Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Bel Canto, Audiovorden and 8 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: doorofnight on March  9, 2020, 11:45:32
Ach, sorry Huub. Ik reageer nooit meer in jouw topic (althans dat probeer ik). Als het gebeurt is het een foutje. Ik dacht dat ik in een ander draadje zat.

Heel verstandig.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hrcc

Quote from: Leeuwarden on March  8, 2020, 14:54:23
Tja, upgrade mogelijkheden... klein verhaaltje dan maar... Wij, Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, en ik waren op zoek naar een paar kleine speakertjes voor in de woonkamer, dat is een setje Revel M16 geworden. Misschien niet zo slim om die te beluisteren op een dikke geïntegreerde Mark Levinson en Auralic Altair te beluisteren... Maar goed, koop gesloten en toen wilde ik die Scansonic MB6 nog wel even horen. Dat kon wel even... Dus zitten we vrolijk naar een setje van dik € 20.000,- te luisteren en het is wel mooi maar ik schrik er niet van wakker tijdens mijn schoonheidsslaapje. Zegt de verkoper of ik het volgende wel eens heb ervaren... Vervolgens schakelt hij over van Qobuz op de Altair naar de ingebouwde dac van de ML en dezelfde muziek op CD vanaf een CEC loopwerk. BAM! Dag en nacht verschil ten voordeel van de CD. Dus Huub, haal die CD speler maar weer uit de kelder...

Zou de cd-speler misschien (iets) harder hebben gespeeld ?
Ik begrijp dat dat nogal een verschil kan maken in beleefde kwaliteit.

Leeuwarden

Nee, was min of meer gelijk. Ook al was de cd luider geweest, dan was het no een eerlijk vergelijk want ik speel bij beoordeling altijd even met de volume knop. Het was bij alle volumes een duidelijk verschil...

naish123

Ik heb ook nog steeds een cd speler staan die ik als loopwerk gebruik.
Klinkt echt strak en lekker vol geluid. Als ik het vergelijk met streamen via Qobuz of nas.
En, soms heb je geen zin om weer met telefoon of tablet op schoot te zitten.

HuubF

Quote from: naish123 on March  9, 2020, 16:17:59
Ik heb ook nog steeds een cd speler staan die ik als loopwerk gebruik.
Klinkt echt strak en lekker vol geluid. Als ik het vergelijk met streamen via Qobuz of nas.
En, soms heb je geen zin om weer met telefoon of tablet op schoot te zitten.

Ik heb vorig jaar een loopwerk van Audio Note, best een duur ding, in huis gehad als referentie. Ik hoorde weinig verschil met streamen voor de cd's die ik nog in huis had. Daarna heb ik erg veel werk gestoken in het verbeteren van het netwerk.

Het gebruiksgemak van Roon, het kunnen draaien van elk stukje muziek op aarde en de paar geweldige lossless internetradiozenders doen mij niet terugverlangen naar zo'n onhandige cd-speler waar je ook nog eens cd's in blijkt te moeten stoppen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Ben er zelfs van overtuigt dat als je asynchroon USB gebruikt met b.v een Mac mini en dac een cd rip vanaf HDD  speelt het beter klinkt dat je cd speler.

Rob

HuubF

Vandaag de allerlaatst mogelijke verbetering van het netwerk geïnstalleerd: tussen de (20 meter lange) ethernet kabel van meterkast naar hifi hoek en de netwerk-switch wordt nu het signaal met 2 omzetters eventjes (1 meter) omgezet in glasvezel en weer terug. Dat zorgt er in ieder geval voor dat het netwerk zo schoon mogelijk met de switch verbonden is. Nu moet voor het mooie de voeding van de 2e omzetter nog even worden vervangen door een knappe 9-volts SBooster.

De Alpha-Audio website kwam ooit met deze tip.

Ik denk overigens niet dat ik verschil hoor. Misschien als ik ooit weer een 9-volts voeding in huis heb. Dat kan even duren want ik heb er net 2 weggedaan...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

En het is er weer tussenuit... hoor nu geen verschil en mijn geliefde heeft zich beklaagd over de enorme stapel knipperende apparaatjes en opladers. Ik heb een Pink Faun Lan Isolator besteld dat werkt ook.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy

Als ik het goed begrijp heb je de netwerk switch, welke dichtbij de streamer is geplaatst voor een Pink Faun Lan isolator?
Op een ander forum heeft iemand het helemaal uitgewerkt met tekening en een lijst wat wel en geen invloed heeft. Als een Lan isolator het beter doet dan een switch, neem ik die in plaats van een switch in mijn toekomstige netwerk.

HuubF

Quote from: Rowdy on March 10, 2020, 18:27:09
Als ik het goed begrijp heb je de netwerk switch, welke dichtbij de streamer is geplaatst voor een Pink Faun Lan isolator?
Op een ander forum heeft iemand het helemaal uitgewerkt met tekening en een lijst wat wel en geen invloed heeft. Als een Lan isolator het beter doet dan een switch, neem ik die in plaats van een switch in mijn toekomstige netwerk.

Ik heb een Silent Angel Bonn netwerk switch met goede netwerk kabels naar streamer en computer. De kabel van de meterkast naar de hifi-hoek waar de switch staat is 20 meter lang en loopt in dezelfde goot als de elektriciteit. Daarom 'klonk' WiFi hier aanmerkelijk beter dan bedraad. Met de Silent Angel veranderde dat. Met wat extra galvanische scheiding hoop ik op nog een fractie extra rust in de weergave. Die Pink Faun komt dan voor de switch. Hier kun je lezen of het helpt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rowdy


vergeerr72

Quote from: HuubF on March 10, 2020, 19:16:55
Ik heb een Silent Angel Bonn netwerk switch met goede netwerk kabels naar streamer en computer. De kabel van de meterkast naar de hifi-hoek waar de switch staat is 20 meter lang en loopt in dezelfde goot als de elektriciteit. Daarom 'klonk' WiFi hier aanmerkelijk beter dan bedraad. Met de Silent Angel veranderde dat. Met wat extra galvanische scheiding hoop ik op nog een fractie extra rust in de weergave. Die Pink Faun komt dan voor de switch. Hier kun je lezen of het helpt.
Ik heb ook de pink faun lan isolator op de wan ingang van de silent angel zitten. Was in mijn optiek beter dan op de streamer.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Quote from: vergeerr72 on March 10, 2020, 19:26:23
Ik heb ook de pink faun lan isolator op de wan ingang van de silent angel zitten. Was in mijn optiek beter dan op de streamer.

Oh super! Dus dat helpt inderdaad weer een beetje?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vergeerr72

Voorkomt bij mij rotzooi die binnenkomt. Ik luister 99% muziek van de NAS, die zit samen met de streamer aangesloten op de silent angel. Alle andere apparaten zitten op andere switches.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Quote from: Rowdy on March 10, 2020, 19:25:07
Dus niet in plaats van de switch?

Nee voor de switch zodat alle aangesloten apparaten ervan profiteren.

De reden: ik heb gemerkt dat stroom en netwerk zo schoon mogelijk moeten zijn en alle beetjes helpen daarbij. Mijn plannetje om er een stukje glasvezel voor te zetten levert irritatie bij geliefde op. Bovendien zou ik dan weer een 'mooie voeding' nodig hebben. Dan is zo'n Pink Faun veel effectiever.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Quote from: vergeerr72 on March 11, 2020, 07:17:10
Voorkomt bij mij rotzooi die binnenkomt. Ik luister 99% muziek van de NAS, die zit samen met de streamer aangesloten op de silent angel. Alle andere apparaten zitten op andere switches.
Hier idem, werkt perfect die Pink Faun LAN isolator.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

vergeerr72

Quote from: Richi on March 11, 2020, 10:37:50
Hier idem, werkt perfect die Pink Faun LAN isolator.
Ik vond hem voor de switch beter dan tussen de switch en streamer.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Richi

Quote from: vergeerr72 on March 11, 2020, 10:56:35
Ik vond hem voor de switch beter dan tussen de switch en streamer.
Dat ga ik dan ook maar eens proberen. Bedankt voor de tip.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Mijn Pink Faun stekkertje is vrijdag verstuurd maar wordt volgens t&t pas woensdag bezorgd. Brievenbuspakje.

We gaan langzaam ten onder.  :butbut:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Vandaag bij mijn locale hifi mannetje (studio#1) weer eens de Kii three met BXT gehoord. Ik had niets te doen, ging een stukje fietsen en kwam als vanzelf daar terecht. Omdat ik er toch was dacht ik dat het wel handig zou zijn om ze te vergelijken met mijn set up.

Welnu, ze zijn niet te vergelijken.

Natuurlijk staan ze in een akoestisch redelijke ruimte, veel beter dan bij mij thuis. De aanvoer was digitaal dus de Kii's moesten bijna alles zelf doen; de 14 dac's (kunnen er ook meer zijn) hadden het druk met Fink, Radiohead en Shostakovich.

Wat absoluut beter was: ruimtelijkheid, dynamiek en resolutie. Zoals elke keer als ik all in one speakers beluister werd ik in het begin weggeblazen. En na een minuut of tien vraag ik me dan steeds weer af: is dat nou alles?

Dat was nu ook zo. Weer thuis mis ik die extra kwaliteit van de Kii's natuurlijk wel. Maar al gauw weet ik dan weer even wat ik mis bij speakers als de Devialet Phantom en de Kii three: gewoon een lekker geluid zonder pretenties. Beide speakers schreeuwen me toe dat ze zo geweldig zijn. En bijna alles klopt ook. Behalve een stukje warmte, een vleugje muzikaliteit. Ik raak niet betrokken bij de muziek, het blijft me niet boeien.

De vorige keer dat ik de Kii met BXT heb gehoord voelde ik overigens wel iets. Dat was met een dure Naim aansturing, ik geloof een NDS met losse voeding. Die stond er nu niet op. Zou voor mij ook veel te duur worden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Je mist kleuring (een onnatuurlijk geluid), maar dat is nu net wat Bruno niet wil, hij wil dat de luidspreker niets zelf toevoegd, maar je alles laat horen dat er in de opname zit. Dit is dan ook wat je krijgt.
Radiohead en warmte is nu iets wat in mijn hoofd bv niet klopt en zal je dus op de Kii niet horen, maar geef je de Kii setup bv The girl in the other room van Diana Krall, dan krijg je wel dat warm en intiem gevoel omdat dat is wat de artiest wil bekomen.

Zoals je aangeeft zou je dit kunnen oplossen door een analoog input te geven aan de Kii bv door ervoor een dac te zetten die warmte toevoegd, dan krijg je het (aangepaste/toegevoegde) geluid te horen op de Kii die de dac heeft afgeleverd op de ingang van de Kii Control.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

dre73

Ik heb vaak ook 'problemen' met de meeste luidsprekers die volledig op DSP draaien......
Ze hebben voor mij vaak iets onnatuurlijks over zich heen en het hoog vind ik vaak redelijk beperkt.

Eerdaags maar eens in mijn ruimte wat opbouwen om eens een betere/echte mening te vormen.
Volledig afschieten kan altijd nog. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


Kingpin

Quote from: dre73 on March 15, 2020, 11:22:24
Ik heb vaak ook 'problemen' met de meeste luidsprekers die volledig op DSP draaien......
Ze hebben voor mij vaak iets onnatuurlijks over zich heen en het hoog vind ik vaak redelijk beperkt.
Als de dsp de curve volgt van de gemeten speaker zul je dit niet ondervinden.
Dat onnatuurlijk is bijgaans het gevolg als er over een te grote freq. te grote aanpassingen worden gedaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on March 15, 2020, 13:44:31
Als de dsp de curve volgt van de gemeten speaker zul je dit niet ondervinden.
Dat onnatuurlijk is bijgaans het gevolg als er over een te grote freq. te grote aanpassingen worden gedaan.
Dat is het gevaar van DSP, niet enkel actieve luidsprekers, je moet zorgen dat het correct ingesteld is. Ik kan via de Kii Control met enkele aanpassingen zorgen dat het helemaal uit balans is, dit is tevens iets waar een dealer de meerwaarde (zou moeten) geven.
Zoals bij Huub bv waar Michel al enkele keren bij Huub thuis de instellingen heeft aangepast bv omdat Huub de luidsprekers verplaatst.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543