Grote verschillen in surroundformaten?

Started by Markless, February 16, 2018, 08:53:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markless

Na een tijd alleen in stereo te hebben gedraaid, beschik ik sinds een half jaar over een ruimte die (tijdelijk) is ingericht als dedicated HT. Tijdelijk omdat het over een jaar of 2 een kinderkamer wordt, en de HT verhuisd naar een nieuw te bouwen schuur.

Ik draai in 7.1 met een Denon X1300W versterker, fronts zijn Kef Q900, surrounds zijn Kef Q100 en als sub een Audica CS SUB10.
Geheel is afgesteld met Audyssey MultEQ XT.

Wat mij opvalt zijn de grote verschillen als ik switch tussen Dolby en DTS. Bij Dolby doet de sub amper mee, bij DTS lijkt hij een overmaat te hebben. Wat kan dit zijn?
Overigens klinkt het nog voor geen meter en moet hij nog elders geplaatst worden, maar de grote verschillen tussen de formaten doen mij vermoeden dat er ergens anders ook nog wat aan scheelt.

CineSmurf

Ik zou 't eerst even goed afstellen en dan de verschillende formaten naast elkaar beluisteren. Voor mijn gevoel zijn dobly en DTS gewoon twee merken die min of meer hetzelfde leveren (dolby digital vs DTS; TrueHD vs HD Master audio; Atmos vs X).
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Markless

Dat was mijn gedachte dus ook. Ik ben niet bezig geweest met precieze plaatsing, fijnafstelling etc. maar de speakers staan 'redelijk' gepositioneerd en de Audyssey setup is uitgevoerd op een aantal posities. Mijn inziens zou dit voldoende moeten zijn om een redelijk geluidsbeeld te krijgen, en verwachte daarom ook geen grote verschillen tussen de 'merken'.

RalphH

Check ook de settings zoals beschreven in mijn tooic onder dat van jou even. Ik had wat vergelijkbaars namelijk..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Markless

Goede tip, heb je topic doorgelezen en kan dat inderdaad eens proberen.