Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Roksan, CZ79 and 3 Guests are viewing this topic.

Sirius666

Het lijkt mij stug dat wifi te traag zal zijn voor streams. Wel top dat je nu een betere weergave hebt!

Kingpin

Yup, same here.
Geen gekloot met netwerkkabels die teveel invloed kunnen uitoefenen.
En idd je verbinding moet wel goed zijn.
Heb de test ook wel eens uitgebreid gedaan, volgens mij kwam daar ook uit dat de wifi verbinding in mijn gehoor 'schoner' leek, wat voor een ander ook als 'kaal' kan worden opgevat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HuubF

Het is geweldig. Ik luister al 6 uur non-stop muziek. Ik had nooit gedacht dat het overgaan op Wi-Fi zo'n impact zou kunnen hebben.

Het geluid heeft meer definitie en de Naim apparatuur vindt het duidelijk prettiger. Klassiek klinkt extremer en pop swingt als een gek.

Ik kan het goed horen aan Terry's Song van Bruce Springsteen. Dat nummer is best lastig om goed weer te geven maar nu klopt alles: zijn stem, het understated samenspel tussen de instrumenten, de diepte van de piano en zelfs de mondharmonica. Het is tegelijk ontroerend en meeslepend.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Weer een paar uurtjes verder... het plan om een aparte streamer te nemen kan in de prullenbak; dit klinkt eigenlijk te goed om weer te gaan vervangen. Een Naim streamer gaat me minimaal 2850 euro kosten en dan heb je ook nog een voorversterker nodig plus voeding. En die streamer moet dan weer bedraad aan het netwerk.

Bizarre situatie dit. WiFi gaat foutloos terwijl er toch ook volop geïnternet is. Ik hoef dus niet bang te zijn dat het fout gaat. Ik kan WiFi desnoods nog wel flink versnellen met een iets duurder contract.

Deze truc is eigenlijk niet eens een truc maar als je streamt met de computer: probeer eens hoe het geheel met WiFi draait. Dan niet vergeten de netwerkkabel uit de computer te halen.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Als het onbesnoert gaat waarom dan toch een snoertje in eerste beginsel?

Ik kwak zo'n apparatski op zijn plek en pas als het echt niet werkt via WiFi dan pas frot ik er snoertje in...

HuubF

Quote from: Baardmannetje on February 19, 2019, 05:44:42
Als het onbesnoert gaat waarom dan toch een snoertje in eerste beginsel?

Ik kwak zo'n apparatski op zijn plek en pas als het echt niet werkt via WiFi dan pas frot ik er snoertje in...

Omdat er rotsvast in mijn hoofd zit dat een bedraad netwerk stabieler en sneller is. Dus heb ik bij de bouw van het huis een netwerk laten aanleggen.

En ondanks audiofiele switches en Audioquest netwerkkabels en jitterbugs wordt er kennelijk een hoop rotzooi in het systeem geïmporteerd. Dat artikeltje van Alpha Audio (kabel vervangen door glasvezel) triggerde me.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

... middels wifi is het probleemloos audio streamen, zelfs 4k Netflix gaat hier zonder haperingen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Mooie resultaten. Wat is de algemene gedachte dat het onbedraad beter kan klinken ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on February 19, 2019, 07:12:40
Mooie resultaten. Wat is de algemene gedachte dat het onbedraad beter kan klinken ?

Gr. Hans

Elektrische rommel in de aarding. Geen voodoo rond jitter of zo.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hrcc

Tof dat het lekker klinkt.
Nog bedankt voor je rondo classic tip, leuke zender !

xlr8

Quote from: HuubF on February 19, 2019, 07:56:55
Elektrische rommel in de aarding. Geen voodoo rond jitter of zo.

Eerstgenoemde kan ik volgen, echter zal jitter -bedraad of niet - vanuit de streamer zelf komen.
De adaptertjes van switches zijn vaak boosdoener nr1 en niet te vergeten HF vanuit PC's.

Kennelijk zijn er ook kampen die beweren dat WiFi juist voor interferenties e.d. zorgt... interessante materie  :)

HuubF

Quote from: xlr8 on February 19, 2019, 08:56:42
Eerstgenoemde kan ik volgen, echter zal jitter -bedraad of niet - vanuit de streamer zelf komen.
De adaptertjes van switches zijn vaak boosdoener nr1 en niet te vergeten HF vanuit PC's.

Kennelijk zijn er ook kampen die beweren dat WiFi juist voor interferenties e.d. zorgt... interessante materie  :)

Tsja die kampen. Je kunt het maar het best zelf eens proberen.  :laugh:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Jitter zal in het digitale domein geen probleem zijn  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on February 19, 2019, 12:29:58
Jitter zal in het digitale domein geen probleem zijn  ::)

Zo is dat!! Maar tijdens de omzetting zoekt deze zijn weg .......

Quote from: scrutinizer on February 19, 2019, 09:45:18
Wijs besluit, Huub. ;)

Optisch is 'volledig' galvanisch gescheiden.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Gisteren is mijn pakketje met 2 koper-glasvezel omzetters en 1 glasvezelkabel binnengekomen. Dat was nog het oorspronkelijke plan (van de site van Alpha Audio). Wel, vanochtend had ik een korte vlaag van experimenteerlust dus ik zette in de settings van de Mac Mini WiFi uit en sloot de netwerkkabel weer aan. Na de paniekmelding van Roon dat het netwerk op z'n gat lag weer op play geklikt en tjezes, wat een verschil. Mijn mooie geluidje kreeg ineens een ondefinieerbare deken over zich heen waardoor details en brille plots verminderden.

Ik heb de boel niet eens meer aangesloten. Waarschijnlijk zou er wel een verbetering zijn door de galvanische scheiding maar er zou toch 1 dubieuze voeding aan de verkeerde kant van de glasvezelkabel zitten. Met oneindig vergelijken tot gevolg. En daar hoop ik voor langere tijd vanaf te zijn.

Het setje blijft liggen tot ik in de verleiding kom toch een streamer aan te schaffen. Die hebben misschien niet allemaal WiFi.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Ik zou het toch echt aansluiten om het te ervaren ipv preventief denken dat een evt dubieuze voeding roet in het eten gaat gooien. Met een iFi is dat trouwens prima op te lossen zonder al teveel euro's eraan uit te geven.

Nu blijkt denk ik eerder dat jouw Mac de bottleneck is...

HuubF

Quote from: Sirius666 on February 20, 2019, 13:12:40
Ik zou het toch echt aansluiten om het te ervaren ipv preventief denken dat een evt dubieuze voeding roet in het eten gaat gooien. Met een iFi is dat trouwens prima op te lossen zonder al teveel euro's eraan uit te geven.

Nu blijkt denk ik eerder dat jouw Mac de bottleneck is...

Wat ik in ieder geval heb ervaren is dat een harde netwerkverbinding inferieur is aan WiFi. Inderdaad in deze setting, waarbij de Mac Mini dus ook de boosdoener kan zijn. Er is geen dwingende reden om het netwerk via de kabel aan te sluiten want WiFi voldoet al dagen prima en ik kan als het moet de snelheid nog verdubbelen.

Waarom zou die kabelverbinding inferieur kunnen zijn? De horror in de meterkast, een foutje in een achter beton verstopte 10 meter lange kabel, een switch met voeding. Als ik de galvanische scheiding aanbreng en het werkt (wat ik vermoed) zit nog steeds 1 mogelijke versjacheraar, een voeding, aan de verkeerde kant. En dat zou dan hoorbaar voor een verslechtering zorgen of niet. Dat zou ik dan onmiddellijk gaan onderzoeken.

Ik verwacht niet dat met de glasvezelkabel het geluid beter wordt dan met WiFi. WiFi is dus m.i. de bovengrens. Dus verder experimenteren heeft alleen zin als ik benieuwd zou zijn. En dat ben ik in dit geval niet.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Ben je niet extreem verbaasd dat wifi zo lekker klinkt? Ik draai eigenlijk enkel bedraad en had voor de gein m'n Chromecast, gebruik ik verder nooit, rechstreeks op de EV aangesloten. Spotify luisterde opvallend heerlijk 'vloeiend' weg. 

HuubF

Quote from: Sirius666 on February 20, 2019, 14:26:50
Ben je niet extreem verbaasd dat wifi zo lekker klinkt? Ik draai eigenlijk enkel bedraad en had voor de gein m'n Chromecast, gebruik ik verder nooit, rechstreeks op de EV aangesloten. Spotify luisterde opvallend heerlijk 'vloeiend' weg.

Ja had ik nooit verwacht. Deed het alleen omdat ik ongeduldig was toen ik mijn glasvezel-setje had besteld.

Maarrrrrrre... waarom ga jij dan niet als de wiede weerga experimenteren??  >:D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Jeetje al een week helemaal tevreden, waar moet dat heen??

De afgelopen maanden is er veel veranderd: de grote ATC SCM40's losten de kleine SCM11's af, de grote Naim NAP250dr loste de kleine 200 af, de kleine Naim V1 loste de grote NAC272 af. De bekabeling bleef hetzelfde (hoewel ik veel heb geprobeerd). Daarnaast veel extra demping zoals een vloerkleed en gordijnen. En er is ook wat subtiels veranderd aan de esoterica (maar dat doet er natuurlijk niet toe).

Met als laatste handeling het overgaan op WiFi.

Het klinkt nu erg meeslepend. Een ultieme Naim beleving. Met audiofiele aspiraties, want ik kan niet echt een fout ontdekken. Hier en daar wint het enthousiasme het misschien een beetje van de precisie maar dat vind ik helemaal niet erg.

Ooit komt er nog een wat betere streamer, van Naim natuurlijk. Maar alleen als dat beter klinkt dan de Mac Mini/Roon/V1 oplossing.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

op eigen verzoek verwijderd.

Ondanks dat ik er weinig tot niets mee heb ben ik toch wel benieuwd wat die subtiele verandering in de esoterica behelst?

HuubF

Quote from: Baardmannetje on February 25, 2019, 19:13:07
Ondanks dat ik er weinig tot niets mee heb ben ik toch wel benieuwd wat die subtiele verandering in de esoterica behelst?

Na het vergelijken van de versterkers (Bryston vs Naim) heb ik de Naim direct op een audiotegel gezet. Daarvoor stond hij op een marmeren tegel met de audiotegel een centimeter of 10 lager.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Er zijn ook wat nieuwe zaken waarover op AF geschreven wordt.

Gr. Hand
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.