Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

chansig

Quote from: chansig on April 16, 2018, 08:01:10
Ik ga proberen het bij bovenstaande berichten te houden.

Gr. Hans

^^ :D

Bijna gelukt...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: Contour on April 16, 2018, 09:25:46
Heel druk,

Volgens mij zijn jullie beide meer tijd kwijt aan discussieren op het forum, dan dat jullie naar je set luisteren!

;D

Nee! Bij het luisteren doe ik ook andere dingen: voetbal kijken, lezen, forummen...
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 09:34:26
... en zelfs even gedacht hebt om een Paradigm aan te schaffen.

Dat ik geen andere DAC meer ga proberen en jij wel met akoestiek aan de slag gaat vind ik overigens logisch. Akoestiek doet namelijk echt iets, vanuit mijn perspectief een DAC dus niet. Beetje zinloos als ik dan een andere DAC ga proberen...

Ik heb inderdaad even gekeken maar in Roon zitten ook wat mogelijkheden als ik dat zou willen.

En... ik begrijp volkomen dat jij geen andere dac wil proberen. We hebben een compleet verschillend beeld van de weg die we moeten/mogen gaan:

Jij vindt dat als de akoestiek perfect is en de apparatuur aan bepaalde eisen voldoet (niet stuk, correct metend) de weergave is zoals het bedoeld is bij de opnametechnicus en door de artiest. Daar leg je je vervolgens bij neer.

Ik wil alleen maar dat het goed klinkt en hanteer daarbij persoonlijke eisen die ik aan de weergave sec stel: meeslepend, muzikaal, dramatisch, stevig, veel resolutie en toch verantwoord. Het interesseert me eigenlijk niets hoe het ooit is bedoeld, als alle muzieksoorten waar ik van hou (klassiek, jazz, britpop, rock) me maar op het puntje van mijn stoel houden. Dan hoeft de akoestiek niet eens perfect te zijn want dat is het in een concertzaal of op een festival ook niet. Het kan natuurlijk wél zo zijn dat de akoestiek van de ruimte echt in de weg gaat zitten omdat het daardoor niet realistisch meer klinkt. Voor mij is akoestiek dus slechts één van de factoren. Maar dankzij jullie staat het nu wel bovenaan de agenda.

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik zit niet in een concertzaal als ik thuis ben. Ook in de zaal zal ik het moeten doen met wat de geluidsman ervan maakt. En ook ik zit een soort van op het puntje van mijn stoel en ook ik wil horen en ervaren. Dat verdwijnt niet als je het vooral in de akoestiek zoekt. Misschien is bij mij de beleving nog wel meer geworden in de afgelopen maanden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Carrol

Wat doen jullie verkeerd,je eigen beleving opleggen aan n ander,niet doen!!
Elk individu ervaart beleving van muziek, een schilderij weer totaal anders.
Een muziek stuk waar ik kippenvel van krijg kan bij een ánder persoon totaal niet werken.
Audio is een gevoel,en dat kun je niet overdragen op een ander,gewoon jullie eigen gang gaan!!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Raphie

dit klinkt allemaal nogal vaag en bombastisch
Quotemeeslepend, muzikaal, dramatisch, stevig, veel resolutie en toch verantwoord
meer smaak dan iets wat je gericht kan verbeteren of kan toewijzen aan een apparaat als eigenschap.
JBL PRX Power!

HuubF

Quote from: Raphie on April 16, 2018, 11:12:48
dit klinkt allemaal nogal vaag en bombastisch meer smaak dan iets wat je gericht kan verbeteren of kan toewijzen aan een apparaat als eigenschap.

Dat ben ik niet met je eens. Naim heeft al heel veel van dit alles hoewel resolutie pas bij de hogere modellen echt goed wordt. Dus de Atom voor een hoger model ingeruild en dit blijkt te kloppen. De keuze van de speaker is toevallig tot stand gekomen maar ATC blijkt power en subtiliteit in zich te verenigen, perfect passend bij de Naim setup. Voor de kabels heb ik van alles geprobeerd maar de Naim kabels zélf klinken het meest coherent.

Vreemd genoeg komen de door mij gewenste eigenschappen op dit moment het best tot uiting als ik de Mac Mini aansluit aan de NAC272 via toslink. Maar dat is pas na de software-upgrade. Dan lever ik iets in aan hifi-kwaliteit maar de beleving is maximaal. Ik heb dan ook high hopes bij de Chord Qutest die het gewoon via USB doet.

Nee, die apparaatjes en de manier waarop je ze aan elkaar knoopt zijn voor mij erg belangrijk.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Carrol on April 16, 2018, 10:40:05
Wat doen jullie verkeerd,je eigen beleving opleggen aan n ander,niet doen!!
Elk individu ervaart beleving van muziek, een schilderij weer totaal anders.
Een muziek stuk waar ik kippenvel van krijg kan bij een ánder persoon totaal niet werken.
Audio is een gevoel,en dat kun je niet overdragen op een ander,gewoon jullie eigen gang gaan!!

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb ook een beetje het gevoel dat we elkaar keer op keer weer hetzelfde uitleggen. Geeft niet, dan begrijpen we onszelf ook beter.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Even voor de hele goede orde: Ik leg niemand iets op.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Lion of Judah

@Huub: heb je een tegel onder je Naim spulletjes liggen?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

HuubF

Quote from: Lion of Judah on April 16, 2018, 12:59:42
@Huub: heb je een tegel onder je Naim spulletjes liggen?

Ja ik heb 2 stapels apparaten dus 2 tegels van het nieuwste model. En een lamp.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Quote from: Carrol on April 16, 2018, 10:40:05
Wat doen jullie verkeerd,je eigen beleving opleggen aan n ander,niet doen!!
Elk individu ervaart beleving van muziek, een schilderij weer totaal anders.
Een muziek stuk waar ik kippenvel van krijg kan bij een ánder persoon totaal niet werken.
Audio is een gevoel,en dat kun je niet overdragen op een ander,gewoon jullie eigen gang gaan!!

Wie legt beleving op aan een ander? Voorbeeldje?
Wie zegt dat individuen allemaal hetzelfde beleven als het aankomt op muziek of een schilderij?
Wie zegt dat als jij er kippenvel van krijgt, dat moet werken bij een ander persoon?
Wie zegt dat gevoel kan worden overgedragen? Voorbeeldje?

Tegen wie heb je het als je "jullie" zegt?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Carrol

Wij met elkaar,heb soms sterk de indruk dat wat de één doet,zegt,schrijft, het enige juiste is,het nog net niet zou zeggen jij moet het ook zo doen.Althans zo lees ik dat.
Muziek wordt door iedereen anders ervaren en dat is met de audio beleving net zo is mn stellige mening.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Een indruk is prima, maar dat baseer je toch ergens op? Het lijkt wel alsof je iets wil uitleggen aan mensen die überhaupt zulke dingen niet schrijven. Wat is daar dan het nut van?

En een mening is prima, maar wie wil je overtuigen? Ken je iemand die beweerd heeft dat muziek door iedereen identiek wordt ervaren?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Carrol

We hebben allemaal onze eigen meninkjes,ook   als het gaat audio beleving,toch?
En dat wil ik ook proberen duidelijk te maken,en eigen ervaring te vertellen is prima,maar soms proef ik de wil om een ander iets duidelijk te maken van hoe hij of zij het één en ander ervaart dat een ander dat ook moet ervaren.
Er is ook niemand die tegen mij zegt dat muziek door iedereen hetzelfde wordt ervaren.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Dat het maar weer helder is. Je zat gezellig op je praatstoel en murmelde wat tegen jezelf? En die "jullie" bestaan niet?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Rustig maar. Carrol hoort kennelijk in het rijtje minder gewaardeerde forumgenoten?  :)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Als het maar duidelijk is dat ik niemand iets wil opleggen.

Wat Carrol schrijft klopt wel als het gaat om een ieders eigen manier van beleven. Maar ik zie ook niemand die dat in twijfel trekt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 15:27:21
Rustig maar. Carrol hoort kennelijk in het rijtje minder gewaardeerde forumgenoten?  :)

Staat hij bij jou in een rijtje ? Bij mij niet in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: Carrol on April 16, 2018, 14:29:36
We hebben allemaal onze eigen meninkjes,ook   als het gaat audio beleving,toch?
En dat wil ik ook proberen duidelijk te maken,en eigen ervaring te vertellen is prima,maar soms proef ik de wil om een ander iets duidelijk te maken van hoe hij of zij het één en ander ervaart dat een ander dat ook moet ervaren.
Er is ook niemand die tegen mij zegt dat muziek door iedereen hetzelfde wordt ervaren.

^^
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 15:34:54
Staat hij bij jou in een rijtje ? Bij mij niet in ieder geval.

Gr. Hans

Grappig jij beantwoordt een vraag van mij aan Doorofnight over Carrol door zelf iets te ontkennen en vervolgens de vraag naar mij te kaatsen.

Zo kom je aan veel posts, mensen!  :devil:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 15:36:13
Al zicht of de dac er morgen is ?

Gr. Hans

Nee nog niet. Kan hem ook morgen niet ophalen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)