Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Started by HuubF, January 14, 2018, 15:55:52

Previous topic - Next topic

bert de melker and 1 Guest are viewing this topic.

HuubF

Omdat ik in het Naim topic merkte dat ik het stiekum wel leuk vind om af en toe wat te schrijven vanaf nu maar weer live. Voor mezelf is het wel handig, het is ook een beetje een logboek. Vooral de laatste weken had ik soms sterk het gevoel dat ik een bepaalde situatie al eerder had meegemaakt. Dat kan een beginnend defect in de hersenen zijn maar als je even kunt terugbladeren is dat wel zo handig. ;D

En ik vind het ook wel gezellig, een beetje hifi-aanspraak. In mijn omgeving word ik wat dat betreft niet echt begrepen. Hoewel ik wel enige faam heb verworven met het aanbevelen van het allergoedkoopste setje dat nog een beetje goed klinkt: een Chromecast Audio met een setje 2e hands ADAM monitors. Veel handiger, beter en/of goedkoper kan het niet.

Uiteraard is alles wat ik schrijf zo subjectief als de pest. Testen en vergelijken doe ik puur op gevoel. Het staat nu zelfs in de titel.

Waar we staan: de basis is de Naim Atom all-in-one die geweldig klinkt. Jammer genoeg begon ik na de aanschaf te zoeken naar nieuwe monitors om de Guru QM10 te vervangen en die waren allemaal te ongevoelig voor het mini-versterkertje. Je kreeg dan netjes een foutmelding op het schermpje. Ik heb toen eerst gezocht naar speakers met hoge gevoeligheid maar uiteindelijk heb ik toch maar een aparte eindversterker gekocht, de Naim NAP200. Dat is een geweldige versterker.

Ja ik ben Naimee geworden. Jarenlang heb ik het ontkend maar elke keer als ik iets van Naim in huis had, zoals de V1 dac, was ik eigenlijk erg onder de indruk van het geluid. Het stuitte me alleen tegen de borst dat het bij Naim altijd weer beter kan. Mijzelf kennende had ik dan na een paar jaar een complete Naim set up gehad in een caravan. In mijn eentje. Nu ik 63 ben kan ik mijn lusten redelijk bedwingen.

Een tijdje geleden hebben de Guru QM10's eindelijk plaats moeten maken voor wat anders: de ATC SCM11. Een impulsaankoop die goed uitpakte. Ze staan netjes op het meubel, na veel onderhandelen hoeven de speakers niet meer in de kast. Plaatsing op stands leverde niets op dus die konden weer naar de zolder. De ATC's klinken geweldig maar erg laag kunnen ze niet dus een mini-subwoofertje (Rel T5i) helpt ze een beetje.

Wat betreft toekomstplannen: dat weet ik nog niet. Misschien een keer een wat grotere ATC als ik er tegenaan loop. Het geluid van dat merk bevalt me prima en ze zijn gesloten, daar hou ik wel van. Wat hoger in de Naim ladder misschien, hoewel dit al best klinkt. Een NAP250 schijnt wat meer autoriteit te hebben.

En hoe klinkt dat nou, zo'n poor man's (nou ja) Naim set up? Dat is slecht te beschrijven met zijdezacht hoog, mooi midden en fraai laag. Het klinkt gewoon lekker. Daar staat het natuurlijk wel om bekend maar het kostte mij best veel tijd om het te herkennen. En daar ben ik nu al 2 weken heel erg tevreden mee.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Succes met de reis en vaak onbekende eindbestemming maar vooral genieten van je mooie spullen!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

eMVe

Quote from: Marco66 on January 14, 2018, 16:18:37
Succes met de reis en vaak onbekende eindbestemming maar vooral genieten van je mooie spullen!
. . . maar bovenal van mooie muziek zou ik daar aan toe willen voegen!  ;)
Leuk om dit reisverslag weer te volgen.

solitaire

nog nooit had a poor man een dusdanig mooie setup dan ...

ATC SCM11 op Naim NAP200 ! en een gevierde Atom
de rest is ook niet echt electronica-dump ...

:clapping:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Quote from: solitaire on January 14, 2018, 17:05:03
nog nooit had a poor man een dusdanig mooie setup dan ...

ATC SCM11 op Naim NAP200 ! en een gevierde Atom...

Alles is relatief. Het goedkoopste Naim streamertje, de één na goedkoopste ATC en een tweedehands eindversterker.

Maar je kunt er een voedselbank een flinke tijd mee laten draaien ja.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Quote from: HuubF on January 14, 2018, 15:55:52
Vooral de laatste weken had ik soms sterk het gevoel dat ik een bepaalde situatie al eerder had meegemaakt.

:D :D :D

Top dat je weer gaat schrijven...misschien de Karavaan nog eens terug gaan lezen ? Kan je nog iets van leren.  :D

Als eerste...zou het helpen als je je speakers zou ontkoppelen van de kast ? Gewoon wat foam eronder.

En al twee weken tevreden is niet heel lang Huub...succes. Nogmaals top dat je weer gaat schrijven over je reis.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 14, 2018, 18:56:16
:D :D :D

Top dat je weer gaat schrijven...misschien de Karavaan nog eens terug gaan lezen ? Kan je nog iets van leren.  :D

Als eerste...zou het helpen als je je speakers zou ontkoppelen van de kast ? Gewoon wat foam eronder.

En al twee weken tevreden is niet heel lang Huub...succes. Nogmaals top dat je weer gaat schrijven over je reis.

Gr. Hans

Hey Hans! Foam onder de speakers kan ik wel eens proberen ja. Zachte dingen zat hier. Dan wel het risico dat ze eraf donderen. :ohmy:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Gewoon onder iedere hoek een stukje foam. Gaat niet omdonderen. Kleinkinderen of vriendin gewoon uit de buurt houden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on January 14, 2018, 19:14:22
Gewoon onder iedere hoek een stukje foam. Gaat niet omdonderen. Kleinkinderen of vriendin gewoon uit de buurt houden.

Het laag wordt daardoor wat gedempt waardoor het totaalgeluid wat ijler wordt. Klinkt in eerste instantie mooi maar gaat ten koste van natuurlijkheid. In ieder geval leuk om er mee te spelen.

Pardon vorige post op deze plek om zeep geholpen.  :blush:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Jumping Jack

Niet te veel klooien Huub, maar luisteren en genieten  ;).

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Raphie

Is de karavaan gestopt? waarom nog een topic met voortzetting van dezelfde zoektocht?
JBL PRX Power!

Cyrus·

Ha Huub, goed je weer terug te zien! Ben benieuwd wat deze reis brengen gaat.
Groeten,
Edwin

HuubF

Quote from: CyrusOne on January 14, 2018, 20:03:58
Ha Huub, goed je weer terug te zien! Ben benieuwd wat deze reis brengen gaat.

Hey ja vraag ik me ook af.  :bigsmile:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo

Leuk Huub, vond het toen al jammer je afhaakte, las graag mee, dus welcome back!

Kwabbernoot

Hoi Huub. Leuk dat je weer terug bent.  :pompom:

Hoe bevalt die Naim Uniti Atom? Ik heb wel eens met een schuin oog naar de Naim Uniti Nova gekeken maar die vind ik vooralsnog (veel) te duur en de Atom heeft niet genoeg analoge ingangen voor mij.

Groeten...

Roksan

Quote from: Raphie on January 14, 2018, 19:54:30
Is de karavaan gestopt? waarom nog een topic met voortzetting van dezelfde zoektocht?

Volgens mij stopt Huub zijn reis nog niet hoor. Hij is net als zo veel hier besmet met een virus  ;)

Maar leuk dat je weer schrijft Huub. Ik vond het altijd wel leuk om te lezen waar je weer mee bezig was en de bijzondere blik / wijze jij met deze hobby bezig bent.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

HuubF

Quote from: Kwabbernoot on January 15, 2018, 09:40:07
Hoi Huub. Leuk dat je weer terug bent.  :pompom:

Hoe bevalt die Naim Uniti Atom? Ik heb wel eens met een schuin oog naar de Naim Uniti Nova gekeken maar die vind ik vooralsnog (veel) te duur en de Atom heeft niet genoeg analoge ingangen voor mij.

Groeten...

De Atom vind ik een geweldig apparaat dat bijna alles doet. Mijn vriendin begrijpt de app en dat zegt heel veel. De TV tuner is via toslink aangesloten en de Mac Mini via het netwerk (Roon). Het enige analoge zou een platenspeler zijn maar die heb ik niet.

Het versterkertje kun je beperkt inzetten door het lage vermogen maar klinkt wel goed. De toevoeging van een stevige eindversterker geeft het geluid meer body en is goedkoper dan de Nova. Dan wel een Naim ev nemen, ik heb ook andere geprobeerd en dan mis je de Naim touch.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Twee keer veertig watt zou meer dan genoeg moeten zijn bij mij. Maar ik heb twee analoge ingangen nodig: één voor de platendraaier en één voor de HT toestanden.

Misschien dat die laatste via de optionele HDMI aansluiting kan maar daar wordt ik nog niet echt wijs uit op het internet. Misschien weet jij dat? Is dat een ingang, een uitgang of beide en wat kun je er precies mee?
Of misschien kan dat via SP-DIF? Daar moet ik mij nog in verdiepen.

Groeten...

Sirius666

Fraaie set heb je staan Huub :headbanging: daar is niks 'poor man's...' aan. En vooral goed om te zien dat je nu  losse eindversterking hebt.

Zetten de ATC's een mooi 3d plaatje neer?

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Marco66

Lijkt mij ook wel voldoende in dit geval maar ben altijd wel wat sceptisch over de reviews van whathifi betreffende engelse produkten.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

solitaire

Mee eens, maar 40W kan 'normaal'gesproken ook naar mijn ervaring toch heel wat in beweging krijgen. En de ATCs zijn niet erg gevoelig maar wel met een redelijk vlak imp/fase karakter. Daarnaast heeft de luisterruimte van Huub geen afwijkende  (grote) maten.

Volgens mij is 'ie nu gewoonweg door de mand gevallen als enorme head-banger :headbanging:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Quote from: Sirius666 on January 15, 2018, 11:58:38
Fraaie set heb je staan Huub :headbanging: daar is niks 'poor man's...' aan. En vooral goed om te zien dat je nu  losse eindversterking hebt.

Zetten de ATC's een mooi 3d plaatje neer?

Mwah 3d... ik let vrijwel alleen op een (voor mijn oren) realistisch geluid en meeslependheid. Je kunt wel horen waar de muzikant staat ja.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

evilniek

Quote from: Kwabbernoot on January 15, 2018, 11:31:28
Twee keer veertig watt zou meer dan genoeg moeten zijn bij mij. Maar ik heb twee analoge ingangen nodig: één voor de platendraaier en één voor de HT toestanden.

Misschien dat die laatste via de optionele HDMI aansluiting kan maar daar wordt ik nog niet echt wijs uit op het internet. Misschien weet jij dat? Is dat een ingang, een uitgang of beide en wat kun je er precies mee?
Of misschien kan dat via SP-DIF? Daar moet ik mij nog in verdiepen.

Groeten...

Staat op de site van Naim, HDMI input met ARC.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

HuubF

Quote from: solitaire on January 15, 2018, 12:22:27
Dat verbaasde mij ook een beetje, die opmerking van Huub. Een reviewer (...) schreef "Naim claims 40 watts per channel into 8 ohms. If that means little to you, then suffice to say it powers our ATC SCM50 reference speakers with headroom to spare."...



soli

Dat klopt iig niet. De Atom geeft 2 verschillende foutmeldingen als je te lang te hard draait bij veeleisende speakers.

Dat geldt voor ATC SCM11 en Dynaudio Special 40.
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)