Goede Atmos speakers?

Started by chrisssj2, January 18, 2018, 22:37:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

angelo41

op deze staat staatfilmke met mogelijkhede  om ze op te hangen. plafond zelf staat daar nu niet bij, maar of het kan? wie weet?

https://www.dali-speakers.com/nl/loudspeakers/alteco-height-speakers/alteco-c-1/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Teejoo


darkrunner

#27
Denk da ik gewoon voor inbouw speakers van Q  acoustics ga vermits heel men set van dat merk is.

Durf het bijna niet postena ma kwam de BOSE VIRTUALLY INVISIBLE 791 tegen, hun type van speaker kennende lijkt dat miss toch iets als atmos speaker.

denoontje

Ik heb gewoon 4 monitoren aan het plafond gehangen (mijn oude surrouns speakers welke zijn vervangen door zuilen).
Dat is geen probleem alleen je zult ze moeten indraaien richting luisterplek is mijn ervaring.

Dit zelfde kwam ook uit een test met Ralphh zijn zelfbouw tannoy atmosspeakers. Hij heeft oude Tannoys op de kop getikt met ongeveer zelfde drivers als de rest van de set en heeft zelf kasjes gemaakt.

Raphh had eerste kettinkjes nu een fixed draaibaar ophangsysteem (check zijn topic even).
Ik heb rail aan het plafond en de speakers hangen in U's van (span)banden. --> positiewisseling en draaihoeken aan te passen https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1100

Beide wel een dedicated HT dus of dat voor jou WAF genoeg is?

Je hebt die speakers met schuine kanten.
Deze kun je op je zuilen zetten voor upfiring, of je hangt ze aan de muur of hoog tegen plafond.
Het kan zijn dat je ze wel wat moet indraaien naar luisterplek (net als ene monitor) om het echt 100% goed te krijgen.

Of je kies voor inbouw/opbouw
Nadeel is plaatsing is fixed en als je plafond niet hoog genoeg is het effect minder is gezien je ze niet kunt indraaien.
Ik zou dan kiezen voor een model waarvan je bijv de tweeter kan indraaien of in iedergeval een tweeter met zeer wijde afstralings gedrag
Je kunt dan ook voor een platte opbouw kiezen die vaak worden gebuikt als lCR speaker bijv https://www.dali-speakers.com/loudspeakers/opticon/opticon-lcr/
Of zoals Teejoo zelfbouw icm inbouw

Check in ieder geval met elke keuze de plaatsing: hoeken en hoogte in de hoogte as, maar zeker ook in het platte vlak. --> kun je die niet volgens zal je mijn inziens moeten gaan indraaien.

als je googled op: en op afbeelding klikt zie je veel voorbeelden wat mensen kiezen als oplossingen.

https://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&dcr=0&biw=1440&bih=812&tbm=isch&sa=1&ei=PFNiWrflIonZwQLQzYaADw&q=atmos+speakersetup+ceiling&oq=atmos+speakersetup+ceiling&gs_l=psy-ab.3...101542.102695.0.102987.8.8.0.0.0.0.177.711.3j4.7.0....0...1c.1.64.psy-ab..1.1.140...0i13i30k1j0i13i5i30k1.0.amgv_ZFn4Po

suc6


chrisssj2

Quote from: Teejoo on January 19, 2018, 20:43:05
Ik heb het zo opgelost: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.msg3118446#msg3118446

Dus inbouw, maar dan in een kast.

Zo dat ziet er goed uit! 5.2.2? ik zie 2 heightspeakers?
Welke speakers voor height gebruik je?

denoontje

Teejoo heeft 4 b&w's ingebouwd en aan zijn plafond gehangen

Teejoo

Quote from: chrisssj2 on January 19, 2018, 22:53:27
Zo dat ziet er goed uit! 5.2.2? ik zie 2 heightspeakers?
Welke speakers voor height gebruik je?
4 x B&W CCM 7.5 ceiling speakers:

chrisssj2

#32
Quote from: denoontje on January 19, 2018, 21:40:52
Ik heb gewoon 4 monitoren aan het plafond gehangen (mijn oude surrouns speakers welke zijn vervangen door zuilen).
Dat is geen probleem alleen je zult ze moeten indraaien richting luisterplek is mijn ervaring.

Dit zelfde kwam ook uit een test met Ralphh zijn zelfbouw tannoy atmosspeakers. Hij heeft oude Tannoys op de kop getikt met ongeveer zelfde drivers als de rest van de set en heeft zelf kasjes gemaakt.

Raphh had eerste kettinkjes nu een fixed draaibaar ophangsysteem (check zijn topic even).
Ik heb rail aan het plafond en de speakers hangen in U's van (span)banden. --> positiewisseling en draaihoeken aan te passen https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1100

Beide wel een dedicated HT dus of dat voor jou WAF genoeg is?

Je hebt die speakers met schuine kanten.
Deze kun je op je zuilen zetten voor upfiring, of je hangt ze aan de muur of hoog tegen plafond.
Het kan zijn dat je ze wel wat moet indraaien naar luisterplek (net als ene monitor) om het echt 100% goed te krijgen.

Of je kies voor inbouw/opbouw
Nadeel is plaatsing is fixed en als je plafond niet hoog genoeg is het effect minder is gezien je ze niet kunt indraaien.
Ik zou dan kiezen voor een model waarvan je bijv de tweeter kan indraaien of in iedergeval een tweeter met zeer wijde afstralings gedrag
Je kunt dan ook voor een platte opbouw kiezen die vaak worden gebuikt als lCR speaker bijv https://www.dali-speakers.com/loudspeakers/opticon/opticon-lcr/
Of zoals Teejoo zelfbouw icm inbouw

Check in ieder geval met elke keuze de plaatsing: hoeken en hoogte in de hoogte as, maar zeker ook in het platte vlak. --> kun je die niet volgens zal je mijn inziens moeten gaan indraaien.

als je googled op: en op afbeelding klikt zie je veel voorbeelden wat mensen kiezen als oplossingen.

https://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&dcr=0&biw=1440&bih=812&tbm=isch&sa=1&ei=PFNiWrflIonZwQLQzYaADw&q=atmos+speakersetup+ceiling&oq=atmos+speakersetup+ceiling&gs_l=psy-ab.3...101542.102695.0.102987.8.8.0.0.0.0.177.711.3j4.7.0....0...1c.1.64.psy-ab..1.1.140...0i13i30k1j0i13i5i30k1.0.amgv_ZFn4Po

suc6
Mijn plafond is ongeveer 252cm +-
Ik vind het echt harstikke prachtig wat jullie maken! Zelf zal dat mij niet lukken 2 linker handen. Zelfs voor de gaatjes in mijn plafond zal ik een klusjesman moeten inhuren :embarassed: Zelfbouw zit er denk ik dus niet in.. ander dan dat ik het door iemand laat uitvoeren.

Hoe zitten die speakers bevestigd op die rail dus die kun je gewoon vast zetten losmaken en glijden naar links en rechts? Dat is serieuze ownage!
HT en WAF zeggen mij niks hahaha ken die termen niet

Ja die speakers met de schuine kanten inderdaad. Dan kun je ze 2 verschillende richtingen ophangen als je snapt wat ik bedoel. met de hogere kant(of aflopende kant) naar voren of naar achter om zo maar te zeggen. En dat is ook waar deel van mijn verwarring komt welke kant moet waar...

Met indraaien.. dat moeten je speakers ondersteunen lijkt me..
DALI OPTICON LCR. Kijk dat ziet er goed uit qua bevestiging en alles!! Alleen zwaar, en dan ook echt zwaar boven mijn prijsklasse helaas.. ik moet er 4 hebben. En het zou denk ik niet verhouding staan met mijn 200 euro speakers van Teufel in de 5.1?

Foto van de luisterkamer:
https://imgur.com/a/BuS7G

De opstelling moet zo zijn volgens dit plaatje.. dus hoogte speakers dicht bij de zitplek en op 1 lijn met de speakers. Enige verschil in deze opstelling met die van mij nu is, dat mijn bank veel meer naar voren staat.
(ik game veel en dat vind ik fijner van die afstand) en de achterspeakers staat niet exact op 1 lijn in dat plaatje, terwijl mijne in mijn kamer dat wel eigenlijk staan. (weet niet hoe belangrijk dat is, misschien moet ik dat nog eens aanpassen)
https://imgur.com/PiLTf7z




chrisssj2

Quote from: Teejoo on January 20, 2018, 00:00:28
4 x B&W CCM 7.5 ceiling speakers:


Ahh bij jou zit er ook een angle in de speaker.. vond je t niet lastig de juiste plaatsing te bepalen? bedoel horizontaal kan je wel maar verticaal is daar bij juist belangrijk.
Ook heb je maar 1 kanaal waar audio uit komt, is 2 niet beter of belangrijk..?
Wel mooi gedaan!

Mokumer45

Ik zi het probleem met de "schuine" speakers niet helemaal. Als je ze tegen het plafond monteert, zet je op een plaats, waar het geluid afstraalt naar je luisterplaats en dat is dan wat verder naar voren of naar achteren tov de plats, waar recht naar beneden stralende speakers naar afstralen. Maar misschien zie ik het wel helemaal te simpel en verkeerd.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

darkrunner

#35
Had ergens iets gelezen van verstelbare tweeters dat dit wel handig is voor atmos aan het plafond.

Edit: eens benieuwd wat voor type speaker Dolby zelf aanraad, als ze al antwoorden.

Teejoo

Quote from: chrisssj2 on January 20, 2018, 00:06:09
Ahh bij jou zit er ook een angle in de speaker.. vond je t niet lastig de juiste plaatsing te bepalen? bedoel horizontaal kan je wel maar verticaal is daar bij juist belangrijk.
Ook heb je maar 1 kanaal waar audio uit komt, is 2 niet beter of belangrijk..?
Wel mooi gedaan!
ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met dat laatste. Ik heb een 7.2.4 systeem, dus wel wat meer dan 1 kanaal. Plaats is met een kleine aanpassing qua hoek bepaald op basis van de dolby richtlijnen voor een 7.1.4 set.

blue-eyes

Quote from: Mokumer45 on January 20, 2018, 00:23:46
Ik zi het probleem met de "schuine" speakers niet helemaal. Als je ze tegen het plafond monteert, zet je op een plaats, waar het geluid afstraalt naar je luisterplaats en dat is dan wat verder naar voren of naar achteren tov de plats, waar recht naar beneden stralende speakers naar afstralen. Maar misschien zie ik het wel helemaal te simpel en verkeerd.

dus in geval van x.x.4 zou je ook de achterste 2 recht boven je hoofd kunnen plaatsen (recht naar beneden stralen), en de ander 2 (en schuin afstralen naar je luisterpositie) tussen je luister positie en de frontspeakers?

Op de ideale tekeningen staan ze en voor en achter de luisterpositie, in lijn met de fronts en rears.

Of kan je dan beter een x.x.2 Atmos opstelling doen...?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chrisssj2

#38
Quote from: Mokumer45 on January 20, 2018, 00:23:46
Ik zi het probleem met de "schuine" speakers niet helemaal. Als je ze tegen het plafond monteert, zet je op een plaats, waar het geluid afstraalt naar je luisterplaats en dat is dan wat verder naar voren of naar achteren tov de plats, waar recht naar beneden stralende speakers naar afstralen. Maar misschien zie ik het wel helemaal te simpel en verkeerd.

Ja. Dat "wat verder" baart mij zorgen. Ik vind dat maar vaag en irritant. Met andere woorden je kan makkelijker een niet optimale plek kiezen.. Zeker als je voor een rail systeem gaat wat al soort van definitief is.
Ik ben gewoon een pietje precies ofzo O0

chrisssj2

Quote from: darkrunner on January 20, 2018, 07:22:21
Had ergens iets gelezen van verstelbare tweeters dat dit wel handig is voor atmos aan het plafond.

Edit: eens benieuwd wat voor type speaker Dolby zelf aanraad, als ze al antwoorden.
Ja dat lijkt me ook heel handig!
Maar zover ik het zie heb ik die nog niet gezien. en dan moet het ook nog in mijn prijsklasse.

darkrunner

#40
Quote from: Mokumer45 on January 20, 2018, 00:23:46
Ik zi het probleem met de "schuine" speakers niet helemaal. Als je ze tegen het plafond monteert, zet je op een plaats, waar het geluid afstraalt naar je luisterplaats en dat is dan wat verder naar voren of naar achteren tov de plats, waar recht naar beneden stralende speakers naar afstralen. Maar misschien zie ik het wel helemaal te simpel en verkeerd.
Als je ze tegen het plafond hangt heb je altijd een schuine spreiding van het geluid geen idee hoe dit zich verhoud tov bv een platte speaker die recht naar beneden straalt, dolby raad ook aan om atmos speakers te gebruiken met +/- 45 wide degree dispersion pattern als je speakers schuin hangt varanderd dit ook weer.

darkrunner

#41
Quote from: chrisssj2 on January 20, 2018, 10:30:50
Ja dat lijkt me ook heel handig!
Maar zover ik het zie heb ik die nog niet gezien. en dan moet het ook nog in mijn prijsklasse.
Polk audio rc80i zijn betaalbaare

chrisssj2

Quote from: darkrunner on January 20, 2018, 10:38:34
Polk audio rc80i zijn betaalbaare
Die had ik al gezien inderdaad daar was ik de laatste dagen mee bezig maar kwam tot conclusie dat dat niet zal gaan werken omdat ze eigenlijk inceiling speakers zijn en ik niet zo handig ben om een behuizing of  iets dergelijks te maken...... :(

chrisssj2

Net met HifiKlubben gebeld ze adviseren mij deze speakers:

Dali lcr (maar die zit helaas boven budget.. beetje belachkelijk om 600 euro speakers te doen bij speakers van ultima die 200 kosten niet?) Terwijl Hoogte kanalen minder gebruikt worden...

Bower en wilkens am1 (of m1)
Dali Fazon

Ze adviseren mij in iedergeval absoluut niet die Dali C-1 te doen.. krijg je reflecties en ander geluid.

denoontje

Rail: is een hoekijzer met diverse sleuven (mooi zwart gespoten want ook zwart plafond) en die op gipsplafond geschroefd. Door er 2 parallel te hangen hangen de sleuven tegenover elkaar. Spanband door de sleuven halen waardoor er 2 hangende u-en ontstaan. En in die 2 u-en leg je de speaker. Doordat hij onder eigengewicht hangt voldoende stevig. Bijhangt los, dus in de u kun je kantelen. Dior meer sleuven kun je in het horizontale vlak de hoek wijzigen door andere sleuven te kiezen.

Ht: home cinema
WAV woman attractive factor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

darkrunner

Even iets anders heb een 5.1.2 receiver heeft het zin qua geluidsbeeld om op elk atmos kanaal 2 speakers te hangen zodat je een zogezegde 5.1.4 krijgt, vermits de inbouw speakers toch niet zwaar zijn kan een receiver dit wel aan maar heeft dat enig nut qua geluidsbeving?

Teejoo

Nee, want dan kan niet meer goed berekend worden welk signaal uit welke speaker moet komen en zal het totaalresultaat alleen maarslechter worden. Geen enkele speaker hangt dan op de juisten plaats voor een 2 kanaals atmos opstelling

darkrunner

Ik ga op aanraden van Q Acoustics voor de Q165Cp gaan

henrykb

ik ga mijn vraag toch ook maar even in dit topic stellen.
We hebben laatst een onkyo 656 gekocht, en wil er een atmos opstelling van maken.
Nu heb ik achter de luisterplaats 2 gewone speakers opgehangen.
Zou het beter zijn om voor de luisterplaats 2 upfiring speakers te plaatsen.. kan nu niet
echt goed de hoogte waarnemen.
Ik wil niet 2 speakers aan plafond midden in de kamer.
Of zou een combi van beide nog het beste zijn, dus aan de 2 atmos aansluitingen 4 speakers
hangen.

darkrunner

Kef T101/301 zou dit iets zijn als Atmos speaker?