Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

scrutinizer

Quote from: Koen K on December  8, 2020, 11:25:03
Nee, het gaat om tevredenheid. Zowel met eindeloos meten als met eindeloos luisteren, vergelijken en klooien met kabels kom je daar niet.
Tevredenheid in deze kost inschatting en tijd.
Je bent zelf ook aan het bouwen....dus ga je niet ontkomen aan datgeen Koen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J o e p

Ben zo'n 45 jaar geleden met de hobby begonnen. Een Quad 34 - 405, een Philips draaitafel en een paar Bowers & Wilkins dm4. Denk dat mensen als chansig daar nu gelukkiger mee zouden zijn dat hetgeen er nu bij hen binnenstaat en waar ze bijna gefrustreerd van lijken te worden.

Het is soms bijna niet meer "ik geniet van de muziek", nee het is soms "ik erger mij aan de installatie" aan het worden. Onbegrijpelijk voor mij.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Dura

Het betere is de vijand van het goede.
Ik lees hier veel wijze uitspraken waar ik het mee eens ben; lekker genieten van muziek begint bij de acceptatie dat het nooit altijd allemaal volmaakt gaat klinken zoals dat ideaalplaatje in je hoofd; electronica is beperkt, de kamer is geen concertzaal, de opname heeft tekortkomingen.
Vind speakers binnen je budget waarvan de klankkleur je aanstaat, passende electronica erbij, optimaliseer de zooi qua opstelling en laat het los; er zullen altijd momenten zijn dat het minder klinkt, dat zal nog meestal tussen de oren zitten ook.
Maar als je het niet loslaat loop je altijd met het gevoel rond dat het ideaal één upgrade verder om de hoek ligt, en dan blijf je als een ezel achter een wortel aan een touwtje aanlopen, je bent er bijna maar komt er nooit.
Dat kost veel geld en je wordt er niet gelukkiger van, dat een periode meemaken is leerzaam, maar op een gegeven moment is ermee stoppen de enige juiste keuze.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

scrutinizer

Quote from: Dura on December  8, 2020, 12:02:04
Het betere is de vijand van het goede.
Ik lees hier veel wijze uitspraken waar ik het mee eens ben; lekker genieten van muziek begint bij de acceptatie dat het nooit altijd allemaal volmaakt gaat klinken zoals dat ideaalplaatje in je hoofd; electronica is beperkt, de kamer is geen concertzaal, de opname heeft tekortkomingen.
Vind speakers binnen je budget waarvan de klankkleur je aanstaat, passende electronica erbij, optimaliseer de zooi qua opstelling en laat het los; er zullen altijd momenten zijn dat het minder klinkt, dat zal nog meestal tussen de oren zitten ook.
Maar als je het niet loslaat loop je altijd met het gevoel rond dat het ideaal één upgrade verder om de hoek ligt, en dan blijf je als een ezel achter een wortel aan een touwtje aanlopen, je bent er bijna maar komt er nooit.
Dat kost veel geld en je wordt er niet gelukkiger van, dat een periode meemaken is leerzaam, maar op een gegeven moment is ermee stoppen de enige juiste keuze.
Eens! Als je bedoelt te zeggen 'stoppen' vanuit de gedachte een keuze gebaseerd te hebben op datgeen de revue over jaren aan je gepasseerd is. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J o e p

Zou met mijn 45 jaar oude spullen nog tevreden kunnen zijn...
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

HuubF

Quote from: brt on December  8, 2020, 11:28:32
Hoe denk je dat jouw PrimaLuna meet, laat staan tov de NAD?
Dus deze stelling klopt niet..

De Primaluna heb ik gekocht na het lezen van een review op de Stereophile site. Een reviewer had zich rot gezocht naar een goede versterker voor de gereviewde Dynaudio Contour 20 en kwam daar op uit. En dat klopt ook hier.

Het is dus een beetje de missing link in een verder behoorlijk strakmetende set.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

brt

Quote from: HuubF on December  8, 2020, 12:45:49
De Primaluna heb ik gekocht na het lezen van een review op de Stereophile site. Een reviewer had zich rot gezocht naar een goede versterker voor de gereviewde Dynaudio Contour 20 en kwam daar op uit. En dat klopt ook hier.

Het is dus een beetje de missing link in een verder behoorlijk strakmetende set.

Dat weet ik Huub, en mooi dat het bij jou ook goed werkt.
Maar het feit dat het slecht meet wil dus niet zeggen dat het niet goed kan zijn, zoals jij beweerde. Oftewel: goed metende apparatuur is geen voorwaarde voor goed geluid.
Buizenversterkers en r2r dacs bewijzen dat, en vast nog wel meer apparatuur die niet goed meet maar wel zeer goed klinkt.

Ook ik check regelmatig Amirs reviews en ben zodoende bij een Purifi versterker en de RME dac uitgekomen, maar ik speel nu toch weer met buizen. En heb een r2r dac besteld. Niet te blind (durven) staren op die cijfertjes, kom ik zelf een beetje achter.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Quote from: J o e p on December  8, 2020, 11:42:49
Ben zo'n 45 jaar geleden met de hobby begonnen. Een Quad 34 - 405, een Philips draaitafel en een paar Bowers & Wilkins dm4. Denk dat mensen als chansig daar nu gelukkiger mee zouden zijn dat hetgeen er nu bij hen binnenstaat en waar ze bijna gefrustreerd van lijken te worden.

Het is soms bijna niet meer "ik geniet van de muziek", nee het is soms "ik erger mij aan de installatie" aan het worden. Onbegrijpelijk voor mij.

Je hebt het idee dat je weet wat er in mijn hoofd gebeurt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J o e p

Quote from: chansig on December  8, 2020, 13:09:14
Je hebt het idee dat je weet wat er in mijn hoofd gebeurt ?

Gr. Hans

een aardig idee denk ik wel
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

katwax

Quote from: J o e p on December  8, 2020, 11:22:43
Soms denk ik dat al dat meten een vloek voor de hobby is.
Het lijkt wel hoe meer de mensen meten hoe ontevreden ze worden.
Blijf het zeggen het gaat niet om meten het gaat om luisteren.
Ik denk dat andersom zeker ook waar is, niet meten is ook een vloek. Je kan allerlei speakers, versterkers, ... binnen slepen om een geluid de bekomen die je wil, als de echte reden de akoestiek van de ruimte is.
Wil hiermee niet zeggen dat meten heilig is, maar het kan je wel inzicht te krijgen in wat het probleem is, hierdoor kan je beter aanpakken wat er nodig is.
Je ziet vaak op dit forum dat mensen zo maar dingen wisselen etc op goed geluk en is mijn inziens (hoewel ik hier ook schuldig aan ben geweest) niet de beste aanpak.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

noot87

Het verschil is als je meet, dat je beter weet wat je doet en dat het zichtbaar is.

Dat je niet van een sound houdt die recht meet, dat kan.
Dat een bepaald lied, op een random geluidsinstallatie, in een bepaalde ruimte op een bepaalde manier klinkt en je vindt het perfect klinken. Dat kan ook, misschien klinkt een andere lied wel weer nergens naar.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

Naast dat iets recht moet meten is het veel belangrijker dat het op de juiste manier je oren bereikt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

J o e p

Wat is meten?

In een te kleine kamer de bass eraf knippen?

Als dat zo is moet je eigenlijk de fout (ik bedoel het herstellen van de fout) ergens anders zoeken.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

katwax

Quote from: J o e p on December  8, 2020, 14:10:51
Wat is meten?

In een te kleine kamer de bass eraf knippen?

Als dat zo is moet je eigenlijk de fout (ik bedoel het herstellen van de fout) ergens anders zoeken.
Meten heeft op zich geen invloed op instellingen of dergelijke, in sommige gevallen kan je de metingen via software gebruiken om automatisch aanpassingen te doen in DSP ofzo, maar het meten op zich is enkel het vaststellen van iets, zonder in te grijpen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Quote from: brt on December  8, 2020, 13:08:17
Dat weet ik Huub, en mooi dat het bij jou ook goed werkt.
Maar het feit dat het slecht meet wil dus niet zeggen dat het niet goed kan zijn, zoals jij beweerde. Oftewel: goed metende apparatuur is geen voorwaarde voor goed geluid.
Buizenversterkers en r2r dacs bewijzen dat, en vast nog wel meer apparatuur die niet goed meet maar wel zeer goed klinkt.

Ook ik check regelmatig Amirs reviews en ben zodoende bij een Purifi versterker en de RME dac uitgekomen, maar ik speel nu toch weer met buizen. En heb een r2r dac besteld. Niet te blind (durven) staren op die cijfertjes, kom ik zelf een beetje achter.

Op zich is dat meten voor mij niet heilig. Maar om het mezelf gemakkelijker te maken kijk ik er wel naar. Het vermindert eenvoudigweg het aantal apparaten waaruit ik kan kiezen. Ik sluit zeker niet uit dat sommige apparaten die beroerd meten goed kunnen klinken. Voor een tijdje, want je stuit misschien vroeg of laat op het probleem. Een uitzondering is een ingebakken house sound, zoals de JBL HDI1600's ze hadden. Ook approved by Amir trouwens.

Dus mijn huidige selectiecriteria voor een hificomponent zijn:
1. Moet de technische toets doorstaan qua bouwkwaliteit en meetwaarden
2. Daarnaast individueel goed klinkend
3. En van de componenten moet er minimaal één ballen hebben
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Neemt niet weg Joep een punt heeft voor waar het destijds tevreden zijn met de weergave aangaat.
Misschien iets met digitaal in brede zin van het woord..... ::)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

JGvH

Zit eigenlijk te wachten wat huubF over de topping dac te vertellen heeft ;)

Contour


HuubF

Quote from: brt on December  8, 2020, 11:28:32
Hoe denk je dat jouw PrimaLuna meet, laat staan tov de NAD?
Dus deze stelling klopt niet..

Heb ik al het nodige over geschreven.  ;)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

JGvH


Koen K

Quote from: HuubF on December  8, 2020, 14:21:13
Op zich is dat meten voor mij niet heilig. Maar om het mezelf gemakkelijker te maken kijk ik er wel naar. Het vermindert eenvoudigweg het aantal apparaten waaruit ik kan kiezen. [...]

Dat lijkt me een zinnige aanpak. Meten is niets meer dan een middel om eenvoudiger, sneller, en reproduceerbaar tot goede geluidskwaliteit te komen. Als dat laatste niet lukt ben je dus per definitie niet het juiste gegeven aan het meten. En als je denkt dat een handjevol cijfers alles omvat wat er over geluidskwaliteit te weten is ben je natuurlijk ook niet helemaal goed bij je hoofd.

Aan de andere kant: als je het over "goed klinken" hebt moet je wel onderscheid maken tussen wat je daadwerkelijk hoort en wat op andere manieren je brein binnentreedt zonder dat je je ervan bewust bent. Dat laatste gebeurt voortdurend, en er is niks mis mee, maar het betekent wel dat je niet alles wat je waarneemt zomaar aan het geluid zelf kunt toeschrijven. Als je daar niet secuur mee omgaat, bijvoorbeeld door af en toe blind de proef op de som te nemen, dan stuur je jezelf volledig het bos in en zit je binnen no-time aan de ge-furutechte CD's en cryogenisch behandelde kabels, als melkkoe van de vele charlatans die audioland rijk is.

Overigens, wat ook vaak over het hoofd wordt gezien is het feit dat ons brein ongelooflijk goed is in het rechtbreien van gebrekkige informatie. We zijn evolutionair dan ook helemaal niet 'gemaakt' om hinder van slechte geluidskwaliteit te ondervinden, integendeel zelfs. Dus als iets niet perfect meet hoeft dat helemaal niet meteen te betekenen dat het slecht klinkt.

roeleken

Gewoon de nieuwe van Eels kopen en effe genieten mannen. Kwaliteit geluidsinstallatie zal niet uit maken.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Rob_Dingen

Het gros hier op het forum kan niet fatsoenlijk meten en is meer bezig om een zo mooi mogelijk meting hier te presenteren met een berg smoothing er op.
Er zijn er maar een paar die weten hoe het hoort en er iets mee kunnen.
Daarbij gebruiken ze ook nog discutabele microfoons.
Dan over meten en vlak zijn.
Daar word hier van alles over geroepen en in hokjes geduwd.
Zal nog een voorbeeld aanhalen over vervorming.
De meeste zijn hier op zoek naar een versterker met zo min mogelijk vervorming en zo hoog mogelijke demping factor.
Vervorming Wise is dit het ergste wat je kunt doen voor een speaker m.b.t vervorming van de speaker zelf.
Die loopt namelijk tot een paar honderd hz in de % vervorming.
Stroomsturing help hier enorm mee en verlaagt de vervorming (word in de KI ook gebruikt) als je het interessant vind ga maar eens lezen op rmsacoustics.nl.
Wat blijkt nu dat buizen versterkers zeker zonder tegen koppeling een hogere uitgangs impedantie hebben waardoor de vervorming van de speaker daalt.
Dat helpt dus vele malen meer als het verschil tussen een versterker de 0,001% vervormd of 0,1% bij de speaker zijn grotere stappen haalbaar.
Dus wie luistert er nu naar kleuring Huub of de purifi bezitters bijv.

Rob

scrutinizer

Quote from: Koen K on December  8, 2020, 17:09:40
Dat lijkt me een zinnige aanpak. Meten is niets meer dan een middel om eenvoudiger, sneller, en reproduceerbaar tot goede geluidskwaliteit te komen. Als dat laatste niet lukt ben je dus per definitie niet het juiste gegeven aan het meten. En als je denkt dat een handjevol cijfers alles omvat wat er over geluidskwaliteit te weten is ben je natuurlijk ook niet helemaal goed bij je hoofd.

Aan de andere kant: als je het over "goed klinken" hebt moet je wel onderscheid maken tussen wat je daadwerkelijk hoort en wat op andere manieren je brein binnentreedt zonder dat je je ervan bewust bent. Dat laatste gebeurt voortdurend, en er is niks mis mee, maar het betekent wel dat je niet alles wat je waarneemt zomaar aan het geluid zelf kunt toeschrijven. Als je daar niet secuur mee omgaat, bijvoorbeeld door af en toe blind de proef op de som te nemen, dan stuur je jezelf volledig het bos in en zit je binnen no-time aan de ge-furutechte CD's en cryogenisch behandelde kabels, als melkkoe van de vele charlatans die audioland rijk is.

Overigens, wat ook vaak over het hoofd wordt gezien is het feit dat ons brein ongelooflijk goed is in het rechtbreien van gebrekkige informatie. We zijn evolutionair dan ook helemaal niet 'gemaakt' om hinder van slechte geluidskwaliteit te ondervinden, integendeel zelfs. Dus als iets niet perfect meet hoeft dat helemaal niet meteen te betekenen dat het slecht klinkt.
Er is ook nog iets als een grijsgebied........
Jij omschrijft hier vanuit 2 uiteenliggende studiegebieden ofdat je van elk de waarheid in pacht hebt.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....