JVC 5900

Started by J.A.F._Doorhof, February 16, 2018, 19:04:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Het is altijd spannend om nieuwe projectoren te bekijken, maar om eerlijk te zijn is het de laatste tijd wat "saai" geweest.
waar vroeger JVC heer en meester was op home theater gebied in het hogere segment en Epson in het iets lagere segment is daar ondertussen Sony flink tussen gekomen, en in mijn persoonlijke opinie staat Sony eigenlijk bovenaan op dit moment met beeldkwaliteit, maar....... er is verandering gaande.

Laat ik beginnen met te zeggen dat hoewel je weinig JVC reviews van mijn hand ziet ik zonder enige twijfel nog steeds een enorme JVC fan ben, ik heb niet voor niets een paar jaar geleden geroepen dat dit de beste projectoren op de markt zijn, en in alle eerlijkheid JVC is nog steeds erg goed.

Wat ik erg jammer vond/vind is dat het heel lang geleken heeft alsof JVC wat stil stond waar merken als Sony en Epson echt met zevenmijls laarzen aan het inhalen waren. Epson met projectoren die eigenlijk amper meer op LCD lijken maar heel erg neigen naar SxRD/D-Ila (qua smoothness en filmlook) en Sony natuurlijk met native 4K en waanzinnige mooie filmische beelden met superieure motion flow. Maar waar laat dat JVC zul je je afvragen?

Wel er is 1 dingen waar JVC eigenlijk niet in te verslaan is, en hoewel de concurentie langzaam aan opschuift blijft het absolute zwart van de JVCs toch net een tintje zwarter dan van de concurrentie. Maar goed als de concurrentie door evolueert moet je natuurlijk ook meegaan. En daar stopte het voor mijn gevoel een beetje bij JVC, het bleven super machines maar toch bij snelle bewegingen en ansi contrast ging de concurrentie net iets verder.

Laten we eerst eens kijken waar ik op let bij een projector.

1. Als eerste natuurlijk de grayscale, gamma en kleurspace
2. Contrast full on full off
3. Native contrast
4. ANSI contrast
5. Resolutie
6. Diepte
7. Motion flow etc.
8. Scherpte bij beweging
9. Uniformiteit
10. 4K oplossend vermogen en rust
11. HDR

Ok dat is zo ongeveer mijn lijstje.
Laten we nu eens kijken naar de 5900.
Je zou dit de instapper kunnen noemen met een positie tussen de Epson 9300 en Sony 360/260 in.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, want jullie zullen ook meer te doen hebben :D
De 5900 is een dijk van een projector.
Het zwart is lekker diep en als je een volledig zwart beeld opzet valt het gewoon op dat dit een puntje is waar JVC absoluut nog steeds de beste is.
Ook qua metingen is het allemaal dik in orde.

Als we echter kijken naar BD dan worden een paar dingen duidelijk.
Hoewel het zwart erg diep is mis je wel de onderste paar procenten qua detail, het is allemaal wat "modderig" met een custom gamma is dit wel op te lossen MAAR dit gaat ten koste van het mooie diepe zwart, dus eigenlijk..... ik zou het zo laten vooral als je wat van SF en horror houdt :D

Ook bij bewegingen legt de JVC het af tov de Sony en Epson, maar die marge is eigenlijk best wel klein geworden.
Als we echter kijken naar diepte in het beeld moet ik toch de kaarten weer geven aan de JVC, er komt wel een zeer driedimensionaal plaatje vanaf, echt een WOW effect.
Ook qua lightoutput zit het wel goed met de JVC.

Als we naar de metingen gaan kijken dan zien we dat we aan de volgende waardes komen :
NATIVE contrast (let op dit is zonder iris of kunstmatige hulpmiddelen) : 12105:1
ANSI contrast komt uit op : 205:1

Als we normaal naar het beeld kijken is de JVC echt waanzinnig mooi, gaan we echter naar een bekende scene waar een auto op je af komt rijden op een donkere weg.... dan valt de JVC een beetje door de mand, het word al snel wat melkachtig in het zwart en je verliest het echte gestoken contrast, maar goed..... heel eerlijk hoevaak zie je dit soort scenes.

Je zou kunnen denken.... oei deze review is niet positief..... maar lees door......

Op BD/1080P materiaal moet ik gewoon zeggen dat hoewel de JVC een ENORM mooi plaatje neerzet ik toch de Sony 260/360 wat soepeler vind en een stuk scherper bij bewegingen. Daarbij moet ik ook meteen aangeven dat als je ze niet NAAST elkaar ziet....je een knappe jongen bent als je dat uit elkaar houdt.

Maar dan.....
HDR en 4K
Hier word het verhaal VOLLEDIG anders.
De Sony en Epson doen 4K HDR best leuk, mooie kleuren, veel dynamiek (nou ja.... ok) en het ziet er gelikt uit.
Maar de JVC.......
Je zou best mogen zeggen dat op HDR de JVCs toch wel iets neerzetten wat mijn interesse MEER dan triggert.
Waar op 1080P materiaal de JVC duidelijk wat minder is dan de Sony's en Epson 9300 vind ik eigenlijk op HDR de JVC 5900 een stuk beter, hij gooit letterlijk het beeld heerlijk open en het knalt van het scherm.... TOT.... juist je weer aankomt bij scenes met hoog contrast en diep zwart, daar zie je toch wel dat JVC echt moet werken aan het ANSI contrast.

Maar verder.. WOW, meer kan je niet zeggen van de HDR performance.
Wat wel opvalt is dat er door de e-shift eigenlijk hetzelfe gebeurt als bij de Epson.
Als we naar de openingscene van Deadpool kijken dan rollen de letters bij de Sony redelijk makkelijk over het scherm, bij zowel de Epson als JVC (en Optoma) zie je toch schokjes en onrust in de zeer kleine details, deze scene is daar perfect voor aangezien alles zeer rustig over het beeld scrollt, zodra we naar snellere scenes gaan..... tja dan valt het amper meer op.

Op PURE 4K resolutie doet de JVC het fantastisch, naast een echte 4K projector is het verschil goed te zien in de rust in het beeld, maar verder..... eigenlijk amper meer.....
Ook de P3 kleurspace word "redelijk" netjes gehaald, iets wat bij andere projector nog wel eens meer problemen geeft.
Wel moet ik aangeven dat de response van de menu's wel ouderwets aanvoelt, de andere merken zijn duidelijk sneller en hebben minder black outs bij het aanpassen van de settings..... maar goed, dit doe je eenmalig (of je dealer doet dit voor je).

Conclusie:
De JVC 5900 is voor het geld HEEL HEEL veel projector.
Het beeld is zeer solide en ERG mooi, diepte en een mooie filmlook druipen van het scherm met zwart waarvan de andere merken alleen maar kunnen dromen.
Bewegingen zijn wat minder net als het ANSI contrast, maar als je dit niet 1:1 kan vergelijken dan is dit ABSOLUUT niet iets wat opvalt, sterker ik denk dat veel mensen het amper zien.

op HDR is JVC hard op weg om de toon aan te geven, als JVC het voor elkaar krijgt om het ANSI contrast op te trekken en het zwart detail iets mooier te krijgen zonder het absolute zwart te verliezen dan zou het op HDR wel eens de nagenoeg perfecte projector kunnen zijn.

Kijk je voornamelijk BD/1080P materiaal is het een zeer solide performer die perfect mee kan komen met Sony en de Epson achter zich laat.
Kijk je voornamelijk HDR.... dan kan ik alleen maar aanraden om de JVC ZEER zeker mee te nemen in je overweging, het is echt een fantastische HDR projector.
in vergelijk met een echte 4K mist hij wel de rust in het beeld bij veel detail, en het ANSI contrast laat ook hier iets te wensen over, maar man wat zet die projector een plaatje neer....

Een absolute aanrader.


De JVC serie projectoren is natuurlijk gewoon via ons te bestellen.
Mail naar [email protected] voor een scherpe aanbieding.


Aangezien dit een demo unit was heb ik GEEN voor en na metingen.
Dit zou geen eerlijk beeld geven. Na calibratie was de unit natuurlijk gewoon helemaal volgens de specs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Mooie review Frank. Ik had al meer van deze goede recensies gelezen. Mijn maatje Williams die heeft de 5500 en die doet HDR ook al zo mooi, dat ziet er ook zo ongelooflijk spectaculair uit de 5900 heb ik nog niet zo goed kunnen bekijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"