Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

fugazi_2009

Klinkt als een leuk experiment, zal er eens een paar kopen
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

HuubF

Gisteren heb ik de inruil-SCM7's deugdelijk verpakt voor hun reis naar een liefhebber in Nantes, Frankrijk. Met een uurtje passen, meten en snijden pasten ze mooi in de doos van de REL T5i. Ik hoop dat ook deze zending weer goed komt. De afgelopen jaren is er maar 1 pakketje niet aangekomen.

De 19's klinken nu, na een uurtje of 100, zoals je mag verwachten van een volwassen speaker. Het enthousiasme van de 7 en 11 hebben deels plaatsgemaakt voor meer balans. Het midden wat beter hoorbaar, wat meer gewicht in het midlaag. En als je wat harder gaat knalt het heus wel. Een subwoofer is vreemd genoeg bij de 19's meer nodig dan bij de 7, 11 en 40 die toch ook niet dieper dan 50 Hz gaan. Misschien omdat je bij zo'n relatief grote monitor als de 19 een vollediger range verwacht.

Al met al is het lekker luisteren zo.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Een grotere kast hoeft niet perse dieper te gaan, Hoffmans law geeft aan dat kast volume, diepgang en rendement aan elkaar gekoppeld zijn, deze 3 parameters kunnen niet gelijktijdig optimaal zijn:

Wil je een kleine kast met veel diepgang: dan is je rendement laag
Wil je veel diepgang en een fors rendement: dan moet je kast groot zijn.
Etc.

Gr. Walter

ajbeefde

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 07:56:54
Gisteren heb ik de inruil-SCM7's deugdelijk verpakt voor hun reis naar een liefhebber in Nantes, Frankrijk. Met een uurtje passen, meten en snijden pasten ze mooi in de doos van de REL T5i. Ik hoop dat ook deze zending weer goed komt. De afgelopen jaren is er maar 1 pakketje niet aangekomen.

De 19's klinken nu, na een uurtje of 100, zoals je mag verwachten van een volwassen speaker. Het enthousiasme van de 7 en 11 hebben deels plaatsgemaakt voor meer balans. Het midden wat beter hoorbaar, wat meer gewicht in het midlaag. En als je wat harder gaat knalt het heus wel. Een subwoofer is vreemd genoeg bij de 19's meer nodig dan bij de 7, 11 en 40 die toch ook niet dieper dan 50 Hz gaan. Misschien omdat je bij zo'n relatief grote monitor als de 19 een vollediger range verwacht.

Al met al is het lekker luisteren zo.

Nu nog een paar mooie stands, wie weet brengt dat nog enige verandering in het geluidsbeeld.....  en je bent het mannetje....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

HuubF

Quote from: ajbeefde on June 12, 2021, 10:12:59
Nu nog een paar mooie stands, wie weet brengt dat nog enige verandering in het geluidsbeeld.....  en je bent het mannetje....  ;)

Die mooie stands komen er wel, ik moet alleen nog beslissen hoe hoog ze moeten zijn. Erg lastig.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Gewoon zoals het ontworpen is Huub.
Er is een lob geluid recht naar voren als het goed is gebouwd, dus op oorhoogte.
Zet je hem hoger of lager kun je daar buiten vallen en bepaalde frequenties minder sterk gaan horen.
Of je moet hem kantelen, dan kun je de hoeveelheid laag wat regelen maar krijgt ook reflecties korter op het directe geluid.

Rob

HuubF

Quote from: Rob_Dingen on June 12, 2021, 12:05:02
Gewoon zoals het ontworpen is Huub.
Er is een lob geluid recht naar voren als het goed is gebouwd, dus op oorhoogte.
Zet je hem hoger of lager kun je daar buiten vallen en bepaalde frequenties minder sterk gaan horen.
Of je moet hem kantelen, dan kun je de hoeveelheid laag wat regelen maar krijgt ook reflecties korter op het directe geluid.

Rob

Dan wordt het 50cm, dan zijn de tweeters op oorhoogte.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jahtari

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 07:56:54

Al met al is het lekker luisteren zo.
Klinkt als binnen twee maanden zijn ze weer de deur uit.  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Quote from: jahtari on June 12, 2021, 12:12:06
Klinkt als binnen twee maanden zijn ze weer de deur uit.  :D

Dat begrijp ik.

In dit geval zou dat een beetje dom zijn. Dit zijn de duurste ATC's die je met droge ogen als verantwoorde tussenoplossing kunt neerzetten.

Omdat ik gekozen heb voor ATC, qua kwaliteit en klank voor mij het beste compromis, zal ik nu moeten wachten op de mogelijke komst van een extra verdieping. Als die er komt ga ik all the way voor een SCM50. Als dat niet doorgaat mogelijk een actieve SCM40a.

Na flink te hebben gespaard.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 12:11:52
Dan wordt het 50cm, dan zijn de tweeters op oorhoogte.
kunt ook even in de handleiding kijken of daar iets over gezegd word.
Een lob kan ook iets naar beneden of omhoog wijzen.
Als er niets over staat is tweeter op oorhoogte redelijk veilig.
Als je toch wil gaan testen kun je het eens proberen op 40cm en 60cm en luisteren naar klankbalans en stereo beeld.
Met name stereobeeld kan veranderen.

Rob

HuubF

Quote from: Rob_Dingen on June 12, 2021, 12:53:59
kunt ook even in de handleiding kijken of daar iets over gezegd word.
Een lob kan ook iets naar beneden of omhoog wijzen.
Als er niets over staat is tweeter op oorhoogte redelijk veilig.
Als je toch wil gaan testen kun je het eens proberen op 40cm en 60cm en luisteren naar klankbalans en stereo beeld.
Met name stereobeeld kan veranderen.

Rob

Dat testen ben ik nu aan het doen, samen met de afstand tot de muur. Het verschilt wel maar wat ik het best vind klinken blijft lastig te bepalen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ajbeefde

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 13:09:33
Dat testen ben ik nu aan het doen, samen met de afstand tot de muur. Het verschilt wel maar wat ik het best vind klinken blijft lastig te bepalen.

Gewoon op het gemak de tijd voor nemen.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Rob_Dingen

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 13:09:33
Dat testen ben ik nu aan het doen, samen met de afstand tot de muur. Het verschilt wel maar wat ik het best vind klinken blijft lastig te bepalen.
Omhoog en naar beneden zal niet zo veel in klankbalans doen maar verwacht meer in stereo beeld.
Zou een goed stuk ruimtelijk opgenomen klassiek pakken en focussen op stereobeeld.

Rob

toetertje

Ik gebruik altijd deze track om de luidsprekers qua stereobeeld goed te plaatsen.
Het zijn zeven drums die exact even ver uit elkaar moeten staan. De eerste buiten de linker
speaker, en de laatste buiten de rechterspeaker. De rest wijst zich vanzelf, sterkte.  ;D

https://1drv.ms/u/s!AuMPJUrcPX7Gj26Af5Fg63VGeLOk?e=pXdIlg

vergeerr72

Quote from: toetertje on June 12, 2021, 17:10:49
Ik gebruik altijd deze track om de luidsprekers qua stereobeeld goed te plaatsen.
Het zijn zeven drums die exact even ver uit elkaar moeten staan. De eerste buiten de linker
speaker, en de laatste buiten de rechterspeaker. De rest wijst zich vanzelf, sterkte.  ;D

https://1drv.ms/u/s!AuMPJUrcPX7Gj26Af5Fg63VGeLOk?e=pXdIlg
Naast eerst de afstand meten vanaf de luisterplaats, luister ik daarna met de pink noise samples van dynaudio. Deze zijn te downloaden op de volgende webpagina: https://www.dynaudio.com/support/pink-noise . De trommeltjes van Toetertje gebruik ik daarna om de toe-in te bepalen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 07:56:54
Een subwoofer is vreemd genoeg bij de 19's meer nodig dan bij de 7, 11 en 40 die toch ook niet dieper dan 50 Hz gaan.
Misschien omdat je bij zo'n relatief grote monitor als de 19 een vollediger range verwacht.
De oorzaak is wellicht (iets wat fabrikanten vaker doen) is dat kleine monitoren/speakers een afstemming hebben, waarbij een boost van een
aantal decibel wordt meegeven rondom ca. 80HZ om het gemis aan diepgang te compenseren.

By the way, heb je de subwoofer opnieuw afgesteld op je ATC 19  ?

 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: HuubF on June 12, 2021, 11:53:47
Die mooie stands komen er wel, ik moet alleen nog beslissen hoe hoog ze moeten zijn. Erg lastig.

Je kunt de luisterhoogte ook enigszins regelen door meer of minder onderuit gezakt op je luisterplek te vertoeven  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

roeleken

Quote from: VANZOMERENG on June 13, 2021, 15:15:22
Je kunt de luisterhoogte ook enigszins regelen door meer of minder onderuit gezakt op je luisterplek te vertoeven  :colgate:
;D Zou moeten lukken na een paar whiskey's
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Na een week de SCM19's te hebben aangehoord begint het zowaar ergens op te lijken. De balans is nu prima, het ongemakkelijke is verdwenen.

Ze staan nog steeds op 40 cm hoogte, nog een paar dagen en dan ga ik verder experimenteren met hoogte en plaatsing. Daar was ik al wel mee begonnen maar als de speakers van dag tot dag anders lijken te klinken is dat een hopeloze opgave.

Omdat ik erg ongeduldig ben is er ook al een week een SOtM sMS 200 Neo in huis, een erg goed end point. In de loop van de week was soms de Nimitra streamer beter, soms de SOtM, afhankelijk van de staat van inspelen.

Uiteindelijk heeft de SOtM gewonnen, de Nimitra is nu niet meer nodig om het wat harde geluid en het wat kleurloze laag te verdoezelen. De SOtM klinkt helderder en ruimtelijker. Als beloning heeft de SOtM vandaag een heuse Uptone Audio Ultracap 1.2 met extra goed stroomsnoertje kado gekregen.

Uiteraard een verbetering.

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani


HuubF

Quote from: twani on June 15, 2021, 17:10:57
Waar is dat schroevendraaiertje voor Huub?

Om het minuscule draaiknopje voor het voltage te bedienen. De LPS 1.2 kan 5, 7, 9 of 12 volt leveren.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sschot

Klinkt alsof je lekker kan genieten, toch fijn om in ieder geval even op dat punt te zijn.....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

HuubF

Quote from: sschot on June 15, 2021, 17:16:11
Klinkt alsof je lekker kan genieten, toch fijn om in ieder geval even op dat punt te zijn.....

Ja even zo'n kort momentje.  :clapping:

Nee deze keer is het anders. Ik heb @random de mogelijkheden gehoord, een optimaal geluid bedacht, een compromis geformuleerd, een hoofdrichting bepaald en een positie gekozen voor de laatste stap.

Maar het plezier met de ATC SCM19's is nu al wel zo groot dat die laatste stap misschien nooit komt.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour