Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Gsike, Marco66, sschot and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

An sich wel een interessant onderwerp, lager plaatsen maar iets kantelen. Kan dat wellicht een positieve invloed op nadelige ruimteinvloeden hebben? Roommodes/reflecties enzo.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: HuubF on June  9, 2021, 08:21:54
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'aangezwengeld'. Dat ik het heb gewaagd te zeggen dat ik de hoogte van de stand belangrijk vind??

Inspelen van stands. Gisteravond 19:63

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on June  9, 2021, 08:43:19
Inspelen van stands. Gisteravond 19:63

Gr. Hans

Haha ik bedoelde de speakers. Stands hoeven niet in te spelen. Ik heb de post verduidelijkt.

Ik vond het al zo gek dat iedereen op die stands sprong.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mitch--

Quote from: RalphH on June  9, 2021, 08:34:23
An sich wel een interessant onderwerp, lager plaatsen maar iets kantelen. Kan dat wellicht een positieve invloed op nadelige ruimteinvloeden hebben? Roommodes/reflecties enzo.

het lijkt mij dat als je speakers gaat kantelen die daar niet voor bedoelt zijn, lees ontworpen, dit meer ellende kan geven in termen van timing en samenwerking van tweeter en bas unit, die zijn op elkaar getimed en op samenwerking ontworpen, als je die van 'plaats' gaat veranderen tov elkaar ga je daarmee ook mogelijk problemen creëren. Sommige fabrikanten gebruiken dit juist om zo correcties toe te passen die niet in het filter zijn aan te brengen, daarom staan sommige speakers wel schuin achterover....
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

ajbeefde

Quote from: HuubF on June  9, 2021, 08:54:11

Haha ik bedoelde de speakers. Stands hoeven niet in te spelen.


Heb je dat wel even kort gesloten met de "inspeel goeroe" ?

Die zal er zeker een heel andere theorie over hebben  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

HuubF

Quote from: ajbeefde on June  9, 2021, 09:00:08
Heb je dat wel even kort gesloten met de "inspeel goeroe" ?

Die zal er zeker een heel andere theorie over hebben  ;)

Nee hoor dat gelooft hij ook niet.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

sschot

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

oud_account_1

Quote from: sschot on June  9, 2021, 09:26:59
Tsja, wat maakt het eigenlijk uit?
Volgens sommigen heel veel. Anderen zien het verschil niet (of negeren dat.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

sschot

Quote from: squadra on June  9, 2021, 09:29:58
Volgens sommigen heel veel. Anderen zien het verschil niet (of negeren dat.)

Misschien dat die alleen feitelijk geloven dan, maar dat dit ten koste gaat van heel veel andere zaken, ach wat vervelend toch. Wat ik wel echt bijzonder vind is de repeat, dat lijkt bij dezen de bijna altijd ingedrukte knop te zijn.

Beginnen ze al los te komen Huub?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

katwax

Quote from: HuubF on June  8, 2021, 23:39:27
Het zou je verbazen als je wist hoe genuanceerd ik hier in zit.

Feit is wel dat ik vanochtend nog enthousiast was over het geluid. Dat was met 1 SCM19 en 1 SCM7. Die SCM7 speelt al een jaar of 8 in.

En met 2 SCM19's was dat lekkere geluid weg. Ik ben wel dom maar heus niet slim.
Misschien dat de SCM7 beter werkt in jouw ruimte dan de SCM19 of dat je geen fan bent van het geluid van de SCM19
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Quote from: katwax on June  9, 2021, 09:35:57
Misschien dat de SCM7 beter werkt in jouw ruimte dan de SCM19 of dat je geen fan bent van het geluid van de SCM19

Dat is de conclusie van iemand die niet in inspelen gelooft. Ik kan het niet uitsluiten.

Ik wacht nog even af.  ;)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Ik ben even de kluts kwijt, zijn die SCM 7 speakers nu al weg? En de vervangende SCM 19 bevalt niet, of nog niet?

Als de andere al weg zijn, ja, dat zou dan jammer zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy

bramsat


Denk dat het inspelen van die scm19 weinig zoden aan de dijk zet ,dus de bas klinkt te mager op die plek.

Mischien toch de JBL L100 uitproberen.....mischien?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

HuubF

Quote from: kermy on June  9, 2021, 10:05:24
Ik ben even de kluts kwijt, zijn die SCM 7 speakers nu al weg? En de vervangende SCM 19 bevalt niet, of nog niet?

Als de andere al weg zijn, ja, dat zou dan jammer zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy

De stand van zaken is:

1. Stands hoeven niet in te spelen

2. Ik heb de SCM11's verkocht met inruil van SCM7's

3. De SCM7's waren een paar generaties ouder dan ik dacht maar zijn toch goed verkocht aan een Fransman

4. Mijn nieuwe speakers zijn de SCM19's die verspreid over 2 dagen werden geleverd

5. Die staan nu te spelen. Het geluid is nog een beetje ongemakkelijk maar ze zijn dan ook nieuw.

6. Als ze zijn ingespeeld (of ik) ga ik variëren met de hoogte van de stands

7. Zodat ik dan weet welke hoogte Atacama ik moet aanschaffen

8. En die hoeven dan dus gelukkig niet in te spelen
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sschot

Lekker luisteren en kijken wat het je oplevert, en anders weer verder zoeken
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

katwax

Quote from: HuubF on June  9, 2021, 09:58:45
Dat is de conclusie van iemand die niet in inspelen gelooft. Ik kan het niet uitsluiten.

Ik wacht nog even af.  ;)
Mogelijk heeft inspelen bij een luidspreker iets van waarde, maar ik geloof niet dat het dan in die mate uitwerking heeft dat iets wat slecht klinkt plots wonderbaarlijk gaat klinken.
Ik geloof veel eerder in wat Toole schrijft dan, dat het de persoon is die zich moet aanpassen aan de nieuwe "sound". Een grote verandering (ook al is dit beter) wordt altijd eerst als vreemd ervareren en vraagt tijd om te wennen.

Tevens geloof ik dat plaatsing en akoestiek veel meer invloed hebben dan 1000 uur inspelen, maar echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer :)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Quote from: bramsat on June  9, 2021, 10:31:35
Denk dat het inspelen van die scm19 weinig zoden aan de dijk zet ,dus de bas klinkt te mager op die plek.

Mischien toch de JBL L100 uitproberen.....mischien?

Nee, hoewel ik best wel wat korting op de speakers heb gehad zou ik nu te veel geld verliezen.

De SCM19's zijn bedoeld als mijn voorlaatste speakers, met later mogelijk een sprong naar een actieve 40 of 50, afhankelijk van spaargeld en de eventuele bouw van een extra verdieping.

Wat betreft het geluid: ze zullen uiteindelijk best wat minder enthousiast klinken dan de 11 en 7, maar mijn ervaring met nieuwe speakers is dat ze minimaal een week 24x7 hebben moeten spelen voordat je iets zinnigs kan zeggen.

En ik heb best veel nieuwe speakers gehad. Tweedehands speakers klonken altijd gelijk wel zoals je kon verwachten. Reden voor mij om zo veel mogelijk tweedehands te kopen, behalve nu dus.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: katwax on June  9, 2021, 10:38:37
Mogelijk heeft inspelen bij een luidspreker iets van waarde, maar ik geloof niet dat het dan in die mate uitwerking heeft dat iets wat slecht klinkt plots wonderbaarlijk gaat klinken.
Ik geloof veel eerder in wat Toole schrijft dan, dat het de persoon is die zich moet aanpassen aan de nieuwe "sound". Een grote verandering (ook al is dit beter) wordt altijd eerst als vreemd ervareren en vraagt tijd om te wennen.

Tevens geloof ik dat plaatsing en akoestiek veel meer invloed hebben dan 1000 uur inspelen, maar echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer :)

Je vergelijkt i.m.o. zakkammetjes, elastiekjes en appels.

Als ik tweedehands koop is dat inspeelfenomeen er helemaal niet, alleen als ik nieuwe speakers koop. Als ik bij iemand anders ga luisteren hoef ik daar niet een week te logeren om het geluid te begrijpen.

Plaatsing en akoestiek hebben ook grote invloed inderdaad, maar dat zijn factoren die je kunt beheersen en/of begrijpen.

In mijn beleving staat een niet-ingespeeld apparaat voor een beetje vlak, wat gebrek aan dynamiek en vooral een achterblijvend laag. Soms klinkt het ook ongemakkelijk, een audiofiele term voor iets wat ehhhh... niet gemakkelijk klinkt.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67

Tweedehands is er zoveel moois te koop.

En bij verkoop maak je niet al te veel verlies.

Anders willen die gasten in Woerden het meestal wel opkopen  8)

Verdien zij er ook nog wat aan.

Het inspelen van nieuwe luidsprekers is zeker een ding , een paar dagen constant aan doet vaak al wonderen met het laag, is MIJN ervaring.

Ik denk dat je de 50 cm hoge stands moet hebben, deze SMC19 is best een flinke monitor luidspreker.

HuubF

Quote from: Ralf67 on June  9, 2021, 10:53:56
Tweedehands is er zoveel moois te koop.

En bij verkoop maak je niet al te veel verlies.

Anders willen die gasten in Woerden het meestal wel opkopen  8)

Verdien zij er ook nog wat aan.

Het inspelen van nieuwe luidsprekers is zeker een ding , een paar dagen constant aan doet vaak al wonderen met het laag, is MIJN ervaring.

Ik denk dat je de 50 cm hoge stands moet hebben, deze SMC19 is best een flinke monitor luidspreker.

Met 50cm zitten de tweeters op oorhoogte inderdaad.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Quote from: RalphH on June  9, 2021, 08:34:23
An sich wel een interessant onderwerp, lager plaatsen maar iets kantelen. Kan dat wellicht een positieve invloed op nadelige ruimteinvloeden hebben? Roommodes/reflecties enzo.
Lager bij de vloer of dichter bij een zijmuur of achtermuur resulteerde in meer laag.
Maar ook voor reflecties die sneller bij je oor aankomen en dus storender zijn.

Quote from: katwax on June  9, 2021, 10:38:37
Mogelijk heeft inspelen bij een luidspreker iets van waarde, maar ik geloof niet dat het dan in die mate uitwerking heeft dat iets wat slecht klinkt plots wonderbaarlijk gaat klinken.
Ik geloof veel eerder in wat Toole schrijft dan, dat het de persoon is die zich moet aanpassen aan de nieuwe "sound". Een grote verandering (ook al is dit beter) wordt altijd eerst als vreemd ervareren en vraagt tijd om te wennen.

Tevens geloof ik dat plaatsing en akoestiek veel meer invloed hebben dan 1000 uur inspelen, maar echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer :)
Bij diverse woofers kan het best veel schelen als ze er een paar honderd uur op hebben zitten.
Dat verschil gaat langzaam en kun je ervaren als gewenning.
Maar bij speakers van mezelf eens mijn wooers er uitgehaald omdat ik ook een set verkocht had en de woofers waren er nog niet.
Nou daar heb ik spijt van gehad.
Bij een goed afgestemde speaker kan wat minder laag (mogelijk bij nieuwe woofer) toch als minder prettig ervaren worden.

Rob

Ralf67

Is dat je ervaring of een feit ?  :D

Maar inspelen doet zeker veel, evenals plaatsing en bekabeling , en stroomgrootheid en fusies....

Er zijn zoveel verschillende factoren die dan een rol gaan spelen.

En vergeet de beroerde akoestiek van de meeste woonkamers niet.

Rob_Dingen

Quote from: Ralf67 on June  9, 2021, 11:44:13
Is dat je ervaring of een feit ?  :D

Maar inspelen doet zeker veel, evenals plaatsing en bekabeling , en stroomgrootheid en fusies....

Er zijn zoveel verschillende factoren die dan een rol gaan spelen.

En vergeet de beroerde akoestiek van de meeste woonkamers niet.
Ervaring.
Iets als feit te brengen op dit forum durf ik niet.

Rob

Raphie

Mijn ervaring is ook wat woofers vaak wat stug zijn en even tijd nodig hebben om los te komen, daar zou ik me nu nog niet zo druk over maken.
JBL PRX Power!