Review: Optoma UHZ65 4K DLP Laser projector

Started by Mediasluis, February 17, 2018, 19:34:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Hier hebben we hem dan, de Optoma UHZ65 4K DLP Laserprojector. Een projector met als basis de Optoma UHD65, maar nu wel uitgevoerd met een Laser lichtbron. Deze projectors zijn bij Mediasluis te koop: http://www.mediasluis.nl/webshop/1/Projectors/11/Optoma

De UHD serie projectors van Optoma zijn instap 4K projectors met aan de top de UHD65 waar veel ogen op gericht waren, hopende dat het de nieuwe vervanger kan worden voor je bioscoop aan huis en als DLP geen probleem vormt qua RBE (regenboog effect) dan kom je met een aantrekkelijk bedrag al een heel eind. 4K is alweer een tijd op de markt, maar wel een techniek dat nog erg in beweging is. Fabrikanten doen allemaal hun uiterste best om nieuwe producten op de markt te brengen en dus blijft het met elke release van een projector zeer interessant om te zien hoever ze staan en hoeveel waar je voor je zuur verdiende centen kunt krijgen.
Wil je hier meer over weten lees dan even dit stuk:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161163.new#new

Met de toevoeging van een Laserbron heeft Optoma zich met deze UHZ65 projector breed gericht op zowel de home cinema markt, alsook de zakelijke markt, voor bv. musea en scholen. Die laatste zijn bij uitstek geschikt voor deze projector, gezien de Laserbron geen onderhoudt nodig heeft en op de lange termijn dus kosten bespaart. Hiervoor geeft de UHZ65 wel een zeer mooi plaatje op het scherm dat menig dataprojector behoorlijk overtreft. Toch is deze UHZ65, gezien zijn RGBYRGB colorwheel qua kleur wel volledig videogericht, maar kan met de toevoeging van extra Geel (Y) ook meer licht op het scherm toveren voor datagebruik, maar ook voor het HDR. Vandaar dat hij ook mooi kan meedraaien op de Home Cinema markt.

Gezien Mediasluis voornamelijk gericht is op consumenten bekijk ik deze projector ook als zijnde consument, een vader die dit voor zijn gezin mogelijk zou willen aanschaffen. Wat ga ik dan krijgen hier? Hoe verhoudt hij zich ten opzichte van andere mogelijke 4K projectors? En wat voor waarde heeft de laserbron voor mij, want voor bijna de helft van het bedrag koop ik een Optoma UHD65 op lamp basis? Voor op een school of museum is een levensduur van 20.000 uur zonder onderhoud wel handig, maar voor thuis gebruik tellen andere functies toch zwaarder. Vandaar dat ik deze projector in de review ook met wat verschillende 4K modellen ga vergelijken.

Op de doos staat 4K projector, maar de UHZ65 is eigenlijk geen native 4K projector met een resolutie chip van 3840x2160, of zoals Sony's Native 4K panelen 4096x2160 (omdat Sony panelen gebruikt die ook in hun bioscoop projectors zitten). Optoma gebruikt voor deze UHZ65 namelijk een Texas Instrument DLP chip met een resolutie van 2716x1528 pixels, maar maakt gebruik van een pixelshift techniek waarmee de chip 8,3 miljoen pixels op het scherm kan toveren. Vergelijk je dit met de andere 4K e-Shift technieken van bv. JVC of Epson die hetzelfde doen met een 2K resolutie paneel van 1920x1080, dan snap je wel dat de UHZ65 een veel gedetailleerder plaatje moet gaan opleveren op het witte doek. Of het betere resultaat in de praktijk ook daadwerkelijk zichtbaar is en of het resultaat met dit systeem gelijkwaardig is aan een Native 4K paneel, kun je lezen in de projector vergelijkingen onderaan de review.

De specificaties op de doos beloven in ieder geval een lichtopbrengst van 3000 Ansi Lumen, een On Off contrast van 2.000.000:1 en dit alles met Frame interpolatie. Verders heeft deze projector een lens met verticale Lens Shift, twee ingebouwde 4W Speakers voor stereo geluid en een gewicht van 9.5Kg.

Verder zal ik verschillende onderdelen van deze projector gaan bespreken in de zeer uitgebreide review met foto's en metingen:
http://www.mediasluis.nl/review/optoma-uhz65-4k-dlp-laser-projector

Ik wens jullie veel leesplezier.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis