Nvidea shield, Himedia Q10 Nuc .. bos - Bomen

Started by Nick 35, February 19, 2018, 20:08:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan81

Quote from: StefaanD on February 21, 2018, 17:45:38
Had je dan alleen last van banding in 4K of ook in gewoon Full HD materiaal? Heb op mijn Shield toch nog nooit banding gezien, maar zit wel nog altijd op max. 1080p

Dit is alleen met 4K en dat is waar ik een nieuwe mediaspeler voor nodig had. Welke instelling ik ook maar gebruikte, altijd banding wat ook nog eens redelijk vaak gebeurde. Als je al met de minste banding afspeelde, dan ging dit alleen met 60hz, wat ook verreweg van ideaal is. Jammer, want ik vond het voor de rest een mooi ding, maar als je beeld minder mooi met 4K is dan met 1080p, dan slaat het zijn doel wel voorbij ;)

rkwinkel


johan81

Quote from: rkwinkel on February 21, 2018, 23:30:51
heb ook geen banding en draai ook 4k.

In het NVIDIA forum is duidelijk dat iedereen met 4K banding ervaart. Op 24Hz is het gewoon onhoudbaar en op 60Hz valt het sommigen niet op, maar is er zeker wel. Denk dat het ook aan de grootte van het scherm ligt, als het om een 55" of kleiner gaat wordt het minder gezien, maar als mensen er echt op letten, valt het toch op.

NVIDIA heeft het probleem ook bevestigd en zegt al sinds maart 2017 eraan te werken, zonder enig resultaat nog. De hoop is dat met Oreo het opgelost is, als dat lukt, dan is de Shield echt de beste speler ja, maar totdat moment komt is het voor 4K echt geen goede oplossing. Zeker niet als je zonder gepruts met instellingen en reboots je 4K HDR film probleemloos wilt kunnen kijken.

rkwinkel

even gechecked op forum en vond het volgende:

@Nik3sh Thanks for the in-depth testing report. You're absolutely correct. Watching 4k HDR HEVC content via XPlay works fine! I only get the banding when watching Plex via Nvidia Shield.

is dus afhankelijk van waar je het mee draait. Daarnaast:

Hi.
I've had the same issue with an Apple TV 4K (severe banding in some scenes in 24p, OK in 50p or 60p) and have the reason why.

In my case, my TV does not handle 12-bit video properly.
As it happens, with default settings, the ATV sends 50p or 60p 4K video in 4:2:0 10bit
But in 24p it sends it in 4:2:2 12bit (which seems stupid to me, they could send it in 4:4:4 10bit or 12bit within the same available bandwidth).
...and my TV, although it handles 12bit video, handles it very badly.
I bought a HDFury linker, and sure enough, if I convert the oncoming signal to a valid 10bit format, there is no more banding!

For info, the acceptable format combinations for HDMi are here: https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0_faq.aspx#146
(4:x:x is the subsampling for chrominnace (color) - 4:4:4 is full resolution, 4:2:2 is half horizontal resolution, and 4:2:0 is half horizontal and vertical resolution).

This issue is quite common with 2015 and 2016 HDR TVs.
There was even a -successful- petition for Panasonic to introduce a 10bit video option on its 4K UHD Blu-Ray players as you can see here https://www.avforums.com/threads/panasonic-dmp-ub900-player-severe-banding-macro-blocking-

johan81

Vero 4K heeft al die ellende niet, en dat banding is juist met SPMC en Kodi het ergst:
https://forums.geforce.com/default/topic/895245/shield-tv/picture-quality-and-color-space-evaluation/

Check dat topic eens en je snapt de ellende. Ik heb het getest met mijn Shield (die ik terug gestuurd heb) en mijn huidige Vero 4K, Shield altijd gedoe en rommelen met instellingen, Vero 4K aansluiten, en werkt meteen zoals het hoort.

rkwinkel

Ik heb de Vero gehad, inderdaad erg goede speler.

Nick 35

Hey,

Wordt een moeilijke keuze dus...
Ik ga al starten met de nas, en dan is zien hoever ik spring.
mijn  lg speelt idd die films ook rechtsreeks, alleen heb ik geen zin meer om die telkens op een USB te zetten. Dat gekopieer duurt eindeloos en ben dat beu...
Merci allemaal voor jullie antwoord en de moeite

Nick

Lucky.L

Quote from: rkwinkel on February 22, 2018, 22:33:15
even gechecked op forum en vond het volgende:

@Nik3sh Thanks for the in-depth testing report. You're absolutely correct. Watching 4k HDR HEVC content via XPlay works fine! I only get the banding when watching Plex via Nvidia Shield.

Ik ben een nitwit op dit gebied,maar als je gewoon een harde schijf aansluit op de shield heb je dan ook last van banding met 4K bestanden?

Gr.Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

activ

Ja, dan heb je het ook. Voor zover ik kan bepalen zit het problem in de colorspace conversie van de Shield. Dus als je iets met beperkter kleuren asfpeelt en de shield dat laat omzetten naar de kleur ruimte die je tv aankan.
Vindt het persoonlijk niet enorm storend als je gewoon een film zit te kijken, doet zich alleen voor als er echt een heel kleurverloop ergens in zit zoals een zonsondergang.

Lucky.L

Dank je,lees trouwens ook dat je harde schijf niet op stand-by gaat als je de Shield uitzet!
Ook niet erg handig.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A