Roomperfect vs dirac live

Started by skyfox, February 18, 2018, 14:02:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Een vraag waar ik weinig info over kan vinden is hoe roomperfect zich verhoudt tot dirac. Hoe verhouden de resultaten zich tussen de twee methodes, zijn er ruimtes waar je specifiek voor dirac of roomperfect zou kiezen. Wat zijn praktijkervaringen van mensen die beide systemen kennen? Dit omdat ik op basis hiervan een nieuw systeem wil samenstellen. Wie kan mij hiermee helpen?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

mijkie

Dirac heb ik nooit mee gewerkt, mooi programma, `Roomperfect daarin tegen wel, ook erg mooi, 2 x een Lyngdorf TDAI2170 gehad

Het grote voordeel van Dirac tov. RP is dat het inzichtelijk is en naar wens aan te passen en dat zou ook mijn volgende keuze zijn !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

holco

Hier Dirac live via een MiniDSP 88A, love it!!

Volgens mij was er ook een demo versie van Dirac Live via de pc, heb je wel nog een microfoon nodig.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Staaled

Dirac.
Roomperfect , tenzij de MP50, is gedateerd mbt inzicht en resultaat tov Dirac.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

Dirac doet ook een correctie op looptijdverschillen/fase. Dat maakt Dirac een veel krachtigere tool dan Roomperfect, dat zich richt op amplitudecorrectie. Roomperfect is gebouwd op het adagio 'first, do no harm', wat an sich goed is, maar het tegelijkertijd ook beperkter maakt.

skyfox

Ik proef hier een duidelijke hang naar dirac. Ik dacht dat RP ook iets met looptijdsverschillen/fase deed, maar dat is dus niet zo. Ik ga me eens oriënteren op een Arcam SR250 voor m'n nieuwe setup, hoewel ik wel erg gecharmeerd ben van de sound van de Lyngdorf. De Arcam heb ik nog niet kunnen luisteren. Bedankt voor jullie inzichten!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Deleted User

Roomperfect is uitgebreider dan wat men hier schetst:

http://lyngdorf.com/news-what-is-room-correction


Staaled

Het kan uitgebreid zijn , maar zo heb ik een 52 Hz roommode die RP telkens nagenoeg ongemoeid liet.
Echt een misser.

Andere systemen als ADSY XT32 of Anti Mode zagen deze wel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Marcel073

Hi allemaal,

nieuw op dit forum, net geregistreerd.

Ik kwam jullie thread tegen in een google zoekopdracht. Ik probeer duidelijkheid te krijgen over diverse DSP systemen.

Ik heb in verschillende sessies (dus niet A/B) kennis gemaakt met Trinnov (Altitude 16) gebruikt in een 2-ch setup, met Lyngdorf (MP-50) gebruikt in een multi-ch setup en met Dirac Live in een NAD - ook in 2-ch setup.

Ik wil graag wat vele anderen ook willen, namelijk het beste van twee werelden - 2-ch audio en multi-ch audio en HT - in een en dezelfde ruimte. Er is geen aparte ruimte dus het moet in (een rechthoekig deel van zo'n 22 m2 van) de woonkamer.

De beoogde setup is al volgt:

2-Channel
Oppo UDP-205 -> Mola-Mola Tambaqui DAC -> 2 M-M Kaluga monoblocks -> Speakers.
Deze speakers dienen tevens als FL en FR kanalen in een multi-channel setup.
Aangezien ze in de huiskamer moeten, kijken we naar speakers die wij mooi vinden klinken en er mooi uit zien.
Momenteel op de lijst KEF Blade Two, Vivid Audio Kaya 45, Boenicke W11.
Overigens komt naast de Oppo ook nog een andere digitale bron, wellicht een NAS of NAA unit. E.e.a. afhankelijk van de geschiktheid van de M-M Tambaqui als Roon endpoint vi de ethernet poort.

Multi-Channel
Hier is een meerkanaals surround sound processor nodig die een "HT bypass" functie heeft zodat de DAC('s) van de SSP gepasseerd kunnen worden en in plaats daarvan de Tambaqui gebruikt kan worden.
De center speaker zal worden gekozen van hetzelfde merk als de FL en FR (hoewel ws niet mogelijk bij Boenicke). De surround speakers - dwz SL en SR en vier height kanalen - mogen van ander merk zijn. Het moet een 5.1.4 of 5.2.4 worden, afhankelijk van 1 vs 2 subs. Sub ws van REL.
De FL en FR speakers worden aangestuurd door de M-M Kaluga blokken en alle andere speakers door een multi-ch amp zoals bijvoorbeeld de NAD M27 (deze heeft namelijk net als de M-M de Ncore technologie van Hypex aan boord). Ander merk mag ook.
De SSP's/pre-amps waar ik momenteel naar kijk zijn van Trinnov (Altitude 16 of 32), Lyngdorf (MP-50), NAD (M17 v2) en de recent aangekondigde RMC-1 van Emotiva.

En dit brengt me op jullie thread (sorry voor de lange intro):
- Trinnov heeft haar eigen systeem
- Dirac Live is uiteraard van Dirac en kan worden toegepast middels miniDSP en is ingebouwd in merken als NAD, Emotiva, Arcam en anderen.
- Lyngdorf heeft haar eigen systeem (Room Perfect)

@skyfox
Heb je intussen een vergelijking kunnen maken tussen de Arcam en Lyngdorf?

@garmtz
Ik zag je opmerking over het gebrek aan tijd/fase correctie van het Room Perfect systeem. En je bent niet de enige die dat roept.
Echter, ik heb nog nergens kunnen vinden wat fout gaat als je enkel de RP correctie zou toepassen.
Toeval wil dat ik de heet Lyngdorf onlangs op de X-Fi beurs in Veldhoven heb gesproken. Hij demonstreerde daar de MP-50 in een multi-ch audio opstelling. Ik was onder de indruk maar wilde toch wat meer weten over hun systeem.
Hij gaf aan te weten "wat anderen doen" en kende logischerwijs Trinnov en anderen.
Hij gaf tevens klip en klaar aan dat Room Perfect superieur is aan de andere systemen.
Op zich jammer dat hij dat als CEO roept maar niettemin vraag ik me af waarom hij de MP-50 in de markt denkt te kunnen zetten voor een slordige 13k als hij het "per definitie" af zou leggen tegen Trinnov die met hun Altitude16 niet eens meer zo extreem veel duurder zijn ...
Kun jij mij uitleggen waarom de tijd/fase correctie zo van belang is?
En is die algemeen van belang of met name bij multi-channel toepassingen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de input van een ieder!

Groet,
Marcel



CZ79

Quote from: mijkie on February 18, 2018, 15:29:13
Dirac heb ik nooit mee gewerkt, mooi programma, `Roomperfect daarin tegen wel, ook erg mooi, 2 x een Lyngdorf TDAI2170 gehad

Het grote voordeel van Dirac tov. RP is dat het inzichtelijk is en naar wens aan te passen en dat zou ook mijn volgende keuze zijn !

Dan is mijn oude TaCT zo gek nog niet, want daarin kun je ook alles aanpassen naar wens (of je dat moet doen is een tweede, maar de mogelijkheid is er)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Geert (gvc)

Quote from: Marcel073 on October 16, 2018, 13:44:05Kun jij mij uitleggen waarom de tijd/fase correctie zo van belang is?
Als ik de informatie van Dirac goed begrijp om een optimale impulsrespons te krijgen. Zonder corrigeer je enkel de frequentierespons.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply