Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

Audiovorden, JGvH and 11 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: jeepee on July 22, 2018, 19:27:25
Dan hoop ik voor jou dat dit nu een heel saai topic gaat worden. En dat je gewoon met genot kan luisteren zonder gevoel van ''wat kan ik nog verbeteren''.

Je hebt gelijk. Tot nu toe gaat het goed.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

En zo ben ik al een hele maand lekker aan het luisteren naar de volledige Naim set. De Allae speakers klinken tot mijn verbazing erg verfijnd. Het zijn niet bepaald party-speakers. Maar voor klassiek is dat perfect.

Om die verfijning te combineren met wat meer autoriteit hou ik de 2e-hands sites in de gaten voor een NAP250 of -300. Dat betekent ook dat ik me suf moet sparen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Er is ook nog een DR versie. Die is bv 30 keer stiller dan de normale 250... :D

Kan je nog meer sparen. Ik zou niet op vakantie gaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Carrol

Ja Hans heeft wel een "beetje" gelijk.
Waar gaat de reis heen Huub?
Over een paar weken 17 dagen naar Noorwegen,hebben er zin,maar voor dat geld kun je heel wat moois kopen. :headbanging:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Quote from: Carrol on August 16, 2018, 08:17:21
Ja Hans heeft wel een "beetje" gelijk.
Waar gaat de reis heen Huub?
Over een paar weken 17 dagen naar Noorwegen,hebben er zin,maar voor dat geld kun je heel wat moois kopen. :headbanging:

Ik ken het Naim assortiment, dus ook de DR versies.

De versterkers hebben allemaal rond de 80 watt maar de voeding verschilt. Dat heeft tot gevolg dat de 250 en al helemaal de 300 dwingender klinken (= autoriteit) dan de 200. De DR's voegen daar ook wat meer subtiliteit aan toe. De oude 250 klinkt bijvoorbeeld tamelijk bruut in vergelijking met een 200.

Waarom zou je ook anders zoveel geld moeten steken in een versterker?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het audiowalhalla beleeft even een side step....

Streamen doe ik al een tijdje met Roon en Mac Mini via een Schitt Eitr USB-spdif omzetter (plus 2 Audioquest Coffee kabeltjes). De 272 wordt niet meer als streamer gebruikt omdat die gewoon minder goed klinkt. Omdat ik al eerder een Naim V1 dac heb gehad, geweldig maar moest er uit om geld voor dure speakers te genereren, heb ik weer een V1 gescoord voor een prikkie. Waarschijnlijk iets betere dac dan de 272 maar iets minder als voorversterker. Maar wel een heerlijk robuust en wat ongepolijst Naim geluid. En wie weet klinkt USB goed genoeg om de Schitt en Coffee's weer te verkopen. Tweedehands toch voor 500 euro handel.

Het geld dat overblijft kan dan weer worden gestoken in een mooie 250dr.

De TeddyPardo XP voeding had ik al verkocht. Zonder die voeding klinkt het systeem minder verfijnd maar wel lekkerder op de Naim Allae's. Les: een losse 'betere' voeding klinkt absoluut anders maar niet per se beter.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De 272 streamer/dac/voorversterker is vervangen voor een V1 dac/voorversterker. Dat is wennen, duidelijk een stapje terug. Wel nog de beleving maar het verfijnde van de 272 mis ik. Ik hou wel een bak geld over.

Maar ja, ik moet wel. Ik heb de hoop dat een NAP250dr het geluid wat meer autoriteit geeft (de combi 272, 200 en Allae vond ik te iel klinken) en ik wil niet veel méér geld in de hifi stoppen dan er nu inzit; het pensioen nadert. Ik kan later altijd nog een (goede) losse Naim voorversterker op de kop tikken. Aangenomen dat de V1 als dac goed genoeg is keert de verfijning dan vanzelf weer terug.

Ik heb al het USB gedeelte van de V1 vergeleken met de Schitt Eitr USB-spdif omzetter op de coax input van de V1 maar ook nu klinkt de coax oplossing beter. Goed ding die Schitt.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Mij bekruipt het gevoel dat het overnemen van de Supernait van Robin een betere zet was geweest.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

HuubF

Quote from: Lion of Judah on September 10, 2018, 11:54:36
Mij bekruipt het gevoel dat het overnemen van de Supernait van Robin een betere zet was geweest.

Misschien maar ik wil een keer een super-eindversterker proberen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Quote from: HuubF on September 11, 2018, 00:13:02
Misschien maar ik wil een keer een super-eindversterker proberen.
Is het juist niet zo dat de voorversterker veruit de meeste invloed heeft? Ik hoor dat van jongens die zelf voorversterkers bouwen voor soundsystems. Hun eindversterkers zijn altijd standaard PA spul met een hoop vermogen.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

HuubF

Quote from: Lion of Judah on September 11, 2018, 19:20:34
Is het juist niet zo dat de voorversterker veruit de meeste invloed heeft? Ik hoor dat van jongens die zelf voorversterkers bouwen voor soundsystems. Hun eindversterkers zijn altijd standaard PA spul met een hoop vermogen.

Alles heeft invloed, ook de dac. De Naim V1 heeft precies het karakter dat ik wil horen, hoewel het wel verfijnder kan. De grip op de speakers moet van de versterker komen. Ik verwacht dat de NAP250dr dat kan.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Quote from: HuubF on September 11, 2018, 22:14:39
Alles heeft invloed, ook de dac. De Naim V1 heeft precies het karakter dat ik wil horen, hoewel het wel verfijnder kan. De grip op de speakers moet van de versterker komen. Ik verwacht dat de NAP250dr dat kan.
Ik hoop het ook Huub. Ben weer benieuwd naar je ervaringen.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Is een keuze tussen superieure voorversterking of eindversterking. Beide kan even niet ivm de financiën; ik ben nu bezig met een Naim klasse waarbij je al snel hogere hypotheeklasten oploopt.

Ik ben echt benieuwd wat de bewierookte 250dr gaat doen op de in mijn oren perfect in de ruimte passende Allae's.

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarkD

Het is de vraag of de 250DR uit de verf gaat komen met deze bron... Je komt er vanzelf achter, maar ik denk dat je er zomaar op achteruit zou kunnen gaan t.o.v. van de 272/200-combi. Source first of zoiets... Ik weet niet meer of dat nu de slogan van Naim of van Linn is. ;) Voor wat betreft de voeding: je hebt niet de voedingen van Naim zelf gebruikt (die ook echt wel heel erg veel geld moeten kosten) en dat zou zomaar de reden kunnen zijn voor de conclusie die je nu trekt m.b.t. een voeding op de 272. Uiteraard weer benieuwd naar je ervaringen straks! :pompom:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

De oorzaak is eigenlijk omdat ik streamen met Roon prettig vind en daar is de 272 wat minder flexibel. De USB-spdif omzetting buiten Naim om doet het ook opmerkelijk goed. De Naim Allae speakers vind ik erg mooi klinken maar het mag wel wat minder lievig. De V1 is duidelijk minder van kwaliteit dan de 272 maar dat zal vooral in het voorversterkergedeelte zitten.

Dus eerst de 250dr om te kijken of de Allae's dan wat meer ballen krijgen, dan een mooiere voorversterker en tenslotte kijken of de duurdere Naim dac nog wat verbetert.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarkD

Weer een mooie reis in het vooruitzicht! :) Ik snap dan wel dat je op termijn voor een andere voorversterker dan de 272 wilt gaan. Je kunt op de langere termijn ipv de Naim dac ook nog uitkomen op de nieuwe generatie "Roon ready" Naim streamers, zoals de NDX2, maar idd oppassen voor hoge hypotheeklasten! ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

HuubF

Even een paar heftige weken gehad, zo maar aan het revalideren na een bypass operatie. Stapje voor stapje moet alles weer gaan functioneren. Het gaat gelukkig volgens het boekje en er is geen blijvende schade.

Dus op de 3e dag dat ik thuis was begon het hifi-virus al weer te kriebelen. En vanavond wordt een Naim NAP250dr bezorgd zodat ik de zeeën van tijd kan vullen met lekker luisteren.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

creepz, wat een zegen dat je er zo vanaf komt :wow:

sterkte Huub, en take it easy (maar daar helpt de NAP vast wel een handje: goed geregeld !)
Hinterm Horizont geht's weiter.

op eigen verzoek verwijderd.


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)