Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Markus2

Quote from: B-art on January 18, 2020, 16:44:53
Met zo'n prachtig systeem als die van jou (Kii Three BXT System + Kii Control) ga je toch geen mp3 via Spotify beluisteren lijkt mij.

Spotify biedt ook hogere resoluties aan, althans toen ik de laatste keer een beetje rondneusde. Overigens lijkt mij niets mis met een MP3 zolang de bitrate voldoende is (en afhankelijk van de compressiewijze), denk ik.

Groet, Mark :)

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Uitgespeeld. Er komt voorlopig geen Roon end point. De Nuc met Roon Rock is op zichzelf te goed om een los end point te rechtvaardigen.

Dat maakt het wel een perfect apparaatje. Kost 560 euro. Wel abo op Roon en Qobuz/Tidal/Spotify nodig natuurlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Quote from: Baardmannetje on January 18, 2020, 18:31:29
;D

Nee. Echt ABX-en. Dat is juist met deze materie erg gemakkelijk.
Das heel makkelijk en meerdere malen gedaan.
Dat kan op een apparaat en hoeft niets met volume te doen.

Rob

op eigen verzoek verwijderd.

Schrijf je nu dat jij al deze streaming diensten met elkaar en een rip hebt ge-ABX'ed en een toen zo'n score had dat je ze uit elkaar kon houden?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik ben benieuwd.

Ga gewoon eens op je gemakje zo'n testje doen. Met de juiste software. Dat wel...

HuubF

Nog niet uitgespeeld... na de euforie over Feijenoord bedacht ik me dat ik nog een batterij-pack had liggen dat ik kon gebruiken als test-voeding voor de microRendu.

En nu is de mR wel een verbetering. De hardheid is weg, de rust is daar.

Dus weer een nieuw hoofdstuk. Kennelijk moet ik me drukker maken over de voeding. Ook die van de Raspberry Pie...

Morgen 6 oplaadbare batterijen halen, die kunnen langere tijd eenzelfde hoeveelheid stroom leveren. Ik wacht even met het kopen van voedingen. Dat viel de vorige keer t.o.v. het batterij-pak een beetje tegen. Als ik zo van hifi hou dan lijkt me regelmatig opladen van batterijen geen straf.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Quote from: Rob_Dingen on January 18, 2020, 16:17:17
Natuurlijk hangt het van de kwaliteit van de opname af.
Wat er niet inzit kun je ook niet horen.
Jij kiest ervoor om cd's of download's te kopen van het minder uitgegeven geld, Huub kiest voor Roon m.b.t bedieningsgemak prima.
Maar daarmee doe je wel consessies in kwaliteit, en hoe belangrijk vind je dat dan?
Dus ieder zijn keuze is prima.

Rob
Consessie? Je zegt zelf dat geen enkele streaming service beter klinkt dan een cd/download(flac). Dus als ik een album zeker de moeite vind koop ik het gewoon. Een album dat ik na 3 keer luisteren beu ben of wat top 50 muziek kan ik best luisteren via spotify, ook al is deze mogelijk van slechtere kwaliteit.
Hoe hoog schat jij het verschil tussen verschillende providers? Als je wisselt tusen de providers, kan je dan aantonen na 1 keer of pas na 20 keer luisteren waar het verschil zit?

Als ik is tijd heb zal ik het zelf wel eens testen, maar persoonlijk vind ik Spotify niet verkeerd of saai klinken (dit is wel in hun streaming quality very high)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: B-art on January 18, 2020, 16:44:53
Met zo'n prachtig systeem als die van jou (Kii Three BXT System + Kii Control) ga je toch geen mp3 via Spotify beluisteren lijkt mij.
tuurlijk luister ik Spotify, maar ook luister ik naar flac (normal en hires). Alles hangt af van hoe ik luister (bv terwijl ik werk of bezig ben in keuken) of als er "lawaai" in de woonkamer is, op die moment ga je zo goed als geen meerwaarde hebben aan "betere" kwaliteit.
Heb al meerdere malen testen gedaan tussen de "very high" quality op Spotify en flacs, moet spijtig genoeg vaststellen dat het niet zo eenvoudig is om vast te stellen wat er aan het spelen is.
Bij sommige (allemaal hires) kon ik het verschil volgens mij wel horen, echter was ik natuurlijk op zoek naar verschil en is het dus mogelijk dat het ingebeeld verschil is.
Het verschil met BXT of zonder BXT, wat je kan via Control, is in het mid veel makkelijker vast te stellen, zelfs met Spotify, dan het verschil tussen Spotify of hires :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Zit toch wel met verbazing te luisteren naar de microRendu op batterijen. Om meerdere redenen trouwens. Why the hell moet ik na een paar jaar voor de tweede keer tot deze conclusie komen?? De eerste keer dacht ik dat een goede voeding de oplossing was maar eigenlijk vond en vind ik de batterijen beter klinken.

Een voeding met een grotere capaciteit dan de batterijen kan ook onmogelijk voor meer dynamiek zorgen of zo. Het gaat om bits die een beetje knap moeten worden omgezet. Hier is het echt zo dat als het werkt, het goed genoeg is. En met batterijen is het gewoon geweldig.

Dit wordt tamelijk leuk. Het zoeken is alleen naar een goede invulling hiervan. Ik zag al ergens de Kingrex Upower, een oplaadbaar batterij-pakket. Maar een eigen oplossing werkt ongetwijfeld ook gewoon en is op dit moment aangenaam goedkoop.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Goede voeding helpt enorm! Ik kan je een grote powerbank aanbevelen. Sinds kort gebruik ik een 26800 mAh powerbank van Todamay. Tot 50% gaat het probleemloos, ergens daaronder gaat de RPie stotteren, ik verwacht door spanningsval.

Ik heb ook nog een voeding op het oog, deze van Allo.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Quote from: TabCam on January 18, 2020, 23:42:25
Goede voeding helpt enorm! Ik kan je een grote powerbank aanbevelen. Sinds kort gebruik ik een 26800 mAh powerbank van Todamay. Tot 50% gaat het probleemloos, ergens daaronder gaat de RPie stotteren, ik verwacht door spanningsval.

Ik heb ook nog een voeding op het oog, deze van Allo.

Ja dit verandert alles weer. Ik heb inderdaad ergens een 10.000 mAh powerbank gevonden (en besteld) maar die van jou is behoorlijk groter. Hoe lang doet de RP het er op voordat hij stottert?

Ik ben bang dat die Allo het niet gaat redden tegen batterijen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Heb hem nu net geen week maar hij heeft het zeker drie avonden en één complete dag continue spelen met twee dagen de RPi uitzetten en één nacht aan. Heb hem op advies van de fabrikant compleet leeggemaakt en dat moet nog een paar keer.. fijne is ook dat er een display op zit alleen moet ik wennen dat hij best snel zakt na 50%. Tot 50% leek het enigzins lineair te gaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

De halve nacht wakker gelegen, ik heb het gevoel dat het lek boven is. De constatering dat het Roon end point er wel degelijk toe doet, als je hem maar superschone stroom geeft, doe ik eigenlijk voor de 2e keer. De vorige keer trok ik daaruit de conclusie dat er 'dus' een dure lineaire voeding op moest. Die conclusie is fout. Alleen met batterijen klinkt het zo schoon en zuiver.

Die conclusie zie je hier en daar bevestigd op internet, Chord voedt ook zijn dacs op die manier.

Omdat mijn batterij-pakket geen 5 volt levert zal ik even moeten wachten tot de power bank bezorgd wordt voor een conclusie over de Raspberry Pie.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Quote from: Baardmannetje on January 18, 2020, 19:58:13
Schrijf je nu dat jij al deze streaming diensten met elkaar en een rip hebt ge-ABX'ed en een toen zo'n score had dat je ze uit elkaar kon houden?
Nee de vergelijkingen gaan een voor een dus Rip vs Qobuz en later Qobuz vs Spotify.
Heb wel meer gedaan Roon vs Jplay Qobuz via Roon vs Qobuz via Jplay.
Maar nooit alles tegelijk.
Kleine stapjes ander zie je door de bomen het bos niet meer.

Rob

Rob_Dingen

Kwam overigens de metingen van N-Core tegen die ik wel met jullie wil delen.
Hoge resolutie audio kun je vergeten.

Rob

HuubF

Quote from: Rob_Dingen on January 19, 2020, 12:49:59
Kwam overigens de metingen van N-Core tegen die ik wel met jullie wil delen.
Hoge resolutie audio kun je vergeten.

Rob

Een hoge resolutie betekent niet alleen dat je hogere frequenties zou kunnen weergeven mag ik aannemen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Alleen batterijen is niet de juiste oplossing.
A) deze 'ruisen' ook door het chemische process, al,is het laag,
B) zonder regulator zal er spanningsval over verloop van tijd ontstaan.
C) de aangehaalde powerbanks zitten meestal ook 'switching' regulatoren in om de spanning over langere tijd op pijl te houden.

Mijn ervaring met streamers en dacs is dat een batterij met zeer lage inwendige weerstand op een uiterst nauwkeurige spanningsregelaar het mooiste evenwichtigste geluid geeft.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HuubF

Quote from: Kingpin on January 19, 2020, 13:57:56
Alleen batterijen is niet de juiste oplossing.
A) deze 'ruisen' ook door het chemische process, al,is het laag,
B) zonder regulator zal er spanningsval over verloop van tijd ontstaan.
C) de aangehaalde powerbanks zitten meestal ook 'switching' regulatoren in om de spanning over langere tijd op pijl te houden.

Mijn ervaring met streamers en dacs is dat een batterij met zeer lage inwendige weerstand op een uiterst nauwkeurige spanningsregelaar het mooiste evenwichtigste geluid geeft.

Hier ga ik graag op in omdat ik het gevoel heb dat dit essentieel is.

Na alle veranderingen van de laatste tijd ben ik ervan overtuigd geraakt dat de grootste uitdaging is om andere 'dingen' dan bits en pure stroom van de lijn te halen. Door het uit te filteren of door het niet te laten ontstaan. Lekenpraat dat weet ik.

A. Welnu, als batterijen 'ruisen' is het gehoormatig in ieder geval erg veel minder dan alle (!) voedingen die ik tot nu toe in huis heb gehad.

B. De spanningsval lijkt mij geen probleem. Gewoon om de paar dagen opladen voordat het hoorbaar wordt.

C. Over de 'switching regulatoren' kan ik nog niets zeggen. Als dat gehoormatig een probleem zou zijn merk ik dat vanzelf (en dan gaat de powerbank eruit).

Inmiddels heb ik bij de Gamma oplaadbare batterijen gescoord. Met een multimeter kan ik om de paar uur kijken of het spanningsniveau in tact blijft.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on January 19, 2020, 12:49:59
Kwam overigens de metingen van N-Core tegen die ik wel met jullie wil delen.
Hoge resolutie audio kun je vergeten.

Rob

Er zijn ook andere metingen zoals deze van de Hypex NCore 400, of bedoel je boven de 20 kHz??



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: HuubF on January 19, 2020, 14:51:51

Inmiddels heb ik bij de Gamma oplaadbare batterijen gescoord. Met een multimeter kan ik om de paar uur kijken of het spanningsniveau in tact blijft.

Ik begrijp hieruit dat er nog geen audiofielegeprijsdeoplaadbarebatterijen zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mario D

Quote from: HuubF on January 19, 2020, 14:51:51
Hier ga ik graag op in omdat ik het gevoel heb dat dit essentieel is.

Na alle veranderingen van de laatste tijd ben ik ervan overtuigd geraakt dat de grootste uitdaging is om andere 'dingen' dan bits en pure stroom van de lijn te halen. Door het uit te filteren of door het niet te laten ontstaan. Lekenpraat dat weet ik.

A. Welnu, als batterijen 'ruisen' is het gehoormatig in ieder geval erg veel minder dan alle (!) voedingen die ik tot nu toe in huis heb gehad.

B. De spanningsval lijkt mij geen probleem. Gewoon om de paar dagen opladen voordat het hoorbaar wordt.

C. Over de 'switching regulatoren' kan ik nog niets zeggen. Als dat gehoormatig een probleem zou zijn merk ik dat vanzelf (en dan gaat de powerbank eruit).

Inmiddels heb ik bij de Gamma oplaadbare batterijen gescoord. Met een multimeter kan ik om de paar uur kijken of het spanningsniveau in tact blijft.

Met de (meeste) multimeters meet je idd de spanning maar dan weet je de capaciteit niet.
Zelf sloop ik regelmatig laptop batterijen om nog goede 18650 cellen te bekomen. (Voor DIY powerbank)
Er zijn opladers voor weinig € die ook kunnen ontladen zodanig dat je ook de capaciteit van je batterijen weet.

HuubF

Quote from: chansig on January 19, 2020, 14:57:35
Ik begrijp hieruit dat er nog geen audiofielegeprijsdeoplaadbarebatterijen zijn ?

Geen idee, maar daar zou ik niet zo gauw intrappen. Goede oplaadbare batterijen met hoge capaciteit die lange tijd stabiel stroom leveren zijn er al een tijdje.

Er zijn wel veel audiofiele voedingen. Daarvan heb ik er al een pak gehad maar geen van allen doen ze het zo goed als een batterijtje. Je moet dan wel een apparaat hebben met een niet te hoog voltage en een niet te hoog verbruik.

Zoals een microRendu of een Raspberry Pie.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Gaat nog wel komen. Vergeet niet de batterijen op te laden met een audiofieleoplader incl audiofiel netsnoer welke aangesloten is op een audiofiele groep. Niet aanwezig ?

Tot die tijd is het dan een beetje behelpen.

Uiteraard een  :D en de opmerking..beetje dollen kan toch wel.

Afsluitend en zeer gemeend: Veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Jammer dat je m'n voorstel in de wind slaat en naast je neerlegt.
Een paar batterijtjes van de gamma met dito zeer hoge inwendige weerstanden en geen stabiele spanning is een begin, maar het kan zoveel beter.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack