M-Cable: HDMI kabel + ingebouwde 4K upscaler

Started by kyrill, January 17, 2018, 14:47:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kyrill

Sinds twee weken heb ik een MCable aangeschaft om mijn Ziggo horizon box of 2K Blu-ray player   te upscalen naar 4K voor mijn Epson TW9300
die ik dan in "3K" mode heb staan ( halve pixel verschuiving, dus geen echte 4K, maar behoort mooier te zijn dan 2K bij 4K materiaal)

De hdmi kabel heeft een usb kabel geïntegreerd voor de 5V die de kabel nodig heeft

Ik deed de kabel tussen mijn Darbee image enhancer en de projector. De Darbee's input is een goede hdmi switcher die geen verlies in het beeld laat zien. De input van de HDMI switcher is een1080p Ziggo Horizon box en een 1080P Pioneer Blu-ray speler.
Zoals jullie weten geeft de Epson prachtige 2K plaatjes, verder heb ik nog geen 4K bronnen. Wat ik hoopte te bereiken is dat de tot 4k upgescalede infomatie mooiere beelden zou geven op de projector in "3K"mode.

Als eerste schakelde ik de Ziggo box in om TV te bekijken op de projector en was meteen in mijn sas. De TV was merkbaar "transparanter". Bij het ene kanaal was het gemakkelijker te zien dan bij het ander. In zijn algemeenheid, hoe mooier ( scherper, transparanter) de uitzending  was, hoe meer ik het kon merken. Het beeld was al duidelijk omdat de Darbee zijn werk al goed deed en ik nog subtiel gebruik maakte met wat de Epson aan sharpness mogelijkheden al bood. Al gauw ging  ik naar Netflix en bij sommige films kreeg je "flashes" van 3D te zien bij de 2D uitzendingen. Ik was dik in mijn nopjes met de kabel. Het kan nu alleen nog maar beter door de balans te vinden tussen de instelbare Darbee en de vele mogelijkheden van de Epson maar nu samen met de actieve MCable.

Waar ik achter kwam is dat de kabel de 50hz refresh van de TV uitzendingen NIET upscaled naar 4K, maar via algoritmes verbetert. In dat op zicht is het een goedkopere alternatief voor de Darbee. Waar ik blij mee ben is dat het compatibel is met de Darbee en duidelijkheid toevoegt zonder artefacten te laten zien. Ik krijg nu (veel) meer 3D effecten te zien dan alleen de Darbee. De MCable doet meer dan alleen scherpte toevoegen, wat het doet kan een callibratie expert makkelijker zeggen. Het beeld komt dynamischer over alsof het ook schoner is, zonder detail verlies, zelfs makkelijker details laat zien en meer diepte suggereert. Het upscalen waar ik van uitging gebeurt enkel bij 24 fps en dat kan alleen met de blu-ray speler.

Verschillende blu-ray films bekeken ( mooie SF) en BBC nature films,  ingesteld op 24 hz en .. ja heel mooi maar de ervaringen vielen tegen met wat ik ervan verwachtte. Ik was immers al opgepept door de mooie werking op de TV box. Ik controleerde nog de INFO op de projector en die gaf inderdaad 24 fps 3,840 x 2,160 aan, wat ik nog niet eerder heb mogen meemaken. Het beeld was niet slechter maar ook nauwelijks beter dan bij 1080p met de halve pixelverschuiving. Ik realiseerde me dat 1080p upscalen alleen de pixels kleiner doet zijn maar geen nieuwe informatie toevoegt. De MCable verbetert actief het beeld ook niet dat het met 50hz materiaal wel doet. De chip heeft al zijn power nodig om te upscalen en doet verder niets eraan. Ook de 1080P blu ray informatie bezit geen HDR kleuren.
Toen schakelde ik de 24 hz in de Pioneer speler uit en kreeg de de MCable dezelfde 50 hz  1080p input als van de Ziggo box. En nu kwam wel een mooier beeld en kreeg  ik af toe  meer 3D flashes te zien. Vooral donkere schaduw details tegen een nog donkere achtergrond komen mooier naar voren.

Verwacht geen schokkende dag en nacht verschillen. De Darbee is "beroemd"( o.a ingebouwd in Oppo Blu-ray spelers) om een prachtig beeld neer te zetten, maar ook dat zijn geen "knock out" verschillen. Voor mij zijn die verschillen van ( qua picture quality) een  6 naar een 6,5, een 7 naar een 8 en een 8 naar een 9+. Maar mijn vrienden vinden mijn beeld al fenomenaal mooi en het betere beeld was hun niet opgevallen, behalve de 3D effecten, die een halve blinde nog zou moeten zien
Iemand die al een 4K TV heeft met ingebouwde upscaler die ook nog het beeld mooier maakt zoals bij Samsung 4K TVs en ik geloof ook dat Sony dat doet, is het niet of nauwelijks  nodig. Maar heb je een mooie 1080p projector of één met pixel verschuiving, dan vind ik het een aanrader.
Verder  schakelt de chip zich uit bij native 4K (HDR) input en wordt het een sublieme "passieve" volwaardige 4K hdmi

Ik heb de kabel durven kopen omdat ik deze review ervan las ( een stukle prachtig door Google vertaald)
"Hoewel deze kabel sinds zijn presentatie op de CES 2016 vele prijzen heeft gekregen, bleven we sceptisch en verwachtten we een overdreven scherp en kunstmatig beeld. Veel van het tegendeel, het geleverde beeld is verbluffend natuurlijk. Het kleurengamma is aanzienlijk verbeterd, maar meestal in termen van nuance en dichtheid."

http://blog.son-video.com/en/2016/12/review-marseille-mcable/

Ik ben het helemaal eens met de reviewer. 
PS1  de MCable website ( http://www.marseilleinc.com/mcable-cinema-edition/ ) laat marketing technisch overdreven fotoos zien die m.i. bij mij eerder het tegenovergestelde effect laten blijken. Hun product is echter prima

PS2 Bovenstaande review is van een ouder model. De kabel die ik bespreek heeft een nieuwe verbeterde chip.



home@the movies

#1
QuoteWat ik hoopte te bereiken is dat de tot 4k upgescalede infomatie mooiere beelden zou geven op de projector in "3K"mode.

Dat zal nooit het geval zijn, de Epson gaat het upscaled signaal terug opsplitsen in twee dezelfde 1080P signalen,en dat 1080p signaal gaat dan door de E-Shift afwisselend worden geprojecteerd.
Je krijgt dus twee keer exact hetzelfde signaal afwisselend geprojecteerd.

Dat is heel wat anders dan een origineel 4K signaal sturen naar het toestel omdat er dan twee unieke 1080 signalen worden opgesplitst, elk met hun eigen verschillende informatie. Door deze twee signalen afwisselend door de E-shift en het paneel te gaan sturen kan er wel meer detail worden waargenomen omdat je van een originele 4K bron vertrekt.


kyrill

Dank

Ik begon dat ook door te krijgen
Desalnietemin apart van een echt 4K signaal ( bron) doet de MCable een hoop goeds voor 1080p

kyrill

#3
IK moet toegeven dat ik me heb vergist.
Bij het upsamplen van 24 fps 1080p naar 24 fps 4K is er wel sprake van alle voordelen die de MCable heeft in de verwerking van het beeld materiaal Ik zag die verbetering eerder niet omdat de MCable  de werking  van de Darbee "verzacht" of "onzichtbaar" maakt die vóór de MCable geschakeld staat. Ik zag geen kwaliteits-verlies omdat de kabel zijn eigen verbetering eraan toevoegde. Ik zag echter ook geen winst verbetering.
Door mijn Darbee van 40 naar 60 in te stellen ( een tip op een ander forum)  kreeg ik in combinatie met de MCable een veel mooier beeld dan ik ooit heb gehad met de Darbee alleen. Dus Blu-ray films met de nieuwe instellingen leveren een 4K 24fps beeld op die veel mooier is dan waar ik in mijn eerste post  het over had. De nieuwe instelling geldt nu ook voor de TV settop box.  De MCable is voor mij een blijvertje . Ik kijk met verassing en soms met verbazing naar oude eerder bekeken series op Netflix of mijn verzameling BluRays. Mijn scherm is 3 meter breed en  net minder scherp dan mijn 50 inch 4K Sony TV die in echte  4K alles upsampelt. Maar met die grootte ( 3mtr) kan het haast niet anders