Lensshift en zoom

Started by Teejoo, February 12, 2018, 00:01:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teejoo

Vraagje: heeft (mechanische) lensshift eigenlijk nog nadelige gevolgen voor het beeld?

En is het verder raadzaam om de projector zo ver als mogelijk naar achteren te plaatsen zodat hij maximaal gebruik maakt van het midden van de lens, of is dat een onzin gedachte van mij?

Ik wil mijn projector ophanging die ik nu gebruik voor de VW95ES wat gaan aanpassen op wat dikkere projectoren zoals de VW760.

reza

Zo ver ik weet niet? Als je niet te ver uit zoomt dan.
Logisch is het als je je projector zo ver mogelijk naar achter zet je minder licht op je scherm krijgt. Dit kan natuurlijk nadelig zijn, zeker met een wat groter scherm. Dichterbij is meer licht, minder contrast volgens mij.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MechanicalAnimal

#2
Quote from: Teejoo on February 12, 2018, 00:01:41
Vraagje: heeft (mechanische) lensshift eigenlijk nog nadelige gevolgen voor het beeld?

En is het verder raadzaam om de projector zo ver als mogelijk naar achteren te plaatsen zodat hij maximaal gebruik maakt van het midden van de lens, of is dat een onzin gedachte van mij?

Ik wil mijn projector ophanging die ik nu gebruik voor de VW95ES wat gaan aanpassen op wat dikkere projectoren zoals de VW760.

my two cents.....

voor zover ik weet heeft mechanische lensshift geen invloed, er even van uit gaande dat het hier om de gangbare projectoren gaat en niet om een of andere waardeloze alie express knockoff van 80 euro.

het digitale keystone heeft wel effect op je beeld.


voor het zoombereik is er wel de concensus dat je niet de maximale zoom gebruikt, ik dacht op de diverse fora te lezen dat je best onder 75 % van je max blijft.

maar zoals met alles.....hoe beter het spul, hoe minder zulke effecten op zullen treden in principe.

nogmaals.......dit is hoe ik het altijd heb gelezen op fora, in reviews etc.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

home@the movies

Je moet toch wel even opletten met de lens shift, als je in de extreme richting gaat dan ga je de buitenkanten van de lens gebruiken. Optisch gezien is de lens daar minder goed en kan je dus wel een klein nadelig effect ervaren in wat onscherpte bvb.

Teejoo

#4
Quote from: home@the movies on February 12, 2018, 09:33:22
Je moet toch wel even opletten met de lens shift, als je in de extreme richting gaat dan ga je de buitenkanten van de lens gebruiken. Optisch gezien is de lens daar minder goed en kan je dus wel een klein nadelig effect ervaren in wat onscherpte bvb.
Dat idee had ik ook, vandaar mijn vraag. Dus bij een op een plank staande (niet op de kop) projector dus ook het liefst in de buurt van bovenrand scherm aanhouden qua hoogte?

En vandaar ook mijn gedachte dat je de projector zo ver mogelijk naar achter zet waardoor hij zo min mogelijk hoeft uit te zoomen en dus maximaal gebruik maakt van het midden van de lens.

J.A.F._Doorhof

Bij lensshift en tilt ligt het enorm aan hoe het gebeurt en de kwaliteit van de lens.

In het midden heeft een lens optimale scherpte en contrast.
Naar de zijkanten kunnen de volgende problemen optreden.

1. Onscherpte
2. Vervorming (ton of bol)
3. Chromatische abberatie (kleuren gaan naast elkaar staan)
4..contrast neemt af

Zolang je binnen de 75% van max blijft zal er in 90% weinig mis gaan.

Let ook op de grote van het beeld.
Als je ver weg hangt zul je minder snel problemen krijgen als dichtbij. Dit omdat bij ver weg het beeld een kleiner gedeelte van lens gebruikt en je dus feitelijk meer kan verschuiven.

Feit is.
Lensshift is een goede oplossing
Gebruik nooit keystone etc maar altijd lensshift. Maar probeer met ophangen wel altijd de projector gewoon haaks op het scherm te hangen en zo goed mogelijk in het midden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

camilo

#6
Niet vergeten dat de lichtsterkte van een zoomobjectief afhankelijk is van de brandpuntsafstand: uitzoomen meer lichtdoorlaat, inzoomen minder lichtdoorlaat.  Als er dus te weinig licht is, dan is het beter uit te zoomen, waarbij de projector natuurlijk dichter op het scherm zal moeten worden geplaatst.  IK heb een 2.4 scherm, voor 2.4 zoom ik uit, voor andere beeldformaten zoom ik in. Het verschil in "licht op het scherm" is door de voorbedoelde karakteristiek van het zoomobjectief verwaarloosbaar.

P.S. Als voorbeeld mijn TW9200: het "F Number" van de zoomlens varieert, afhankelijk van de brandpuntsinstelling, van 2.3 tot 3.6, waarbij 2.3 het lichtsterkst is.