Weinig laag uit fronts

Started by RicooCardoo, January 14, 2018, 23:49:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RicooCardoo

#25
Quote from: evilniek on January 15, 2018, 20:41:56
Heb je afstanden en volume ingesteld? meetlint of centimeter heb je misschien wel, volume kun je waarschijnlijk wel een app voor vinden, hoe ziet je luidspreker opstelling eruit dan? Je zou het eerst manueel in kunnen regelen, alvorens aan de slag te gaan met Audyssey, Audyssey kan wel redelijk tricky zijn voor "beginners" met respect overigens. :)

Excuus ik had je post over het hoofd gezien tot Ralph het zij. In de vorige post heb ik me situatie even beschreven. Morgen zal ik wat foto's maken om het goed fuidelijknte maken.

Wat betreft afstandenbetc, dit heb audyssey natuurlijk al gedaan.. ik zou audyssey kunnen resetten en handmatig afstanden in meten, maar als ik dan met audyssey aan de slag zou gaan gaat nstuurlijk alles weg.

Als ikbaufyssey uitzet kan ik ook nergens terugvinden waar ik het zelf kan instellen, of moet ik dan in de handmatige setup wezen? En werken crossovers dan ook nog?


Zou je trouwens eens kunnen uitleggen wat rr trickybis aan audyssey :mellow:

denoontje

#26
Even benieuwd, maar als je de roomcorrectie aan hebt staan, en je loopt door de kamer...hoor je dan wel lage tonen?

- heb je de speakers icm roomcorrectie op large staan en aangegeven als het kan dat je ook geen sub hebt --> je hebt tenslotte geen sub dus al het laag moet naar de fronts toe. Dit doet hij in stand direct/roomcorrectie uit automatisch.

- loop altijd even kabels na (ook de connectie plaatjes/draadjes op de terminals van je speakers (indien die dubbele aansluiting heeft).Zit + op + en - op -










RicooCardoo

#27
Quote from: denoontje on January 15, 2018, 22:33:27
Even benieuwd, maar als je de roomcorrectie aan hebt staan, en je loopt door de kamer...hoor je dan wel lage tonen?

- heb je de speakers icm roomcorrectie op large staan en aangegeven als het kan dat je ook geen sub hebt --> je hebt tenslotte geen sub dus al het laag moet naar de fronts toe. Dit doet hij in stand direct/roomcorrectie uit automatisch.

- loop altijd even kabels na (ook de connectie plaatjes/draadjes op de terminals van je speakers (indien die dubbele aansluiting heeft).Zit + op + en - op -

Zoals ik al aangaf zijn de lage tonen foor audyssey naar -10 db gedraagt hierdoor heb ik uit mijn fronts nergens laag weergave.

Ik heb wel degelijk een woofer, de dali subsidie kk-14f. ik ben het er alleen niet mee eens dat de fronts niks produceren doordat ze zover naar beneden zijn geschroefd.

Ik heb in manuele setup de woofer op lfe+mis gezet, zo gaat al het laag naar de bloerstaanders en de sub.

denoontje

Ok je hebt dus een actieve sub.

Indien je meting goed is (weet dat zeker en meet na liefst met een meetlint en een db meter volume instellingen) (kost niet veel en een must have voor de ht hobby http://diyaudioprojects.com/Testeq/RadioShack_33-2050/33-2050.htm)). Kan evt ook met rew op pc icm en een gecalibreedre mic, maar dat is meer voor de gevorderden).

En zoals aangegeven zet de microfoon ook goed neer (test evt wat diverse plekken rondom de master luisterplek). Moet je vor jou systeem ook maar 1 positie meten??

Gebruik liefst een test dvd ipv de ruistonen uit de receiver. Zet roomcorrctie aan.

Meet na doorlopen op de luisterplek of er inderdaad geluid te horen is per speaker --. liefst dus met test cd en meter, anders de ruis tonen en het oor.

ok?

Ik ga even vanuit dat je in het menu van de versterker de crossover rond de 70/80 is gezet en de fronts op small? --> kun je wat mee spelen.
Deze setting betekent dat al het laag vanaf die frequency naar de sub gaat-> je fronts zullen dan weinig tot geen laag weergeven!
in je menu van je receiver moet je lfe boven frequency op max zetten (meestal 120 hrz)
Wellicht maar dat weet ik niet zeker is dit de reden dat hij alles op -10 zet --> door de crossover. En dat zou dan dus kloppen met wat je beoogd te bereiken.

De sub geeft wel geluid? (bij test en dus als je roomcorrectie nu aanstaat)?

Kijk of je op je sub de kantelfrequency (crossover) op de sub volledig open hebt staan.
Als je de sub hebt aangesloten met een een enkelvoudige interlink (dus low level aansluiting) moet de sub namelijk zelf geen filtering meer gaan doen.
Stroom erop?
Je sub lijkt geen automatische aan/uit te hebben (trigger door inputsignaal)

Dan positie van de sub,
Hoe heb je de sublocatie bepaald?

Want deze moet je neerzetten op de locatie waar hij de meeste output heeft en op de luisterplek ook goed hoorbaar is.
Hijmoet tenslotte al het laag van het LFE en dat van de fronts weergeven.
--> zet de sub met de juiste instellingen op de luisterplek (Als je niet kunt meten) en kruip rond in de kamer.
Hoor je veel bas, zet je daar je sub neer.
Je kunt nog spelen met de phaseknop daarna ivm intergratie met de fronts (luisteren welke stand beste effect geeft).


Ik weet niet wat LFE-MIS is,

maar in een goede ht setting gaat laag van de mains ook naar de sub  en staan de main speakers dus op small.
Er zijn weinig  speakers die namelijk goed large kunnen weergeven ;-)

Voor stereostand  kun je vaak kiezen of je de ht stand wil volgen (dus LFE-small) of dat ze dan zonder sub spelen en dus large.
Deze stand is meestal automatisch ook als je voor de direct stand kiest.





denoontje

ps vak kun je afstanden en volumes instellen na de meting en houd de roomcorrectie er dan rekening mee (dat was op mijn oude denons ookal zo)

RicooCardoo

Als ik er echt niet uitkom zal ik inderdaad eens kijken voor een microfoontje :) ty voor de tip.

Wat betreft de afstelling, ik heb alle speakers op small gezet, audyssey had ze namelijk op large gezet. Hierna heb ik de crossovers van de surround en center op 100hz gezet en de fronts op 80hz.
Lfe signaal achter op de woofer had ik al op max staan aangezien de receiver intern beslist hoeveel hz het lfe kanaal krijgt. Deze staat op 120hz.

Phase heb ik al mee gerommeld en op 0 staat de fase voor nu het beste.

Qua plaatsing van de subs heb ik maar 2 opties.. Links of rechts naast de tv kast.
Ik snap dat het laag normaal gesproken door de sub word weergegeven, en dat doet ie bij mij ook (zo ingesteld). Echtee geven de fronts altijd wel iets weer van laag, ookal kap ik hem af bij 80hz.

Wat nu het geval blijft is ondat audyssey ze zo laag heeft afgekapt alles onder 100hz van de fronts, dat hoe je de crossover ook zet, en de speakers op small of large. Er hoorbaar niks verandert in laag weergave (dit hoort niet)

Ik ga sowieso vanneweek nog even spelen met instellingen/opnieuw meten/ kleine stukjes schuiven met de speakers om te kijken of het beter word.

Je vraag over de metingen van audyssey, deze vraagt mij in 1 volledige meting 8 punten te kiezen op en om je luisterplek.
Ik heb het plaatje een beetje aangehouden zoals audyssey mij verteld hoe te meten en dit is door de 1e meting op de sweetspot te meten en vervolgens links/rechts/linksvoor/rechtsvoor/linksachter/rechtsachter/voor te meten. 

morca

#31
Quote from: RicooCardoo on January 15, 2018, 20:45:11
Ik neem aan dat je dus bedoeld dat ik al me speakers handmatig moet gaan af stellen of begrijp ik je verkeerd?
Ja dat bedoel ik.
Als je 4 g heb is dat goed te doen


Quote from: evilniek on January 15, 2018, 20:46:22
Audyssey kan lastig zijn om mee te beginnen, laat staan de manuele EQ, begrijp niet zo goed waarom TS gelijk aan het werk wordt gezet met de EQ eigenlijk.

Omdat de ts dat zelf vraagt.
Is er een mogelijkheid om wat nu teveel gedempt word zelf bij te regelen.
Ik adviseer hem het niet .
Hij vraagt er zelf om.
Ff alles lezen dan snap je dat ik alleen zijn vraag beantwoord.

Of hij dat kan is een 2e.
Je opmerking: laat staan de manuele eq.
Ja dat is lastig voor veel leden.
Maar ik behaal daar veel betere resultaten me als met adsy zelf.
Maar je moet daar wel wat ervaring mee hebben idd .

Ps als je de eq handmatig instelt kan je de afstanden van adsy opschtijven en die daarna handmatig invoeren.

Pjotr27

Quote from: RicooCardoo on January 16, 2018, 00:13:08
Als ik er echt niet uitkom zal ik inderdaad eens kijken voor een microfoontje :) ty voor de tip.

Wat betreft de afstelling, ik heb alle speakers op small gezet, audyssey had ze namelijk op large gezet. Hierna heb ik de crossovers van de surround en center op 100hz gezet en de fronts op 80hz.
Lfe signaal achter op de woofer had ik al op max staan aangezien de receiver intern beslist hoeveel hz het lfe kanaal krijgt. Deze staat op 120hz.

Phase heb ik al mee gerommeld en op 0 staat de fase voor nu het beste.

Qua plaatsing van de subs heb ik maar 2 opties.. Links of rechts naast de tv kast.
Ik snap dat het laag normaal gesproken door de sub word weergegeven, en dat doet ie bij mij ook (zo ingesteld). Echtee geven de fronts altijd wel iets weer van laag, ookal kap ik hem af bij 80hz.

Wat nu het geval blijft is ondat audyssey ze zo laag heeft afgekapt alles onder 100hz van de fronts, dat hoe je de crossover ook zet, en de speakers op small of large. Er hoorbaar niks verandert in laag weergave (dit hoort niet)

Ik ga sowieso vanneweek nog even spelen met instellingen/opnieuw meten/ kleine stukjes schuiven met de speakers om te kijken of het beter word.

Je vraag over de metingen van audyssey, deze vraagt mij in 1 volledige meting 8 punten te kiezen op en om je luisterplek.
Ik heb het plaatje een beetje aangehouden zoals audyssey mij verteld hoe te meten en dit is door de 1e meting op de sweetspot te meten en vervolgens links/rechts/linksvoor/rechtsvoor/linksachter/rechtsachter/voor te meten.
Zet de crossover voor de surrounds eens op 50 en die van de fronts op 40 hz... 100 en 80 is veel te hoog....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

RicooCardoo

Quote from: morca on January 16, 2018, 00:33:13
Ja dat bedoel ik.
Als je 4 g heb is dat goed te doen


Omdat de ts dat zelf vraagt.
Is er een mogelijkheid om wat nu teveel gedempt word zelf bij te regelen.
Ik adviseer hem het niet .
Hij vraagt er zelf om.
Ff alles lezen dan snap je dat ik alleen zijn vraag beantwoord.

Of hij dat kan is een 2e.
Je opmerking: laat staan de manuele eq.
Ja dat is lastig voor veel leden.
Maar ik behaal daar veel betere resultaten me als met adsy zelf.
Maar je moet daar wel wat ervaring mee hebben idd .

Ps als je de eq handmatig instelt kan je de afstanden van adsy opschtijven en die daarna handmatig invoeren.

Als je 4g hebt is het te doen, wat is 4g als ik vragen mag? Neem aan niet internet?

Ik heb inderdaad hier zelf om gedraagt aangezien ik het ook leuk vind om nieuwe dingen te leren op dit gebied.
Ik ga sowieso nog wat schuiven en nog meerdere malen opnieuw meten met audyssey.

Wat zou jij mij adviseren Morca dat mag natuurlijk gemeld worden. Als leek weet ik niet de betere keuzes maar vraag ik jullie om advies wat mij zelf het beste lijkt.


RicooCardoo

Quote from: Pjotr27 on January 16, 2018, 09:05:50
Zet de crossover voor de surrounds eens op 50 en die van de fronts op 40 hz... 100 en 80 is veel te hoog....

Lijkt me niet hele al het goede, surround die meedoen met het laag bereik?

morca

4g betekend dat je surround en front speakers hetzelfde model zijn.
Deels iig maar laten we het niet ingewikkeld maken.

Schuif eerst nog eens wat idd met speakers en zitplek als dat kan.
en speel wat met de positie van je mic.
Je moet op meerdere plekken meten of minimaal 3 keer op je luisterplek.
Als je op je luisterplek meet optimaliseerd hij het geluid op je luisterplek.

Ben wel bang dat adsy je door ruimte akoestiek problemen blijft geven.
Dan is de enige optie ....
Adsy uit en manueel instellen vd eq


RicooCardoo

Denkbeeld, ik ga hier zeker wat mee doen! Ook bedankt beide voor het advies van de crossovers lager te zetten voor surroundcenter.

Ik hebben in de tussentijd tussentijd artikel gevonden op ht, als audyssey blijft tegen werken wil ik dit wel eens proberen :) handmatig is ook nog eens leuker lijkt me.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

RalphH

Quote from: RicooCardoo on January 16, 2018, 09:31:07
Lijkt me niet hele al het goede, surround die meedoen met het laag bereik?

Het primaire probleem ligt bij de fronts en een gebrek aan laag hieruit bij gebruik van audyssey (ongeacht small of large). Wellicht een idee om op 1 punt te focussen en niet van hot naar haar te springen..

Wellicht is het een optie om te accepteren dat Audyssey wat vlak afkapt (geen zekerheid aangezien er niet nagemeten is met REW) en de sub het ontbrekende laag te laten aanvullen.
Meet het sublevel eens na met de interne ruis van de AVR en regel dit gelijk met het volume van de fronts. Het gebeurt namelijk wel dat de sub wat aan de zachte kant staat na een rondje van de auto setup. Sowieso kun je het subvolume via het settingsmenu wat opschroeven natuurlijk tot het op een voor jou aanvaardbaar niveau is.

Helpt dat nog niet, dan adviseer ik toch echt een keer te kijken of je je ruimte een keer in kunt (laten) meten met REW. Anders blijft het maar gissen naar wat er nou exact fout gaat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RicooCardoo on January 16, 2018, 09:48:30
Denkbeeld, ik ga hier zeker wat mee doen! Ook bedankt beide voor het advies van de crossovers lager te zetten voor surroundcenter.

Ik hebben in de tussentijd tussentijd artikel gevonden op ht, als audyssey blijft tegen werken wil ik dit wel eens proberen :) handmatig is ook nog eens leuker lijkt me.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105013.0

Dit topic gaat meer over adsy
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0


blue-eyes

#42
Ligt helemaal aan je speakers! Het is niet de instelling die jij wil, maar de instelling waarbij je speakers optimaal functioneren!
De meeste speakers gaan bij lange na niet in een rechte lijn naar 40 hz...
Dat een speaker 40 Hz haalt zegt nog niets over de kwaliteit van deze 40 Hz. Met hoeveel dB verval is dit bijv..... Etc.


Kortom, denk vanuit de mogelijkheden van je speaker en beschikbare configuratie. Laat die componenten het werk doen waarvoor ze zijn bedoeld. Maw, indien een sub aanwezig is, laat vooral de sub dat deel doen waarvoor het bedoeld is. Daarmee ontlast je de overige speakers die daardoor weer beter worden in de range boven de sub.

Optelsom en realistisch.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

morca

Quote from: Blue-Eyes on January 16, 2018, 10:50:39
Ligt helemaal aan je speakers! Het is niet de instelling die jij wil, maar de instelling waarbij je speakers optimaal functioneren!
Euhm leg uit...
Met adsy uit is er veel te weinig bass.
Dat komt door akoestische invloeden vd ruimte op de adsy meting imo

blue-eyes

Dan gebruik je dan toch niet de juiste instellingen?

Ik doelde meer generiek op de instelling 40Hz, etc. Weet wat je speaker kan en blijf binnen die specs waarin een speaker goed functioneert.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

evilniek

Quote from: Blue-Eyes on January 16, 2018, 11:12:25
Dan gebruik je dan toch niet de juiste instellingen?

Ik doelde meer generiek op de instelling 40Hz, etc. Weet wat je speaker kan en blijf binnen die specs waarin een speaker goed functioneert.

Een x-over van 40hz is in de meeste gevallen echt kletskoek wat mij betreft, wat vul je dan nog aan eigenlijk, zo help je in iedergeval de voordelen die een beetje subwoofer je geeft om zeep, betere integratie, ontlasten van je versterking, beter geluid. Ik bedoel, als je van goeie bassen houdt, is netjes aanvullen vanaf 40hz wel t stomste wat je kunt doen in veel gevallen denk ik. Ik denk ook dat de opvatting, er komt niet voldoende laag uit mijn vloerstaanders, niet de juiste insteek is in veel gevallen. Kijk ik denk dat mini-vloerstaanders in staat zouden moeten zijn muziek weer te moeten geven op een normaal volume, films stellen nou eenmaal andere eisen, en dan wil je je beste luidspreker gebruiken om het laag fatsoenlijk weer te kunnen geven. Akoestiek is natuurlijk ook wel een dingetje hé.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

morca

Quote from: Blue-Eyes on January 16, 2018, 11:12:25
Dan gebruik je dan toch niet de juiste instellingen?

Ik doelde meer generiek op de instelling 40Hz, etc. Weet wat je speaker kan en blijf binnen die specs waarin een speaker goed functioneert.
Ah ok ik dacht al ik begrijp je verkeerd.
Want je kennis mbt dit zaken en tips zijn altijd  :thumbs-up:


Quote from: evilniek on January 16, 2018, 12:07:24
Een x-over van 40hz is in de meeste gevallen echt kletskoek wat mij betreft, wat vul je dan nog aan eigenlijk, zo help je in iedergeval de voordelen die een beetje subwoofer je geeft om zeep, betere integratie, ontlasten van je versterking, beter geluid. Ik bedoel, als je van goeie bassen houdt, is netjes aanvullen vanaf 40hz wel t stomste wat je kunt doen in veel gevallen denk ik. Ik denk ook dat de opvatting, er komt niet voldoende laag uit mijn vloerstaanders, niet de juiste insteek is in veel gevallen. Kijk ik denk dat mini-vloerstaanders in staat zouden moeten zijn muziek weer te moeten geven op een normaal volume, films stellen nou eenmaal andere eisen, en dan wil je je beste luidspreker gebruiken om het laag fatsoenlijk weer te kunnen geven. Akoestiek is natuurlijk ook wel een dingetje hé.

Idd zeer correct omschreven

blue-eyes

thx, je overschat het, ik probeer alleen soms gewoon logische dingen te zeggen of te doen :)
Theorie maak ik meer buigingen naar jullie toe!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Pjotr27

 :o :devil, ik snap ook wel dat 40 Hz te laag is, maar je weet wel meteen waar het probleem zit als het laag dan wel goed is....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

evilniek

Quote from: Pjotr27 on January 16, 2018, 13:07:57
:o :devil, ik snap ook wel dat 40 Hz te laag is, maar je weet wel meteen waar het probleem zit als het laag dan wel goed is....

Deze begrijp ik niet, sorry.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo