NAS streamen versus USB streamen

Started by Vhond, February 13, 2018, 09:18:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Iemand luisterervaring met streamen vanaf NAS aangesloten schijven versus? Ben benieuwd naar de kwaliteit van het geluid (snap de voordelen van een NAS boven een 'gewone' externe HD).

mijkie

#1
Gaat prima, met een Synology, Qnap en met een Asustor gedaan, nu geen dac meer met usb maar, anders had ik nog zo gespeeld denk ik [emoji1]

Kwaliteit ook prima !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Barry32

Ik heb wel eens een externe hd aan mijn Netgear Router gehangen (via USB 3.0). De Netgear heeft wat standaard functionaliteiten in een Mediaserver. Dit ging functioneel prima, ook 24 bit HD bestanden werden zonder haperingen afgespeeld.

De Media server instellingen in Minim server op mijn QNAP Nas zijn wat meer te tweaken waardoor bijv the Beatles en The Beatles in de lijst met artiesten maar 1 keer voorkomt.

Geluidstechnisch heb ik niet direct verschillen waargenomen tussen spelen vanaf de Router versus de NAS. Heb overigens geen lange vergelijking gedaan oid.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Vhond

Ik begrijp goed dat je mbv een NAS ook bepaalde services ter beschikking hebt die je niet hebt met een gewone externe HD, maar stel dat je de externe HD aan een als streamer ingerichte Raspberry hangt of aan gewone streamer is er dan nog veel verschil qua geluid ipv serveren via een NAS met bv LMS of MiniM?

frank2

Gister een test gedaan met wat muziek op pc welke naar de router gaat en dan naar de streamer versus muziek op hdd welke met USB kabel naar de pc loopt, het verschil is er maar vooral te wijten aan bekabeling. Het is wel een klein verschil.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

StereoMike

Quote from: Vhond on February 13, 2018, 11:31:46
Ik begrijp goed dat je mbv een NAS ook bepaalde services ter beschikking hebt die je niet hebt met een gewone externe HD, maar stel dat je de externe HD aan een als streamer ingerichte Raspberry hangt of aan gewone streamer is er dan nog veel verschil qua geluid ipv serveren via een NAS met bv LMS of MiniM?
Afhankelijk van je set kun je verschillen waarnemen. Het is altijd goed om een streamer (Rpi) niets extra's te laten doen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Quote from: frank2 on February 13, 2018, 12:44:09
Gister een test gedaan met wat muziek op pc welke naar de router gaat en dan naar de streamer versus muziek op hdd welke met USB kabel naar de pc loopt, het verschil is er maar vooral te wijten aan bekabeling. Het is wel een klein verschil.

Beetje azijnzeiken... :D maar hoe kom je tot beschreven conclusie ? En dan bedoel ik dat je schrijft dat het vooral (dus niet helemaal) aan de kabel ligt.

Quote from: StereoMike on February 13, 2018, 18:28:45
Afhankelijk van je set kun je verschillen waarnemen.

Dan over naar een zure reactie..... :D Dus als je het niet hoort is je set niet in staat om verschillen weer te geven ?

Ik twijfel nog een beetje of eerste reactie mogelijk zuur is en de 2e azijnzeikerig. Misschien op te lossen dat beide reacties, beide aspecten in zich hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on February 13, 2018, 19:18:52
Beetje azijnzeiken... :D maar hoe kom je tot beschreven conclusie ? En dan bedoel ik dat je schrijft dat het vooral (dus niet helemaal) aan de kabel ligt.

Dan over naar een zure reactie..... :D Dus als je het niet hoort is je set niet in staat om verschillen weer te geven ?

Ik twijfel nog een beetje of eerste reactie mogelijk zuur is en de 2e azijnzeikerig. Misschien op te lossen dat beide reacties, beide aspecten in zich hebben.

Gr. Hans


Dat heet nou referentie meneertje...

Dat gaan jij en ik nooit beleven Hans :D

StereoMike

Quote from: chansig on February 13, 2018, 19:18:52
Beetje azijnzeiken... :D maar hoe kom je tot beschreven conclusie ? En dan bedoel ik dat je schrijft dat het vooral (dus niet helemaal) aan de kabel ligt.

Dan over naar een zure reactie..... :D Dus als je het niet hoort is je set niet in staat om verschillen weer te geven ?

Ik twijfel nog een beetje of eerste reactie mogelijk zuur is en de 2e azijnzeikerig. Misschien op te lossen dat beide reacties, beide aspecten in zich hebben.

Gr. Hans
Ja Hans, kan er niets aan doen maar ik moet er toch om lachen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Altijd aan toegeven....maar een antwoord is ook leuk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on February 13, 2018, 20:03:08
Dan over naar een zure reactie..... :D Dus als je het niet hoort is je set niet in staat om verschillen weer te geven ?
Ja, zo kun je het ook formuleren. Is dat dan negatief? Het lijkt mij namelijk heerlijk!

Maar als ik dan even mag terugkomen op de Rpi (maar hetzelfde geldt voor alle streamers). Het is toch niet zo vreemd om te veronderstellen dat een toename aan elektromagnetische interferentie als gevolg van het gebruik van een externe harddisk invloed heeft op het geluid.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Nee zeker niet negatief alleen vind ik het een bijzondere conclusie cq uitspraak.

Ik gebruik al jaren oa een HDD...geen idee wat ik mis of zou moeten missen. Wat hoor jij terug van dat elektromagnetische gebeuren ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on February 13, 2018, 21:12:11
Nee zeker niet negatief alleen vind ik het een bijzondere conclusie cq uitspraak.

Ik gebruik al jaren oa een HDD...geen idee wat ik mis of zou moeten missen. Wat hoor jij terug van dat elektromagnetische gebeuren ?

Gr. Hans
Je merkt het vooral wanneer je kunt schakelen tussen twee identieke streamers. Eén via de NAS en de ander via een externe harddisk. Het is vooral de ruimte en rust die mij dan in het voordeel van de NAS opvalt. Soms wordt het gebruik van externe harddisks in de streamer handleiding zelfs afgeraden.
Ik ben op basis van deze bevinding zelf nog een stap verder gegaan door een speciale audio NAS te bouwen maar het verschil met een huis-tuin-en-keuken NAS met een nette lineaire voeding is maginaal. Kennelijk valt daar weinig of geen voordeel meer te halen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Ruimte en rust....zegt me niet heel veel. Test je dit dan blind of weet je wat er dan speelt ?

Ik heb deze ervaring overigens niet. Dus mijn set is ws niet goed genoeg...maar dat weten we eigenlijk allemaal al wel. Anders nog de redding dat ik doof ben.  :tounge2: ;D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: chansig on February 14, 2018, 07:48:52
Ruimte en rust....zegt me niet heel veel. Test je dit dan blind of weet je wat er dan speelt ?

Ik heb deze ervaring overigens niet. Dus mijn set is ws niet goed genoeg...maar dat weten we eigenlijk allemaal al wel. Anders nog de redding dat ik doof ben.  :tounge2: ;D

Gr. Hans
Het effect laat zich ook moeilijk onder woorden brengen. Laten we het er maar op houden dat het een algemene verbetering geeft. Uiteraard doen we dit soort A/B tests blind. Dit zijn de krenten uit de pap tijdens luisteravonden.

Hier nog een stukje toelichting uit een mail van een streamerbouwer (geen DIY): A NAS drive has the potential to sound better than a USB drive connected to the streamer because it can be electrically disconnected from the streamer. Also, a bus powered USB drive draws current from the streamer and contributes system load using USB work mode. So the sound quality of using NAS should be superior to using a USB drive.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

Klinkt een beetje als ringing. Aangezien ik metingen leuk vind, zijn die er ook van ? Zal zelf ook eens gaan struinen op het wereld wijde web.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Charme offensief is begonnen... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Quote from: StereoMike on February 14, 2018, 08:35:51
Hier nog een stukje toelichting uit een mail van een streamerbouwer (geen DIY): A NAS drive has the potential to sound better than a USB drive connected to the streamer because it can be electrically disconnected from the streamer. Also, a bus powered USB drive draws current from the streamer and contributes system load using USB work mode. So the sound quality of using NAS should be superior to using a USB drive.
Dit is wel een aardige ja. Het leek mij dat een USB schijf rechtstreeks aan de streamer beter zou moeten klinken omdat je dan alle netwerk invloeden uitsluit. Maar bovenstaande snijd ook wel weer hout in het voordeel van de NAS, mhhh....

DofN

Mijn NAS is draadloos verbonden met mijn Daphile streamer. Die streamer is een oude SSD laptop met USB out naar mijn digitale versterker met een asynchrone USB ingang. De streamer haalt zijn stroom uit een andere stekkergroep (en stroomgroep) dan mijn versterker. Ik hoor geen enkele interferentie of ongewenste artefacten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: StereoMike on February 14, 2018, 08:35:51
Het effect laat zich ook moeilijk onder woorden brengen. Laten we het er maar op houden dat het een algemene verbetering geeft. Uiteraard doen we dit soort A/B tests blind. Dit zijn de krenten uit de pap tijdens luisteravonden.

Hier nog een stukje toelichting uit een mail van een streamerbouwer (geen DIY): A NAS drive has the potential to sound better than a USB drive connected to the streamer because it can be electrically disconnected from the streamer. Also, a bus powered USB drive draws current from the streamer and contributes system load using USB work mode. So the sound quality of using NAS should be superior to using a USB drive.

Op zicht prima dat ze terughoudend zijn...maar "zo is het" is het dus niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

In de tussentijd is wel duidelijk dat de akoestiek bij veel mensen niet in orde is. Kan je dan überhaupt wel in staat zijn om geluidstechnische verschillen waar te nemen? Dit omdat de akoestiek dan een negatieve duit in het zakje doet.

Quote from: frank2 on February 13, 2018, 12:44:09
Gister een test gedaan met wat muziek op pc welke naar de router gaat en dan naar de streamer versus muziek op hdd welke met USB kabel naar de pc loopt, het verschil is er maar vooral te wijten aan bekabeling. Het is wel een klein verschil.

Kortom: er is geen noemenswaardig usb verschil als je dit grotendeels aan de kabels wijt. Zeer (kleine) verschillen zijn onmogelijk om te horen en benoemen. Wellicht voor specifieke muzikanten of ervaren recensenten, absoluut niet voor de doorsnee consument of htforummer.

Lazybird

Ik heb jaren lang mijn muziek collectie op een NAS gehad (en nog steeds als back-up). Tegenwoordig gebruik ik een oude mac mini met een externe HD.  Het enige wat ik merk dat de mini Rapper is met indexeren en opzoeken. Qua geluid hoor ik eerlijk gezegd geen verschil tussen een nas en een externe HD.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

StereoMike

#21

Quote from: Sirius666 on February 14, 2018, 11:56:19
In de tussentijd is wel duidelijk dat de akoestiek bij veel mensen niet in orde is.

Waar baseer je dat op?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: chansig on February 14, 2018, 11:26:40
Op zicht prima dat ze terughoudend zijn...maar "zo is het" is het dus niet.

Gr. Hans
Dat heeft meer met de oosterse cultuur te maken. Bescheidenheid siert de mens.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

chansig

#23
 :D

Dan zou ik perfect passen in de Oosterse cultuur of beter gezegd"mogelijk".

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

StereoMike

Quote from: Lazybird on February 14, 2018, 14:12:17
Ik heb jaren lang mijn muziek collectie op een NAS gehad (en nog steeds als back-up). Tegenwoordig gebruik ik een oude mac mini met een externe HD.  Het enige wat ik merk dat de mini Rapper is met indexeren en opzoeken. Qua geluid hoor ik eerlijk gezegd geen verschil tussen een nas en een externe HD.
Gebruik je de mini dan als server?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake