Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Rob_Dingen on June  9, 2021, 11:29:32
Lager bij de vloer of dichter bij een zijmuur of achtermuur resulteerde in meer laag.
Maar ook voor reflecties die sneller bij je oor aankomen en dus storender zijn.

Rob

Ook in combo met iets naar achter hellen? Ik weet het niet hė, klok, klepel, maar hij leek me interessant. Huubs oude JBL, staan nu op krukjes met schuine schuimpjes en dat klinkt best fijn. Nog niet getest met rechte stands omdat de stands die ik heb, 70cm hoog zijn en dat is wat teveel van het goede verwacht ik. Maaar, moet t nog testen. Echter, het is tuinweer en daar ben ik dan ook te vinden ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rob_Dingen

Quote from: RalphH on June  9, 2021, 12:17:33
Ook in combo met iets naar achter hellen? Ik weet het niet hė, klok, klepel, maar hij leek me interessant. Huubs oude JBL, staan nu op krukjes met schuine schuimpjes en dat klinkt best fijn. Nog niet getest met rechte stands omdat de stands die ik heb, 70cm hoog zijn en dat is wat teveel van het goede verwacht ik. Maaar, moet t nog testen. Echter, het is tuinweer en daar ben ik dan ook te vinden ;D
Nee dat hellen maakt niet zoveel uit, dat word gedaan om de juiste lob op oorhoogte te krijgen.
Verticale afstraling van een speaker is een stuk slechter als horizontaal en dus helpt het om te richten.
Het probleem in het vergelijk is dat je 2 dingen verandert.
Namelijk de hoeveelheid laag en reflectie waarbij het laag verschil beter op zal vallen als de reflectie.
Dus ook hier weer een compromis.
De hoogte van de stands zijn doorgaans het best als de tweeter op oorhoogte staat.

Rob

RalphH

Ga ik sowieso proberen, moet het even nameten. Jbl geeft in deze aan, op of net onder oorhoogte.
Ouderwets de duimstok erbij, komt goed  ;).
Surrounds staan hier wel hoger overigens, bewust, creeert wat extra hoogte in het geluid.

Excuus voor de vervuiling Huub ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

katwax

Quote from: Rob_Dingen on June  9, 2021, 11:29:32
Bij diverse woofers kan het best veel schelen als ze er een paar honderd uur op hebben zitten.
Dat verschil gaat langzaam en kun je ervaren als gewenning.
Maar bij speakers van mezelf eens mijn wooers er uitgehaald omdat ik ook een set verkocht had en de woofers waren er nog niet.
Nou daar heb ik spijt van gehad.
Bij een goed afgestemde speaker kan wat minder laag (mogelijk bij nieuwe woofer) toch als minder prettig ervaren worden.

Rob
Kan me er iets bij inbeelden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Het is geen geheim dat de totale ophanging van voornamelijk woofers en middentoners moet inspelen. Dus de TS parameters worden pas na een aantal uren gehaald, en daarna over een groot aantal gebruiksuren gehandhaafd.

Dus pas na het "inspelen" is de interactie tussen filter, kast en unit zoals deze bedoelt is.

Ik zelf meen  me nog te herinneren dat ik mijn 15"woofers middels een beltrafo heb laten draaien, en dit voor iets van 24 uur. Als ze dan nog niet zijn ingespeeld, dan nooit meer.




Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Quote from: Rob_Dingen on June  9, 2021, 12:41:25
Nee dat hellen maakt niet zoveel uit, dat word gedaan om de juiste lob op oorhoogte te krijgen.
Verticale afstraling van een speaker is een stuk slechter als horizontaal en dus helpt het om te richten.
Het probleem in het vergelijk is dat je 2 dingen verandert.
Namelijk de hoeveelheid laag en reflectie waarbij het laag verschil beter op zal vallen als de reflectie.
Dus ook hier weer een compromis.
De hoogte van de stands zijn doorgaans het best als de tweeter op oorhoogte staat.

Rob

Quote from: Rob_Dingen on June  9, 2021, 11:49:09

Iets als feit te brengen op dit forum durf ik niet.

Rob

Gelukkig doe je het wel....want zover ik het met mijn beperkte kennis kan inschatten klopt het als een bus wat je schrijft.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: kermy on June  9, 2021, 13:39:43
Het is geen geheim dat de totale ophanging van voornamelijk woofers en middentoners moet inspelen. Dus de TS parameters worden pas na een aantal uren gehaald, en daarna over een groot aantal gebruiksuren gehandhaafd.

Dus pas na het "inspelen" is de interactie tussen filter, kast en unit zoals deze bedoelt is.

Ik zelf meen  me nog te herinneren dat ik mijn 15"woofers middels een beltrafo heb laten draaien, en dit voor iets van 24 uur. Als ze dan nog niet zijn ingespeeld, dan nooit meer.




Met vriendelijke groet,

Kermy
Buiten compliancie bezit rubber een geheugen eigenschap waar deze, ondanks dwang spider, naar terug wenst te keren. Wat dus eigenlijk betekent na rust weer te vormen
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Nu iedereen zijn zegje weer even heeft kunnen doen heb ik goed nieuws van het front: de SCM19 speakers beginnen een beetje te klinken zoals ik zou verwachten. Het laag is nu wel OK, alleen dat ongemakkelijke is nog niet helemaal weg.

Dat is dan dus mijn persoonlijke, subjectieve indruk he?
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Zal nog wel beter worden, ook weer slechter, dan weer beter, het zwabbert vaak een beetje met nieuw spul.

HuubF

Quote from: Contour on June  9, 2021, 17:50:41
Zal nog wel beter worden, ook weer slechter, dan weer beter, het zwabbert vaak een beetje met nieuw spul.

I know. Iedereen die af en toe nieuwe speakers in huis haalt weet dat.  ;D
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67


bramsat

Quote from: HuubF on June  9, 2021, 18:04:42
I know. Iedereen die af en toe nieuwe speakers in huis haalt weet dat.  ;D

Zekers weet dat welhaast velen hiero,alleen dat is geen goed begin dus het wauw gevoel is er dan niet.

De kamer moet daar positief meespelen en dat gebeurt dus niet......tot nog toe.

dus ik neem daar een afwachtende houding aan....of dat over 1 mnd nog zo is...????

Kan daar iemand jouw daar de weg in wijzen? vergeet dat! het is jouw room en alleen jij weet wat je zoekt.....toch.
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

chansig

Quote from: HuubF on June  9, 2021, 17:45:27


Dat is dan dus mijn persoonlijke, subjectieve indruk he?

Nou, als dit het resultaat is van jaren gemiep dan is er toch wat bereikt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

dit topic  heeft bijna 400 pagina's. :pompom:
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Terwijl de ATC's dapper aan het inspelen zijn gaat de karavaan op andere fronten gewoon voort. Omdat de oude NUC zoveel lawaai maakte en de microRendu kapot was gegaan was ik gedwongen iets te doen. Dat werd een Nimitra Signature als Roon server die een tijdje goed dienst heeft gedaan.

Ondertussen zat de NUC in het langzame-verkoop-programma dus die werd, zoals altijd, een keer verkocht. Daarna werd al rap een fanless NUC met Roon Rock aangeschaft. Die hoefde dus niet meer in de meterkast maar profiteert nu onder de bank van de AQ Niagara en het verbeterde netwerk. Inmiddels is er ook een alternatief voor de microRendu: een SOtM 200 neo. Omdat een Roon server anders weinig zin heeft en om eens te proberen hoe geweldig die dan weer is. Uiteindelijk moet er volgens het Masterplan een opticalRendu komen als er eentje te koop staat.

Afijn, de SOtM draait netjes en klinkt best goed. Het is een beetje lastig door het inspelen van de speakers heen te beoordelen maar de wat mattige klank was in ieder geval weg. Als de SCM19's zijn ingespeeld zal het wel weer te heftig worden maar goed, ik heb altijd de Nimitra nog.

De SCM19's gaan weer een nachtje de inspeel in. See y'all tomorrow.  :worship:

Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Heb nog een leuke test voor je indien je daar zin in hebt. Ik heb AQ blok op z'n kant staan. ( audioquest bedrukking op de vloer) ik merk verschil in sound tussen stenen vloer, 4 cm dik beukenhout en 2 cm vurenhout. Zijn weliswaar geen grote verschillen maar wel duidelijk hoorbaar. Heb je daar wel eens aandacht aan besteed.?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Quote from: frank2 on June 10, 2021, 14:25:47
Heb nog een leuke test voor je indien je daar zin in hebt. Ik heb AQ blok op z'n kant staan. ( audioquest bedrukking op de vloer) ik merk verschil in sound tussen stenen vloer, 4 cm dik beukenhout en 2 cm vurenhout. Zijn weliswaar geen grote verschillen maar wel duidelijk hoorbaar. Heb je daar wel eens aandacht aan besteed.?

Toen ik hem net had heb ik wel een beetje geëxperimenteerd maar nu zijn alle snoeren precies afgestemd op de plek waar hij nu staat. Dus verplaatsen is nu lastig.

Waar ik mee eindigde was in de onderkast achter de TV op een ingekorte vuren kastplank, op absorberende voetjes.

Ik moet nu sowieso even wachten tot de speakers ingespeeld zijn. Nu kan ik al lekker muziek luisteren maar ik geef ze de rest van de week de tijd.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ajbeefde

Quote from: HuubF on June 10, 2021, 23:27:25
Toen ik hem net had heb ik wel een beetje geëxperimenteerd maar nu zijn alle snoeren precies afgestemd op de plek waar hij nu staat. Dus verplaatsen is nu lastig.

Waar ik mee eindigde was in de onderkast achter de TV op een ingekorte vuren kastplank, op absorberende voetjes.

Ik moet nu sowieso even wachten tot de speakers ingespeeld zijn. Nu kan ik al lekker muziek luisteren maar ik geef ze de rest van de week de tijd.

Zet je toch de onderkast op zijn kant, heb je hetzelfde effect....   ;)

Geniet lekker van je nieuwe speakers !
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

fugazi_2009

Quote from: frank2 on June 10, 2021, 14:25:47
Heb nog een leuke test voor je indien je daar zin in hebt. Ik heb AQ blok op z'n kant staan. ( audioquest bedrukking op de vloer) ik merk verschil in sound tussen stenen vloer, 4 cm dik beukenhout en 2 cm vurenhout. Zijn weliswaar geen grote verschillen maar wel duidelijk hoorbaar. Heb je daar wel eens aandacht aan besteed.?

Heeft die AQ van zichzelf nog een soort voetjes er onder of doordat je hem op de kant zet schakel je die uit? Mijn Vibex heeft gewoon een soort voetjes er onder, nooit geprobeerd of de ondergrond dan nog uitmaakt. Beetje zoals Huub, ben blij dat alle stekkers er een beetje fatsoenlijk in zitten en hij staat strak in een hoekje achter de set.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Contour

Ik heb 2 stuks audiomaat MBags Large onder het blok liggen, geeft ook een fraaie verbetering.

Ralf67

Er zitten toch met mineralen  in deze M Bags ?

Contour

Klopt, zijn stoffen zakjes gevuld met mineralen, die storing/straling tegen houden. Ik zou nog wel meer mbags tweedehands willen scoren, maar ze komen de laatste tijd maar weinig voorbij. Mijn gezocht topic op dit forum heeft ook nog niks opgeleverd helaas.

kermy

Quote from: Contour on June 11, 2021, 10:29:23
Klopt, zijn stoffen zakjes gevuld met mineralen, die storing/straling tegen houden. Ik zou nog wel meer mbags tweedehands willen scoren, maar ze komen de laatste tijd maar weinig voorbij. Mijn gezocht topic op dit forum heeft ook nog niks opgeleverd helaas.

Dat kan twee dingen betekenen, of ze zijn er gewoon niet, of mensen zijn niet van plan ze weg te doen.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Contour

Ik denk het laatste, paar jaar geleden kwam je ze regelmatig tegen, denk dat de huidige eigenaren er happy mee zijn, ik heb er zelf een stuk of 12 in gebruik schat ik. Maar ze zijn universeel inzetbaar, dus paar extra kan geen kwaad.