nieuwe instap 4k UHD projector van Optoma, de UHD40

Started by bartvv, January 31, 2018, 12:34:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

#75
Quote from: darkrunner on February 12, 2018, 11:47:59
Ja mag dat is duidelijk maar vind jij dat echt 4K dan?

Neen, dat zeg ik ook helemaal niet maar ik bepaal de norm en de cijfers niet hé ;-)
Die norm zegt dat het een 4K projector is en dus wordt hij als dusdanig ook zo in de statistieken van verkoopcijfers opgenomen, like it or not.

home@the movies

#76
QuoteDat heeft toch allemaal niks met het merk en toestel te maken alles wat je in de winkel vind vind je ook online dus zou begot niet weten wat in de winkel staat wat daar superieur aan is tov wat je online kan kopen.

Je mist het punt, een UHD60 zal je bvb perfect bij Boll.com online vinden, een Sony VW260 absoluut niet, dus de verkoop zal dan ook lager liggen. En zoals aangehaald is ons publiek ook heel erg anders.

J.A.F._Doorhof

@Darkrunner,
Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel.

Optoma is enorm sterk in online verkopen.
In de online markt is een andere trend dan in een SPECIAAL zaak.

Een merk als Sony levert native 4K units voor laat zeggen 5000-6000 als instapper.
Optoma levert een native 4K (op papier) voor laat zeggen 1500-2000 als top model.

Bij online verkoop zit de MASSA.
Dit zijn mensen die gewoon een "beamertje" willen hebben om groot naar voetbal of film te kijken.
Die kijken naar de merken met de meeste stickers en de laagste prijs.... oh 4K, HDR, Nr1, Optoma (bekend merk) dus kopen maar.

De speciaal zaken zullen klanten anders voor lichten, zijn vaak IETS of VEEL duurder dan online dus trekken automatisch de klanten die iets meer te besteden hebben.
Als ik ons als voorbeeld neem, een Optoma zal bij ons IETS duurder zijn dan online, om de simpele reden dat we calibraties en service meeleveren.
Een Sony of high-end Epson is bij ons vaak gelijk of goedkoper dan online omdat we er meer verkopen en omdat we vinden dat een X bedrag marge genoeg is en de rest delen met de klant (dat is altijd onze insteek geweest).

Je wil bv niet weten hoeveel projectoren Epson bv verkoopt in het segment NON-HT vs HT.
Maar je wil helemaal niet weten hoeveel van die units waarschijnlijk gewoon voor HT worden ingezet.

Wij zouden dat absoluut niet willen zien, maar voor veel mensen geldt maar 1 ding.... groot beeld, lage prijs, en veel stickers (4K, HDR etc.)




Dan over 4K.
Voor mij is er eigenlijk nog geen enkele projector die echt HDR genoemd mag worden.
4K is op dit moment alleen 4K als de panelen NATIVE 4K zijn en de lens het oplossend vermogen heeft.

HDR zou voor mij gewoon simpelweg minimaal P3 en MINIMAAL 1500-2000 nits moeten zijn.
En tja........
Laten we het zo zeggen, de projectoren zijn HDR compatible en sommige doen dat net iets beter dan andere.
Op HDR vind ik op dit moment JVC erg goed bezig, maar Sony is weer stukken beter als je normaal 4K en 1080P materiaal kijkt.


Als je echter geen vergelijkings materiaal hebt (online) en je besteld een Optoma zul je verrast zijn.
We hebben hier ook een tijd een Optoma in demo gehad, enorm mooi ding, fantastisch beeld maar voor ons erg moeilijk te verkopen, mensen zien de 9300 ernaast of een Sony en gingen toch voor die units, uiteindelijk hebben we hem verkocht met verlies.

Staat niet in de weg dat het gewoon een verschrikkelijk mooie projector was, maar de klanten die wij trekken geven gewoon iets meer uit.
Maar dit is een zeer klein gedeelte van de totale markt, en die zit toch vaak online of retail zoals Media markt, best buy etc. en als je daar als merk kan schermen met native 4K tja... dan ben je als snel de grootste want een JVC mag zich niet Native 4K noemen, en Epson ook niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#78
Quote from: home@the movies on February 11, 2018, 21:17:38
Dat is nu net heel de discussie, volgens "de norm" mag Optoma hun 4K projectoren "native" noemen.
Ze mogen het 4K noemen en UHD als ze 8Mpixels hebben (evt virtuele pixels) maar "native 4K" dan moet het paneel 4K pixels horizontaal hebben en dat hebben deze niet, toch?
Alleen is de term native niet gestandaardiseerd  :( wat misbruik weer vrijstaat  :(
Ekki zegt het mooi vanaf 7.05

Zelf zou ik groot voorstander zijn van een standaard met onderscheid tussen "physical pixels" en "virtual pixels", zal wel weer met allerlei belangen te maken hebben en achterkamertjes beslissingen dat ze dit niet doen.

https://www.youtube.com/watch?v=MMKOS3DQkjk

donaldk

Optoma heeft de UHZ65 van 5K. En nog wat duurdere modellen als topmodel. UST lens is dan al duurderder dan die instap 4K projectortjes. Er was op ISE ook een projector met eigen dome lens tot tien meter dome. Ze hebben nu ook een LED Wall pre-integrated display. 2.0 en 2.6 mm pitch. Naden waren zichtbaar dus ik ben nog niet overtuigd van de schroef het tegen de muur methode. Voor High-end video is de pitch te grof. List prijzen voor HD displays lijken elkaar niet al te veel te ontlopen.

Uh Frank jij verkocht juist jarenlang de Non-HT versie van de Epson's juist omdat Epson nep specs publiceerde en eigenlijk dezelfde projector onder twee modelnummers op de markt bracht. Opvallende overeenkomst gezien dat de cumulitieve variatie tussen exemplaren best wel groot kan zijn. die info zul je bij de Mediamarkt niet krijgen die verkopen liever de duurdere.

Sony verkoopt ook veel meer LCD dan SXRD, die beamer vs. projector tegenstelling geldt voor alle projectormerken. Ik heb veel projectors gezien bij Sony dit jaar, maar die 760 niet, geen idee waar hij was. Projectors is een niche en HT/HC is daarbinnen weer een niche.

J.A.F._Doorhof

Niet jaren lang Donald
2 types waren dat
Een isf versie en non isf
Enige verschil was een sticker en een beschermkapje.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Zover ik mij herinner drie modeljaren,maar het kunnne er ook twee geweest zijn. Epson deed niet altijd elk jaar een nieuw stikkertje erop,dus minimaal drie jaar en volgens mijn herinnering iets van vier jaar.

J.A.F._Doorhof

Nee hoor.
Waren maar 2 modellen die elkaar ook nog eens overlapte
Dus maximaal anderhalf jaar
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quotek heb veel projectors gezien bij Sony dit jaar, maar die 760 niet, geen idee waar hij was. Projectors is een niche en HT/HC is daarbinnen weer een niche

Die was enkel voor dealers in een afzonderlijke ruimte opgesteld en dus niet publiek zichtbaar Donald.

J.A.F._Doorhof

Wij hebben er een op demo als je hem wilt zien.
Wel alleen op afspraak
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies


donaldk

Ja, ik heb Kjelt al een paar pagina's terug voorgesteld het topic te splitsen, toen het over dure beamers begon te gaan. Nu is er nog een wat is 4K thread doorheen gevlochten ook.

bartvv

#87
Quote from: hcd on February  9, 2018, 11:22:30
Inderdaad ..ik had al even gevreesd dat de 1499$ MSRP zich ging vertalen in 1800eur ofzo , zoals de prijzen van de high end epsons, maar gelukkig is dit niet zo :)

Dit wordt echt een serieuze kandidaat om m'n Mitsu HC6000 te vervangen ...Even de reviews afwachten (ik hoop binnen een week op projectorcentral.com) maar ziet er goed uit !!!


Even weer on-topic :-)

De eerste test van de UHD40 (deze heet in de US UHD50) staat online nu, inderdaad bij Projectorcentral. De UHD40 komt erg goed uit de test:
http://www.projectorcentral.com/Optoma-UHD50-review.htm?em

En alle volgende reviews worden hier geplaatst: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167858.0


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

hcd

Bij PJHC staat ie al een poosje online, en komt er maar zer pover uit de bus, dus ik had deze projector alweer geschrapt als kandidaat ( https://www.projection-homecinema.fr/2018/03/04/test-optoma-uhd40-dlp-4k/ )

Hmm ..misschien  toch nog eens overwegen ...

MechanicalAnimal

Quote from: hcd on March 21, 2018, 22:33:42

Hmm ..misschien  toch nog eens overwegen ...

gewoon proefkijken, dan weet je het meteen of het iets voor jou is  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

hcd

Daar is iets van aan, maar langs de andere kant staat de zoektocht terug op een laag pitje ...
Vorige maand stond er een foutieve prijs op de CentralPoint website, de Epson EMP-TW5600 (die 96% krijgt op PJHC en ook op ProjectorCentral in de top staat binnen z'n segment) aan 259€ ! Heb em snel besteld en alhoewel de dag erna de prijs was aangepast op ded website heb ik em een week later zonder morren geleverd gekregen (dus voor 259€) :)
Dus dit is een mooie replacement voor m'n Mitsubishi HC6000 om even te overbruggen tot de échte native 3LCD 4K HDR laser projectors er zijn (Epson LS11000 perhaps ?)

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis