Base Fine'


Ik had al iets over die verfmix gelezen ja.. Maar afgehaakt omdat ik het te moeilijk vond.. Heb je het zelf gemixt?

Er bestaan veel tinten grijs, als ik me naar de winkel zou begeven met op mn boodschappenlijst 'neutraal grijs' zou ik heel onzeker worden  :bigsmile:

Quote
Dit werkt voor mij prima - ik ben geen echte videofiel maar het 's avonds is aangenaam met wat sfeerverlichting aan.
Heerlijk!


Quote from: RonG on February 20, 2018, 10:44:35
Ik heb hiermee ook al eens een "scherm" geverfd, kan ook op de muur natuurlijk, maar was destijds aangenaam verrast.

http://cinedream.be/catalog/cinedream-paint-0

Het scherm in mijn profiel foto is daarmee behandeld. Ondertussen wel een gewoon scherm hangen.

Wauwie. :inlove:

Miriam

#20
Quote from: IndianaJ on February 20, 2018, 15:20:06
Waarom maak je niet zelf een scherm?
Op de foto zie je een scherm die ik zelf heb gemaakt.
Aan de achterzijde een ledverlichting voor een leuk effect die je kan aanzetten voor de 'looks'.

Kosten waren maar een paar tientjes.
Mocht je het wat vinden laat het dan maar weten.

Wat knap dat je dat kan.. Denk niet dat ik dat zou kunnen, zou uiteindelijk waarschijnlijk luid huilend het door mij verpestte materiaal bij het grofvuil moeten zetten.

Ik weet niet of ik het verkeerd zie maar kan het kloppen dat de onderkant van het scherm niet helemaal recht is? En de bovenste rand is dikker dan de rest van de randen. Ik ben toch wel heel gevoelig voor symmetrie, of beter gezegd, ik erger me snel aan asymmetrie.. daarom denk ik ook te prefereren om rechtstreeks op de muur te projecteren zonder dat ik het beeld exact binnen bepaalde kaders moet houden. Ik wil gewoon net zo lang kunnen spelen met de positie en grootte van de projectie tot die naar mijn zin is.

VlisChris

Sigma S 7010-R70B moet heel aardig neutraal zijn.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Miriam

Quote from: Teejoo on February 20, 2018, 20:58:19
Dan zou ik de muren ook glad maken en schilderen met geschikte verf. Maar hoe ga je het dan doen met geluid als je op verschillende muren wilt gaan projecteren? Verhuisd dat dan ook mee?

Dat vraag ik me nu ook af...  8)

Weer iets belangrijks om rekening mee te houden. Thanks!

Miriam

#23
Hoe bepaal ik trouwens de (gezonde) maximale beeldgrootte op mijn grootste muur ( 255 bij 420cm, max. kijkafstand ong. 330cm) t.o.v. de kijkafstand?

Vanaf welke grootte wordt het oncomfortabel kijken?

Miriam

Quote from: Teejoo on February 20, 2018, 20:58:19
Dan zou ik de muren ook glad maken en schilderen met geschikte verf. Maar hoe ga je het dan doen met geluid als je op verschillende muren wilt gaan projecteren? Verhuisd dat dan ook mee?

Lig net te denken. Moet dus op zoek naar een zo mobiel mogelijke oplossing, surround sound lijkt me tof, kwaliteit moet natuurlijk op zijn minst voldoende zijn.

Dit project gaat nog best wat voeten in aarde krijgen voor mij. En ik zal het grotendeels toch echt alleen moeten bedenken en doen. Ik hoop dat het me gaat lukken allemaal met de hulp van dit forum en Google. Ik moet eerlijk toegeven dat hoe meer ik lees op het forum, hoe geïntimideerder ik raak door de enorme hoeveelheid aan knowhow.

We zullen zien. Van het weekend zal ik e.e.a. moeten uitpluizen qua theorie. Hopelijk krijgt mijn plan erna meer vorm!

Bedankt allemaal in ieder geval voor jullie input.