Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

HuubF

Quote from: Contour on July 10, 2018, 20:36:32
Behalve een subwoofer, dat is objectief altijd beter.

Als hij héél zachtjes staat.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Iets wat objectief beter is, is gewoon beter. Of je het mooi vind mag je gelukkig helemaal zelf bepalen.

Vanmiddag weer eens naar een set geluisterd waarvan de eigenaar overtuigd was dat andere aanwezigen en ikzelf "de lamp" zouden horen. Niet gelukt. Maar voor de eigenaar is de lamp zo objectief als het maar zijn kan.

Quote from: Contour on July 10, 2018, 20:36:32
Behalve een subwoofer, dat is objectief altijd beter.

Ligt eraan hoe en wat je ermee doet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Hoe kan iets dat objectief goed is nou niet mooi klinken.  ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dat mensen iets wat objectief slechter is mooi vinden klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on July 10, 2018, 22:53:51
Dat mensen iets wat objectief slechter is mooi vinden klinken.

Gr. Hans

Hoe bepaal je de mate van objectiviteit? En waarom is het erg dat iemand iets mooi vindt?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik vind het erger...sorry...het is inderdaad niet zo.

Een objectief beter metende speaker is volgens mij redelijk tot vrij simpel inzichtelijk te maken ook voor een leek. Een ruimte die minder akoestische roet in muziekale eten gooit is ook inzichtelijk te maken. Combineer die 2 met elkaar en je hebt dan dus een objectief beter geluid. Niet zo heel erg ingewikkeld toch ? En dat mag jij dan weer niet mooi vinden.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on July 10, 2018, 23:11:20
Ik vind het erger...sorry...het is inderdaad niet zo.

Een objectief beter metende speaker is volgens mij redelijk tot vrij simpel inzichtelijk te maken ook voor een leek. Een ruimte die minder akoestische roet in muziekale eten gooit is ook inzichtelijk te maken. Combineer die 2 met elkaar en je hebt dan dus een objectief beter geluid. Niet zo heel erg ingewikkeld toch ? En dat mag jij dan weer niet mooi vinden.

Gr. Hans

Ik heb in de afgelopen 40 jaar heus wel eens sets gehoord die aan werkelijkheidsweergave deden. Soms heel duur, soms met tweaks, en die vond ik allemaal mooi. Ik geloof gewoon niet dat ik een objectief correcte set niet mooi zou kunnen vinden.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Zou het kunnen dat mijn speakers en ruimte beter zijn dan die van jouw ? Ik zou enorm verbaasd zijn als.jij het ook mooi vindt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on July 11, 2018, 07:06:16
Zou het kunnen dat mijn speakers en ruimte beter zijn dan die van jouw ? Ik zou enorm verbaasd zijn als.jij het ook mooi vindt.

Gr. Hans

Die zijn zeker beter dan die van mij. Daar heb je ook meer aandacht in gestoken dan ik. Jouw setting is voor mij de referentie voor wat betreft ruimtelijlheid, plaatsing, 3d en dergelijke.

Misschien is jouw man's cave nu ook de referentie voor waar ik naar op zoek ben: boeiende weergave, rijkheid van tonen, prat, realisme, warmte, indringendheid en muzikaliteit. Ik ben benieuwd.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Al die termen zijn natuurlijk weer lekker subjectief.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on July 11, 2018, 09:57:08
Al die termen zijn natuurlijk weer lekker subjectief.  :D

Gr. Hans

Lastig inderdaad. Want dat is wel precies wat ik vaak een beetje mis.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Daarom heet het ook smaak. En daarom ben ik "bang" dat je het ook nu bij mij niet helemaal oké gaat vinden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

Alles valt of staat bij akoestiek.
Misschien overstappen op een koptelefoon, dan heb je dat probleem niet.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Edliver

Quote from: Ralf67 on July 10, 2018, 18:53:30

aanbrengen van loodbitumen op de deksel van de Marantz cd speler een behoorlijke verbetering gebracht.

Is dit speciaal voor HiFi componenten of te vinden in elke DIY shop bij de "loodgieter" spullen,ik ken een zelfklevend iets maar is dit het ??
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

HuubF

Quote from: chansig on July 11, 2018, 11:12:33
Daarom heet het ook smaak. En daarom ben ik "bang" dat je het ook nu bij mij niet helemaal oké gaat vinden.

Gr. Hans

Smaak is alleen belangrijk als je de centen niet hebt om een kamer en set de werkelijkheid te laten weergeven. Maar als je de heilige graal hebt gevonden moet het toch goed zijn?

Ik loop ook nooit weg bij een concert omdat ik het niet eens ben met de weergave.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Ik loop ook niet snel weg bij een concert waar ik een kaartje voor gekocht heb. Maar regelmatig maak ik mee dat ik op een verkeerde plek zit waarbij ik allerlei echo's hoor en een heleboel staande golven. Iedere keer denk ik dan, volgende keer moet ik een kaartje hebben in het midden van de zaal.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

addesmo

Soms klinkt het thuis gewoon beter/ lekkerder dan bij het life concert.
Dat kan als oorzaak vele factoren hebben, dus life is zeker niet altijd de maatstaf voor kwalitatief hoogwaardig geluid. De beleving is weer een ander verhaal......

chansig

Quote from: HuubF on July 11, 2018, 12:31:28
Smaak is alleen belangrijk als je de centen niet hebt om een kamer en set de werkelijkheid te laten weergeven. Maar als je de heilige graal hebt gevonden moet het toch goed zijn?

Ik loop ook nooit weg bij een concert omdat ik het niet eens ben met de weergave.


Ook de Heilige Graal kan nog steeds een smaak ding zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

De Naim Allae vloerstaanders doen het al een paar weken prima hier. Afgelopen weekend heb ik de ATC's er nog even aangehad voor een demo maar ik ben definitief aan de Grote Speaker. Heerlijk dat gemak in de weergave. Ooit heb ik reusachtige speakers in huis gehad toen er tijdelijk geen WAF was (althans geen vaste). Daar doet het me een beetje aan denken.

Ik draai nu bijna volledig met Naim (ook de meeste kabels) met de Mac Mini en Schitt Eitr als bron. Voor deze incarnatie van mijn hifi-setje heb ik alleen nog wat absorberende materialen voor achter de speakers nodig en, als ik daar ooit geld voor wil uittrekken, een NAP250DR eindversterker. Die zou de subtiliteit van de 200 en kracht van de oude 250 in zich moeten verenigen.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

cccp


HuubF

Quote from: cccp on July 17, 2018, 08:51:06
Dus het audio-walhalla is bijna bereikt.  :clapping:  :pompom:

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Een symfonieorkest heeft nu meer body en individuele stemmen en instrumenten klinken compleet. Het laag is gelukkig niet zo overweldigend dat het de rest ondersneeuwt. De plaatsing is ook verbeterd. En... mijn vriendin vindt het mooi.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jeepee

Quote from: HuubF on July 17, 2018, 10:57:47
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Een symfonieorkest heeft nu meer body en individuele stemmen en instrumenten klinken compleet. Het laag is gelukkig niet zo overweldigend dat het de rest ondersneeuwt. De plaatsing is ook verbeterd. En... mijn vriendin vindt het mooi.
Dan hoop ik voor jou dat dit nu een heel saai topic gaat worden. En dat je gewoon met genot kan luisteren zonder gevoel van ''wat kan ik nog verbeteren''.

take5

Quote from: jeepee on July 22, 2018, 19:27:25
Dan hoop ik voor jou dat dit nu een heel saai topic gaat worden. En dat je gewoon met genot kan luisteren zonder gevoel van ''wat kan ik nog verbeteren''.

Ik hoop het ook. Maar ik denk het niet. ;)