Andere camera

Started by maanmannetje, January 18, 2018, 18:37:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maanmannetje

Op dit moment heb ik een Nikon D810...maar ben toe aan een andere camera.
Nu zit ik te twijfelen om de D850 te kopen of voor de Sony a7r iii te gaan.
In eerste instantie met een 16-35 f4 en een 70-200 f4 maar ik twijfel toch nog wel een beetje.
Het gewicht van de Sony spreekt mij wel erg aan.

Heeft iemand ervaring met de Sony en hoe is de overstap bevallen?

Nahpets

Gewicht was voor mij de reden om mijn Canon 5D's  te pensioneren. Alleen moet je dan ook al je glas vervangen.

Of met een adapter werken, waarmee je het gewichtvoordeel weer deels kwijt bent.

Ik heb nu de Sony body, met een klein beetje Sony glas, de adapter en een vrachtje Canon glas. Bedoeling is om het Canon glas rustig te verkopen en dan weer evt Sony glas aan te schaffen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rob Eric Blank

Quote from: maanmannetje on January 18, 2018, 18:37:30
Op dit moment heb ik een Nikon D810...maar ben toe aan een andere camera.
Nu zit ik te twijfelen om de D850 te kopen of voor de Sony a7r iii te gaan.
In eerste instantie met een 16-35 f4 en een 70-200 f4 maar ik twijfel toch nog wel een beetje.
Het gewicht van de Sony spreekt mij wel erg aan.

Heeft iemand ervaring met de Sony en hoe is de overstap bevallen?
Zal afhangen of je ook al je glaswerk gaat vervangen of met een metabone adapter gaat werken.
Die Sony is een pracht camera. Heb je die al in de hand gehad met de lenzen die jij wil gebruiken? Hoe houdt dat vast?

Als je met bijvoorbeeld 85mm primes in de weer gaat van Sony, wordt een groot deel van het voordeel van een kleine body te niet gedaan. Die lenzen zijn vanwege de optische constructie langer. Voordeel van de Sony is dat je wel een compact lensje erop kan zetten en dan deze makkelijk op vakantie mee kan nemen.

De Sony heeft duidelijk enkele voordelen. Hoe groot deze in de praktijk zijn, zal afhankelijk zijn van de lenzen die je gebruikt. Je kan aan beide camera's geen buil vallen.

maanmannetje

Eerlijk gezegd ben ik ook erg benieuwd hoe het glaswerk van Sony is.

Ik heb begrepen dat het werken met een adapter voor Nikon best wel eens problemen kan geven. Ik zal dan eerst met een 16-35 beginnen denk ik en ondertussen al mijn Nikon glas vervangen door Sony glas. Het is een grote en best wel kostbare grap.


J.A.F._Doorhof

Sony glas is extreem goed.
Tot nu toe alles positief
Je kan trouwens beginnen met Minolta af lensen.
Koop je voor weinig online. Pak een convertor van e naar a mount en je bent goedkoop klaar

De a7rIII is een beest
Dikke concurrent voor de A9. Q
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dday

#5
Quote from: maanmannetje on January 18, 2018, 18:37:30
Op dit moment heb ik een Nikon D810...maar ben toe aan een andere camera.
Nu zit ik te twijfelen om de D850 te kopen of voor de Sony a7r iii te gaan.
In eerste instantie met een 16-35 f4 en een 70-200 f4 maar ik twijfel toch nog wel een beetje.
Het gewicht van de Sony spreekt mij wel erg aan.

Heeft iemand ervaring met de Sony en hoe is de overstap bevallen?

Gebruik zelf de a7r3 en a7r2 met heel veel plezier, maar ja er is een maar ;-) De camera is dan wel kleiner, maar afhankelijk van glaswerk wat je kiest. Zo gebruik ik een Sony 24-70GM en 70-200GM. Deze zijn niet kleiner dan de Canon/Nikon equivalenten. Ga naar winkel en test zelf aantal combinaties. Bekijk of je de de camera prettig vind vast houden en ook met wat grotere objectieven als de 70-200 f/4.

Naast dat Sony mooie glasbak aan neerzetten is heeft Zeiss ook mooie glasbak voor de Sony. Zelf fan van de Loxia 35 & 50 en de Batis 85. Zo zijn er nog aantal merken die native FE objectieven aanbieden. Ben zelf erg benieuwd naar de Sigma aankondiging voor native FE objectieven. Dit zou is weer mooie stap voorwaarts zijn. Er is keuze genoeg als je Native FE objectieven wenst

De a7r3 is een beest van een camera, zoals Frank aangeeft en nog eens erg leuk om te gebruiken met manual objectieven.

danielo

De a7R3 bevalt hier prima. Als mijn tas weer beetje gevuld is (nog niet alle lenzen geswitched) dan FE55, FE90, 1635GM,24105G,100400GM en dan nog iets super wide en snel maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Voor video gebruik ik nog wat vertrouwde crop lensen en dat gaat prima.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

maanmannetje

Als alles meezit heb ik komende donderdag een gaatje om de camera uit te gaan proberen. Wanneer de camera lekker in de hand ligt zal ik wel overstag gaan.

danielo

Quote from: maanmannetje on January 19, 2018, 21:00:33
Als alles meezit heb ik komende donderdag een gaatje om de camera uit te gaan proberen. Wanneer de camera lekker in de hand ligt zal ik wel overstag gaan.

Het is wel zo dat 'lekker' in de hand relatief is voor veel mensen die van dslr's komen. Gelukkig zijn er oplossingen als grips, baseplates en extenties om dingen wat meer persoonlijke te maken. Dat is misschien wel het punt een mirrorless kan je wat meer opbouwen hoe je wil klein als je wil, groot(er) als nodig is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Rob Eric Blank

Quote from: danielo on January 20, 2018, 12:27:14
Het is wel zo dat 'lekker' in de hand relatief is voor veel mensen die van dslr's komen. Gelukkig zijn er oplossingen als grips, baseplates en extenties om dingen wat meer persoonlijke te maken. Dat is misschien wel het punt een mirrorless kan je wat meer opbouwen hoe je wil klein als je wil, groot(er) als nodig is.

Daniel.
Ik zoek daarom de eigenschappen van een sony mirrorless in een DSLR body  ;)
Dan ben ik over....

maanmannetje

Ik zal wat water bij de wijn moeten doen.

Ik schiet 95 % in de diafragmastand. Hierbij heb ik een maximale iso waarde en een minimale sluitertijd ingesteld. Dit zou ik graag weer willen.

Verder lijkt mij de eye af wel heerlijk werken. Eerlijk gezegd gebruik ik het scherm nu ook niet om foto's te maken en video's doe ik ook nooit. Dus wil wel alles graag ik de evf kunnen zien.

Ik heb ook nog een Fuji x100t en daar werkt de evf ook wel lekker.

danielo

Quote from: maanmannetje on January 21, 2018, 14:20:30
Ik zal wat water bij de wijn moeten doen.

Ik schiet 95 % in de diafragmastand. Hierbij heb ik een maximale iso waarde en een minimale sluitertijd ingesteld. Dit zou ik graag weer willen.

Verder lijkt mij de eye af wel heerlijk werken. Eerlijk gezegd gebruik ik het scherm nu ook niet om foto's te maken en video's doe ik ook nooit. Dus wil wel alles graag ik de evf kunnen zien.

Ik heb ook nog een Fuji x100t en daar werkt de evf ook wel lekker.

Dit kan je gewoon instellen in de a7R3 op meerdere manieren.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Rob Eric Blank on January 21, 2018, 11:59:02
Ik zoek daarom de eigenschappen van een sony mirrorless in een DSLR body  ;)
Dan ben ik over....

Ik denk dat we al zijn als ik eerlijk ben maar met sony zal je wel zelf je extra toevoegingen moeten zoeken. Vooral de goeie instellingen vinden/maken, workarounds bedenken hier en daar. En bedenken of je de body wil 'vergroten' met een baseplate, extensie of een hele full side grip. Ik zie echt nu zoveel vooral canon mensen overstappen (online teminste) dat ik denk dat we nog meer 'extenties' gaan zien om alles van trump mini handjes tot enorme kluiven beter te ondersteunen. Ik denk ook dat het volgende 'kind' van de A7R3 en de A9 echt nog beter wordt je krijgt het gevoel dat vooral de stacked sensor en in principe 99% van de tijd geen mech. shutter zonder nadelen met 42+ megapixels het helemaal gaat worden.

Altijd de volgende versie :), Ik hoop zelf dat sony de 'omvang' van de a7R3 / a9 niet aanpast maar we meer variatie zien van 3e party oplossingen.

Daniel.

PS: ik ben samen met smallrig een nieuwe baseplate aan het bedenken/designen :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Rob Eric Blank

Quote from: danielo on January 22, 2018, 19:12:26
Ik denk dat we al zijn als ik eerlijk ben maar met sony zal je wel zelf je extra toevoegingen moeten zoeken. Vooral de goeie instellingen vinden/maken, workarounds bedenken hier en daar. En bedenken of je de body wil 'vergroten' met een baseplate, extensie of een hele full side grip. Ik zie echt nu zoveel vooral canon mensen overstappen (online teminste) dat ik denk dat we nog meer 'extenties' gaan zien om alles van trump mini handjes tot enorme kluiven beter te ondersteunen. Ik denk ook dat het volgende 'kind' van de A7R3 en de A9 echt nog beter wordt je krijgt het gevoel dat vooral de stacked sensor en in principe 99% van de tijd geen mech. shutter zonder nadelen met 42+ megapixels het helemaal gaat worden.

Altijd de volgende versie :), Ik hoop zelf dat sony de 'omvang' van de a7R3 / a9 niet aanpast maar we meer variatie zien van 3e party oplossingen.

Daniel.

PS: ik ben samen met smallrig een nieuwe baseplate aan het bedenken/designen :)
De nadelen van elektronische shutter (banding) zijn er wel, zeker bij sport. Vergt nog een aanpassing en de robuustheid van de Canon 1Dx series en Nikon D5 series moet worden geëvenaard. Komt dat, denk ik dat Sony het de mensen definitief lastig maakt.

J.A.F._Doorhof

Je kan de Electronische shutter uitzetten bij de Sony's.
Heb hem zelf ook altijd uit staan
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: Rob Eric Blank on January 23, 2018, 18:11:57
De nadelen van elektronische shutter (banding) zijn er wel, zeker bij sport. Vergt nog een aanpassing en de robuustheid van de Canon 1Dx series en Nikon D5 series moet worden geëvenaard. Komt dat, denk ik dat Sony het de mensen definitief lastig maakt.

Ik ben natuurlijk te positief ik kijk altijd vooruit en gok wat bedrijven doen. Ja de 20x snellere readout op een 24megapixel sensor is nog niet voldoende om electronische shutter perfect voor alles te maken maar het geeft wel duidelijk aan wat ze willen en hoe ze denken. Dus ik zie vanuit sony 1 camera dit jaar wat voor het eerst een goeie mix is voor een allrounder (d850, 5d4 type) en deze toch aardig matched en een camera die op een aantal punten echt wat anders doet en richting geeft de a9. Dus ik kan niet wachten tot de volgende gen. waar net alles sneller wordt en samengebracht. Persoonlijk geloof ik niet dat ze de body extreem gaan aanpassen voor de volgende gen. De a7R3 en nu a9 zijn in concept zelfde omvang als de eerste a7 zie niet waarom ze dat zwaar gaan aanpassen denk dat we op ons zelf aangewezen zijn om dit naar onze hand te zetten.

vandaar ook mijn advies om als de camera bevalt maar je nog steeds niet lekker in de hand ligt niet te wachten tot een volgende versie maar te kijken of er nu of in de toekomst producten uitkomen op de pijn wat te verzachten gezien ik echt niet verwacht dat bij gen4 sony het ineens anders gaat doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

#16
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie steeds maar als argument voor Sony gebruikt worden dat hij zo lekker klein en licht is.
Maar het gewicht en grootte zit toch in de lenzen? Een F2.8 - 70/200 is op beide toch even zwaar en groot? Daar is de body niks bij in gewicht en grootte vergeleken.  Zie ook onderstaande link.
Je kan een hoop redenen uitzoeken maar gewicht en grootte als main reason  :sarcasm:

http://camerasize.com/compact/#567.701,724.514,ha,t
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 23, 2018, 18:19:02
Je kan de Electronische shutter uitzetten bij de Sony's.
Heb hem zelf ook altijd uit staan
Dat was toch één van zijn grootste voordelen geen spiegel meer?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Quote from: Erik on January 24, 2018, 13:20:52
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie steeds maar als argument voor Sony gebruikt worden dat hij zo lekker klein en licht is.

Met een f/2.8 teletoeter is het verschil qua omvang en gewicht inderdaad niet zo groot meer ten opzichte van dSLR. D.w.z. je hebt nog steeds wel een lichtere camera in de tas. Met (lichtsterke) primes wordt het al een ander verhaal.

Mijn keuze voor mirrorless (Sont A7II en Olympus PEN F) zit in de meerwaarde van een EVF, 5-assige IBIS en een duidelijk compacter geheel met lichtsterke primes. Daar ben ik jaren geleden, al in mijn analoge Nikon-tijd, op overgegaan.

Maar wat het bij mirrorless wat mij betreft echt leuk maakt: er is veel oud, mooi MF glas met een bijzonder karakter (o.a. Konica Hexar, diverse Rokkors, Super-Takumar, Nikkor Ai/Ai-S) en die komen op een mirrorless prima tot leven middels een eenvoudige, mechanische adapter. Ik heb bijvoorbeeld een aardige collectie Nikkors voor bij mijn analoge Nikon F3. Die Nikkors krijgen zo een digitaal 2e leven.
Groeten,
Edwin

danielo

Quote from: Erik on January 24, 2018, 13:21:25
Dat was toch één van zijn grootste voordelen geen spiegel meer?

Grote lens, grote camera. Kleinere lens kleinere camera :).

Punt is dat minder bewegende delen op het eind beter zal blijken. Een sensor die 'altijd' kan kijken meer kan zien, meer kan meter en meer kan volgen. Het omdraaien van lens argumenten is dan door vele wat vreemd. Eerst zeggen pfff wordt niets als er niet minstens een 400F2.8 is en dan verbaasd zijn dat dit een grote lens wordt op een kleine body.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

LittleNinja

Leuk topic...

De A9 heeft zo goed als geen banding meer Rob.

Quote from: Rob Eric Blank on January 23, 2018, 18:11:57
De nadelen van elektronische shutter (banding) zijn er wel, zeker bij sport. Vergt nog een aanpassing en de robuustheid van de Canon 1Dx series en Nikon D5 series moet worden geëvenaard. Komt dat, denk ik dat Sony het de mensen definitief lastig maakt.

Let trouwens op dat een slimme adapter zoals de metabones niet altijd de resultaten zal geven die men er van verwacht. Snelheid, phase- en contrastdetectie, eye AF, al deze zaken worden niet altijd gegarandeerd met een slimme adapter en "vreemd glas".

Het meest gelezen commentaar op het gebied van formaat en gewicht is dat de meeste DSLR schieters erg sterk moeten wennen aan de balans in het gewicht tussen de body en de lens.. Lange, zware lens en hij wordt front heavy.

Het Sony glas is niet standaard groter dan de concurrentie, voor zover ik weet. Die nieuwe 18-105 f4 G lens is juist weer een compacte lens (naar verhouding). Wel zijn de zoomlenzen erg kostbaar, dus ik hoop dat Sigma snel over de brug komt met een serie FE lenzen.

Vergeet ook Samyang/Rokinon niet! Zij hebben ook een autofocus lijn voor de Sony e mount op de markt en zij komen waarschijnlijk dit jaar ook nog met een zoom lens, al is daar nog maar weinig van bekend.

Samyang/Rokinon heeft deze AF lenzen voor e mount:
14mm f2.8  € 599,00
35mm f2.8  € 299,00 (prachtig mooi compact pancake lensje)
35mm f1.4  € 679,00
50mm f1.4  € 549,00

Toch geen hele verkeerde prijzen voor toch knap presterende prime lenzen. Ik heb vandaag toevallig de 14mm besteld. Ik wilde ook de 35mm f1.4 bestellen, echter is die er nog niet of konden ze nog niet leveren. Dan maar even geduld. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

maanmannetje

De kogel is door de kerk...het is de a7r iii geworden met extra grip en de 16-35 f2.8 gm.
Nu nog even doorsparen voor de 70-200 f2.8 gm.

Het klopt wel dat je moet wennen aan het gewicht maar is toch zeker lichter en compacter dan de D810 met grip en objectief.

Nu aan de slag, uitproberen en instellen.  :headbanging:

LittleNinja

Wow wat dik! Veel plezier erna.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo

Mooie machine, veel fotografeerplezier ermee!

maanmannetje

Bedankt allemaal...ik ben er blij mee.