The goal of audiophilia can never be reached. The quest itself is the point.

Started by solitaire, January 13, 2018, 20:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

En de grens ligt idd dan bij 200-300 Hz in de meeste ruimtes.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

scrutinizer

Quote from: chansig on January 24, 2018, 16:58:50
He kerel, volgens mij heb ik normaal op je advies gereageerd. En aangegeven wat ik heb aangegeven. Op geen enkele wijze aangegeven dat het een butt advies is of wat dan ook.

Het enige vage wat er vervolgens gebeurt is dat jezelf aan lijkt te geven dat je advies een "risico" met zich mee lijkt te brengen en je uitspraak over dat de damage al is gedaan.

Vervolgens lijk je niet genoeg waardering, vanuit mij, te voelen voor je 10 posts. Ja sorry, daar kan, wil en doe ik niets mee. Dat je het verloop van de wijze van wisseling nu bij mij neerlegt alsof ik daarop aan zou sturen oid.....ook daar kan, wil en doe ik niets mee.

Ik vraag het wel aan anderen....

Gr. Hans

Waardering?! ......Nee Hans dat zie je verkeerd. Het zit hem eerder in het gemak van het delen. ;)

Nogmaals.....Je luidspreker is voorzien van digitale filtering. Kleine moeite om het Martijn te vragen iets te dempen in 'bepaald' gebied.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Fijn dat je zo makkelijk deelt, dan begrijp ik je post over je 10 posts weer niet. Maar goed naar de inhoud dan maar.

Martijn staat hier anders tegenover. Wil niet zeggen dat hij het niet zou doen. En zoals ik ook aangaf, moet ik nog een goede kabel hebben om zelf te meten. Daarnaast kan ik de ARC in de streamer door 5000 Hz door laten meten en corrigeren.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on January 24, 2018, 18:03:16
Fijn dat je zo makkelijk deelt, dan begrijp ik je post over je 10 posts weer niet. Maar goed naar de inhoud dan maar.

Martijn staat hier anders tegenover. Wil niet zeggen dat hij het niet zou doen. En zoals ik ook aangaf, moet ik nog een goede kabel hebben om zelf te meten. Daarnaast kan ik de ARC in de streamer door 5000 Hz door laten meten en corrigeren.

Gr. Hans

ARC is iets anders dan de geluidsdruk in een bepaald gebied van de luidspreker iets te dempen/af te nemen.
Denk nml dat hetgeen jij ervaart de absorbtie betreft van een bepaald frequentiegebied .... niet zozeer de reflectie(s).
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Huh ? De ARC corrigeert toch door minder power in bv een dip piek te stoppen ?

En doordat je absorbeert (geen idee wat dat dubbel opgevouwen dekbed precies waar doet) heb je toch geen/minder reflectie ?  Mooie zou zijn als ik ook nog achter naast en rond mijn luisterplek wat zou kunnen doen. Soort van dood dempen zoals ik dat bij Jerry heb gehoord en ervaren. Ik zit ook erg dicht op mijn speaker, schat een kleine 2,5 meter.

Wat ik ervaar als de deken ervoor ligt is dat er een betere definitie is in bv stemmen, instrumenten. Meer rust zoals ik dat noemde. Het is zonder deken overigens ook best te pruimen. Vandaar dat ik ook niet heel hard loop om het nog verder te optimaliseren.
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: scrutinizer on January 24, 2018, 18:09:33
ARC is iets anders dan de geluidsdruk in een bepaald gebied van de luidspreker iets te dempen/af te nemen.
Denk nml dat hetgeen jij ervaart de absorbtie betreft van een bepaald frequentiegebied .... niet zozeer de reflectie(s).

Brainwave....ws een n vergeten ?

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Er is een overtuigende school van denken die stelt dat het aanpassen van de frequentiecurve boven de wisselfrequentie van de ruimte (in vele gevallen ergens tussen de 200 en 400hz) nadelig is voor het geluid aangezien het boven die frequentie voornamelijk het directe geluid is van de luidspreker die het waarneembare timbre bepaalt. Door bv een meetbare resonantie te dempen via DSP passen we het directe geluid van de luidspreker aan, en indien die al vlak was om te beginnen (anechoisch), wordt het veelal als slechter of artificiëler ervaren. Gaan we dempen via akoestische oplossingen laten we het directe geluid van de luidspreker met rust en hebben we dit nadelige effect niet..


chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

.. en aangezien wat er aankomt op de luisterpositie een combinatie is van zowel direct als gereflecteerd geluid, is het dus in principe beter om een luidspreker te hebben met een nette off-axis afstraling dat liefst zoveel mogelijk lijkt op het directe geluid, of tenminste een lineair gedrag vertoont. Op deze manier is het timbre van van het gereflecteerde geluid in dezelfde lijn met het directe geluid, wat opnieuw de geluidskwaliteit ten goede komt. Daarnaast kunnen we nog de directiviteitsindex in gedachten houden rekening houdende met de luisterafstand en welke balans direct/gereflecteerd geluid we prefereren..


Timvg

Dat is natuurlijk één verhaal.. andere mensen spelen dan met kabels en lampen enz.. 't is maar wat je graag doet  :)

Sirius666

Quote from: Timvg on January 28, 2018, 20:49:51
.. en aangezien wat er aankomt op de luisterpositie een combinatie is van zowel direct als gereflecteerd geluid, is het dus in principe beter om een luidspreker te hebben met een nette off-axis afstraling dat liefst zoveel mogelijk lijkt op het directe geluid, of tenminste een lineair gedrag vertoont. Op deze manier is het timbre van van het gereflecteerde geluid in dezelfde lijn met het directe geluid, wat opnieuw de geluidskwaliteit ten goede komt. Daarnaast kunnen we nog de directiviteitsindex in gedachten houden rekening houdende met de luisterafstand en welke balans direct/gereflecteerd geluid we prefereren..

Waarmee het indraaien van de speakers ook nog even om de hoek komt kijken. Weer afhankelijk van de ruimte natuurlijk. En anders kan je altijd nog op een meter afstand zitten, wat trouwens spectaculair kan klinken :)

Quote from: Timvg on January 28, 2018, 20:51:20
Dat is natuurlijk één verhaal.. andere mensen spelen dan met kabels en lampen enz.. 't is maar wat je graag doet  :)

Beleving boven alles :D

Timvg

Klopt. Je kan zelfs stellen dat wanneer de speakers niet richting luisterpositie opgesteld staan, je altijd off-axis zit en het afstraalgedrag zo mogelijk nog belangrijker wordt..

Even on topic: Mijn 'reis' draait om in een gegeven ruimte een zo goed mogelijke weergave te krijgen d.m.v. de juiste hardware te gebruiken. Akoestische aanpassingen zijn een no-no in de woonkamer (waf).. En ja, met hardware experimenteer ik wel graag mee. Momenteel al heel tevreden, zeker omdat ik veel zaken 2dehands heb ik gekocht.. Maar zeg nooit nooit..

Helmuth

Quote from: scrutinizer on January 24, 2018, 16:45:38

Aangezien je de discussie om het discusieeren vaak interessanter vind dan de inhoud, zoals ook weer in deze.

Goed samen gevat.

Hans vind audio techniek heel interessant maar hij is in de kern geen technicus. Omdat hij gewoon zo niet in elkaar zit. Hij is geïnteresseerd in resultaat niet de achtergrond.

Ik vind het een typisch alfa type gedrag, dus meer vrouwelijk. Vrouwelijk vind ik als je meer verbaal en geletterd bent dan dat je technisch onderlegt. Hans probeert met sociale vaardigheden wijzer te worden in zijn audiohobby. Dat is ook een benadering en gewoon een eigenschap van hans hoe hij in zijn dagelijkse leven funktioneerd.

Ik zie deze sociologische verschillen in mensen steeds duidelijker.

Gezien hans zijn interesses en vaardigheden zou hij waarschijnlijk wel een handelaar in consumenten elektronica kunnen zijn.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

chansig

Wat een wijvenpraat.

En voor Genesis. Ws heeft hij al vroeg aan de Sherry gezeten. :D

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Helmuth

Stoer hoor Hans je hebt sociale vaardigheden ontwikkeld om stoer te lijken in de mannen wereld.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

chansig

 :D

Snap je behoefte niet zo goed, maar ik hoop dat je hem weet te vervullen. Fijne avond.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Helmuth

Om op het topic terug te komen, het digitaal corrigeren.

Het is voor mij de vraag hoe belangrijk het eerste golf front is voor de waarneming. Dus het Haas effect. Dat je als het ware het eerste golf front hoort en niet de mix met de reflectie.
Of wat al opgemerkt is dat alleen voor lage frequenties corrigeren geen bij effecten geeft wat betreft het eerste golf front voor onze waarneming.

Want als het zo is dan heeft correctie juist een negatief effect, omdat je heet eerste golffront aantast met correctie.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

Quote from: chansig on July 12, 2018, 18:59:12
:D

Snap je behoefte niet zo goed, maar ik hoop dat je hem weet te vervullen. Fijne avond.

Gr. Hans

Ben je boos pluk een roos. ;D
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

chansig

Ja Helmuth...ik ben echt heel boos. Ik ga mijn mannelijkheid thuis even laten gelden en mijn vrouw in elkaar rammen, puur omdat ik gefrustreerd ben omdat iemand mijn karakter/wijze van leven helemaal door heeft.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Helmuth

Quote from: chansig on July 12, 2018, 19:05:55
Ja Helmuth...ik ben echt heel boos. Ik ga mijn mannelijkheid thuis even laten gelden en mijn vrouw in elkaar rammen, puur omdat ik gefrustreerd ben omdat iemand mijn karakter/wijze van leven helemaal door heeft.

Gr. Hans
Ik werd altijd gekrab en gebeten en geschopt door mijn ex als ze kwaad was, ik had juist last van een agressieve vrouw. lijkt een vrouwen ding.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Helmuth

 ;D

Haar agressie was een zwakte bod omdat ze te beperkt was om te discuteren.

En ze had door dat mensen haar zielig vonden, en ging opzoek naar negative aandacht omdat het voor haar werkte.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

solitaire

Quote from: Helmuth on July 12, 2018, 19:03:09
Om op het topic terug te komen, het digitaal corrigeren.

Het is voor mij de vraag hoe belangrijk het eerste golf front is voor de waarneming. Dus het Haas effect. Dat je als het ware het eerste golf front hoort en niet de mix met de reflectie.
Of wat al opgemerkt is dat alleen voor lage frequenties corrigeren geen bij effecten geeft wat betreft het eerste golf front voor onze waarneming.

Want als het zo is dan heeft correctie juist een negatief effect, omdat je heet eerste golffront aantast met correctie.

dit doet me dan weer denken aan Gerd Reime's Stoßwellentheorie (> Die Käfer-Story)           
Hinterm Horizont geht's weiter.

Helmuth

Dit idee had ik ook al meerdere keren. Met een kogel afbuigen. (Mivoc drivers)

Onderhand al veel varianten zien langs komen

Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

Ik snap de Stosswellen theorie nog niet of ik moet zeggen ik heb er nog geen voorstelling bij.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )