21:9 projectors

Started by darkrunner, February 1, 2018, 21:00:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

In volle 4k gekte :)

Ma in alle eerlijkheid boeit het me niet zoveel ben best tevreden over men 1080p geprojecteerd beeld
Wat ik veel liever zou zien dan 4k is een projector die gewoon standaard 2.3:1 doet, snap dat vasthouden aan 16:9 echt niet voor ht.

Zijn er degelijke of wat is hiervoor de beste optie die iets of wat betaalbaar is bv andere lens maar welke zijn dit dan en waar te verkrijgen?

Edit:andere optie zou zijn een multi format scherm, miss iets voor rond mei.


Grt

donaldk

Ja ze zijn er, maar behoorlijk prijzig. De voorzetlenzen zijn ook prijzg. Optoma/Coretronics heeft een kleintje met extrawide met laser gehad voor het onderwijs, geen idee of ze ook echt verkocht werden en worden, maar van de beeldkwaliteit word je waarschijnlijk niet blij, was gewoon een afgekapte 1080P chip.

wrcveen

Gewoon een 16:9 projector inzoomen op een 2:30 scherm. De zwarte balken projecteer je dan buiten het scherm en valt weg op het zwarte frame rondom het doek.
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |

J.A.F._Doorhof

Je kan een anamorphic lens kopen en die gebruiken maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van. Een goede kost erg veel geld en is altijd onderhevig aan vermindering van het beeld.

Beste is gewoon zoomen met een 4k projector.
Wij adviseren klanten eigenlink alleen 21:9 als ze de hoogte niet halen voor een breed 16:9 scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Dan maar een multie format scherm in de toekomst.

darkrunner

#5
Mmm zag net dat een Benq w1700 een beeldverhouding stand heeft van 2.4.1 wîl dan zeggen dat die elke bron en materiaal bv nvidia interface, windows 10 pc enz weergeeft in ful 2.4.1 zonder zwarte balken?

Liefhebber

Zijn er geen projectoren die "masking"  intern (in de lichtweg) aankunnen, of zijn er apparaten  met lens memory (stand 2,35:1) die zich onderscheiden?
Audio ->Linn, Harbeth & Naim
HT -> Sony, Harbeth , Anthem & Rel

darkrunner

Panasonic ae 3000/4000 ma is al een vrij oud model

MaxxMark

Persoonlijk vind ik dat het tegenwoordig prima werkt qua lichtopbrengst met een beetje actuele projector. Heb zelf ook een 21:9 scherm. Gewoon inderdaad inzoomen en de balken buiten je 21:9 scherm projecteren.

Enige is wel dat je *gigantisch* blij wordt van lens memory. Voor de JVC x5000 die ik nu heb, had ik een JVC RS10 (hd350). En zolang je geen lensmemory hebt merk je pas hoe vaak je de A/B ter hand moet nemen om je zoom/focus/shift goed te zetten.

21:9 is werelds, maar bezint eer ge begint :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

home@the movies

Quote from: Liefhebber on February  2, 2018, 12:13:03
Zijn er geen projectoren die "masking"  intern (in de lichtweg) aankunnen, of zijn er apparaten  met lens memory (stand 2,35:1) die zich onderscheiden?

Bijna iedere moderne projector kan blanking (masking) toepassen op de niet gebruikte pixels waneer je 2:35 projecteert, ook lens memory is zo good als standaard op projectoren zoals bvb Epson TW9300, de jvc's, de Sony VW260 enz enz.

darkrunner

Oh de Benq W1700 zou 2:35:1 doen, enkel nog uitzoeken als dit met memory is.

home@the movies

#11
Quote from: darkrunner on February  9, 2018, 15:57:23
Oh de Benq W1700 zou 2:35:1 doen, enkel nog uitzoeken als dit met memory is.

Je bent echt een aantal zaken door elkaar aan het halen hoor, de BenQ is een "normale" 16/9 projector die net zoals alla ander projectoren uiteraard ook een 2:35 beeld kan projecteren. Hij heeft geen memory, dat is niet mogelijk omdat hij over een manuele zoom beschikt, dus kan je hier uiteraard geen Zoom Memory mee creƫren.

De specs zijn toch heel duidelijk wat resolutie (en dus ook aspect) betreft, dit komt van de BenQ spec sheet

QuoteNative Aspect Ratio   
Native 16:9 (6 aspect ratio selectable)

Je gaat heus geen native 2:35 projector vinden voor dit prijskaartje, er zijn slechts een handvol fabrikanten die in het (zeer) hoge segment zo een toestel hebben.

Fox

Heden ten dage is het content van films (en Tv-series) dat je op fysieke media kan vinden binnen het 1.78:1 (16x9) frame in een variatie van
1.33:1 t/m 2.76:1.

Vaak zijn oude film afhankelijk van het filmformaat 16/35/65/70mm en moderne films een uitsnede van de 16x9 sensor. en/f combie met een soort (spherical / anamorphic) lens..
Waarbij ook hip tussen verhoudingen word gewisseld.
Dat is ook de reden dat de Dolby Cinema een scherm heeft van 1.85:1 waarop de diverse verhoudingen worden geprojecteerd.

Vraag, waarom zou je "ouderwets" terug willen???