Op hoeveel Ohm moet mijn versterker staan

Started by paulkokkie, February 15, 2018, 15:52:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paulkokkie

Goedemiddag,
Tsja, ik weet het gewoon niet. >:(
Ik heb een Denon AVR4520 B&W DM640, Mission Model 760 6Ohm.
Nu kan ik in het menu van de Denon de Impedance zetten op 4, 6 of 7 Ohm.
Waar moet ik hem op zetten en waarom?

Wie oh wie wil het me vertellen.
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

Exxar

Op de laagste impedantie die je luidsprekers hebben. Zelfs al zit er maar 1 bij die 4ohm impedantie heeft, dan moet je die op 4ohm zetten. Of zo lees ik het toch in de handleiding.

8Ω/ohms : Select when the impedance per speaker for all the connected
speakers is 8Ω or larger.
6Ω/ohms : Select when the impedance for any of the connected speakers
is between 6Ω and 8Ω.
4Ω/ohms : Select when the impedance for any of the connected speakers
is between 4Ω and 8Ω.
Check the speaker impedance (Ω) shown on the back of your speakers
or in the instruction manual beforehand.

paulkokkie

Dat had ik ook gelezen, maar waarom dan? Wat doet het met je luidsprekers als ze op 8 Ohm staan maar 6 Ohm zijn?
Dat is eigenlijk meer de vraag, en kan het kwaad?
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

Exxar

Dat is gewoon een instelling die de hoeveelheid stroom die naar de luidsprekers kan gestuurd worden, beperkt. Hoe lager de impedantie, hoe meer stroom er moet geleverd worden, en de meeste receivers zijn daar niet toe in staat door de gebruikte trafo.

Zie het als een bescherming van de luidsprekers.


Dirkjanboon

wat veel mensen vergeten is dat een 6 ohm speaker best op 3.2 ohm in het laag kan zijn en 7.5 ohm voor het hoog , bij een 4 ohm box kan dat best 2 ohm worden en 6 voor het hoog .

rendement speelt ook mee , ik neig naar 6 ohm din
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

gast_001

Gewoon je receivertje op 8 ohm laten staan !

Quotebij een 4 ohm box kan dat best 2 ohm worden en 6 voor het hoog .

Als het minimum bij 2 ohm ligt dan mag je het geen 4 ohm luidspreker meer noemen.
Minimum voor / van een 4 ohm luidspreker is 3,2 ohm.

FeaR1986

Quote from: darkraver on June 27, 2018, 20:21:14
Gewoon je receivertje op 8 ohm laten staan !

100% mee eens.

QuoteAls het minimum bij 2 ohm ligt dan mag je het geen 4 ohm luidspreker meer noemen.
Minimum voor / van een 4 ohm luidspreker is 3,2 ohm.

Hoe dat zo? Mijn speakers (Focal) zijn nominaal 8 Ohm en dippen (opgegeven) naar 2,9 Ohm. Een vlugge blik bij bijvoorbeeld B&W leer ook dat daar waardes van rond de 3 Ohm worden opgegeven als minimale impedantie bij een nominale impedantie van 8 Ohm. Al met al dus een hogere minimale weerstand en een lagere max dan jouw 3,2 Ohm minimaal bij een 4 Ohm speaker.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

solitaire

Quote from: darkraver on June 27, 2018, 20:21:14
...
Als het minimum bij 2 ohm ligt dan mag je het geen 4 ohm luidspreker meer noemen.
Minimum voor / van een 4 ohm luidspreker is 3,2 ohm.

Dit naar DIN 45500 (60'er jaren) of DIN EN61305 (90'er jaren) normen. Maar volgens mij is de omschrijving van de fabrikant wat betreft de impedantie- 'klasse' (4, 8, of 16Ω) meer een marketing beslissing dan een uitvloeisel van wat voor norm dan ook.
Hinterm Horizont geht's weiter.

gast_001

QuoteHoe dat zo? Mijn speakers (Focal) zijn nominaal 8 Ohm en dippen (opgegeven) naar 2,9 Ohm. Een vlugge blik bij bijvoorbeeld B&W leer ook dat daar waardes van rond de 3 Ohm worden opgegeven als minimale impedantie bij een nominale impedantie van 8 Ohm. Al met al dus een hogere minimale weerstand en een lagere max dan jouw 3,2 Ohm minimaal bij een 4 Ohm speaker.

Nu dan zijn je Focal dus geen 8 ohm luidsprekers en de B&W ook niet :)
Zal in de praktijk weinig uitmaken maar men moet dan niet aankomen met "het zijn 8 ohm speakers" want dat zijn het dan dus echt niet meer.







FeaR1986

Quote from: darkraver on July  1, 2018, 10:10:17
Nu dan zijn je Focal dus geen 8 ohm luidsprekers en de B&W ook niet :)
Zal in de praktijk weinig uitmaken maar men moet dan niet aankomen met "het zijn 8 ohm speakers" want dat zijn het dan dus echt niet meer.

Op welke "regel" baseer jij dat een speaker maximaal naar 3,2 Ohm mag dippen in het geval van een 4 Ohm speaker? Die regel kan ik nergens terug vinden waar er dus wel genoeg voorbeelden zijn die een dergelijke regel tegenspreken.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

gast_001

#10
Dat zijn gewoon DIN en IEC normen.
Impendantie mag niet meer dan 20% afwijken van de nominale impendantie.

90% van de 8 ohm luidsprekers tegenwoordig zijn gewoon 4 ohm luidsprekers of zelfs 3 ohm luidsprekers.
Niks tegen 4 ohm luidsprekers, immers een 8 ohm luidspreker betekend niets anders dan het weggeven van versterker vermogen.
8 ohm luidsprekers zijn in het hifi segment enigzins "onzinnig" naar mijn mening.

Verder gewoon de receiver op 8 ohm laten staan, stel je het ding op 4 ohm dan ga je niets anders dan onnodig stroom begrenzen.

gast_001


Dat zijn gewoon DIN en IEC normen.
Daadwerkelijke impendantie mag niet meer dan 20% afwijken van de nominale impendantie.

90% van de 8 ohm luidsprekers tegenwoordig zijn gewoon 4 ohm luidsprekers of zelfs 3 ohm luidsprekers.
Niks tegen 4 ohm luidsprekers, immers een 8 ohm luidspreker betekend niets anders dan het weggeven van versterker vermogen.
8 ohm luidsprekers zijn in het hifi segment enigzins "onzinnig" naar mijn mening.

Verder gewoon de receiver op 8 ohm laten staan, stel je het ding op 4 ohm dan ga je niets anders dan onnodig stroom begrenzen.

gast_001


Dat zijn gewoon DIN en IEC normen.
Daadwerkelijke impendantie mag niet meer dan 20% afwijken van de nominale impendantie.
Dat tegenwoordig normen niet meer gelden en iedereen maar wat opgeeft zoals het net het best uitkomt..........so be it.

90% van de 8 ohm luidsprekers tegenwoordig zijn gewoon 4 ohm luidsprekers of zelfs 3 ohm luidsprekers.
Niks tegen 4 ohm luidsprekers, immers een 8 ohm luidspreker betekend niets anders dan het weggeven van versterker vermogen.
8 ohm luidsprekers zijn in het hifi segment enigzins "onzinnig" naar mijn mening.

Verder gewoon de receiver op 8 ohm laten staan, stel je het ding op 4 ohm dan ga je niets anders dan onnodig stroom begrenzen.

Dirk

hoe vaak je 't ook (fout) herhaalt...'t is toch echt impedantie  :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

gast_001

#14
Dank u voor de correctie, meester ! Zeer interessante input in dit topic. Heer erg topic gericht
In Duitsland noemen ze dat "klugscheissen"  :P
Niemand is foutloos, jij niet en ik ook niet  ::)