Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Geert (gvc), hpapen and 10 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: chansig on January 16, 2018, 07:40:57
Kan hij ook nog kapot zijn ? De ATC speakers gaan ook nog niet eens heel erg laag, dus vragen daar ook niet veel energie. Blijft inderdaad bijzonder dat een 40 watt versterker op deze speakers in de protect springt.

Gr. Hans

Zou kunnen, ik heb het gemeld bij de leverancier maar die vond niet dat er wat aan de hand was en ik NACA5 moest gaan gebruiken. Wat iemand al eerder opperde is die gevoeligheid voor de speakerkabel. De NAP200 gaat bij de Vertere, als de subwoofer high level aangesloten Is, zelfs duidelijk vervormen. Bij de Atom niet maar daar uit het zich misschien in die foutmeldingen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Misschien gaat de impedantie van de ATC luidsprekers wel te laag voor de Naim Atom.

DofN

Quote from: maz on January 15, 2018, 23:59:39
Was grappig bedoelt Abel ;) .. je kent me langer dan vandaag. ;).

Was een inkoppertje dit . Moest je even pesten ermee , jij kan het ook! Lol vraag maar aan huub. Lol....

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Ik ken je en ik vind het niet vervelend, maar daarom hoef ik het nog niet grappig te vinden.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Quote from: Rowdy on January 16, 2018, 08:37:28
Misschien gaat de impedantie van de ATC luidsprekers wel te laag voor de Naim Atom.

Het is denk ik een Naim onhebbelijkheid. In het begin hebben de Guru QM10's op de Atom gestaan en dat ging prima.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Even wat anders: een paar maanden geleden kreeg de Naim software een upgrade en kon de Atom als Roon end point worden ingezet. Omdat ik mijn Mac Mini (met Roon licentie) nog in het netwerk had staan heb ik het even geprobeerd en sindsdien gebruik ik alleen Roon icm Tidal. Dat werkt intuïtief en is heel leuk met al die features.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Quote from: HuubF on January 16, 2018, 08:56:05
Het is denk ik een Naim onhebbelijkheid. In het begin hebben de Guru QM10's op de Atom gestaan en dat ging prima.
Bedoelde eigenlijk de minimale impedantie dat deze te laag is en daardoor in beveiliging schiet.

HuubF

Quote from: Rowdy on January 16, 2018, 11:09:08
Bedoelde eigenlijk de minimale impedantie dat deze te laag is en daardoor in beveiliging schiet.

Ok, maar dan zou de ATC dat ook moeten hebben.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Recommended Power Amplifier:  75 to 300 Watts

Tsja...als ATC dit zelf al aangeeft...trouwens een gevoeligheid van 85 dB en -6 dB op 56 Hz.

This was probably owing to the fact that the SCM 11's impedance remains above 8 ohms for most of the audioband, with a dip to 6 ohms between 100 and 300Hz, and to 4.8 ohms in the mid-treble (fig.1). Though there is a rather demanding combination of 5.5 ohms magnitude and –42° electrical phase angle at 3.3kHz, this shouldn't overtax well-designed amplifiers.
Read more at https://www.stereophile.com/content/atc-scm-11-loudspeaker-measurements#yVCmVjpjzCw3CrAt.99

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

daar ging ik ook al van uit

Quote from: solitaire on January 15, 2018, 14:19:42
... En de ATCs zijn niet erg gevoelig maar wel met een redelijk vlak imp/fase karakter. Daarnaast heeft de luisterruimte van Huub geen afwijkende  (grote) maten.
...

en vandaar mijn verbazing ...

Maar goed, Huub geeft aan dat 'ie in de beveiliging ging, hij daarop een NAP heeft aangeschaft om het probleem te verhelpen, en verder dit niet meer als probleem te zien. Vandaar dat ik maar gestopt ben met verder zoeken / speculeren :coffee:

Tijd voor een muziekje !?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Quote from: chansig on January 16, 2018, 11:38:10
Recommended Power Amplifier:  75 to 300 Watts

Tsja...als ATC dit zelf al aangeeft...trouwens een gevoeligheid van 85 dB en -6 dB op 56 Hz.

This was probably owing to the fact that the SCM 11's impedance remains above 8 ohms for most of the audioband, with a dip to 6 ohms between 100 and 300Hz, and to 4.8 ohms in the mid-treble (fig.1). Though there is a rather demanding combination of 5.5 ohms magnitude and –42° electrical phase angle at 3.3kHz, this shouldn't overtax well-designed amplifiers.
Read more at https://www.stereophile.com/content/atc-scm-11-loudspeaker-measurements#yVCmVjpjzCw3CrAt.99

Gr. Hans

Dit gaat over de SCM11 van 2009, dat is minimaal 1 versie terug. :bigsmile:

Met de Atom klonken ze overigens (zo lang de versterker niet protesteerde) prima. Het zal de luidsprekerkabel zijn geweest. Ik had de Naim NACA5 kabel al maar die klonk op de Atom zó suf dat ik niet serieus heb overwogen om die bij de Atom te gaan gebruiken.

Het is goed zo.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

De luidsprekerkabel die de versterker in de protect deed schieten ? Subjectief gezien dan toch ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 18, 2018, 07:31:41
De luidsprekerkabel die de versterker in de protect deed schieten ? Subjectief gezien dan toch ?  :D

Gr. Hans

Makkelijk te constateren door waarschuwingen op een schermpje of duidelijke vervorming. Aanvankelijk geloofde ik al die raad om NACA5 te gebruiken, een lastig te hanteren kabel van minimaal 3,5 meter, ook niet.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Gadvr...een objectieve vaststelling...bah. Het komt op mij allemaal wat raar over maar het zal zo zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 18, 2018, 07:46:24
Gadvr...een objectieve vaststelling...bah. Het komt op mij allemaal wat raar over maar het zal zo zijn.

Gr. Hans

Hifi is raar.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

solitaire

Quote from: chansig on January 18, 2018, 07:46:24
Gadvr...een objectieve vaststelling...bah. Het komt op mij allemaal wat raar over maar het zal zo zijn.

Gr. Hans

Naim schrijft daarover:

"Naim amplifiers do not have extra inductance networks in the output, Naim prefer to use the speaker cable to provide the correct inductance and capacitance."

"NACA5 specifications are as follows:
Capacitance:         16pF per metre
Resistance:          9 milliohms per metre
Inductance:          1uH per metre"

"... you should ensure that the cable is low capacitance and of moderate inductance.  High capacitance cables are to be avoided at all costs and may result in damage to your amplifier."

En daarvoor waarschuwt de Atom waarschijnlijk als je de X-Pulse gebruikt. Toch behoorlijk objectief ;) (al levert Vertere geen electrische data bij zijn kabels en blijft het toch wat gissen)


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

kermy

Dat is interessant, geen Zobel netwerk in de uitgang en dan de oplossing in de speakerkabel leggen.

Ik wist dat Naim iets aparts was maar deze had ik nog niet gehoord. Kunnen de heren van BB&G hier nog een duit in het zakje doen?

Leuk om te horen dat je tevreden bent Huub, keep us posted.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Dura

Alle reviews die ik over ATC gelezen heb (vond het naast Harbeth het meest interessante merk toen ik op zoek was naar nieuwe speakers) geven aan dat die speakers echt serieus krachtige versterking nodig hebben, dus ik snap dat verhaal over de Atom wel.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Sirius666

Quote from: Dura on January 18, 2018, 10:39:58
Alle reviews die ik over ATC gelezen heb (vond het naast Harbeth het meest interessante merk toen ik op zoek was naar nieuwe speakers) geven aan dat die speakers echt serieus krachtige versterking nodig hebben, dus ik snap dat verhaal over de Atom wel.

Oh jee. Laat dat de mensen maar niet lezen die denken dat je met een 30-50 Watt versterker alles wel even aan kan sturen :D

Quote from: kermy on January 18, 2018, 10:39:30
Dat is interessant, geen Zobel netwerk in de uitgang en dan de oplossing in de speakerkabel leggen.

Ik wist dat Naim iets aparts was maar deze had ik nog niet gehoord. Kunnen de heren van BB&G hier nog een duit in het zakje doen?

Leuk om te horen dat je tevreden bent Huub, keep us posted.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Verplichte koppelverkoop. Anders doen je dure Naim spulletjes het misschien minder goed. Zéér apart.

chansig

Ook wel eens gelezen dat het tegenwoordig geen issue meer zou zijn. Vanochtend nog op een Naim forum... ;D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 18, 2018, 14:00:22
Ook wel eens gelezen dat het tegenwoordig geen issue meer zou zijn. Vanochtend nog op een Naim forum... ;D

Gr. Hans

Dat helpt dan niet veel bij een ouwe 2e hands eindversterker.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on January 18, 2018, 17:19:47
Dat helpt dan niet veel bij een ouwe 2e hands eindversterker.

Quote from: HuubF on January 18, 2018, 17:19:47
Dat helpt dan niet veel bij een ouwe 2e hands eindversterker.
Ow...oke...ik dacht de Atom in de protect schoot.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 19, 2018, 07:38:10
Ow...oke...ik dacht de Atom in de protect schoot.

Gr. Hans

Het gedrag van de eindversterker is hoorbaar en dat ligt zeker aan de kabel. De Atom blijft goed klinken totdat hij in de beveiliging schiet. Dat doet hij bij Dynaudio Special 40 en ATC. Kan liggen aan kabel, lastige speakers of hij is kapot. Dat laatste is niet zo erg want de leverancier zegt van niet en ik ruil hem later toch bij hem in voor zijn opvolger.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Huub, ik snap er niet heel veel meer van....aangezien ik dingen wel goed wil begrijp even mijn verstrooide gedachten:

- Atom schiet in de protect met de speakers.
- Atom icm eindbak schiet in de protect met de speakers.
- Atom icm met eindbak schiet ook in de protect met "juiste" Naim bekabeling.

Please help, anders heb ik weer een k*tweekend. :D

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 19, 2018, 11:21:07
Huub, ik snap er niet heel veel meer van....aangezien ik dingen wel goed wil begrijp even mijn verstrooide gedachten:

- Atom schiet in de protect met de speakers.
- Atom icm eindbak schiet in de protect met de speakers.
- Atom icm met eindbak schiet ook in de protect met "juiste" Naim bekabeling.

Please help, anders heb ik weer een k*tweekend. :D

Gr. Hans

Als ik het heb over 'Atom' dan bedoel ik het apparaat zelf, met ingebouwde versterker. Lees het verslag anders in het weekend op je gemakje nog even na!
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Is toch wel weer apart te noemen dat, ondanks je de discussie in je vorige topic aan de boom hebt gehangen en nu met aangepaste, duidelijke titel je showcase vervolgd, je toch weer subtiel ondermijnd raakt ......  ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....