Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Cyrus·, Richard70… and 2 Guests are viewing this topic.

Contour


Rob_Dingen

Quote from: HuubF on July 17, 2021, 17:10:59
Ja geïnteresseerd ik PM je!

Ik heb niet zelf de linker en rechter kanalen bij elkaar gebracht, er zitten 4 aansluitingen op de sub dus voor links EN rechts. Ik neem nu wel aan dat de sub het probleem niet is dus die laat ik maar staan.
Je kunt met de multi meter tussen de plus ingangen op de sub eens meten.
En anders neem je de sub gewoon even mee als je er niet zeker van bent als je de versterker weg brengt.

HuubF

Quote from: Ralf67 on July 17, 2021, 19:37:02
Dat NAD gaat zo tegenvallen ivm de Roksan.

Hopelijk kan die gerepareerd worden.

Dat zal vast. Dit NAD setje was goedkoop maar heeft een ijzersterke reputatie. En met de Roksan Blak kan ik de subwoofer kennelijk niet aansturen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

skyfox

Huub, Jossie van het forum kan wellicht ook wat voor doen. Zit in Delft, heeft sowieso voor het halve forum al amps gerepareerd.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HuubF

Quote from: skyfox on July 17, 2021, 21:55:04
Huub, Jossie van het forum kan wellicht ook wat voor doen. Zit in Delft, heeft sowieso voor het halve forum al amps gerepareerd.

Thanks, hulp komt van alle kanten. Dat verzacht het leed enorm.  :wub:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Heb je al stappen ondernomen Huub,voor wat betreft de Roksan?
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Quote from: Carrol on July 19, 2021, 11:01:16
Heb je al stappen ondernomen Huub,voor wat betreft de Roksan?

Hoi ja dankzij een meelevende forumgenoot is er een reparateur gevonden. Volgende week maandag ga ik de Roksan daar brengen.

Morgenochtend ga ik een NAD 1240/2200 setje halen, dan is er ruim de tijd om de Roksan te herstellen. Behoorlijk vintage dus ik ben benieuwd.

Edit... de 2200 wordt de hemel in getest door ASR! Dat heb ik dan weer.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het vintage NAD setje staat te spelen. Het ziet er nieuw uit en gebruiksaanwijzing en dozen zaten er ook netjes bij. De klank is prima, mede omdat de ATC subwoofer nu ook netjes mee kan doen.

Bevindingen: de mooie Atlas kabels kan ik niet gebruiken omdat de aansluitingen op de 2200 van het jaar 0 zijn. Bananen kunnen officieel wel maar deze rammelen te veel. Een afstandsbediening kon er in die tijd niet van af.

Dus de eenvoudige Atlas Hypers moeten het nu doen, met bruggetjes.

Nog wat opmerkingen over de klank: na een half uurtje kwam het spul behoorlijk los. Heel genietbaar, wat minder resolutie denk ik, in ruil daarvoor wat meer (?) schwung.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Veel vermogen begreep ik? Veel controle over het laag?

HuubF

Quote from: Contour on July 20, 2021, 13:00:06
Veel vermogen begreep ik? Veel controle over het laag?

Ja hij kan ongelofelijk hard. :omg:

Omdat ik niet met pluggen kan werken heb ik de Audioquest Split maar weer ingezet. Dan kan ik in ieder geval bi-wiren. Daarmee komt het geluid qua resolutie wat dichter in de buurt van wat ik gewend ben. Het laag is nu inderdaad erg goed maar dat komt ook door de ATC C1 subwoofer, die vrij hard staat maar zo op het gehoor naadloos integreert.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour


Ralf67

Wel mooi dat alles weer werkt, en dus weer muziek .

De NAD is ter overbrugging begrijp ik ?

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Ralf67 on July 20, 2021, 16:43:46
Wel mooi dat alles weer werkt, en dus weer muziek .

De NAD is ter overbrugging begrijp ik ?

Jawel. Hij klinkt best goed, vooral in het laag, maar de Blak was wel beter. Vooral meer finesse, ruimtelijkheid.

Feit is wel dat ik de prettige synergie tussen speakers en sub wil behouden. Dus de Roksan Blak heeft een probleem.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Quote from: HuubF on July 20, 2021, 22:28:48
Jawel. Hij klinkt best goed, vooral in het laag, maar de Blak was wel beter. Vooral meer finesse, ruimtelijkheid.

Feit is wel dat ik de prettige synergie tussen speakers en sub wil behouden. Dus de Roksan Blak heeft een probleem.

De Roksan heeft geen ander probleem dan dat je hem niet moet aansluiten zoals je dat gedaan hebt. Voor dergelijke versterkers geldt volgens de REL filmpjes dat je alleen de beide positieve aansluitingen op de sub aansluit. De negatieve draad die naar de sub gaat, of in jouw geval 2 zwarte draden, deze worden af geisolleerd.

Ik zou zeggen, even contact met de mensen van ATC en je weet hoe je een Blak op deze sub moet aansluiten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

scoc

Of gewoon wanneer Roksan gefixed is terug spelen zonder sub en puur de ATC SCM19's.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

sschot

Ik denk dat je uitdaging wel oplosbaar is, idd even goed checken hoe je de Sub aan de Blak moet hangen, lijkt mij niet onmgelijk, zonder dat ik er heel veel verstand van heb en geen sub gebruik
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

HuubF

Quote from: kermy on July 20, 2021, 22:52:28
De Roksan heeft geen ander probleem dan dat je hem niet moet aansluiten zoals je dat gedaan hebt. Voor dergelijke versterkers geldt volgens de REL filmpjes dat je alleen de beide positieve aansluitingen op de sub aansluit. De negatieve draad die naar de sub gaat, of in jouw geval 2 zwarte draden, deze worden af geisolleerd.

Ik zou zeggen, even contact met de mensen van ATC en je weet hoe je een Blak op deze sub moet aansluiten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

De Blak heeft geen pre out dus je kunt hem alleen maar high level aansluiten. Met bekend resultaat.

Dat er mogelijk één zwart kabeltje niet mag worden aangesloten (ondanks dat de connector wel op de sub zit) kun je alleen maar vermoeden nadat het fout is gegaan.

Overigens heeft de verkoper hem ook even high level aangesloten gehad (met een Purify eindversterker). Hij vond het minder mooi klinken dus ging over op low level.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Quote from: HuubF on July 21, 2021, 07:45:18
De Blak heeft geen pre out dus je kunt hem alleen maar high level aansluiten. Met bekend resultaat.

Dat er mogelijk één zwart kabeltje niet mag worden aangesloten (ondanks dat de connector wel op de sub zit) kun je alleen maar vermoeden nadat het fout is gegaan.

Overigens heeft de verkoper hem ook even high level aangesloten gehad (met een Purify eindversterker). Hij vond het minder mooi klinken dus ging over op low level.
Ai, weet je wel heel zeker dat het dan wel goed gaat?
En voegt die sub eigenlijk wel wat toe?
Bas natuurlijk, maar is het eindresultaat echt beter?
Ik ben er na een half jaartje weer mee gestopt en sub te gebruiken; ondanks de goede integratie bleek het geluid uiteindelijk schoner en ruimtelijker zonder, plus dat de eventuele overlast voor mijn buren me dwars zat.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Quote from: Dura on July 21, 2021, 09:02:58
Ai, weet je wel heel zeker dat het dan wel goed gaat?
En voegt die sub eigenlijk wel wat toe?
Bas natuurlijk, maar is het eindresultaat echt beter?
Ik ben er na een half jaartje weer mee gestopt en sub te gebruiken; ondanks de goede integratie bleek het geluid uiteindelijk schoner en ruimtelijker zonder, plus dat de eventuele overlast voor mijn buren me dwars zat.

Dat is afwachten natuurlijk. Het is wel prettig dat de sub ook een ATC is dus de integratie is zo te horen perfect. De REL T5i kon je niet zo hard zetten omdat het dan een beetje begon te wringen, de C1 kun je zo hard zetten als je wil, er komt dan alleen maar meer laag uit.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67

Subwoofer toevoegen bij stereo blijft lastig.

Mijn Scanspeak Ref plus lopen door tot 32 hz.
Een 23W subwoofer met Hypex ds4.0 voegt laag toe tot 20 hz.

Mis ik de subwoofer ?
Ja zeker wel als ik deze uit zet.

Dus een kwestie van juiste plaatsing en afstelling van de subwoofer.

Ik denk dat er over het ontwerp van de ATC subwoofer wel goed is nagedacht.

noot87

Ongeveer het meest onbelangrijke als het gaat om integratie van een sub lijkt mij het merk van een sub.
Afstelling en plaatsing en weten wat een sub doet in je ruimte i.c.m. je luisterplaats lijken mij veel belangrijker.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Kingpin

Ik lees het nu pas, niet mooi Huub !
Aan de andere kant ... hoe kan een 'leek' dit nu weten als zowel bij de Blak als bij de C3 er niets over in de manual wordt gezegd.

Bij de ATC wordt er niets over gezegd, ook niet in de manual van de Blak.
Wel iets als fabrikant om rekening mee te houden mocht je een design hebben in een industrie waarbij het niet ongewoon is om high level aansluiting subs toe te voegen vind ik.

... hmmm vraag me dan af wie nu de 'schuldige' is in dit hele verhaal, lullig.


Persoonlijk zweer ik bij highlevel aansluiting. Mits de sub het toelaat (afhankelijk van ingang versterker principe) neemt de sub het 'karakter' mee voor het laag waardoor er een veel homogener geluidsbeeld optreed in vergelijk met een low level aansluiting.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ralf67

High level werkt bij bv Rel en MJ Acoustics super.

Bij mijn Hypex ds4.0 class D plate amp sluit ik mijn monoblokken zeker niet High level aan.

Gewoon omdat niet duidelijk is of het wel kan.

HuubF

Quote from: noot87 on July 21, 2021, 14:47:47
Ongeveer het meest onbelangrijke als het gaat om integratie van een sub lijkt mij het merk van een sub.
Afstelling en plaatsing en weten wat een sub doet in je ruimte i.c.m. je luisterplaats lijken mij veel belangrijker.

Dat klinkt heel logisch maar is het volgens mij niet (helemaal). ATC gebruikt voor de subwoofer-unit dezelfde technologie, is ook gesloten en heeft een tabelletje voor de instelling op de sub voor de SCM7, 11, 19 en 40.

En omdat ik de beste plek van de subwoofer heb gevonden werkt dat prima.

Ik ben niet tegen meten hoor, maar wel tegen het overwaarderen van meten.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)