Dynaudio focus 160

Started by Carrol, January 18, 2018, 21:21:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carrol

Wie heeft ervaring met deze luidsprekers.
Lees alleen maar positieve recensies.
Heb nu de XTZ99.36flr,maar heb een poos een dynaudio contour 1.4 gehad.
Nu lees ik dat vooral de stemmenweergave van de focus geweldig is.
Vooral als ik televisie kijk en luister via de xtz
dan valt mij op dat vooral bij de stemmen het een beetje tegenvalt,het mag van mij een beetje opener.
Graag jullie ervaringen :headbanging:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

vanzomereng

Quote from: Carrol on January 18, 2018, 21:21:09
Wie heeft ervaring met deze luidsprekers.
Lees alleen maar positieve recensies.
Heb nu de XTZ99.36flr,maar heb een poos een dynaudio contour 1.4 gehad.
Nu lees ik dat vooral de stemmenweergave van de focus geweldig is.
Vooral als ik televisie kijk en luister via de xtz
dan valt mij op dat vooral bij de stemmen het een beetje tegenvalt,het mag van mij een beetje opener.
Graag jullie ervaringen :headbanging:

De XTZ lijken me toch geen verkeerde speakers en ook waarbij in de midden-weergave NIKS mis mee is.
Daarin tegen is het een beetje appels met peren vergelijken, wat je doet.

Je vergelijkt een wat goedkopere vloerstaander met een wat duurde monitor. 
Een monitor klinkt vaak wat "opener" of wellicht zijn je huidige staanders of niet goed geplaatst
en/of je ruimte is te klein, waardoor ze wat te "massief" vanuit de lagere tonen klinken en dit
gehoormatig wordt beleefd door een wat achtergebleven "midden"

Daarin tegen zijn die XTZ die je nu hebt, geweldige speakers met een zeer fraaie prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik zou eerst eens wat experimenteren met de opstelling, luisterdriehoek en met de instellingen (brugjes) achterop
je speakers en wellicht met de speakers goed te ontkoppelen v/d vloer met spikes en/of tegel eronder, alvorens naar andere
geldkosten oplossingen te kijken.

De Focus 160 is op zich een zeer fraaie speaker maar voor dat geld zijn zeer veel andere speakers te koop met een lekker middengebied.
Denk aan Triangel, Harberth,  Sonus Faber,  de nieuwe B&W 705S2 etc...

Ik zelf speel met een Dynaudio Focus 260 (Je bent altijd welkom om deze hier te beluisteren0   
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rowdy

Bij mij kun je luisteren naar Triangle Esprit Comete 30th Anniversary in combinatie met Rega Brio. Ben woonachtig in Oss.

Carrol

#3
Heren bedankt voor de tips,

Bij mij staan ze ongeveer 60cm (van de achterkant gerekend)van de muur en een meter van de zijkant.
Ik twijfel ook wel een beetje want het zijn ook geweldige speakers om te zien!!
Ze staan op een tegel met spkes eronder,een optie is om ze op rubberen pootjes te zetten,die zitten er ook bij!!
Ze zijn scherp in gedraait wat voor mij gevoel het beste resutaat geeft.
De kamer is 6 bij 4 meter dus niet echt groot.Er speelt ook nog een klein subwoofertje mee een Rel r 218.
De bovenpoort aan de achterkant zit foam in wat mijn inziens iets meer openen beeld geeff,de andere twee zijn open.
De brugjes zitten op het hoog op het maximale plus 3 db en het laag op neutraal.
Wel een harde vloer met gordijnen.
Zit altijd wel een beetje te klooien met het hoog zoals jullie kunnen terug lezen op 'een fris klinkende versterker.
Tis allemaal begonnen bij een vriend waar ik veel meer details hoor dan mijn eigen set.
:unhappy:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Carrol

Een paar foto's
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Carrol

Ze zijn nu nog meer ingedraait dan op deze foto
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

vanzomereng

#6
Zo vanaf de foto's lijkt me de plaatsing v/d speakers t.o.v. muren niet problematisch.
Wellicht wat meer experimenteren met de luisterplek, wat naar voren of achteren?
Is de subwoofer wel goed geintrigeerd ?  is deze wel echt noodzakelijk?

Je kunt nog meer experimenteren:
- met de baspoorten
- met de bruggetjes achterop de speaker,  hoog/laag versterken/verzwakken
- hoek van indraaien
en dit eerst met de subwoofer uit.

Met welke versterker speel je ?

Verder is de vraag, of je het midden gewoon wat minder vindt klinken dan je vorige Dynaudio's
(dit is zeer goed mogelijk, ook een kwestie van smaak, ...zo heeft elke speaker zo zijn sterke kanten)
of vindt je het gewoon slecht klinken nu ??????

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

LS2

Als je elders zo veel meer details hoort dan ligt dat toch grotendeels aan de akoestiek?
Ik heb zelf xtz monitoren en ben erg teleurgesteld over hoe ze bij mij klinken. Maar ze hebben het wel degelijk in zich weet ik, dus ben nu druk doende met akoestische optimalisatie en het realiseren van een dedicated ruimte.
Je zou een keer de speakers van je vriend bij jou moeten uitproberen, al kan het natuurlijk zijn dat die wat minder last hebben van een wat slechtere akoestiek. Maar dan weet je dat wel direct!
Succes
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

chansig

Waarom zijn de speakers zo ver ingedraaid ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Je zegt ook, dat met name bij TV-geluid over de XTZ-speakers, het "middengebied" tegenvalt.

Hoe tap je het geluid v/d tv af?
Als je het geluid analoog aftapt, wellicht staan er bepaalde equalizer-settings of andere effecten in je TV, op standje "verdacht"
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

raindog

Quote from: Carrol on January 18, 2018, 21:21:09
Wie heeft ervaring met deze luidsprekers.
Lees alleen maar positieve recensies.
Heb nu de XTZ99.36flr,maar heb een poos een dynaudio contour 1.4 gehad.
Nu lees ik dat vooral de stemmenweergave van de focus geweldig is.
Vooral als ik televisie kijk en luister via de xtz
dan valt mij op dat vooral bij de stemmen het een beetje tegenvalt,het mag van mij een beetje opener.
Graag jullie ervaringen :headbanging:

Asl je de Contour S1.4 gehad hebt dan weet je wel ongeveer wat je kan verwachten van een Focus 160, ze ontlopen elkaar niet veel qua klankkleur/klankkarakter.
Een 160 is wat neutraler, een S1.4 ietsje warmer van klank en nog iets verfijnder. Een S1.4 is een van de weinige betaalbare speakers, die ik ken, die qua middengebied nauwelijks onder doet voor mijn Harbeths.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Carrol

#11
Quote from: chansig on January 21, 2018, 13:21:12
Waarom zijn de speakers zo ver ingedraaid ?

Gr. Hans
Zo klinken ze volgens mij gehoor het beste,als ik ze een klein beetje indraai dan wordt naar mijn idee iets rommeliger.

Quote from: LS2 on January 21, 2018, 13:16:10
Als je elders zo veel meer details hoort dan ligt dat toch grotendeels aan de akoestiek?
Ik heb zelf xtz monitoren en ben erg teleurgesteld over hoe ze bij mij klinken. Maar ze hebben het wel degelijk in zich weet ik, dus ben nu druk doende met akoestische optimalisatie en het realiseren van een dedicated ruimte.

Je zou een keer de speakers van je vriend bij jou moeten uitproberen, al kan het natuurlijk zijn dat die wat minder last hebben van een wat slechtere akoestiek. Maar dan weet je dat wel direct!
Succes
Restek challenger,een duitse versterker,,wel een warm karakter.
Waarom vielen ze jouw tegen de xtz monitoren? Dezelfde reden als mij?
Idd denk ook dat de akoestiek een belangrijke rol hier meespeelt.

Quote from: VANZOMERENG on January 21, 2018, 15:26:53
Je zegt ook, dat met name bij TV-geluid over de XTZ-speakers, het "middengebied" tegenvalt.

Hoe tap je het geluid v/d tv af?
Als je het geluid analoog aftapt, wellicht staan er bepaalde equalizer-settings of andere effecten in je TV, op standje "verdacht"
Heb een audioquest kabeltje op de hoofdtelefoon van de tv aangesloten en instellingen volgens mij op normaal,ga ik nog ff kijken straks.

Quote from: VANZOMERENG on January 21, 2018, 12:51:31
Zo vanaf de foto's lijkt me de plaatsing v/d speakers t.o.v. muren niet problematisch.
Wellicht wat meer experimenteren met de luisterplek, wat naar voren of achteren?
Is de subwoofer wel goed geintrigeerd ?  is deze wel echt noodzakelijk?

Je kunt nog meer experimenteren:
- met de baspoorten
- met de bruggetjes achterop de speaker,  hoog/laag versterken/verzwakken
- hoek van indraaien
en dit eerst met de subwoofer uit.

Met welke versterker speel je ?

Verder is de vraag, of je het midden gewoon wat minder vindt klinken dan je vorige Dynaudio's
(dit is zeer goed mogelijk, ook een kwestie van smaak, ...zo heeft elke speaker zo zijn sterke kanten)
of vindt je het gewoon slecht klinken nu ??????


Nee vind ze zeker niet slecht klinken,maar af en toe mis ik die openheid die ik wel eens bij vrienden hoor.Het laag is voldoende aanwezig maar als ik op lage volumes luister wil ik wel af en toe een beetje druk horen,voelen,vandaar het gebruik van een subwoofer.
Heb al zoveel gedraait,naar voren,naar achteren,tussen afstand groter dan weer kleiner,dat dit wel de beste oplossing is.
Zoals ik al zei de akoestiek zal hier een grote invloed op zijn.
Mijn vriend heeft zijn installatie in een geïsoleerd tuinhuisje staan,volgens mij 4 bij 4
van hout met schuine daken,en het voert mij te ver om alles daar heen te verhuizen.
Zijn luidsprekers zijn van acoustic rechearts en alle units waren vervangen.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

vanzomereng

Quote from: Carrol on January 21, 2018, 17:54:05
Heb een audioquest kabeltje op de hoofdtelefoon van de tv aangesloten en instellingen volgens mij op normaal,ga ik nog ff kijken straks.
Of dit de oorzaak van je klacht is, weet ik niet maar vanuit "audiofiel" oogpunt, is dit niet de fraaiste oplossing

Heb je geen Dac of iets dergelijks en dat je het geluid v/d tv digitaal aftapt, via optical of s/pdif.
bij voorkeur direct aftappen van je mediabox en als dit net kan vanaf je tv.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Carrol

Oh okay?
De tv zit nu gewoon met een tulp (rood/wit) op mn versterker via de koptelefoon aansluiting tv.
Er zit volgens mij wel een optische aansluit mogelijkheid op de tv.
Kan ik daar wat mee?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

FWK

Quote from: Carrol on January 21, 2018, 18:17:34
Oh okay?
De tv zit nu gewoon met een tulp (rood/wit) op mn versterker via de koptelefoon aansluiting tv.
Er zit volgens mij wel een optische aansluit mogelijkheid op de tv.
Kan ik daar wat mee?

Dat zal  verwacht  ik wel een verbetering opleveren👍👍
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

vanzomereng

Quote from: Carrol on January 21, 2018, 18:17:34
Oh okay?
De tv zit nu gewoon met een tulp (rood/wit) op mn versterker via de koptelefoon aansluiting tv.
Er zit volgens mij wel een optische aansluit mogelijkheid op de tv.
Kan ik daar wat mee?
Daar kan je ZEKER wat mee, als je een digitale aansluiting IN heb, hetzij een aparte dac of een ander apparaat,
welke op je versterker is aangesloten.
Welke afstand moet je overbruggen van versterker naar TV ?     
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Carrol

Één meter,maar de duidelijkheid, op de tv een optical out dan naar de versterker.Heb geen optische aansluiting op versterker.
Hoe nu verder?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

vanzomereng

Quote from: Carrol on January 21, 2018, 19:43:19
Één meter,maar de duidelijkheid, op de tv een optical out dan naar de versterker.Heb geen optische aansluiting op versterker.
Hoe nu verder?

Carol...

Normaliter vind ik het lastig om adviezen te geven die geld kosten en waarvan ik niet kan garanderen, dat dit jouw probleem oplost.
Ik zelf zal als ik veel TV wil beluisteren via mijn installatie persoonlijk voor onderstaande oplossing kiezen:

Een DAC van Oehlbach, deze koop je voor nog geen 7-tientjes
en deze bij voorkeur via een optische kabel, aansluiten op de uitgang van je tv of liever/nog beter direct op je mediabox
(i.v.m. galvanische scheiding) en dan analoog naar je versterker toe...
Voor je toepassing/tv-geluid volstaat onderstaande kabels van RU-connected (forum-sponsor)
Je bent dan voor ca. 100 euro incl. Dac  helemaal klaar.

Tenzij je op korte termijn aankoopplannen heb voor een streamer of andere cd/blue-ray-speler
met een ingebouwde dac en met een digitale ingang, dan hoef je geen losse dac te kopen.

http://www.oehlbach.com/nl/home-hifi/elektronic/digi-bridge
https://www.ruconnected.nl/kabels/16-optische-kabel-toslink-1m.html
https://www.ruconnected.nl/kabels/18-interlink-cinch-tulp-1m.html
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Carrol

Bedankt voor jou heldere uitleg.
Zal het zeker overwegen ,want 100 euro is te doen lijkt mij. :clapping:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Sjaudio

Heb zelf de XTZ 99.36 mk1's net verkocht om diezelfde reden. Middengebied is echt een probleem. Gewoon neuzig, gesloten en niet mooi. Die seas excel wordt gewoon niet perfect benut. Zonde van verder mooie speakers.

Carrol

Heb de XTZ gekocht na de dynaudio contour s1.4 die na mn mening ook niet in staat was om heeel open te klinken,vond dat de XTZ dat toch beter doet.
Ook een b&W cm 4  die ik een poos gehad heb klonk nasaal in vergegelijking met de xtz,
toch mis ik die openheid die bij mn vriend hoorde,denk toch dat het grotendeels met de akoestiek te maken heeft!
Af en toe vond ik ook wel dat het te schel klonk maar toch.
En hij heeft verreweg niet de duurste speaker.Een acoustic research als ik mij niet vergis.
Deze week eerst maar ff een dac kopen voor de tv versus versterker en een matras tussen de speakers leggen  :pompom:

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Carrol

Quote from: Sjaudio on January 21, 2018, 22:20:04
Heb zelf de XTZ 99.36 mk1's net verkocht om diezelfde reden. Middengebied is echt een probleem. Gewoon neuzig, gesloten en niet mooi. Die seas excel wordt gewoon niet perfect benut. Zonde van verder mooie speakers.
Welke luidsprekers komen er voor in de plek?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Sjaudio

JBL LSR305's. Natuurlijk niet het laag van de XTZ's. Maar verder mijn inziens een heel stuk mooier.