Buizenversterker op Dynaudio

Started by arnolddew, February 7, 2018, 16:11:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arnolddew

Beste forumleden,

Ik zit met een vraagstuk: Ik wil wat wijzigingen doorvoeren aan mijn stereo. Ik heb ooit bij Audioselectief mijn "referentie" gehoord. Echter weet ik niet meer wat er stond, maar het was een hele dure draaitafel i.c.m. buizen.

Door de jaren heen heb ik echter van alles gehoord en gekocht, maar het kon mij nooit helemaal bekoren. Maar nooit heb ik gekozen voor buizen en vinyl. Dit om hoofdzakelijk om praktische redenen. En om de reviews van zogenaamde analoog klinkende versterkers en NOS dacs welke mij dan een mooie compromis leken.

Maar de knoop doorgehakt een op zoek naar een draaitafel.

Via mijn zoektocht kwam ik bij een dealer die mij het een en ander heeft laten horen. Mijn conclusie na deze sessie is dat ik weer op het (voor mij) juiste pad ben.

Echter voor dat ik de winkel verliet, bood deze zeer vriendelijke man mij een Primaluna Prologue two aan om thuis te proberen ;D Hiermee viel al een heel groot deel op zijn plek. Ik kom weer terug op mijn eerste ervaring bij Audioselectief. Buizen en vinyl is voor mij het ultieme. Je moet dus altijd gaan voor waar je hart eerst naar uit gaat.

Maar mijn vraag: ik heb een paar Dynaudio speakers met een rendement van 85db bij 4ohm (Focus 110). Ondanks dat Dynaudio niet vaak geadviseerd wordt met buizen klonk het zeer goed, en veel beter dan mijn transistor versterker. Ik heb hem niet vol open gehad, maar ik luister ook altijd op bescheiden volumes.

Ik ben tevreden over mijn speakers, en wil niet en een nieuwe versterker, draaitafel en luidsprekers aanschaffen. Is het daarom verantwoord om mijn speakers op een soortgelijke versterker met 4 x een 88kt eindbuis aan te sturen? Technisch, en qua weergave???

Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

addesmo

Simpele vraag, simpel antwoord, ja.
Uit eigen ervaring: als je niet mega volume speelt in een normale nl huiskamer is zelfs met laag gevoelige speakers een watt of 20/30 genoeg. Hangt natuurlijk ook van de input af. Dwz dat als je ingangs signaal van draaitafel, cd of streamer laag is, er meer van je versterker wordt gevraagd.
Bij mij is de tuner het minst luid, maar desondanks staat de volume knop van mijn buizenverster nooit boveen 12 uur/ half. Heb ook weinig gevoelige speakers.
Uiteindelijk beslissen je oren voor je keuze ;)
Misschien was die draaitafel bij Audio Selectief wel een Bauer. Niet de goedkoopste, wel mooi. Verder is Audio 21 ook prima adres voor buizen en draaitafels. Succes verder.

arnolddew

Oke, dat is een duidelijk antwoord. Ik speel nooit op mega volumes. Niet voor de buren, maar bij een goede set is dit m.i. ook echt niet nodig. 12 uur haal ik zeker niet op constant luisteren, soms eens een nummer wat er om vraagt. Eerder tussen 9 en 10.

Meestal wordt er gespeeld met een Metrum dac, maar later zal daar dus nog een phono bij komen.

Bedankt.

Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

chansig

Juist bij een goede set is het op momenten erg tof om kneiterhard te draaien. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Indien nodig kan je altijd een krachtige/stabiele eindversterker nemen en een voorversterker met buizen.
In het verleden was dit voor mij de beste oplossing voor "moeilijke" luidsprekers aan te sturen en toch het geluid van buizen te ervaren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

arnolddew

Dat klopt. Maar ik bedoel dat een goede set ook alles laat horen op een normaal volume. Wel belangrijk aangezien de meeste mensen buren hebben, of kinderen die boven slapen.

Bij een mindere set ga je in mijn ervaring steeds luider om dingen te horen die je mist.

Mijn oom is heel blij met zijn 5.1 setje, maar bij elke "demo" gaat dat ding knal hard om indrukwekkend te klinken :dontgetit:
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

arnolddew

Dan zou ik later eerder voor een stel speakers gaan met hoger rendement. Maar voor nu is mijn vraag de Dynaudio Focus bookshelf speakers i.c.m. kt 88 x 4.

Als dit absoluut wordt afgeraden dan weet ik genoeg. Maar het lijkt mij dat moet kunnen.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

addesmo

Quote from: arnolddew on February  7, 2018, 17:14:52
Dat klopt. Maar ik bedoel dat een goede set ook alles laat horen op een normaal volume. Wel belangrijk aangezien de meeste mensen buren hebben, of kinderen die boven slapen.

Bij een mindere set ga je in mijn ervaring steeds luider om dingen te horen die je mist.

Mijn oom is heel blij met zijn 5.1 setje, maar bij elke "demo" gaat dat ding knal hard om indrukwekkend te klinken :dontgetit:

^^

Wookie

Belangrijkste is ( denk ik) dat je speakers niet te ver inzakken qua impendantie, dus dat ze niet richting de 2 ohm gaan. Hier kunnen veel buizenversterkers niet goed mee omgaan..

Een gevoelige speaker zal een makelijkere belasting zijn voor een buis, Draai zelf nu met een 300b op  88/ dbm speaker ( deze zijn wel buisvriendelijk zoals dat mooi heet, stabiel dus qua impendantie)

buizesmurf

Als je luidsprekers kunt bi-ampen is er nog een andere oplossing.Mijn luidsprekers worden op het mid en hoog aangestuurd door buizen.Het laag word gedaan door klasse D versterker Hypex.Dit dan via een antimode zodat ook sommige acoustische aspecten onder handem worden genomen.Mischien beetje omslachtig,maar eens goed afgesteld een droom.....

Kingpin

Ik speel zelf met 86dB/W/m op 4xKT88. Dat gaat prima, alleen verwacht er geen fullrange van met bookshelf speakers.
Het geheel kon nog wel eens 'mager' klinken (als je eenmaal fullrange gewend bent uiteraard  ;)).
Let wel op in welke 'mode' de versterker staat, bij triode is dit al gauw de helft aan vermogen als in ultra lineair, waarbij ik moet zeggen dat ik met 18W meer dan genoeg heb (triode).
Bij mij loopt er wel een sub mee die high level is aangesloten zodat het gehele spectrum haalbaar is.

Zoals hier al eerder gezegd is is het belangrijk dat een set ook goed klinkt op laag volume, daar gaan er toch gauw een boel de mist mee in ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

arnolddew

Bedankt voor de reacties. Een fijn forum, veel beter dan dat andere forum waar alle versterkers en cd spelers hetzelfde klinken. Ik zal wat actiever proberen deel te nemen. Ik lees wel veel, maar post zelf weinig.

Ik heb de versterker onlangs immers al gehoord, en deze klinkt niet "mager" met mijn bookshelfs, integendeel, het is mooi in balans. Ik heb in mijn verleden hier ook wel vloerstaanders gehad, alleen is dit echt geen optie. Mensen kijken trouwens m.i. snel naar vloerstaanders, terwijl dit in de gemiddeld Nederlands rijtjeshuis vaak overkill is.

Met een stel goeie bookshelfs kom je al heel ver zonder dat je woonkamer in een klankkast veranderd incl. alle staande bassen.

Kingpin, ik heb jouw set in het verleden al eens op youtube bekeken, en ik lijk dezelfde smaak te hebben. Mocht ik straks een versterker met kt88 eindbuizen hebben gescoord, dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring met de vv buisjes.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

chansig

Wat maakt dat het vaak overkill is ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

arnolddew

#13
Ik neem aan dat verschillende luidsprekers voor een bepaalde ruimte worden ontworpen.

Mijn collega heeft grote oude Dynaudio's in zijn boerderij gehad. Deze stonden vrij in een grote ruimte en speelden fantastisch i.c.m. Burmester op een hoog volume. Nu is is hij verhuist naar een "normale" woning, en de set komt eigenlijk niet meer tot zijn recht.

Bij mij thuis (20 m2 luister gedeelte) spelen bookshelves mooier dan vloerstaanders die ik heb gehad. Natuurlijk zullen er ook genoeg kleinere slankere vloerstanders zijn die hier zouden kunnen spelen.

Maar je moet het niet overdrijven m.i. Ik hou er wel van als een speaker een beetje vrij staat en "alles" kwijt kan, en niet met de ruimte in problemen komt bij o.a. een hoger volume. Ik ben in dit formaat kamers zelf erg gecharmeerd van bookshelves, en zou wel flink groter moeten gaan wonen voor ik overstap op "grote' speakers.

Terwijl ik vroeger altijd het idee had een "normale" luidspreker te moeten hebben.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

tommi

Volgens de metingen in deze review komt de impedantie van de 110 niet onder de 4 ohm, zou wel goed moeten gaan, zulke stroomvreters zijn het nou ook weer niet.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Aart1964

Late reactie maar ik zit nog niet zo lang op dit forum...

T.a.v. Dynaudio en buizen mijn ervaring. Ik heb een set Focus 110A (de aktieve versie) via een buizenbuffer XD10-D op de standaard geluidskaart van m'n desktop PC aangesloten. Dit is m'n 2e set waarbij ik de Focus 110A als 'monitor'  bij m'n PC op m'n bureau heb staan en het klinkt heerlijk direct en lekker 'buizen' warm.
Dit is niet direct een antwoord op de vraag die was gesteld (past een passieve Focus 110 op een buizenversterker), maar m.b.t. de klank is mijn antwoord een duidelijk JA!