cpu/hdd noise uit speakers, word 'r knetter van

Started by RalphH, January 15, 2018, 21:01:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

En die is aangesloten met cinch-cinch kabel?
Omni !

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Ok, als je de Rotel ter controle in een ongeaard stopcontact kunt steken (dan zal de reutel op de fronts weg moeten zijn) en de apparaten maken verder geen fysiek metaal contact, heb ik wel een oplossing. Tenzij je morgen een andere versterker wil gaan kopen...
Omni !

RalphH

De Reutel..eurh...Rotel op een ongeaard stekkerdoos verwijdert inderdaad het gereutel.
Een ander zacht zoemetje (ook te horen als enkel de rotel aanstaat) verdwijnt overigens ook. Speakers zijn dan dus nagenoeg stil wat nu niet het geval is. Er is wel een hele zachte (aard)brom te horen, maar die zou er ingeprikt in het geaarde stopcontact ook wel eens kunnen zijn, maar zoemetje overheerst dan.

Het gereutel is overigens ook weg als ik de htpc in een ongeaarde stekkerdoos prik hè.

Ben benieuwd naar de oplossing. Een andere versterker hoeft wat mij betreft niet persé ;D. Alternatief is er altijd nog om de fronts maar op de 6011 te zetten. Niet vergeleken nog, kan zomaar hetzelfde klinken :crazy:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Als jij definitief klaar bent met de alternatieven te overwegen kunnen we verder, anders verandert alles de hele tijd en moeten we weer andere oplossingen verzinnen...
Omni !

RalphH

Ik noem ze maar ;). Elke oplossing is er voor mij 1, ik ben hier niet om constant andere wegen in te slaan als jij bij de eerste afslag al iets werkends hebt.

Ben overigens wel geinteresseerd waarom je kiest voor een oplossing op de Rotel en niet op de pc. Meer uit het oogpunt dat deze de minste stroom trekt, verder niet gehinderd door enige kennis op dit gebied..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Om te beginnen moeten geaarde apparaten in een geaarde WCD. Dat betekent in dit geval dat er een aardlus ontstaat tussen de pc en elke andere component in de keten die ook geaard is ( je twee eindtrappen, mogelijk tv/beamer...). Aangezien er ook een massa verbinding wordt gemaakt is er een tweede pad waar stoorstromen in kunnen lopen. Als we ergens de massa kunnen losmaken van de randaarde wordt de cirkel gebroken en verdwijnt de storing. In de pc is dat lastig, in de versterker is het meestal wel te doen. Dat is de eerste oplossing, een groundlift in de eindtrap aanbrengen zodat de elektronica gaat zweven tov de kast. Eindtrap moet dan dus gemodificeerd worden.
Omni !

jossie

Tweede oplossing is een isolatietrafo tussen de pre uitgang en de eindtrap ingang. Dat is een tweekanaals doos tussen de 100 en 300 euro. Dan wordt dus de audiomassa onderbroken in de keten.

Laatste oplossing is een pseudo balanced verbinding leggen tussen de cinch uitgang van de pre en de gebalanceerde ingang van de Reutel. Dit is verreweg het goedkoopst maar mogelijk werkt het niet 100%. Uitproberen...
Omni !

jossie

Omni !

RalphH

Goedemorgen :yawnee:

Dankje voor je antwoord :worship:
Ik heb wel een soldeerbout. Ben r niet perse kundig mee, maar iets eenvoudigs moet me lukken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ik realiseer me net iets, de interlinks die ik heb (jke mgk226) zijn semi gebalanceerd opgebouwd. Is dian al wat jij voorstelt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Creatief taalgebruik helpt niet tegen brom. Dat is een normale tulp-tulp kabel.

Heb je wel ook nog twee korte (of langere) XLR kabels liggen?

Omni !

RalphH

Creatief? jij zegt het ;D

De buitenste afscherming is aan één zijde verbonden aan de connector, daardoor ontstaat er een semi-gebalanceerde kabel. Hierdoor heeft storing van buitenaf geen invloed op het signaaltransport.

Dit is dus niet wat jij bedoeld begrijp ik.

XLR kabels heb ik niet, maar die zijn zo besteld bij Bax ofzo natuurlijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Korte update:

Jossie gaat me een pretpakket met een keur aan mogelijke oplossingen sturen. Ik kan dan kijken wat het beste werkt en de rest weer retourneren.
Super meedenken en service :thumbs-up: :thumbs-up:.

Verslag van het geprobeersel en uiteindelijke keuze volgt natuurlijk ;)

Hartelijk dank voor de tijd die je tot nu al hebt gestoken om tot een oplossing van dit euvel te komen. :worship:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje


Raymond187

Quote from: RalphH on January 17, 2018, 22:22:01
Korte update:

Jossie gaat me een pretpakket met een keur aan mogelijke oplossingen sturen. Ik kan dan kijken wat het beste werkt en de rest weer retourneren.
Super meedenken en service :thumbs-up: :thumbs-up:.

Verslag van het geprobeersel en uiteindelijke keuze volgt natuurlijk ;)

Hartelijk dank voor de tijd die je tot nu al hebt gestoken om tot een oplossing van dit euvel te komen. :worship:
:worship: :worship:

Kjelt

Even nog een alternatief mocht uiteindelijk niets baten:
Als het zeker de HDMI kabel is (dus geen enkele andere kabel van pc naar waar dan ook op de installatie) zou je kunnen overwegen om een optische hdmi kabel te gebruiken, deze zijn 100% galvanisch gescheiden (optisch  ;) ) alleen de prijzen zijn vrij pittig (denk aan 150 euro).

RalphH

Whoosaaa, ook een mooie prijs ja. Thnx voor de tip. Heb er overigens wel vertrouwen in dat er in de doos van Joseie iets zit wat gaat werken, de eindbak is ook onderdeel van het probleem (zoniet de oorzaak).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: Kjelt on January 18, 2018, 12:17:39
Even nog een alternatief mocht uiteindelijk niets baten:
Als het zeker de HDMI kabel is (dus geen enkele andere kabel van pc naar waar dan ook op de installatie) zou je kunnen overwegen om een optische hdmi kabel te gebruiken, deze zijn 100% galvanisch gescheiden (optisch  ;) ) alleen de prijzen zijn vrij pittig (denk aan 150 euro).

Ik weet dat ze bestaan Kjelt maar nog nooit gebruikt. Waar zie jij die voor 150 euro?

Verder zou in dit geval de storing dan weg zijn maar het probleem niet opgelost. Elk volgende geaarde apparaat met een HDMI kabel kan weer hetzelfde probleem veroorzaken. Zolang de Rotel geaard is én ongebalanceerd wordt aangestuurd zal hij graag z'n kunstje laten horen  ;)

Quote from: RalphH on January 18, 2018, 12:35:06
Whoosaaa, ook een mooie prijs ja. Thnx voor de tip. Heb er overigens wel vertrouwen in dat er in de doos van Joseie iets zit wat gaat werken, de eindbak is ook onderdeel van het probleem (zoniet de oorzaak).

Vertrekt vandaag...
Omni !

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

op het internet zijn ze te koop maar dan weet je niet tot welke resolutie ze gaan, geen garantie. Ebay, amazon etc.
Als je garantie wilt voor 4k/60Hz+HDMI wil je bij home@themovies kijken maar dan zit je wel meteen op 250€.

RalphH

Jawel! Opgelost!
Met dank aan Jos(sie) :worship:.

Ongeveer 2 weken geleden stond meneer PostNL op de stoep met een doosje vol electro-goodies, het eerder genoemde Pretpakket van Jossie.
Hierin een: el-cheapo trafo, 2 TM8 trafo blokjes (1 voor elk kanaal), een experimenteel setje blokjes cinch --> xlr en een Ebtech line level shifter. Genoeg keuzes, goeie hoop dat hier een oplossing tussenzit.

Omdat ik thuis nog wat te klussen had, kon ik niet meteen aan de test, maar vorige week is het in een paar stappen (met Jos aan de andere kant van Whatsapp) gelukt om alles aan te sluiten en te testen/luisteren.

Bij de El-Cheapo trafo en de expirimentele pseudo XLR blokjes, was het gereutel nog aanwezig, maar niet meer hoorbaar op de luisterplek, bij de TM8 blokjes was de reutel weg en nog een zachte brom bij de luidspreker te horen (niet hoorbaar op de luisterplek).
Bij de Ebtech is de hele rataplan stil :thumbs-up:.

Dit geconstateerd te hebben...Hoe klinken alle oplossing, is er verschil tov de AVR rechtstreeks aangesloten te hebben op de eindversterker?
Yep, er is verschil.
Sowieso zit er tussen de verschillende oplossingen een volume verschil, de pseudo XLR aansluiting neemt het meeste volume weg. Dus eerst met een dB meter even gezorgd dat ik elke oplossing wel op hetzelfde volume luister.
Ik heb het idee dat het TM8 filter en de xlr blokjes het laag wat afzwakken. De Ebtech lijkt exact hetzelfde weer te geven als wanneer aangesloten zonder spullen uit het Pretpakket.

Natuurlijk wil ik enigszins zien wat mijn oren horen  ;D en dus REW erbij gepakt. Dit bevestigd mijn vermoeden. De TM8 en cinch <--> xlr blokjes doen iets met de tonen en zwakken het signaal in het laag een dB of 3 af. Dit is hoorbaar. Nagemeten komt het Ebtech signaal helemaal overeen met het signaal als ik de AVR rechtstreeks aan de eindversterker hang.

De keuze is dan ook op de Ebtech gevallen.

Jos, hartelijk dank voor je support, geduld en het komen tot de juiste oplossing. :worship: :worship:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187


solitaire

Mooi dat het zo opgelost kan worden; hulde aan jossie !




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

jossie

Ik heb alle hulde op de stapel gelegd, had al wat liggen van een paar andere topics.

Maar mooi dat het werkt Ralph!
Omni !