Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

5061 and 4 Guests are viewing this topic.

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: Kingpin on December 10, 2018, 22:09:42
Ik wel ...
Heb de LPS1 hier op de testbank gehad.

Heb ik ergens gelezen ja. Als audiofiel geloof ik echter eerder mijn oren dan meetresultaten.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Quote from: HuubF on December 11, 2018, 12:58:11
Heb ik ergens gelezen ja. Als audiofiel geloof ik echter eerder mijn oren dan meetresultaten.
In mijn geval gedeeltelijk waar.
Mijn buis presteert idd ook beter dan mijn Naim ondanks de cijfers, maar dan praat je over signaalweg en vervorming in harmonischen veroorzaakt door de gebruikte techniek.
Aansturing alszijnde spanningsbronnen is een ander verhaal, dat heeft alles te maken met meetresultaten die mede bepalen hoe 'zuiver' het signaal getransporteerd wordt.
Een voeding is zo'n beetje het hart van het apparaat, erg onderschat, tevens ook zo'n beetje het duurste circuit mits goed uitgedacht en opgebouwd.

Je kan je ook afvragen waarom die fabrikanten nagenoeg nooit een echt fft rapport erbij doen, of zeggen "hoe" ze gemeten hebben.
De LPS1 bijvoorbeeld laat het volledige 50Hz signaal door naar de uitgang, dat koppel je dus zo de dac in als het dc snoer dit oppikt (en dat doet ie).
Ook het switchen tussen de supercapacitors is duidelijk als repeterende ripple te meten.
Nu zegt dit niets mits deze ripple onder de gehoorgrens ligt.
Niet om nu de lps1 af te kraken want het is zeer zeker een goede voeding, maar je kan je ook afvragen waarom er steeds meer lineare voedingen op de markt aangeboden worden als vervanging van de huidige 'switching' principes (eigenlijk weer terug bij af, want vroeger kenden we niet anders).
Precies .. lagere vervormingscijfers die uiteindelijk in bepaalde mate iets bijdragen aan het uiteindelijke geluid.
Of zoals ik het interpreteer in betere scheiding tussen instrumenten, zeker bij drukke passages in muziek en beter laag controle. Dus niet zozeer in 'klank' eigenschappen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HuubF

Weer een flink stukje verder in de tijd... het revalideren na mijn operatie gaat voorspoedig, ik fitness 2 keer per week naast 1 of 2 keer een uur tennissen. Ik werk inmiddels 50% en dat gaat net.

Ondanks dat ik veel tijd over heb is het gevoelsmatig erg druk. Om stress te voorkomen luister ik dus maar lekker veel muziek, voornamelijk klassiek en Engelse pop.

De set houdt zich gelukkig staande. De ATC SCM 40's geven alle soorten muziek geweldig weer. Als ik bij iemand luister die geen vloerstaanders heeft mis ik onmiddellijk het lekkere volle geluid en vind ik stemmen maar magertjes klinken. De ATC's zijn de eerste speakers hier in huis zonder problemen, waarbij moet worden aangetekend dat de demping ook nog nooit zo goed is geweest. Die nieuwe gordijnen doen wonderen.

De Naim setup doet het ook nog goed genoeg. De NAP250DR  is natuurlijk boven elke twijfel verheven. De V1 dac kan waarschijnlijk wel beter maar dan moet er flink worden geïnvesteerd. Ik kan dan het best wachten op een mooie vervanger van de NAC272, een streaming voorversterker die dan wél Roon aankan.

Omdat de NAC272 een beetje verouderd is zit die vervanger gegarandeerd in de pijplijn.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Het doet me goed Huubf dat het met jou gezondheid de goede kant op gaat,laat jou hobby je daarbij vooral helpen,vooral genieten van idd mooie muziek ;D
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

chansig

Goed om te lezen dat het steeds weer een beetje beterder gaat. Genieten...lekker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Fijn Huub!

En laat het genieten maar lekker boven het werken staan!

;D

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Marco66

Fijn om te lezen Huub.
Ook ik ervaar dat mijn lange periode van pijn en herstel veel stress geeft en onzekerheid maar dat onze audio hobby ontzettend fijn is om dit even allemaal op de achtergrond te kunnen zetten.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Hifi staat weer bovenaan de agenda. Vorige week ben ik even bij Sultankat geweest om een setje luidsprekerkabels op te halen. Apart want we lezen elkaar al jaren op het forum. Zoals ik al vermoedde is Rogier een ontzettend aardige man met een prachtig huis, een man's cave ter grootte van mijn begane grond en een prachtig klinkende set met Musical Fidelity M6 gear en voor mij onbekende speakers van Focus Audio. Het geluid met wat jazz en de cd Chante! van Wende Snijders klonk spetterend en levensecht. Nu is die cd zowiezo fraai van klank en ook bij mij klinkt die schitterend maar hier mis ik toch wat openheid, ruimtelijkheid.

Dus moet er weer worden geëxperimenteerd. Aangenomen dat de ATC SCM40's niet de bottleneck zijn (althans dat hoop ik) ga ik eerst uitzoeken of de versterking wel krachtig/goed genoeg is. Daarna stort ik me op de streaming en dac.

Morgen mag een Bryston 2BSST2 een tijdje zijn kunsten vertonen naast de Naim NAP250dr. De poor man's Bryston is nog actueel en volgens de reviews die ik heb gelezen kan hij zelfs de SCM50 prima aan. Dan moet mijn SCM40 ook lukken. Ik weet dan of de kracht van een versterker invloed heeft op mijn speakers. Ik had ook een ATC versterker in gedachten maar dit is goedkoper. Even geen Naim dus, eerst een versterker die de speakers zeker aan kan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Een Bryston ? Dacht dat je daar wel klaar mee was. Maar dat is al jaren en jaren terug. Wie weet. Veel plezier maar weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on February  9, 2019, 19:15:23
Een Bryston ? Dacht dat je daar wel klaar mee was. Maar dat is al jaren en jaren terug. Wie weet. Veel plezier maar weer.

Gr. Hans

Ik heb inderdaad ooit best veel Brystons gehad. De laatste en beste was een 4B ST. Toen een goedkopere AVI eindversterker precies hetzelfde bleek te klinken kon de 4B ST er uit.

Maar dat is 10 jaar geleden dus ik verwacht dat een up to date model beter klinkt. Er staat overigens een setje AVI eindversterkers te koop. Nog steeds mooi spul.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Timvg

Ik heb een sterk vermoeden dat het gewoon een beperking van jouw ruimte/opstelling is. Apparatuur gaat daar weinig aan verhelpen.
Ruimtelijkheid, afgezien van de opname uiteraard, wordt vooral bepaald door de vroege reflecties, en dan voornamelijk de horizontale. In praktijk: een muur (reflectiepunt) links en rechts op ongeveer de helft van de lengte van de luisterafstand (rekening houdende met een gelijkzijdige driehoek) kan wonderen doen voor de ruimtelijkheid. Zit je dus 2m van de speakers - 1 metertje vij links/rechts. Diepte kan je dan weer krijgen door de speakers naar voor te halen en met de afstand tot de voorwand te spelen (weer een reflectie). Hoe neutraler de afstraling van de luidspreker, hoe beter dit natuurlijk klinkt.

In praktijk blijft het voor velen van ons natuurlijk een compromis, zeker in woonkamers..

HuubF

Quote from: Timvg on February  9, 2019, 20:02:01
Ik heb een sterk vermoeden dat het gewoon een beperking van jouw ruimte/opstelling is. Apparatuur gaat daar weinig aan verhelpen.
Ruimtelijkheid, afgezien van de opname uiteraard, wordt vooral bepaald door de vroege reflecties, en dan voornamelijk de horizontale. In praktijk: een muur (reflectiepunt) links en rechts op ongeveer de helft van de lengte van de luisterafstand (rekening houdende met een gelijkzijdige driehoek) kan wonderen doen voor de ruimtelijkheid. Zit je dus 2m van de speakers - 1 metertje vij links/rechts. Diepte kan je dan weer krijgen door de speakers naar voor te halen en met de afstand tot de voorwand te spelen (weer een reflectie). Hoe neutraler de afstraling van de luidspreker, hoe beter dit natuurlijk klinkt.

In praktijk blijft het voor velen van ons natuurlijk een compromis, zeker in woonkamers..

Best mogelijk. Als de Bryston geen extra leven in de ATC's weet te pompen moet ik wat anders. Wat ik verwacht is iets meer controle en wat meer sprankeling in het hoog. Maar of het specifieke Naim geluid dat weet te compenseren... ben benieuwd.

Ik ben heel tevreden met het geluid. Maar ik moet weten of het nog beter kan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scoc

Bekijk en leen ook eens een Lyngdorf Tdai3400 met Roomperfect. Als ik zo kijk naar de prijzen van je Naim apparatuur is de eventuele opleg nog "redelijk" en ook je Roon streamer zou er uit kunnen omdat de Lyngdorf Roon Ready is. En de versterker zijde van de Lyngdorf kan de ATC's perfect aan. En met de Roomperfect dsp kan je de negatieve kamer impact beperken.
Ook veel minder doosjes.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

chansig

Quote from: HuubF on February  9, 2019, 19:30:47
Ik heb inderdaad ooit best veel Brystons gehad. De laatste en beste was een 4B ST. Toen een goedkopere AVI eindversterker precies hetzelfde bleek te klinken kon de 4B ST er uit.

Maar dat is 10 jaar geleden dus ik verwacht dat een up to date model beter klinkt. Er staat overigens een setje AVI eindversterkers te koop. Nog steeds mooi spul.

Vind het ook wel mooi spul. Maar is de voeding van de Naim dan niet zo goed ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on February  9, 2019, 22:48:45
Vind het ook wel mooi spul. Maar is de voeding van de Naim dan niet zo goed ?


Geen idee. De klank zal waarschijnlijk wel verschillen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Omdat je het hebt over controle over het laag. Is toch voornamelijk een voedings dingetje. Dat zit bij Bryston wel goed. De Naim sound zal er niet inzitten. Die, als ik het zo lees, is wat donker/natuurlijk/levendig ? Bryston is mijn inziens neutraal, geen klank....gewoon power.

Voor de rest deel ik Tim's mening wel. 

Maar ik volg je op de voet. Moet nog eens met de Paradigm langskomen. Eind februari vakantie. Drie dagen (ma, di, woe) naar Zweden. Maar do (28e), vrij (1e), zat (2e) kan ik dan wel. Let me know....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Huub denk dat de stroomvoorziening een mogelijke bottleneck kan zijn, stroom doet zo ontzettend veel en wordt vaak nauwelijks aandacht aan besteed. Heb jij een aparte audiogroep? Een juiste goed aangelegde groep zorgt voor levendigheid is de sound. En dan bedoel ik geen beldensnoer. Als ik dat al beter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Quote from: chansig on February 10, 2019, 08:53:35
Omdat je het hebt over controle over het laag. Is toch voornamelijk een voedings dingetje. Dat zit bij Bryston wel goed. De Naim sound zal er niet inzitten. Die, als ik het zo lees, is wat donker/natuurlijk/levendig ? Bryston is mijn inziens neutraal, geen klank....gewoon power.

Voor de rest deel ik Tim's mening wel. 

Maar ik volg je op de voet. Moet nog eens met de Paradigm langskomen. Eind februari vakantie. Drie dagen (ma, di, woe) naar Zweden. Maar do (28e), vrij (1e), zat (2e) kan ik dan wel. Let me know....

Gr. Hans

Ja je omschrijft de Naim sound goed. En hoe meer geld je uitgeeft hoe meer het geluid toekruipt naar iets dat wat meer op een merk als Bryston lijkt. Het voor mij eerstvolgende Naim model kost 10.000 euro.

Dat maakt een niet te oude Bryston een koopje. En die zal de ATC's zeker aankunnen. Maar het zou best kunnen dat de Naim ze ook al aankan.

Voor een afspraakje meld ik me. Ik moet ook nog langs Eelco.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: frank2 on February 10, 2019, 09:36:20
Huub denk dat de stroomvoorziening een mogelijke bottleneck kan zijn, stroom doet zo ontzettend veel en wordt vaak nauwelijks aandacht aan besteed. Heb jij een aparte audiogroep? Een juiste goed aangelegde groep zorgt voor levendigheid is de sound. En dan bedoel ik geen beldensnoer. Als ik dat al beter.

Ik heb een aparte stroomgroep en degelijke snoeren en stekkers (belden idd). Beter zal best helpen maar eerst het laaghangende fruit.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Quote from: frank2 on February 10, 2019, 09:36:20
Huub denk dat de stroomvoorziening een mogelijke bottleneck kan zijn, stroom doet zo ontzettend veel en wordt vaak nauwelijks aandacht aan besteed. Heb jij een aparte audiogroep? Een juiste goed aangelegde groep zorgt voor levendigheid is de sound. En dan bedoel ik geen beldensnoer. Als ik dat al beter.


Een rot startrelais van de koelkast op dezelfde groep zetten kan ook voor levendigheid in het geluid zorgen.

Neem me niet kwalijk, maar als je levendigheid met je voeding moet verzorgen dan is er in basis met je set iets mis. Het moet wel heel droevig zijn met de bekabeling vanuit de meterkast als je geluidsverandering ervaart. Gewoon een goede kabel, voor de gemoedsrust afgeschermd en klaar is Klara. Als dit niet goed genoeg is dan zou ik meteen een upgrade bij het nutsbedrijf aanvragen van de bekabeling vanuit de verdeelkast in de straat naar je huis.

chansig

Quote from: HuubF on February 10, 2019, 09:44:41
Ja je omschrijft de Naim sound goed. En hoe meer geld je uitgeeft hoe meer het geluid toekruipt naar iets dat wat meer op een merk als Bryston lijkt. Het voor mij eerstvolgende Naim model kost 10.000 euro.

Dat maakt een niet te oude Bryston een koopje. En die zal de ATC's zeker aankunnen. Maar het zou best kunnen dat de Naim ze ook al aankan.

Voor een afspraakje meld ik me. Ik moet ook nog langs Eelco.

Volgens mij staat Bryston bekend als neutraal, dynamisch en misschien zelfs saai. Dus ik begrijp dan niet zo goed dat je die gaat proberen. Staat aan de andere kant van Naim ?

De controle over het laag, door de Naim, van de ATC is toch niet zo slecht ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: HuubF on February 10, 2019, 09:47:29
.... maar eerst het laaghangende fruit.

:D
Ik ben zo slecht met metaforen en het zou zo helpend zijn in mijn werk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.