nieuwe instap 4k UHD projector van Optoma, de UHD40

Started by bartvv, January 31, 2018, 12:34:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Ja is gewoon de mini 1080P DMD. Voor de eerste twee generaties is er een speciale DMD gemaakt 0.67" met 4,15 miljoen pixels. Grote jongens zoals Panasonic en Barco gebruikten een bestaande 0,9" 2560x1600 DMD. Waarbij Panasonic altijd zijn Quad Pixel Drive gebruikt.

Inmiddels is er ook een 4K DMD+shift (voor echte 8K zou het vier posities moeten zijn, maar ik heb hier geen info over) projector moet rond september beschikbaar komen voor rond de ton. Prototype had zeer slecht (=standaard DLP) on-off contrast en ook zeer veel video noise. Hopelijke lossen ze het komende half jaar nog wat van de tekortkomingen op.

Vivitek is ongetwijfeld de Delta variant. BenQ weet ik niet zeker herinner mij niet meeer of ik hem heb zien staan, zeker niet echte demo, koopt bij beide in, maar Optoma, Viewsonic (3500 lumens :-X) en Acer zijn zover ik weet Coretronic gezien bestaande relaties.

@Kjelt ik zie het wel als je besluit de vele off-topic posts aftesplitsen naar een dure beamers topic;-).

Kjelt

Quote from: darkrunner on February  9, 2018, 15:29:22
Ik vind dat absoluut ook (straffer nog het is eigenlijk gewoon 2K) maar ja eigenlijk triest al dat getover met die benamingen enkel de spreuken mislukken...
2K is bij JVC met hun 2x shift op 1080p panelen. Hier shiften ze 4x met een 1080p paneel alleen overlappen de pixels dan keihard (teken maar eens uit) dus hoe dat er dan uit komt te zien? Maar laten we eerlijk zijn wat kun je verwachten voor <1500 euro, dat is een waanzinnig lage prijs voor een projector dus kan best interessant zijn voor sommige doelgroepen.

bartvv

Ook deze UHD40 heeft een 2716x1528 DLP chip. Met pixel shift wordt dit verdubbeld naar 8.3 miljoen pixels. Het dubbele dus tov de 1080p shift projectoren. Omdat deze 8.3 miljoen pixels kunnen worden geadresseerd mag dit echt 4k genoemd worden.


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

donaldk

Welke DMD is dat dan die 0.47" met 4.15 miljoen spielgetjes? De 50 werd eerst gespecificeerd met de 0.66"chip en die had 4.15 piegeltjes met één shift, is dat de bron van de verwarring?

Kjelt

Quote from: bartvv on February  9, 2018, 16:49:19
Ook deze UHD40 heeft een 2716x1528 DLP chip.
Dat zou heel interessant zijn alleen klopt je oorspronkelijke post dan niet. Je zegt daar:
Quote from: bartvv on February  8, 2018, 23:14:34
Display Technology Single 0.47" 4K UHD DMD DLP® Technology by Texas Instruments™

Zover als ik weet en zijn de 0,47" DMD chips de Pico Display chips met max een 1080p resolutie:
http://www.ti.com/dlp-chip/display-and-projection/pico-chipsets/products.html

De 0,66" DMD chips zijn een 2716x1527 DMD chip:
http://www.ti.com/product/DLP660TE

Ook in het rijtje van projectoren die 2x e-shift gebruiken en dus de 0,66"DMD chip staat de UHD40 niet vermeld:
https://www.optoma.co.uk/projectortechnology/4K_UHD
QuoteUsing a 0.67" 4K UHD DMD with over 4 million micro mirrors it works by capitalizing on the inherent fast switching speed of the DLP chip and advanced image processing to display two individual pixels per individual mirror. This allows the projector to display full 8.3 M-pixels to the screen.

Dus ik zou het even checken voor de zekerheid  ;)


theshadow

Bijzonder, de meningen wat 4k is of niet. Ik blijf van mening dat iets 4k is als het beeld waarnaar je kijkt hieraan voldoet - aantal pixels. Welke techniek ervoor gebruikt wordt doet er niet aan toe. Nogmaals dat de ene techniek een mooier plaatje geeft dan een ander dat geloof ik best.

J.A.F._Doorhof

#56
Even voor de duidelijkheid.

Een ECHTE 4K projector heeft panelen met 2160P resolutie.
Dit kan 4096 (4K-DCI) of 3840 (UHD) zijn.

Daarnaast zijn er projector die pixelshifts toepassen.
Denk aan e-shift en e-shift achtige technieken van bv Epson en JVC (en een paar andere)
Hierbij worden panelen met MINDER resolutie gebruikt die het beeld van een 4K unit EMULEREN.

Je kan hoog en laag springen over of iets 4K is ja of nee.
Maar zolang de PANELEN NATIVE geen 4K zijn vind ik het wat "krom" om te adverteren met bv ECHT 4K

Dan gaan we kijken naar wat het beeld doet.
Met de moderne E-shift technieken, die Optoma dus ook gebruikt is het eigenlijk nagenoeg voor een leek en zelf een flinke enthousiaste kijker niet meer te zien of je naar native 4K of E-shift zit te kijken.
De technieken zijn echt erg goed.

Je kan het echter wel zien als je naar zeer fijne details kijkt, zoals bv scenes met dieren met een hele fijne vacht, je ziet daar dat de E-shift technologie een lichte verzachting laat zien, vooral bij bv wat wind door de haren, dit is ook redelijk logisch aangezien je niet in 1x naar die resolutie kijkt.

Onder ons....
Je mag rustig een goede E-shift unit een 4K compatible projector noemen, tegenwoordig geven ze HDR door, en de volledige beeldsignalen van 4K.
Maar als FABRIKANT vind ik het PERSOONLIJK ZEER kwalijk dat ze adverteren met VOLLEDIG 4K.
Je kan misschien zonder overlap de pixels aansturen, wat een verbetering geeft tov de 4x shift technieken maar het blijft een tussen oplossing (hoewel een zeer goede, laat dat voorop staan)

Natuurlijk kan je het volledige signaal aan de projector aanbieden, en inderdaad hij doet HDR maar de klant denkt dus een NATIVE 4K unit te kopen, en dat is gewoon pertinent niet waar.
Het is een wobbel, e-shift of wat voor naam je er ook wil geven, techniek die van een lagere resolutie paneel een 4K signaal weer geeft, meer is het niet.

Nogmaals het is ZEER goed, en voor dit soort prijzen gewoon super dat het op de markt komt, maar ga aub niet lopen adverteren met "dit is een echte 4K projector" want dat is het gewoonweg niet, hoe goed ze ook in de buurt komen, als het paneel geen 4K resolutie heeft in pixels is het gewoon een 4K compatible projector. Dat er een standaard is, is helemaal waar (ze zullen het niet zomaar verzinnen natuurlijk) ik heb daar alleen zelf best wel wat moeite mee....
Maar goed ik heb ook moeite met displays onder de 1000 nits die claimen HDR te zijn :D

Dit bedoel ik trouwens niet als aanval naar Optoma toen, in tegendeel, ik vind het hele leuke projectoren voor een zeer goede prijs.
Maar dit is wel iets waar ik me soms aan stoor, er word met specs gegooid die de casual klant gewoon op het verkeerde been zet.

Nog even over regenbogen......
Ik ben zo een "zeur" en ik zie ze dus op nagenoeg elke DLP in de trend van dat ik enorme koppijn krijg na een uurtje tot anderhalf uur.
Ik behoor bij de minderheid aangezien tegenwoordig minder mensen er last van hebben dan vroeger, maar ook gedurende demo's hebben we regelmatig mensen die DUIDELIJK regenbogen zien bij de moderne DLPs.
Veeg dit dus aub niet zomaar onder de bank :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 10, 2018, 18:59:47

Nog even over regenbogen......
Ik ben zo een "zeur" en ik zie ze dus op nagenoeg elke DLP in de trend van dat ik enorme koppijn krijg na een uurtje tot anderhalf uur.
Ik behoor bij de minderheid aangezien tegenwoordig minder mensen er last van hebben dan vroeger, maar ook gedurende demo's hebben we regelmatig mensen die DUIDELIJK regenbogen zien bij de moderne DLPs.
Veeg dit dus aub niet zomaar onder de bank :D

er is niemand die dit onder de bank veegt, maar nu weet je dus precies hoe Twani zich wslk voelt in jouw het EV topic  :D

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Quotenog steeds regenbogen?
Alleen sommige HT forum leden willen deze nog zien geloof ik...
DLP heeft het grootste marktaandeel, al die klanten hebben hier geen last van. Ik hoor bij dealers nooit iets over regenbogen, lees er alleen hier over....

QuoteSorry maar ik wordt er een beetje moe van dat bij ieder nieuwsbericht of test die er hier over een DLP projector wordt geplaatst er enkele forumleden zijn die meteen negatief weer opnieuw beginnen dat zij om persoonlijke redenen regenbogen zien. Dat is dan jammer voor een heel klein aantal mensen maar dit gel zeker niet voor iedereen.

Vind dat een beetje "onder de bank schuiven" van een serieus aanwezig probleem.
Het is niet alleen dit forum waar mensen zijn die er last van hebben maar je leest het op vele fora van AVS tot tweakers.

Is het een GROTE groep..... niet echt.
Bij ons als we shoot outs hebben is het 1 op de 4 die aangeeft het te zien, 1 op de misschien 20 die aangeeft het echt ongemakkelijk te vinden.
Hou er dan rekening mee dat wij ZEER kritische klanten hebben en het zal wel meevallen.

Dan even over je opmerking over het EV topic.
Ik denk dat je eens de tijd moet nemen om even dat topic door te lezen, wat ik hier post is wel degelijk anders als wat daar gebeurt :D

Feit is onomstotelijk dat er een groep mensen is die regenbogen zien en die er last van hebben (ik ben er een van).
Daarnaast is het mijn persoonlijke mening dat als je adverteert met NR1 4K UHD projector ik dat eigenlijk best wel wat vertekenend vind.
De maatstaf is er, begrijp me goed en als hij daaraan voldoet doet Optoma dus niets mis.

Je moet je alleen afvragen of we als puristen en HT liefhebbers blij moeten zijn met die maatstaf.
Ik ben dan meer voor een catagorie NATIVE 4K, 4K UHD certified en bv 4K UHD compatible.

Niet voor mezelf, maar wel voor de klant.
Je gaat gewoon vreemde gespreken krijgen over bv waarom een Sony zoveel duurder is dan een Optoma.
Als ik dan uitleg dat een Sony een 4K paneel heeft en een Optoma een paneel dat feitelijk met een soort van shift werkt krijg je toch weer klanten die dan met een folder komen waarop staat dat het 100% 4K is en de winkel uitlopen met een idee dat ik de boel probeer te flessen.

Wees dan gewoon eerlijk in de specs van de folder en geef gewoon de native resolutie aan.
Als er dan geen catagorieen komen laat dan dat verplicht worden, het is nu voor de normale consument gewoon bijna niet meer na te gaan wat er in een projector zit.

Natuurlijk kun je je afvragen of dat nodig is, als het beeld goed is....
Maar dat is net zoiets als aangeven dat goud goud is omdat het mooi is :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#59
Nogmaals even ten overvloede.
Dit is niet TEGEN Optoma, absoluut niet.
Het is meer tegen het feit dat dit zomaar kan, en als ik Optoma was zou ik er ook direct gebruik van maken natuurlijk :D

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem eigenlijk met Sony en Epson qua 4K UHD HDR terwijl ze amper soms de P3 kleurspace halen en de EOTF gamma curve is ook vaak HEEL ver te zoeken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

evilniek

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 10, 2018, 20:00:36
Nogmaals even ten overvloede.
Dit is niet TEGEN Optoma, absoluut niet.
Het is meer tegen het feit dat dit zomaar kan, en als ik Optoma was zou ik er ook direct gebruik van maken natuurlijk :D

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem eigenlijk met Sony en Epson qua 4K UHD HDR terwijl ze amper soms de P3 kleurspace halen en de EOTF gamma curve is ook vaak HEEL ver te zoeken.


Ik weet helemaal niet hoe HDR er uit hoort te zien, dus iemand kan mij vertellen dat dit het beste HDR plaatje ooit is, of dat het totaal niet klopt. Maar de perfecte weergever bestaat niet, als de meeste televisie's al moeite hebben met HDR, mag je het van de gemiddelde PJ niet eens verwachten. HDR kan denk ik fantastisch zijn maar als men zo blijft doorsukkelen met het hele HDR gebeuren, dan is het binnen de kortste keren gedaan met deze techniek, tenminste ik zou er niet gek van opkijken. 
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

J.A.F._Doorhof

Hdr is juist gaaf
Het is beter dan sdr en bij elke generatie word het beter. Dus dat is juist top.

Nadeel :
Gemiddelde calibratie sessie met hdr en uhd
"Waarom haal je die puntjes niet die je net wel haalde?"
(Rec 709 vs p3)
"Huh waarom zet je alles op P3? Mijn tv is toch UHD hdr"
(We calibreren vaak op P3 omdat bt2020 onmogelijk is te halen)
"Waarom is die gamma Curve niet zo mooi als bij die andere?"
(2.4 is makkelijk tegenwoordig , veel toestellen halen geen goede eotf)

Als "expert" weet ik dat en kan ik er ook mee leven.
Maar als particulier denk je iets te kopen dat volledig UHD en hdr is zonder je te realiseren dat dit nog niet kan.

Ik zou een enorme voorstander zijn om bv de monitor guide aan te houden met bv aanduidingen als 70% ARGB of 98% ARGB dan is er veel meer duidelijkheid voor de klant. En weet hij ook waarom het ene toestel gewoon duurder is dan de andere.

Een projector van laat zeggen 2000.00 die adverteerd met full UHD en HDR is natuurlijk minder dan een projector van 6000.00 die native UHD panelen heeft. Dit zal duidelijk zijn.

Maar bij vooral televisies is het echt een bizarre situatie aan het worden. Loop maar eens door een media markt. De termen hdr en uhd vliegen je om de oren maar er niemand die vermeld dat bv het ene toestel 80% P3 haalt en het andere toestel 90%.

Sterker. Zelden zie je bv het aantal nits vermeld.
Maw de gemiddelde koper weet gewoon niet meer wat goed is of niet.

Bij 720p vs 1080p zag je dit ook.
Dat noemde we tenminste netjes full  HD compatible als het toestel wel 1080 kon weergeven maar 720p panelen had.


Zoals gezegd ik neem optoma zeker niets kwaliteit. Ik geef ze groot gelijk aangezien een commissie de regels heeft gemaakt en ze voldoen daaraan. Ik vind alleen zelf met hdr, UHD en de bijbehorende gammas en kleurspaces en lightoutputs er wel erg veel variabelen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#62
Het is toch simpel 4k is 4096 zo is de standaard toch gezet door DCI en niet met een  trucje maar native.
Die shifts enz kunnen allemaal wel mooi zijn men 1080p projector geeft ook mooi gaaf beeld in men ht, dus ik neem dat allemaal met een korreltje zout en vind heel dat 4k gebeuren veel bla bla bla
Optima marktleider in 4k geloof ik ook niks van, is Sony niet de enige die een 4096 x 2160 thuis projector heeft momenteel?

donaldk

Er staat altijd 'on the screen', daar moet je ze op wijzen, op het paneel (3 stuks ook nog eens) is dan de andere kant.

home@the movies

QuoteOptima marktleider in 4k geloof ik ook niks van, is Sony niet de enige die een 4096 x 2160 thuis projector heeft momenteel?

Dat is nu net heel de discussie, volgens "de norm" mag Optoma hun 4K projectoren "native" noemen.

J.A.F._Doorhof

Omdat ze in de breedte de resolutie hebben.
Het mag de norm zijn maar ik heb er toch moeite mee.
Er word wel geadverteerd door meerdere merken met feitelijk verwarrende termen (wil niet zeggen onwaarheden omdat de norm.....)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 11, 2018, 23:20:56
Omdat ze in de breedte de resolutie hebben.
Het mag de norm zijn maar ik heb er toch moeite mee.
Er word wel geadverteerd door meerdere merken met feitelijk verwarrende termen (wil niet zeggen onwaarheden omdat de norm.....)

Voor alle duidelijkheid, ik ben het met bovenstaande helemaal eens.

darkrunner

#67
Quote from: home@the movies on February 11, 2018, 21:17:38
Dat is nu net heel de discussie, volgens "de norm" mag Optoma hun 4K projectoren "native" noemen.
Van mij mogen ze dat ook ma ik moet er eerder mee lachen en dan vooral de claim Nr1, zijn daar eigenlijk verkoopcijfers van dat Optoma de Nr 1 is in 4k? want volgens mij is dat toch echt wel Sony als het over native 4K gaat.

Ook claimen ze de eerste goedkoopste 4k projector te hebben (miss vandaar de claim Nr1) maar grappig dan dat de 4k Benq w1700  €300 goedkoper staat...

Qua beeld zal het wel allemaal top zijn daar niet van.

home@the movies

Quotezijn daar eigenlijk verkoopcijfers van dat Optoma de Nr 1 is in 4k? want volgens mij is dat toch echt wel Sony als het over native 4K gaat.

Het zou wel kunnen hoor, er zullen in verhouding wel meer Optoma's verkocht worden dan Sony's, voor de Sony betaal je 5000 Euro en de UHD60 kost de helft, dus die zullen in aantal een stuk meer worden verkocht.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#70
Quote from: reza on February 12, 2018, 11:29:13
Maar toch niet bij jou Werner? Of bij Frank?

Neen dat niet maar daar zit het hem net, Optoma is zeer goed vertegenwoordigd in de online retail markt en draait daar vermoedelijk wel grote volumes wereldwijd. Er zullen bvb heel wat boardrooms zijn waar je zonder probleem een UHD 60 gaat vinden, een Sony VW260 ga je daar niet terugvinden.
De Sony UHD projector markt is een bijna exclusief Home Cinema gebeuren, bij de Optoma's ligt dat een stuk breder en dus zullen de volumes voor die toestellen wereldwijd wel hoger liggen, ons publiek is iets anders.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat werner en ik en alle andere sponsoren hier bij elkaar verkopen nog geen DRUPPEL is in een emmer als je kijkt wat er online verkocht word.

Optoma is enorm sterk in online verkopen en massa.
Dus het zou inderdaad best kunnen, daarnaast zijn onze klanten een HEEL ander type.
Ik heb hier mensen in de showroom die de absolute beste projector voor hun geld willen hebben, online (en daarmee 99% van de mensen) ziet 4K en koopt het ding dat het goedkoopst is en van een merk is dat ze kennen, sommige doen wel wat onderzoek maar de meeste lezen maar half.

Aangezien in deze prijsklasse het voor veel mensen hun eerste unit is vinden ze alles super, mooi en prachtig.

Ik merk dat wij 50% mensen hebben die voor een eerste projector komen en 50% voor vervanging.
De groep vervanging is ENORM kritisch en komt daarom ook naar een expert.
Ze zien vaak de kleinste verschillen.

Moeilijkste is de groep 2e projector, ze vinden namelijk vaak hun eigen projector superieur aan bijna alles :D

Lang verhaal kort.
Wat de echte HT winkels verkopen is RADICAAL anders van wat er in de markt gebeurt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#72
Ja maar Native vs shift, de echte native 4k daar is Sony toch gewoon de nr1.

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 12, 2018, 11:42:05
Ik heb hier mensen in de showroom die de absolute beste projector voor hun geld willen hebben, online (en daarmee 99% van de mensen) ziet 4K en koopt het ding dat het goedkoopst is en van een merk is dat ze kennen, sommige doen wel wat onderzoek maar de meeste lezen maar half.
Dat heeft toch allemaal niks met het merk en toestel te maken alles wat je in de winkel vind vind je ook online dus zou begot niet weten wat in de winkel staat wat daar superieur aan is tov wat je online kan kopen.

home@the movies

#73
Quote from: darkrunner on February 12, 2018, 11:43:16
Ja maar Native vs shift, de echte native 4k daar is Sony toch gewoon de nr1.

Nogmaals, Optoma "mag" hun toestellen "officieel" "native 4k" noemen en dus worden ze ook zo ook in de verkoopcijfers op die manier opgenomen. Je kan daarover discussiëren tot Sint juttemis of het correct is of niet maar daar gaat het niet over.

darkrunner

Ja mag dat is duidelijk maar vind jij dat echt 4K dan?