cpu/hdd noise uit speakers, word 'r knetter van

Started by RalphH, January 15, 2018, 21:01:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer het begonnen is, maar al enige tijd heb ik last van een soort static/gepiep door de speakers zodra Windows is gestart. Is constant aanwezig en verergert bij gebruik van de (RF) muis/keyboard combo.

Wat weet ik inmiddels:
- Doorgeefluik is de HDMI kabel
- Maakt niet uit op welke ingang van de AVR deze zit en of deze ingang actief is, doet het dus ook als ik een andere actief maak dan waar de kabel op aangesloten zit
- Soundcard (HDMI via GPU) disable (via devicemanager) in Windows maakt niet uit.
- LAN disconect of disable maakt niets uit
- Met enkel de HDMI kabel aangesloten naar de pc, komt het ook voor. Al het andere exclusief de powercable afgekoppeld dus.
- Ander stopcontact op andere groep maakt niets uit.

Ik word er echt knettergek van..

....Help? 8)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

#1
Realiseerde me dat ik 1 ding nog niet had geprobeerd..randaarde..

De pc net op een ongeaarde stekkerdoos gezet en het is foetsie.  >:( >:(
Maar dit is natuurlijk geen oplossing. Kan het aan de voeding van de pc liggen? En zo ja, hoe weet ik wat wel een goeie voeding is?

De avr is overigens het enige ongeaarde apparaat in de kring.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Je hebt een aardlus die ergens over een analoog deel van je receiver stroom trekt en daar de storing veroorzaakt. Welke andere apparaten zijn ook geaard?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

RalphH

Dank voor je reactie. Hoopte al dat je de post zou zien ;).

De andere apparaten zijn 2 eindversterkers en 2 subs (de enige analoog aangesloten zaken).
De subs heb ik nog niet ontkoppeld van de avr bedenk ik me nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sailor Jan

Het kan aan het moederbord liggen. Bij bepaalde moederborden zorgt in bepaalde situaties hiervoor.

Ik had een Gigabyte moederbord en in de BIOS moest ik low power CPU states C1-C5 uitzetten. Daarna was het weg.
Wees lief voor jezelf

jossie

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 06:13:05
Dank voor je reactie. Hoopte al dat je de post zou zien ;).

De andere apparaten zijn 2 eindversterkers en 2 subs (de enige analoog aangesloten zaken).
De subs heb ik nog niet ontkoppeld van de avr bedenk ik me nu.

Lastig geval dit want er is een digitale verbinding tussen pc en avr. Wat mogelijk helpt is stekker pc in dezelfde doos stoppen als de eindversterkers (om even te proberen). Mogelijk helpt Sailor's idee maar kan me niet voorstellen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

RalphH

Die powersetting kan blijkbaar van alles verklooien inderdaad. Kwam daar ook al langs met een ander issue, maar hier stond ie al uit.

Stekkers heb ik al gerouleerd, dat doet t 'm niet helaas. De avr kan ik nog even op een andere groep zetten misschien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 09:35:55
Die powersetting kan blijkbaar van alles verklooien inderdaad. Kwam daar ook al langs met een ander issue, maar hier stond ie al uit.

Stekkers heb ik al gerouleerd, dat doet t 'm niet helaas. De avr kan ik nog even op een andere groep zetten misschien.

Je begrijpt mijn stekker voorstel? 'Gerouleerd' is wat cryptisch...

Bespaar je de moeite, andere groep gaat niet helpen.
Omni !

RalphH

Ah sorry, dat is wat cryptisch ja. Standaard zit de pc al in dezelfde doos.

Op 1 groep (3 wandcontactdozen) heb ik:
- WCD 1: Stekkerdoos met DC blocker met daarin: 2x eindversterker en 1x htpc.
- WCD 2: AVR. Deze zit buiten de DC blocker omdat wanneer ik deze in de dc-blocker prik, de eindversterker coils weer gaan zoemen.

Het maakt overigens voor de noise uit de speakers niet uit of ik de AVR in de wandcontactdoos stop of in de DC blocker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Je subs zijn niet geaard.

Welke kanalen reutelen? Ik begrijp je hebt de AVR en twee meerkanaals eindtrappen.
Omni !

RalphH

Quote from: jossie on January 16, 2018, 10:31:55
Je subs zijn niet geaard.

Ah, ok, dat had ik nog niet gecheckt.

De eindtrappen zijn een 2 (voor de fronts) en een 4-kanaals (rears en center).
Goeie vraag van dat reutelen, is me enkel uit de fronts opgevallen, maar eigenlijk niet naar de rest geluisterd. Als die het ook doen, is het in iedergeval veeel zachter anders was het me wel opgevallen.

Je gaat nu waarschijnlijk vragen of ik de andere eindtrap eens aan de fronts wil hangen? :-)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 11:06:33
Je gaat nu waarschijnlijk vragen of ik de andere eindtrap eens aan de fronts wil hangen? :-)

Neen, ik wil graag (alsnog) een definitief antwoord op mijn vraag, belangrijk...

Verder begrijp ik dat je de AVR versterker kanalen niet gebruikt?

Omni !

RalphH

Quote from: jossie on January 16, 2018, 11:41:22
Neen, ik wil graag (alsnog) een definitief antwoord op mijn vraag, belangrijk...

Dan ben ik bang dat ik je vraag niet begrepen heb...

Je bedoelt deze?

Quote from: jossie on January 16, 2018, 10:16:44
Je begrijpt mijn stekker voorstel?

Hierop was mijn antwoord:

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 10:26:56
Standaard zit de pc al in dezelfde doos.

Op 1 groep (3 wandcontactdozen) heb ik:
- WCD 1: Stekkerdoos met DC blocker met daarin: 2x eindversterker en 1x htpc.
- WCD 2: AVR. Deze zit buiten de DC blocker omdat wanneer ik deze in de dc-blocker prik, de eindversterker coils weer gaan zoemen.

Het maakt overigens voor de noise uit de speakers niet uit of ik de AVR in de wandcontactdoos stop of in de DC blocker.

Maar wellicht begrijp ik je vraag verkeerd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Nee, ik wil graag (precies) weten welke kanalen allemaal reutelen en of je ook eindtrappen in de AVR gebruikt...
Omni !

RalphH

Ah, duidelijk, excuus.
Of er gereutel uit de andere speakers komt, zal ik vanavond checken als ik thuis ben.

De eindtrappen in de AVR gebruik ik voor de 4 hoogtekanalen.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Als je het volume wat verder opendraait (zonder spelende bron natuurlijk) zal het mogelijk harder worden en makkelijker te horen.

Die excuses waren niet nodig hoor, maar als je ze toch maakt, waren die met gebogen hoofd en meewarige blik omdat je me zoveel laat typen?  :D
Omni !

RalphH

Haha, ok, ik zal aan je RSI denken ;)

Volume opendraaien maakt het inderdaad harder, daarom denk ik dat de rest niet reutelt, anders was het me opgevallen gok ik. Maaaar, the proof of the pudding.... Dus ik check het vanavond ff.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

katwax

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden, heb ook zulk probleem gehad met AVR en airco -> airco aan en een piep/ruis uit de luidsprekers. Verschillende zaken uitgetest, maar is was pas echt opgelost toen AVR overbodig werd en verwijderd is uit de keten. Nu eerlijk is eerlijk, ik heb er ook niet teveel proberen aan te doen omdat ik airco + AVR ook niet vaak samen gebruik :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Raymond187

Lijkt me zeker enorm irritant. Maar jij vind de oorzaak wel  :headbanging:

RalphH

Met wat hulp van de electronicaexperts wel ja ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 16:17:42
Met wat hulp van de electronicaexperts wel ja ;)

Had ie 't tegen jou?  :D

Quote from: Raymond187 on January 16, 2018, 15:43:39
Lijkt me zeker enorm irritant. Maar jij vind de oorzaak wel  :headbanging:

Tegen wie heb jij 't?  :D
Omni !

Raymond187

Ik had het het tegen Bert :D

Quote from: RalphH on January 16, 2018, 16:17:42
Met wat hulp van de electronicaexperts wel ja ;)
Daar heb ik geen sjoege van  :nopompom:

Al heb ik wel een multimeter  maakt dat me geen volwaardige elektricien :headbanging:

RalphH

Net even geluisterd.
Het gereutel komt uit fronts, rears en center enkel veel duidelijker hoorbaar uit de fronts. Moet bij de rest echt mijn oren er tegenaan houden.
De heights zijn stil, deze zitten rechtstreeks in de AVR geprikt.
Als ik de fronts vervolgens op de eindversterking van de AVR prik, reutelen ze ook zodra windows geboot is, maar wel een stuk minder.

Quote from: Raymond187 on January 16, 2018, 17:33:34
Ik had het het tegen Bert :D

Dan is dat ook weer duidelijk ::)

Quote from: katwax on January 16, 2018, 15:40:42
Ik hoop dat je een oplossing kan vinden

Ik duim met je mee ;D. AVR gaat er hier niet uit helaas gheghe.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jossie

Als ik het samenvat heb je op de luisterpositie alleen last van het gereutel in de fronts? Welke eindversterker staat daar op?
Omni !

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer