Karan Acoustics KA I180 - modificatie naar een ander nivo

Started by rsbroer, January 15, 2018, 17:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rsbroer

Hi,

Ik heb al vele jaren de Karan Acoustics KA I180 (MK1 neem ik aan ?)

Recent heb ik dan toch maar eens besloten het pre-amp gedeelte te modificeren, door de BB opamps te vervangen door discrete opamps.

Daarvoor moest wel lokaal de voeding aangepast worden bij iedere opamp, omdat de bestaande BB opamps op een zeer hoge spanning worden aangestuurd (markering weggekrast door Karan, maar moeten wel de OPA2604 zijn omdat dit een van de weinigen is die zulke hoge voedingsspanningen aankan).
Ik heb gekozen voor de discrete opamps van Sparkos, de SS3602.

Ik kan slechts zeggen, wat een verbetering zeg !
Enorme toename van de transparantie, alsof de bekende sluier is verwijderd.
Instrumenten klinken zijn duidelijker van elkaar te ondescheiden.
Drum kicks zijn echt feller.
Toename van de "texture" van stemmen en instrumenten, klinkt lekkerder, echter.

Kan dit absoluut aan iedere Karan bezitter aanraden.
Zover ik heb gezien, past Karan dezelfde circuits in heel veel producten toe.

Eerlijk gezegd eigenlijk teleurstellend hoe simpel zo'n duur product te verbeteren viel  :(

https://www.dropbox.com/s/ie18hurl1p35hnf/IMG_0296.JPG?dl=0

rsbroer

Na de Sparkos Opamps,

nu lokale spanningsregulators van Sparkos, +/-15V
Grotere Blackgate N decouple condensatoren aan de onderkant van de pcb

Alle 8x transformator winding nu voorzien van op maat gemeten C/RC snubbers (http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/243100-simple-math-transformer-snubber-using-quasimodo-test-jig.html)

Ja, nog een tikkie echter, piano toetsen klinken feller, echter.

Ben erg tevreden over de modificaties, en absolute aanrader voor iedere Karan bezitter (veel van hun voor en eindversterkers lijker erg veel op elkaar en hebben gebruiken BB opamps).
Sparkos discrete opamps is voor mij 90% van de verbetering, de lokale Sparkos discrete regulators de laatste 10%  O0

rsbroer

De Sparkos Opamps en de +/-15V discrete Sparkos regulators

rsbroer

C/RC transformator winding snubbers volgens de Quasimodo methode:

Rowdy

Welke type spanningsregelaars werden vervangen door de Sparkos?
Wat is de ingangsspanning van de Sparkos spanningsregelaar?
Is de rimpel lager dan de originele spanningsregelaars?

rsbroer

Ergens upstream zitten 317/337's die meerdere circuits voeden met +/-22.5V, maar die zitten er gewoon nog in.
De Sparkos regulators worden daaruit gevoed en staan direct naast de belangrijkste opamp voor het gebalanceerd signaal.
100 Hz rimpel ondrukking is maar 1 eigenschap voor een spanningsregulator, maar niet zo interessant omdat iedere regulator dat wel goed doet.
Belangrijkere eigenschappen zijn regulator bandbreedte, impedantie verloop in de audio band en ruis.

hifiman

Leuk! Ik heb ook de (single) sparkos opamps gebrobeerd (in een analoge voltage dac uitgang stage). Ik vond ook de texture verbeteren en stemmen natuurlijker, maar uiteindelijk vond ik onder de streep de OPA627 toch de betere met name qua ruimtelijkheid en plaatsing van instrumenten. Anyway, altijd leuk om zelf te modificeren  :pompom: