nieuwe instap 4k UHD projector van Optoma, de UHD40

Started by bartvv, January 31, 2018, 12:34:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Quote from: bartvv on February  1, 2018, 09:28:57
huh?
JVC gebruikt shift met 1080p chips terwijl de DLP 4k techniek wel echt 4k is.
Met een totaal van 8,3 miljoen pixels op het scherm voldoen de 4K-projectoren van Optoma aan de eisen van de Consumer Technology Association (CTA) voor 4K UHD en voldoen ze aan de CTA High Dynamic Range (HDR) compatibele weergavestandaarden.

Optoma heeft het laatste half jaar het grootste marktaandeel in de 4k homecinema markt dus wat je zegt klopt niet echt

Je hebt de Sony of de JVC de laatste tijd toch wel zien spelen?
Daarom zeg ik :in een wereld waar je Sony en JVC hebt is optoma niet meer van deze tijd. Zelfs de nieuwe projectoren (die ik gezien heb) komen echt niet mee met de andere genoemde merken. Of ze nou echt native zijn of niet,  de eshift killers hebben daar lak aan. Dat kan je ook in bijna iedere review terug lezen. De verschillen tussen native en eshift zijn een stuk kleiner om te zien, dan de vervelende regen..... 😊
De enige mooie optoma waar ik er bijna geen last van had was de H78, dat was echt een mooie machine met zijn 5speed kleuren wiel.
Ik hoop dat mensen begrijpen dat ik niet de hele wereld ben, daarom spreek ik ook voor mezelf.
Het plaatje wat ik laatst zag van de Optoma vond ik gewoon niet ala 2018. Eerlijk is eerlijk, jullie prijzen daar kunnen de andere spelers nog behoorlijk wat van leren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Thamaesta

Toch denk ik dat een hoop mensen hier wel voor kunnen vallen. Het messcherpe van een DLP en rijke volle kleuren is voor veel mensen meer dan genoeg. Of halen met bepaalde thuissituaties niet de voordelen van een echte HC projector (met fatsoenlijke zwartwaarden)

Dit zeggende heb ik zelf de uhd series niet gezien, ik kan me alleen nog de benq w2000 herinneren waarbij ik de scherpte gelijk ervaarde tov van een epson tw7300. Mijn wederhelft die zag bij witte vlakken ineens na x aantal minuten allerlei kleuren  :blink: Mij viel dit indeval niet op.
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

bartvv

#27
De prijs en de specs zijn op de ISE bekend gemaakt en ook is hier een werkende demo te zien. Binnen 2 weken krijg ik de eerste levering hiervan binnen voor distributie naar de dealers.

Display technology  DLP
Resolution UHD (3840x2160)
Brightness 2400 lumens
Contrast ratio 500000:1

Prijs: 1499,- inclusief BTW

Display Technology Single 0.47" 4K UHD DMD DLP® Technology by Texas
Instruments™
Color Wheel RGBRGB 6 Segment color wheel
Native Resolution 4K UHD 3840x2160 @ 60Hz with XPR Technology
Maximum Resolution 4K 4096x2160 @ 60Hz
Brightness 2,400 ANSI lumens
Contrast Ratio Up to 500,000:1 with Dynamic Black
Color Gamut Support REC.709 color gamut provides rich accurate color based on the
HDTV broadcast specification and used with all
non-HDR content.
DCI-P3 wide color gamut is the equivalent to color in the CIE
1931 color space, resulting in vivid colors
HDR (High Dynamic Range) HDR10 compatible (REC.2020)
Picture Modes: Normal, Bright, Detail, Film
HDR SIM (simulate HDR effect with non-HDR content)
4K UHD Upscale Upscales WXGA, 720p, 1080p, WUXGA, 1440p resolutions and
frame rates up to 4K UHD (3840x2160), 60 Hz
Video Processing UltraDetail Technology enhances image quality by improving
image depth and clarity
Color Depth 3840x2160 @30Hz YUV 4:4:4 (8bit, 10bit, 12bit), YUV 4:2:2 (8bit,
10bit, 12bit), YUV 4:2:0 (8bit, 10bit, 12bit)
3840x2160 @60Hz YUV 4:4:4 (8bit), YUV 4:2:2 (8bit), YUV 4:2:0
(8bit, 10bit, 12bit)
Lamp Life and Type* 4000/10,000/15,000 (Bright/ECO/Dynamic)
Projection Method Front, rear, ceiling mount, table top
Vertical Lens Shift 15% offset (with tolerance +/- 5%


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcd

Inderdaad ..ik had al even gevreesd dat de 1499$ MSRP zich ging vertalen in 1800eur ofzo , zoals de prijzen van de high end epsons, maar gelukkig is dit niet zo :)

Dit wordt echt een serieuze kandidaat om m'n Mitsu HC6000 te vervangen ...Even de reviews afwachten (ik hoop binnen een week op projectorcentral.com) maar ziet er goed uit !!!

donaldk

Ik heb hem dinsdag gezien tijdens mijn tour van de Optoma/Coretronic booths. Wel zeer kort op witte wand in de open ruimte gezien 'oh that's our low cost projector for 4K at home at a very good price'. And indeed as far as UHD goes is het het nieuwe prijs niveau, ook bij de concurrentie. 'We want to make 4K projection affordable' zei TI een paar jaar geleden, missie inmiddels dus gelukt.

MechanicalAnimal

#31
Kijk, dat zijn de betere prijzen.

ik zit nu met mijn 65 inch fullHD instap sony LCD en dan wordt een dikke bioscoop wel erg verleidelijk over een tijdje want de prijzen voor >65 vind ik nog knap stevig.

leuk spanschermpje op de muur en gaan, TVzenders kijken doen we hier niet, kijken alleen maar series en films  :popcorn:

benieuwd naar de reviews  en shootouts :pompom:

Quote from: bartvv on February  1, 2018, 20:14:24
Correctie, dit bedrag van onder de 2000 euro klopt niet. Ik wil bestrijden dat DLP vooral aantrekkelijk is aan de onderkant van de markt want dat klopt zeker niet. Zoals hierboven al vermeld is Optoma marktleider in de 4k home cinema markt, en de 4k modellen onder de 2000 komen er nu pas net aan. En wanneer je echt iets heel moois wil dan spaar je nog even door voor een Barco. De ontwerpers bij Barco kiezen niet vanwege de prijs voor DLP technologie maar omdat ze dit superieur vinden boven de andere opties..

lees ik dat nou verkeerd of bedoel dat er ook relatief goedkope Barco's zijn?

ik ken Barco als merk wel, maar niet welke types zij precies voeren omdat ik niet verwachtte dat zij consumenten-PJ's voerden aangezien het op de diverse fora Sony, JVS en Epson is wat de klok slaat.


weet iemand een type van Barco ?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

hcd

Idd, zowel BenQ als ViewSonic hebben DLP's met dezelfde TI chip en prijszetting.
Jammer dat Epson geen low-cost native 3LCD heeft aangekondigd, enkel super expensive 20.000 lumen stuff ...daar kan ik echt m'n vrouw niet voor overtuigen, om nog niet te spreken dat je dan altijd met zonnebril op moet zitten :)

Hoe was de kwaliteit van de UHD40 ??

hcd

Quote from: MechanicalAnimal on February  9, 2018, 11:52:12

lees ik dat nou verkeerd of bedoel dat er ook relatief goedkope Barco's zijn?

ik ken Barco als merk wel, maar niet welke types zij precies voeren omdat ik niet verwachtte dat zij consumenten-PJ's voerden aangezien het op de diverse fora Sony, JVS en Epson is wat de klok slaat.


weet iemand een type van Barco ?

http://www.projectorcentral.com/projectors.cfm?hide=1&sort=date&mfg=Barco

ik zie geen goedkope barco's hoor :) Dit lijken me ook geen projectors die je even in je woonkamer ophangt, maar meer voor "echte" cinema's.

donaldk

En ACER. Ik was net te laat bij ACER om hem nog te zien, Viewsonic had hem gewoon staan verder niets. Dingen komen dan ook bij dezelfde grote fabrikant(en) vandaan er zijn gewoon twee grote DLP fabrikanten in de wereld waarbij je je machines kunt bestellen, allemaal je eigen keuzes op een aantal punten en eventueel eigen software en je hebt de differentiatie.

Zoals gezegd het was een projectiebeeldje in de open lucht, dus niets bijzonders te zien. Dus kan er verder niets van zeggen.

Die Epson zag er overigens niet uit, op de open stand, echt een LCD=office projector look, Sorry Jeroen het is niet anders.

Beste projectiebeeld dit jaar NEC PH3501QL op 5 meter breed scherm. 40K center lumens, 35K ANSI lumens, 30K:1 on-off contrast, R+B laser met 80% Rec. 2020. En met iets omgevingslicht had je alle 35K kumens nodig voor 5 meter. Maar contrast en zwart zat goed. Sorry voor off-topic, want kost grofweg 100  UHD40s.

MechanicalAnimal

Quote from: hcd on February  9, 2018, 12:04:36
http://www.projectorcentral.com/projectors.cfm?hide=1&sort=date&mfg=Barco

ik zie geen goedkope barco's hoor :) Dit lijken me ook geen projectors die je even in je woonkamer ophangt, maar meer voor "echte" cinema's.

zie, dat dacht ik dus al, maar uit de post van bartvv leek het net of Barco ook instappers had in dat segment.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

donaldk

Ja er zijn relatief goedkope Barco's 5/6K single dmd of lcd office machientjes (die laatste zijn ODM), dit is ook zo bij Christie en andere grote jongens. Of van die UST dingetjes die je bij alle merken ziet.

Overigens de UniSee is niet automagisch vlak.

Barco Residential is Bart ook van want hij deed ook de HT lijn van Projection Design en PD is opgekocht door Barco en die F-series worden ook omgebouwd naar al dan niet Cinemascope HT machines. Relatief goedkoop, 30K is relatief goedkoop vergeleken met de Barco Residential Thor van 3,5 ton.

MechanicalAnimal

Quote from: donaldk on February  9, 2018, 12:17:40
Ja er zijn relatief goedkope Barco's 5/6K single dmd of lcd office machientjes (die laatste zijn ODM), dit is ook zo bij Christie en andere grote jongens. Of van die UST dingetjes die je bij alle merken ziet.

maar zijn er dan ook PJ's die in het rijtje van sony, JVC en Epson meedoen? Want ik zie die anders op de grota fora nergens verschijnen in shootouts of de talloze aankoopadviezen.

m.a.w....die UHD40.....waar is die de directe concurent van dan?

Ik wil niet aan topickaping doen over met instapBarco's maar er werdt even geopperd dat in die hoek concurentie zit voor de UHD40. Dan zou ik wel eens willen inlezen wat er dan voor de UHD40 zou spreken tov die andere merken en types.


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

bartvv

@hcd

De meest betaalbare Barco 4k home cinema projector is de Barco Medea. Kijk maar eens op mijn website voor meer details. Barco residentieel zijn de modellen speciaal voor de home cinema. Prijzen vanaf 24.250,-


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

hcd

Bedankt, maar het was MechanicalAnimal die erom vroeg ...
Mijn budget zal écht geen barco toelaten  ;-)

Ik zal wel de review van de UHD40 afwachten .. maar als ik echt eerlijk mag zijn, mijn droomprojector zou een Epson LS10500 zijn met native 4K, iets hogere lumen om overdag te kijken, en iets van de prijs af zeg ik ook nooit geen neen tegen :)

MechanicalAnimal

Quote from: bartvv on February  9, 2018, 13:57:18
@hcd

De meest betaalbare Barco 4k home cinema projector is de Barco Medea. Kijk maar eens op mijn website voor meer details. Barco residentieel zijn de modellen speciaal voor de home cinema. Prijzen vanaf 24.250,-

Helder, je vorige post bracht me even op het verkeerde been omdat je die opm2 manieren kan opvatten.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

darkrunner

#41
Quote from: MechanicalAnimal on February  9, 2018, 12:23:14
m.a.w....die UHD40.....waar is die de directe concurent van dan?
De Benq w1700 zeker, ma geen Vertical Lens Shift is meh, de Optima begint voor me wel interessant te worden.
Edit: geen lens memory op de Udh, welke 4k modellen van Optima hebben dit wel?

angelo41

ook wel aant  nadenken om 1 van de nieuwe modellen aan te schaffen. de 65 spreekt me wel aan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


donaldk

Quote from: hcd on February  9, 2018, 14:02:25
Bedankt, maar het was MechanicalAnimal die erom vroeg ...
Mijn budget zal écht geen barco toelaten  ;-)

Ik zal wel de review van de UHD40 afwachten .. maar als ik echt eerlijk mag zijn, mijn droomprojector zou een Epson LS10500 zijn met native 4K, iets hogere lumen om overdag te kijken, en iets van de prijs af zeg ik ook nooit geen neen tegen :)

Ik heb er nog eentje staan, mag je gratis hebben, ik kom toch niet aan de hobby toe, lol.

Zijn veel nieuwere en betere weggegaan onlangs een 801 of 808 of hier op het forum. Mijne is minstens kwart eeuw oud met een jaren 80 kap. Interlaced SD only.


hcd

Ik weet biegot niet waarover je het hebt. Maar als je me gratis een LS10500 kunt doen, kom ik graag eens naar de Noorderburen :)

Wel deze LS10500 he :  https://www.epson.eu/products/projectors/home-cinema/eh-ls10500  :)

Zymotic

Quote from: hcd on February  9, 2018, 15:05:28
Ik weet biegot niet waarover je het hebt. Maar als je me gratis een LS10500 kunt doen, kom ik graag eens naar de Noorderburen :)

Wel deze LS10500 he :  https://www.epson.eu/products/projectors/home-cinema/eh-ls10500  :)

Ik denk dat hij het over een Barco CRT heeft  ;)

hcd

Vermoedde ik ook al, maar ja, een mens kan maar proberen he :)

Anyway ontopic, het wordt dus wachten op de UHD40 review .. ik heb al reviews gezien van de ViviTek en BenQ directe concurrenten, maar de Optoma staat me meer aan wegens iets minder decibels in eco mode, en vertial lensshift (weliswaar slechts 15%)

Kjelt

#47
Quote from: bartvv on February  8, 2018, 23:14:34
Display technology  DLP
Resolution UHD (3840x2160)
Brightness 2400 lumens
Contrast ratio 500000:1

Prijs: 1499,- inclusief BTW


Display Technology Single 0.47" 4K UHD DMD DLP® Technology by Texas
Instruments™
Color Wheel RGBRGB 6 Segment color wheel
Native Resolution 4K UHD 3840x2160 @ 60Hz with XPR Technology 

Tja dit zijn dan de projectoren met 1080p DLPs (1920x1080) die 4x verschoven worden zodat de pixels helemaal over elkaar vallen. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet, met native 4k heeft het wat mij betreft helemaal niets van doen en vindt het ook misleidende informatie van Texas Instruments die nu UHD term mogen gebruiken omdat ze 4x shiften.
Hele goede analyse en wat je kunt verwachten kun je hieronder zien, de XPR 1080p technologie zie je vanaf 11minuut 50 seconden en verder, maar zit nog niet in de vergelijking (toen nog niet aanwezig). Wel de 2560 DLP's die twee keer geshift worden staan in dit filmpje.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=164921.msg3126060#msg3126060

Kortom de projector mag de term UHD gebruiken omdat ze na het shiften op 8M pixels komen maar de DLP chip zelf mag zeker geen 4K genoemd worden want het is een native 1080p DMD.


donaldk

@mechanicalanimal. Er is wel wat discussie geweest rond de Loki, op AVS. Iets minder over de Balder want dat is een afgeleide met de kleinere DMD (0,67" in plaats van  0.9"). Dit jaar hadden ze op ISE de Balder en de Wodan staan. Woensdag was het zo slecht ik kon amper wat op het scherm zien. Donderdag eerst even bij de Barco suite gekeken en daar was het bijna alleen maar opstellingen van de F-80. Daarna door naar de Barco Residential Demo room en gelukkig ik kon nu wel wat zien, maar on-off contrast liefhebbers lopen bij die demo's ontevreden weg. Ik zag in ieder geval er geen 6K:1 aan af. Meer vergelijkbaar met de F-80 zelf, al had die felle content en veel omgevingslicht.

PD maakte vroeger een complete range Single chippers, Zowel DPI als Christie kocht die in om onder kant van aanbod te completeren (niet dat PD goedkoop was), Barco Optix enzovoorts komt daar nog uit voort, in de VS hadden ze die even in het High-end HT merk Avielo by Projection Design gestopt.

Inmiddels is de focus op de Laser-Phosphor projectoren afgeleid van de F-serie. Al is de Wodan met traditionele lamp en 2K als ik het goed onthouden heb van vorig jaar. Dat was voordat shipping product beschikbaar was, dus prijs was nog slechts een indicatie, 80K volgens Tim (de Barco Residential Baas). Bart kan je vast de uiteindelijke prijs vertellen.

Voor rond dat bedrag kun je ook een Xenon of Laser Phosphor comercial grade machine kopen. Volgens Christie zelfs een RGB laser, de nieuwe Cinema versie van de niet omgezette groene laser RGB met interne lasers en koeling is sinds januari echt uit leverbaar voor 'well under 100 K'. En zo is er veel aanbod van Barco en alle grote merken en zie je op Fora waar ze bang for buck willen en echte Big Boys Toys, meer discussie over die machines, dan over die kleine doosjes uit Fredrikstad.

Forummers zijn een apart slag, maar toch gaan ze tegenwoordig ook voor Barco Residential. Ik denk dat ik op AVS net zo veel meldingen heb gezien van eigenaren van de Thor, als van de Balder/Loki, een hand vol.

darkrunner

#49
Quote from: Kjelt on February  9, 2018, 15:19:56
Tja dit zijn dan de projectoren met 1080p DLPs (1920x1080) die 4x verschoven worden zodat de pixels helemaal over elkaar vallen. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet, met native 4k heeft het wat mij betreft helemaal niets van doen en vindt het ook misleidende informatie van Texas Instruments die nu UHD term mogen gebruiken omdat ze 4x shiften.
Ik vind dat absoluut ook (straffer nog het is eigenlijk gewoon 2K) maar ja eigenlijk triest al dat getover met die benamingen enkel de spreuken mislukken...
Maar dan zag ik dit filmpje hier gisteren wat je linkt en dan viel me toch wel op dat de stap van e-sift naar native 4k groot is maar die van Dlp e-sift naar native 4k niet zo, wat maakt dat die dlp noem het dan namaak 4k wat het ook is wel interessant is.