DSP (digitaal geluidsfilter) o.b.v. linux alsa, ecasound

Started by Taita, February 7, 2018, 10:57:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Taita

Ik ben ook maar eens lid geworden van het HTforum, vooral omdat hier veel over de RPI gepost wordt. Ik ben zelf ook al een tijdje hiermee bezig en het leek me leuk wat ervaringen uit te wisselen. Ik heb een RPI2 waarmee ik experimenten doe met een dsp die op alsa en ecasound is gebaseerd. Dit wordt beschreven op o.a. deze website http://rtaylor.sites.tru.ca/2013/06/25/digital-crossovereq-with-open-source-software-howto/ Het geluidssignaal wordt in ecasound gesplitst waarna digitale filters voor hoog midden en laag kunnen worden toegepast. Daarna vindt de omzetting naar analoog plaats en worden de signalen versterkt en weergegeven. Een cruciale component hierbij is een 5.1/7.1 USB geluidskaart. Na experimenten met een goedkoop kaartje ben ik overgestapt op een Asus Xonar U7. Ik heb dit alles in Linux Ubuntu geconfigureerd. Ik heb nog geen compleet systeem gemaakt en vooral geƫxperimenteerd met het gladstrijken van een breedband weergever (Tangband W8-1772). Met 7.1 is het trouwens mogelijk om een vier weg systeem te maken of meerdere systemen parallel aan te sturen. Het instellen van de filters is overigens erg eenvoudig. Het is wel belangrijk een meetmicrofoon te hebben zodat je ziet wat je doet. Streamen is eenvoudig door het installeren van mpd en spotifyd en bediening door android apps.

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

StereoMike

Quote from: Taita on February  7, 2018, 10:57:05
Een cruciale component hierbij is een 5.1/7.1 USB geluidskaart. Na experimenten met een goedkoop kaartje ben ik overgestapt op een Asus Xonar U7.
Wat vind je van de Asus Xonar U7?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Taita

Quote from: katwax on February  7, 2018, 15:09:12
Welke app gebruik je om te streamen via mpd?
Hiervoor gebruik ik mpdroid, werkt prima!

Quote from: StereoMike on February  7, 2018, 16:49:07
Wat vind je van de Asus Xonar U7?
Mixed feelings. De geluidskwaliteit en S/N ratio zijn prima voor een kaart in deze klasse. Ik heb de oude versie die ik tweedehands voor 30 euro heb kunnen kopen.  Deze kaart heeft grote problemen onder windows. Eigenlijk kun je alleen de frontend speakers gebruiken. Asus levert inmiddels een MkII versie waar ze betere firmware in stoppen, maar ze laten kopers van de oude kaart in de kou staan. Onder linux heb ik deze problemen niet. Hij voldoet prima voor deze toepassing.

Inmiddels ben ik bezig met een tweeweg systeem waarop ik wat compensatie en een 4e orde filter heb losgelaten. Een uurtje meten en aanpassen leverde een vlakke respons. Geluid is al van prima kwaliteit, maar ik denk dat er nog meer in zit (fase, looptijd, hoek afval).