Dimmers geven brom op de speaker!

Started by sandervg, February 17, 2018, 01:40:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb in huis een aantal dimmers (werken draadloos met z-wave) voor het automatisch aansturen lampen (domotica), maar nu heb ik gemerkt dat als de lampen (met de dimmers dus) aan gaan, ik een best harde brom hoor. Ook gek: alleen de rechter box heeft er last van, de linker helemaal niet. Wat zou ik hier aan kunnen doen (behalve de dimmers de deur uit doen, want ze zijn cruciaal voor mijn domotica en ook niet goedkoop).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

activ

Speaker kabel soms in de buurt van 1 van de dimmer?
Als het maar bij 1 is dan zou ik denken dat het op te lossen is door de dimmer en de speaker/kabel verder bij elkaar vandaan de brengen.
Het hier ook een paar z-wave dimmers in huis en nergens last van.

Janbo

Als het een 50hz brom is, ligt het eerder aan de apparatuur kant, bijvoorbeeld een aardlus. Directe stroring van een dimmer op een speakerkabel lijkt me onwaarschijnlijk.

Ejorne

#3
Ik krijg ook een brom op de speakers wanneer de signaalkabel te dicht langs de voedingskabel loopt, waarop een smartwares schakelaar/dimmer verderop in een stekkerblok hangt. Dus de schakelaar zelf ligt niet in de buurt. Maar de stroomkabel daarvan loopt achter mijn apparatuurkast langs.

Ik kwam er achter dat ik ineens een brom had nadat ik de boel naar voren had getrokken en daarna weer terug naar achter. Ineens een brom, best hard ook.
Ik zat wat te porren aan de kabels en ik hoorde verschil, eerst dacht ik aan een slechte tulp/cinch connector. Maar de connectoren waren ok. Toen ik de voedingskabel optilde was de brom weg. Liet ik hem weer zakken en dicht langs de signaalkabels lopen dan bromde de boel weer. Een paar centimeter afstand is bij mij voldoende om de brom weg te nemen maar liggen ze tegen elkaar aan of maar 1 of 2 cm van elkaar dan hoor je de brom weer.

sandervg

Dank voor het meedenken! Wat extra informatie:

- Ik heb 13 z-wave tussenstekkers waarvan 4 dimmers. Alle vier geven een brom. En het telt op: 1 dimmer aan begint het te brommen, nog een dimmer aan het bromt wat meer en bij 4 dimmers aan hoor ik de brom vanaf mijn luisterplek op ca. 4 meter afstand van de luidspreker.

- De hele set is aangesloten op een aparte audio groep (maar nog zonder bijzondere kabels/automaten in de meterkast)

- De dimmer het meest dichtbij is ongeveer een meter verwijderd van de speakerkabel, maar de meest ver weg gelegen dimmer is ongeveer 4 meter verwijderd dus oppikken van een brom door de speakerkabel lijkt me onwaarschijnlijk?

- Ook de 220V kabels waar de dimmers op zijn aangesloten komen niet in de buurt van de speaker kabel of andere signaalkabels. 

- Ik weet niet of ik specifiek een 50 Hz brom zou herkennen... Ook geen idee hoe ik kan zien of er een aardlus is (weet ook niet goed wat dat is). De versterker is dubbel mono opgebouwd, met ieder een eigen ringkern trafo. Aangesloten op een furutech stekkerblok en dat gaat in de WCD richting de meterkast op aparte groep. Alles is gewoon geaard zoals gebruikelijk bij nieuwbouwhuizen.

- Ik weet wel dat mijn apparatuur gevoelig is voor 'signalen', want als ik met m'n mobiele telefoon in de buurt kom bij de stereoset gaat ook alles tikken, kraken en fluiten. Maar ik snap ook niet waarom de bron maar aan één kant te horen is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jep

Even meedenken:

Sommige dimmers kunnen 2-draads en 3-draads aangesloten worden. Hoe zijn jouw dimmers aangesloten? Op 2-draads schijnen b.v. mosfet dimmers gevoeliger te zijn voor signalen over het lichtnet (daltarief signaal, straatverlichting aan waardoor lampen achter de dimmer kunnen gaan knipperen). Wellicht werkt het ook andersom, dus op 3-draads geven de dimmers misschien ook minder storing af?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Quote from: Jep on February 17, 2018, 13:15:32
Even meedenken:

Sommige dimmers kunnen 2-draads en 3-draads aangesloten worden. Hoe zijn jouw dimmers aangesloten? Op 2-draads schijnen b.v. mosfet dimmers gevoeliger te zijn voor signalen over het lichtnet (daltarief signaal, straatverlichting aan waardoor lampen achter de dimmer kunnen gaan knipperen). Wellicht werkt het ook andersom, dus op 3-draads geven de dimmers misschien ook minder storing af?

Tussenstekkers lees ik nu...  :happy:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Zijn bij jou de WCD's allemaal hetzelfde aangesloten? Bijvoorbeeld bruine draad rechts en blauwe draad links.
Je kunt ook proberen om de tussenstekkers één voor één om te draaien.

sandervg

Quote from: Rowdy on February 17, 2018, 14:57:44
Zijn bij jou de WCD's allemaal hetzelfde aangesloten? Bijvoorbeeld bruine draad rechts en blauwe draad links.
Je kunt ook proberen om de tussenstekkers één voor één om te draaien.
Zojuist getest maar maakt geen verschil
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Je kan het volgende proberen:
- de rechter luidspreker aansluiten op het linker versterker kanaal.
- alle apparatuur ontkoppelen en opnieuw opbouwen, beginnend bij de versterker. Dan stap voor stap aanzetten en luisteren of je brom hebt.

sandervg

Heb tijd gevonden om e.e.a. te testen. Blijft een mysterie en hulp is welkom!


Er waren twee oorzaken:
1. Een iFi iPower adapter geeft een beetje storing (brom). Als ik de kabel in de buurt houd van de versterker of andere kabels (vanaf ca. 10 cm afstand) hoor ik een brom. Is dat normaal? Gelukkig is dit op te lossen door de kabel anders te draperen of een andere voeding te gebruiken voor mijn Squeezebox (de BOTW voeding geeft geen brom). 

2. Het grootste deel van de storing werd veroorzaakt door een vreemde oorzaak. Eén van de cinch aansluitingen van de versterker kon ik een beetje draaien. Afhankelijk van de stand waarin ik de cinch aansluiting draaide verdween de brom of kwam de brom weer terug. Maar dus alleen als OOK de dimmer aan staat. Het lag niet aan de DAC (die stond uit) of de kabel (andere kabel geprobeerd). Ik snap dat een brakke aansluiting een brom/storing kan geven, maar ik snap niet hoe het kan dat deze storing alleen optreedt als een dimmer aan staat. Any thoughts?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Versterker is gerepareerd. De 'massa' maakte intern in de versterker niet goed contact bij de rechter RCA aansluiting. keurig hersteld en de brom is weg. Overigens, geeft het me wel te denken dat die dimmers wellicht sowieso niet zo heel best zijn voor het geluidssignaal. Ik ga nog een keer testen of ik verschil hoor met/zonder dimmers aan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian