Multiroom video systeem over UTP

Started by Dennis123, January 23, 2018, 20:01:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dennis123

Dag Allemaal,

Wie kan mij verwijzen naar een acceptabel multiroom systeem waarbij ik meerdere HDMI ingangen kan gebruiken en over Cat6 kabel de bronnen kan verdelen naar de tv's in huis?

Ons huis heb ik destijds voorzien van UTP kabels naar elke kamer om daar via een HTpc en mediaplayers, beeld per kamer te krijgen. Dit heeft in mijn beleving nooit naar behoren gewerkt en vergt telkens aanpassingen, updates etc. en daar heb ik genoeg van en geen tijd voor. Ik wil gewoon op elke tv mijn bronnen kunnen bekijken en die zijn beperkt tot AppleTV en Telenet (met evt een satellietontvanger bijkomend).

Ik zie Control4, AMX, Creston, Wyrestorm, etc. Echter de prijzen lopen nogal uiteen (1500-7000€+). Het zou om een 6x6 HDMI HDBaseT gaan.

Mijn vragen:
1. Wat is een degelijk systeem.
2. Gebruiken jullie andere oplossingen om de audio en video over het huis te verdelen?
3. Waar kan ik dit aankopen? Internet is prima, maar een chinees systeem via een dubieuze internetsite prefereer ik niet. Liever een bedrijf in NL of B.

Graag jullie hulp.


Rob_Dingen

Hoi,

Als je toch wat geld uit wil geven zou ik in iedere ruimte een sataliet ontvanger zetten en intern cardsharen met het merk VU+ en overal een ATV.
Dan een NAS installeren voor je content en afdraaien via Infuse op de ATV.
Ik weet dat HDMI over ethernet kan maar dan zit je nog met het probleem van bedienen.

Rob

Dennis123

Het probleem van het bedienen is ondervangen doordat elke module die je achter de tv plaatst, aan het einde van de utp kabel, voorzien is een IR aansluiting. Hiermee bedien je dus de bronnen bij de hoofdunit.

Ik heb meerdere opties overwogen, waaronder jouw voorstel, maar denk toch dat uiteindelijk dat 1 plaats voor de bronnen. En vervolgens een verdeling per ruimte/tv het meest gebruiksvriendelijk gaat zijn.

Toch bedankt voor het meedenken, mss kom ik zo toch nog op andere ideeën.

Iemand nog suggesties, of andere gedachten?

road rebel

#3
Je hebt video over IP, en dan heb je oplossingen waarbij je de catkabel gebruikt zonder TCP/IP, dus met baluns, hdbaseT

Optie een heb ik hier ook opgegeven omdat een IPTV server draaiende houden te arbeidsintensief is. Optie twee, zei het HDBaseT met een matrix werkt stabiel. Maar de kabels moeten wel rechtstreeks lopen, niet via een switch!

De prijsverschillen komen enerzijds van de modulariteit van het product, en anderzijds van het businessmodel van dat bedrijf. Sommige producten zal je onder een merk vinden en het identieke kopie zal dan als no-name op Alibaba verschijnen. Het prijsverschil is dan gewoon omdat je bij een merk een distributeur en een installateur betaalt en bij de tweede koop je rechtstreeks bij de producent of bij een lokale dozenschuiver die een container bij de OEM aangekocht heeft.

Centraal heb je jouw HDBaseT matrix, als je slechts 2-3 bronnen hebt dat is het vandenzotten om een 6x6 matrix te willen, hoeveel schermen moeten er bediend worden?

Aansturing kan geheel met IR (de meeste HDBaseT oplossingen hebben twee weg IR), met rs232, en meestal kan je zelfs besturen via  HDMI CEC. Sommige producten gaan zelfs zo ver dat er een IP aansturing mogelijk is (en in het ergste geval neem je een afstandsbediening die werkt met radiogolven).

Monoprice en atlona zijn twee bekende "goedkope" oplossingen. De matrixen van crestron en leaf (c4) zijn veel sneller en modulair, maar zonder crestron of c4 integratie is de meerwaarde (kostprijs van een stadsauto) te beperkt vind ik.

PS: heb je weldegelijk nog een centrale aansturing nodig? Met OTT providers (yelo, Stievie) en dematerialisatie (iTunes, Netflix i.p.v. bluray) is de nood om alles te centraliseren steeds kleiner, soms ben je beter met een Apple TV achter elke TV i.p.v. een Apple TV door het hele huis te willen delen. Zowel naar gebruiksgemak (spraakbesturing heeft Bluetooth nodig en dat draagt slechts 10-12m ver), naar beeldkwaliteit (18gbps 4K HDR is vrij beperkt over HDBaseT) als naar kostprijs toe.


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk

Dennis123

Kijk dat is nog eens duidelijke info.

Antwoord op jouw vragen:
Kabels lopen rechtstreeks, zonder switch.
Bronnen zullen er een 2 tot 4-tal zijn. Schermen heb ik nu 5 en zullen er max 7 worden.

Monoprice ben ik idd tegengekomen en zit qua prijs in de meer interessante richting. Modulair hoeft het systeem voor mij niet te zijn. Ik gebruik wel KNX, maar dit ga ik toch niet integreren. Overige modulaire opties heb ik nog niet bekeken


Het centraliseren van het systeem, doe ik o.a. voor Telenet, maar heb nog niet echt gekeken naar het gebruiksgemak van Yelo icm appletv om op die manier gewoon tv te kunnen kijken. Ik ga die optie zeker eens bekijken.

Nogmaals bedankt voor de zeer concrete info.

home@the movies

Wij gebruiken heel erg vaak Atlona voor dit soort van toepassingen, Via HDBaseT zoals eerder beschreven werkt dit heel erg netjes.
Atlona is erg betaalbaar en kwalitatief meer dan ok voor privé toepassingen.

donron

Wyrestorm is er in heel veel vormen. De eerste vragen waar je antwoord op moet hebben:

- welke resolutie (HD, 4K)
- langste kabellengte
- wat doe je met audio (lokaal, soundbar, ARC naar AVR)
- 2-weg IR & RS-232 doen de HDBaseT allemaal wel.
- AV over IP is flexibeler met wisselende resoluties en in/outputs. Maar control & audio is gelimiteerd.

Dennis123

Ff gezocht op internet, maar Yelo op een Ipad en AppleTV wordt bblijkbaar geblocked. Ook de app is niet voorhanden op de AppleTV.

Dus voorlopig gaat de voorkeur dan toch uit naar een centraal multiroom systeem. Hoewel ik prijzen van tegen de 7000€ wel zeer fors vind.

Dan de vragen van donron.
Resolutie, zou ik toch wel graag voor 4K willen gaan
Langste kabel komt niet boven de 30 meter uit
Audio via het scherm, behalve woonkamer. HDMI op pre-amp en dan naar scherm.


Rob_Dingen

Hoe ga je om als er op 2 displays naar verschillende zenders of film gekeken moet worden?

Rob

road rebel

Ik kijk voor mijn nieuwe installatie ook naar HDAnywhere, ze hebben nl veel drivers (ook voor loxone; neeo; enz). Maar HDBaseT met 4K 60hz HDR ondersteuning is vrij recent, ik denk dat we op ISE meer merken zullen zien die dat aanbieden!

HDBaseT is nl. Beperkt tot 10.2gbps, om de volle 18gbps er door te krijgen wordt er TPC toegepast (compressie van alles wat 10.2overschrijdt).


Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk

donron

Quote from: Rob_Dingen on January 26, 2018, 20:34:53
Hoe ga je om als er op 2 displays naar verschillende zenders of film gekeken moet worden?

Rob

Dat maakt niet uit bij een matrix. Al kijkt 1 tv of alle tv's naar dezelfde bron. Beperking is dan de tv met de laagste resolutie. Al zijn daar ook weer oplossingen voor

Rob_Dingen

Dat snap ik maar je moet wel allemaal naar dezelfde zender of film kijken.

Rob

Dennis123

Quote from: road rebel on January 26, 2018, 20:35:06
Ik kijk voor mijn nieuwe installatie ook naar HDAnywhere, ze hebben nl veel drivers (ook voor loxone; neeo; enz).

Ziet er ook interessant uit, heb je al ervaring met deze aanbieder/merk?

En wat zou jij willen sturen op je domotica met syteem? Intergratie van licht waarschijnlijk, maar ook nog andere zaken?

donron

Quote from: Rob_Dingen on January 27, 2018, 09:49:24
Dat snap ik maar je moet wel allemaal naar dezelfde zender of film kijken.

Rob

Nee, niet dus. Elke bron is overal te zien, in 1 of meerdere ruimtes.

jossie

Je begrijpt Rob z'n punt niet. Als je één Telenet decoder (?) hebt die op één poort van een matrix is aangesloten kunnen de kijkers niet naar twee verschillende zenders in twee verschillende ruimtes kijken.
Omni !

donron

Ik snap heel goed wat hij bedoelt, alleen heeft dat niets met de matrix te maken maar met de bron zelf.

Als je een matrix achter een blu-ray hangt betekent dat ook niet dat je er opeens 6 schijven in kan stoppen en tegelijk kan kijken

jossie

Ik schat het anders in. Je voorbeeld is precies z'n punt. Leuk zo'n systeem als je in je eentje in een huis woont en in elke kamer tv of film wilt kunnen kijken. Als je met meerdere personen bent die uiteraard niet de hele tijd hetzelfde willen kijken ontstaat er een probleem, vandaar dat Rob o.a. pleitte voor een ontvanger in elke kamer... zou ik ook doen tenzij Dennis123 inderdaad de enige kijker is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

road rebel

Je kan ook meerdere decoders zetten. Misschien is er maar nood aan 3verschillende zenders tegelijk terwijl er 7tvs zijn. Overigens kan je bij Telenet geen 7decoders aansluiten, in dit geval biedt een matrix meer flexibiliteit.




Envoyé de mon iPhone en utilisant Tapatalk