Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

johz and 3 Guests are viewing this topic.

MarkD

Quote from: HuubF on April 15, 2018, 21:24:23
Ja daar ben ik ook ingetrapt. ;D Ik zag het aan het ledje op de Rel, die bleef rood ipv wit.

Ik word steeds enthousiaster over de verbetering. Zelfs de toslink uitgang van de Mac Mini klinkt super. Nou dat was een paar weken geleden niet zo.

Had ik maar zo'n ledje ;D Ik kan je enthousiasme nu delen! :thumbs-up:

En voor wat betreft de sub: die speelt mee tot iets meer dan 50 Hz en natuurlijk niet vanaf...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: doorofnight on April 15, 2018, 21:36:11
Ik vroeg me al af hoe lang het nog ging duren. Ik negeer hem al een tijdje om dezelfde reden.

Ik krijg van meerdere kanten dezelfde signalen...

Je vraagt je af of hij dit express doet..?

HuubF

Quote from: Contour on April 15, 2018, 21:41:26
Hallo Huub,

Is...

Ik heb ooit een degelijke set blokken en kabels van Belden bij Erik gekocht en ik heb een aparte stroomgroep. Dat kan misschien nog beter maar daar begin ik voorlopig niet aan. Alle verschillen zijn relatief.

De absorberende platen zijn naar de schuur verhuisd en dat is wennen. Ik moet echt hard aan het werk om de galm verder terug te dringen maar relatief zachtjes draaiend hoor ik nog prima de andere kwaliteiten. Ik ben ervan overtuigd dat je om milde akoestische problemen kunt heenluisteren. Maar nu ik weet dat het beter kan lukt dat niet meer zo.

Het laag is geen probleem, het is voldoende als er nog wat meer gedempt wordt dus zacht materiaal op muur en/of plafond. Dat kan zichtbaar en onzichtbaar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 16, 2018, 06:51:32
Ik krijg van meerdere kanten dezelfde signalen...

Je vraagt je af of hij dit express doet..?

C'mon guys, als er één groepje overtuigd is van het eigen gelijk zijn jullie dat wel.  :clapping:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Is toch niets mis mee? Ik begrijp, van de andere "we",  dat "we" er ons alleen zelf mee te kort doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 07:04:55
C'mon guys, als er één groepje overtuigd is van het eigen gelijk zijn jullie dat wel.  :clapping:

Dit gaat niet om gelijk hebben. Of niet.

Dit gaat om peop praten en dan proberen een/de ander daarmee een hak te zetten. Ofzo. Doodvermoeid wat mij betreft. En daarmee nu klaar.

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 07:08:25
Is toch niets mis mee? Ik begrijp, van de andere "we",  dat "we" er ons alleen zelf mee te kort doen.

Gr. Hans

Een open mind zou jullie wel helpen inderdaad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Omdat ik door ervaring erachter ben gekomen dat een tegel, DAC, stekker, lamp etc voor mij niet brengt wat ik zoek (dus geen verschil) heb ik geen open mind ????

Oke...dan ben ik wel een beetje uitgepoept. Tegen audiefielen logica wil/kan ik niet meer op. Geen zin meer in. Maar goed dat je bezig bent met akoestiek, kan je in ieder geval zeggen dat jij wel een open mind hebt.  :clapping:

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 07:38:04
Omdat ik door ervaring erachter ben gekomen dat een tegel, DAC, stekker, lamp etc voor mij niet brengt wat ik zoek (dus geen verschil) heb ik geen open mind ????

Oke...dan ben ik wel een beetje uitgepoept. Tegen audiefielen logica wil/kan ik niet meer op. Geen zin meer in. Maar goed dat je bezig bent met akoestiek, kan je in ieder geval zeggen dat jij wel een open mind hebt.  :clapping:

Jij hebt veel fases gehad in je hifi-leven. Ooit had je een prachtige set die mij ervan overtuigde dat de gehakt-tweak gewoon werkt. En als ik dat hoor (en het wordt bevestigd) dan blijft het voor mij zo.

Dus inderdaad, mijn hifi-leven is een stuk ingewikkelder. Ik moet aandacht besteden aan apparaten, kabels, stroomvoorziening, tweaks en nu ook nog akoestiek. Waarbij mijn geliefde, die voor haar gevoel al 13 jaar naar dezelfde kwaliteit luistert, binnenboord moet blijven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Tjeumig Huub...

Tikkie chagrijnig nu je je weer moet storten op verschillen tussen DAC's, snoertjes en anderzijds, nu de akoestiek weer thuis is?

:P

chansig

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 07:49:11
Jij hebt veel fases gehad in je hifi-leven. Ooit had je een prachtige set die mij ervan overtuigde dat de gehakt-tweak gewoon werkt. En als ik dat hoor (en het wordt bevestigd) dan blijft het voor mij zo.

Dus inderdaad, mijn hifi-leven is een stuk ingewikkelder. Ik moet aandacht besteden aan apparaten, kabels, stroomvoorziening, tweaks en nu ook nog akoestiek. Waarbij mijn geliefde, die voor haar gevoel al 13 jaar naar dezelfde kwaliteit luistert, binnenboord moet blijven.

Dus omdat jij jouw audio-leven ingewikkelder maakt, heb ik geen open mind ?

Beetje gek toch omdat te zeggen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 16, 2018, 07:50:29
Tjeumig Huub...

Tikkie chagrijnig nu je je weer moet storten op verschillen tussen DAC's, snoertjes en anderzijds, nu de akoestiek weer thuis is?

:P

Nee hoor, het gevoel is goed! Lekker in de trein op weg naar mijn werk, over 2 jaar met pensioen en weer van alles geleerd over het geluid in huis. Dank zij jullie.

Bij mij is het alleen niet of, maar en.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 07:55:15
Dus omdat jij jouw audio-leven ingewikkelder maakt, heb ik geen open mind ?

Beetje gek toch omdat te zeggen.

Gr. Hans

Jullie zijn een heel klein beetje binair, ook in deze discussie.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Tuurlijk Huub...je roept dat iemand geen open mind heeft en als je daar dan iets over zegt/vraagt is de ander binair.

Veel plezier met je DAC.

Ik ga proberen het bij bovenstaande berichten te houden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 07:55:19
Nee hoor, het gevoel is goed!

Bij mij is het alleen niet of, maar en.

Fijn! Hier ook, vandaag wat rommelen en dan de rest van de week lekker vrij.

8)

Bij mij is het ook geen of. Ik hoor alleen geen verschillen tussen en. Dan is het niet relevant en dus niet interessant.

Raphie

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 07:49:11
Jij hebt veel fases gehad in je hifi-leven. Ooit had je een prachtige set die mij ervan overtuigde dat de gehakt-tweak gewoon werkt. En als ik dat hoor (en het wordt bevestigd) dan blijft het voor mij zo.

Dus inderdaad, mijn hifi-leven is een stuk ingewikkelder. Ik moet aandacht besteden aan apparaten, kabels, stroomvoorziening, tweaks en nu ook nog akoestiek. Waarbij mijn geliefde, die voor haar gevoel al 13 jaar naar dezelfde kwaliteit luistert, binnenboord moet blijven.
het kan helpen in je hoofd om deze op basis van impact te rangschikken.

Wat ook kan helpen is om 2 assen te tekenen één horizontaal, één verticaal, sanen als een kruis.
De horizontale as is de impact, zoals jij die meent te ervaren, van groot naar klein.
De verticale van abstract naar concreet. Of meetbaarheid, of hoe je het noemen wilt.
Je hebt dan vier kwadranten, waarbij je je prioriteiten duidelijk hebt.
Akoestiek valt bijv in groot en concreet. Een lamp kan voor jou in groot vallen, maar is heel abstract.
JBL PRX Power!

HuubF

Quote from: Raphie on April 16, 2018, 08:18:42
het kan helpen in je hoofd om deze op basis van impact te rangschikken.

Wat ook kan helpen is om 2 assen te tekenen één horizontaal, één verticaal, sanen als een kruis.
De horizontale as is de impact, zoals jij die meent te ervaren, van groot naar klein.
De verticale van abstract naar concreet. Of meetbaarheid, of hoe je het noemen wilt.
Je hebt dan vier kwadranten, waarbij je je prioriteiten duidelijk hebt.
Akoestiek valt bijv in groot en concreet. Een lamp kan voor jou in groot vallen, maar is heel abstract.

Ik denk dat een dergelijk proces zich wel in mijn hoofd afspeelt als beta-man en Informaticus. Hoewel een vergelijking met veel onbekenden lastig blijft. Sommigen lossen dat gewoon op door onbekenden eruit te flikkeren. Daar zit het probleem een beetje in de discussie hierboven.

Meetbaarheid telt voor mij zowiezo niet. Die factor heb ik uitgeschakeld toen ik merkte dat apparaten behoorlijk verschillend kunnen klinken terwijl de meetwaarden prima zijn. Ik koop toch alleen gangbare apparaten die goed meten. Neem nou die software upgrade van de NAC272. Die klinkt nu heel anders terwijl  je dat ongetwijfeld aan de meetwaarden niet ziet.

Het afwegen van Akoestiek en Esoterica is lastig voor mij. De esoterische spullen die ik heb zorgen voor een soort beleving die, als je het op je in laat werken en ervoor open staat, de akoestiek als factor een beetje op de achtergrond dringt. Ik moet zeggen dat ik daar al een jaar nauwelijks aandacht aan besteed maar als ik bij een ander luister mis ik het wel.

Maar inderdaad, akoestiek staat nu even bovenaan de dingen die ik wil doen. Naast de dac die onderweg is. Maar dan meer omdat ik het bij mijn vriendin op de agenda moet zien te krijgen. Kennelijk hebben anderen daar minder problemen mee. Misschien is de beste upgrade nog wel een vriendin die ook van goede hifi houdt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Baardmannetje on April 16, 2018, 08:03:57
Fijn! Hier ook, vandaag wat rommelen en dan de rest van de week lekker vrij.

8)

Bij mij is het ook geen of. Ik hoor alleen geen verschillen tussen en. Dan is het niet relevant en dus niet interessant.

Prima toch? Scheelt een hoop geld en gedoe.  :)

Ik sputterde alleen omdat ik even dacht dat andersdenkenden zoals Sirius een beetje geex-communiceerd werden. In mijn optiek is hij gewoon één van de vele types die hier rondhangt met zijn eigen dogma's, dooddoeners en principetjes. Net als jij en ik.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 08:48:12
Sommigen lossen dat gewoon op door onbekenden eruit te flikkeren.

Die (want ik best wel wat geprobeerd) zaten, naar verloop van het proces, aan de rechterkant van de horizontale as en onderin de verticale as (dus niet meetbaar).

Je doet net alsof ik, of anderen, het zomaar over boord hebben gegooid zonder enige vorm van proberen en experimenteren. En volgens mij weet jij dat dit niet het geval is. Het is begonnen met de tweakjes dag inmiddels al 100 jaar terug.

En heel soms heb ik het nog wel eens geprobeerd, zoals de tegel, een andere kabel, andere versterker, etc. Ik ben er mee gestopt.

Dit is gewoon een proces geweest en heeft er vervolgens voor gezorgd dat ik nu sta waar ik sta.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans, Huub,

Jullie zouden eens 1 maand moeten wisselen qua set, ben wel benieuwd of de oordelen dan minder sterk worden.

Gr. Walter

chansig

En dan de set van Huub op zolder ? Of bedoel je dat Huub hier een maand komt wonen ? En ik bij Huub ?

:D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour


HuubF

Quote from: chansig on April 16, 2018, 09:03:25
Die (want ik best wel wat geprobeerd) zaten, naar verloop van het proces, aan de rechterkant van de horizontale as en onderin de verticale as (dus niet meetbaar).

Je doet net alsof ik, of anderen, het zomaar over boord hebben gegooid zonder enige vorm van proberen en experimenteren. En volgens mij weet jij dat dit niet het geval is. Het is begonnen met de tweakjes dag inmiddels al 100 jaar terug.

En heel soms heb ik het nog wel eens geprobeerd, zoals de tegel, een andere kabel, andere versterker, etc. Ik ben er mee gestopt.

Dit is gewoon een proces geweest en heeft er vervolgens voor gezorgd dat ik nu sta waar ik sta.

Gr. Hans

Daar is helemaal niets mis mee, gewoon jouw persoonlijke beleving. Een deel van die weg heb ik meegemaakt en hebben mij dingen geleerd: Audio Note is prachtig, apparaten kunnen verschillend klinken, Gehakt werkt prima maar vooral: experimenteren loont. Bij mij heeft dat het gevoel gegeven dat werkelijk álles uitmaakt, bij jou het gevoel dat het allemaal weinig uitmaakt en dat akoestiek vrijwel de enige factor is. Als ik wel eens een mooie dac meenam hoorden jullie het verschil inderdaad bijna nooit.

Daarom denken jullie dat ik met zinloze dingen bezig ben en denk ik dat jullie een paar factoren missen. Maar ja, als je het toch niet hoort heb je helemaal gelijk. Gelukkig komen we elkaar ook weleens tegen want ik ben zowaar bezig met de akoestiek. Maar ook met een nieuwe dac, een NAP250 als vervanger voor de NAP200 (want meer autoriteit), altijd de kabeltjes, het trillingsvrij opstellen van apparaten en stroomblok en alle andere dingen die er volgens mij toe doen.

We hebben het er maar druk mee.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Heel druk,

Volgens mij zijn jullie beide meer tijd kwijt aan discussieren op het forum, dan dat jullie naar je set luisteren!

;D

chansig

Quote from: HuubF on April 16, 2018, 09:17:19
Daar is helemaal niets mis mee, gewoon jouw persoonlijke beleving. Een deel van die weg heb ik meegemaakt en hebben mij dingen geleerd: Audio Note is prachtig, apparaten kunnen verschillend klinken, Gehakt werkt prima maar vooral: experimenteren loont. Bij mij heeft dat het gevoel gegeven dat werkelijk álles uitmaakt, bij jou het gevoel dat het allemaal weinig uitmaakt en dat akoestiek vrijwel de enige factor is. Als ik wel eens een mooie dac meenam hoorden jullie het verschil inderdaad bijna nooit.

Daarom denken jullie dat ik met zinloze dingen bezig ben en denk ik dat jullie een paar factoren missen. Maar ja, als je het toch niet hoort heb je helemaal gelijk. Gelukkig komen we elkaar ook weleens tegen want ik ben zowaar bezig met de akoestiek. Maar ook met een nieuwe dac, een NAP250 als vervanger voor de NAP200 (want meer autoriteit), altijd de kabeltjes, het trillingsvrij opstellen van apparaten en stroomblok en alle andere dingen die er volgens mij toe doen.

We hebben het er maar druk mee.

Dat we botsen met de verschillende benaderingswijze's is wel helder. Ik wil alleen voorkomen dat ik jou persoonlijke eigenschappen ga toedichten zodat ik mezelf beter ga begrijpen/voelen.

Ik vind het mooi om te zien dat je de akoestische handschoen opgepakt hebt en zelfs even gedacht hebt om een Paradigm aan te schaffen.

Dat ik geen andere DAC meer ga proberen en jij wel met akoestiek aan de slag gaat vind ik overigens logisch. Akoestiek doet namelijk echt iets, vanuit mijn perspectief een DAC dus niet. Beetje zinloos als ik dan een andere DAC ga proberen.

@Contour: De set van Huub op mijn zolder.....lijkt mij geen enkel probleem. Met een beetje mazzel vind Huub de Dutch&Dutch in zijn ruimte ook wel mooi. Zou zomaar kunnen en daarmee tegelijkertijd een beetje een zinloos experiment.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.