Afgeschermde interlink of niet?

Started by sebassie, January 24, 2018, 17:53:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sebassie

Niet zo lang geleden de overstap gemaakt van Audio Note versterking (Oto Phono Signature) naar Brinkmann (Vollverstärker). De Brinkmann eerst aangesloten met de interlinks die ik ook tussen de AN en zijn bronnen had: Organic Audio Reference. Dat zijn niet afgeschermde kabels die naar mijn mening een mooier resultaat opleverden dan AN Isis, die ik daarvoor had.

Dat was niet zo'n succes: stemmen (Agnes Obel en Goldfrapp - Tales of Us) klonken mooi, maar bijvoorbeeld cello's kwamen niet tot leven, waren niet aanwezig zoals ik gewend was en klonken zelfs wat dof. De magie ontbrak.

Op een gegeven moment een andere interlink erbij gepakt (eenvoudige Furutech, afgeschermd) en er tussen gehangen. En ineens klopte het geheel weer. Niet zo levendig, open en sprankelend als ik gewend was met mijn AN en de Organic kabels, maar het was wel weer allemaal in balans. Toen bedacht ik dat ik ook een afgeschermde (phono)kabel had van Organic Audio. Toen ik deze tussen de dac en de Brinkmann aansloot viel alles op z'n plaats: levendig, open, sprankelend en de dofheid van de cello's was verdwenen. Een beetje zoals ik het gewend was met AN, maar dan beter (volgens mijn oren) doordat de Brinkmann mijn AN-speakers beter (of in ieder geval anders) onder controle heeft.

Ik meende zodoende dat het te maken had met de uitwerking van een afgeschermde of niet afgeschermde interlink. En wilde bij Organic Audio een afgeschermde interlink bestellen, maar dan zonder de phono aardingskabeltjes. Maar volgens hen had het niets te maken met de afscherming. Wat dan wel de oorzaak was voor het verschil in mijn beleving vonden ze moeilijk te zeggen, maar waar het misschien mee te maken had was (en ik quote in het engels): "the added capacitance might tilt the tonality in a desirable way because it attenuates the high frequency".

Inmiddels heb ik tussen dac en versterker een interlink van AN (AN/Vx). Die is ook afgeschermd en het klinkt allemaal goed in balans. Maar toch vraag ik me af wat de oorzaak voor het door mij ervaren probleem kan zijn? Heeft het te maken met het al dan niet afgeschermd zijn van een interlink of niet?

Iemand?

Gr
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Jumping Jack

Added capacitance? Terwijl een phonokabel toch net een zo laag mogelijke capacitance zou moeten hebben?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

lukas

Het is eerder andersom. Ik zou nooit meer voor afgeschermde kabels kiezen. Vrij ruimtelijk open is het resultaat. Op dit forum zul je vooral andere geluiden horen.
Neemt niet weg dat je in jouw geval toch prima kunt vertrouwen op wat jij waarnam, dat het mooier klonk met die afgrschermde kabels?

i2Paq

#3
Lekker op je eigen oren afgaan en kiezen wat voor jou het lekkerste klinkt. Wat boeit het of dat nu afgeschermde of niet afgeschermde kabels zijn.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

vik

Overtuig jezelf zeg ik altijd en dat heb je dus gedaan.

De invloeden van wel of geen afscherming is helemaal afhankelijk van de apparatuur. Ook de interne filtering in een apparaat kan hierbij van invloed zijn.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Toevallig een klant van Audiomaat?   :D

Quote from: lukas on June  5, 2018, 22:54:07
Het is eerder andersom. Ik zou nooit meer voor afgeschermde kabels kiezen. Vrij ruimtelijk open is het resultaat. Op dit forum zul je vooral andere geluiden horen.
Neemt niet weg dat je in jouw geval toch prima kunt vertrouwen op wat jij waarnam, dat het mooier klonk met die afgrschermde kabels?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike