The goal of audiophilia can never be reached. The quest itself is the point.

Started by solitaire, January 13, 2018, 20:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

                                                                                                           
Hinterm Horizont geht's weiter.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

solitaire

Je kijkt er idd. niet van op als je bij een handelaar inruilspullen ziet staan die slechts een paar weken oud zijn ... en daar kan een andere 'zoekende' dan weer zijn plezier van hebben ... En zo blijft het audiofiele 'systeem' mede in stand :coffee:




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Het is ook een bijzondere hobby....een hobby die vastgehouden zit in een bubble waarin erg veel bullshit te vinden is. Kan me geen andere hobby bedenken waarin het ervaren en vermeende invloed op het resultaat zo bijzonder is.

Van de week een kort gesprekje met mijn baas. Ook een audiofiel naar nu blijkt. Heeft dure speakers gekocht. Rond de 10.000 euro zijn ze. Eens gevraagd hoe ze staan in de ruimte. Gruwel. Iedereen zijn ding natuurlijk. Maar ik snap daar niets van...dan heb je geen idee.

Mijn baas maar verteld dat ik het prachtig vond. Naast mijn baas natuurlijk ook gevoelig voor kritiek...zoals het hoort binnen deze hobby. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Lazybird

@Hans ik kan mijn anders mijn bezoek bij jou herinneren met luidsprekers midden in de kamer en grootte subwoofers.
Daar was je toen blij mee dat zal ook onbegrijpelijk zijn voor een aantal mensen.

Ik heb recentelijk de Vivid B1 van Maz gekocht mijn vrouw vind ze foei lelijk maar ze staan er toch  :D.
Een vriend van mij was hier gisteren waar ik zo'n 20 concerten op jaar basis mee bezoek (gek van muziek net als ik zelf) en die vind een paar sonos speakers prima.

Het is allemaal een kwestie van perceptie
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

solitaire

Het hele subjectieve van de hobby heb je ook wel binnen de wereld van wijn. De goeroe's, de terminologie, de commerciele stroming met grote RVS ketels en smaakmakers als bv. suikertoevoeging vs. de 'kenners' wijnen die ambachtelijk met de voetjes geperst zijn en rijpen in op smaakspec vervaardigde vaten ed.

Maar de audiofilie is wel een wereld apart inderdaad. De hetzes analoog/digitaal, buizen/transistor, chipamps de toekomst/overbodig, DSP toepassen/mijden, ... En de bedragen die ermee gemoeid zijn :wow: En dit alles icm. consumenten die vaak denken de waarheid in pacht te hebben maar per saldo maar een fractie weten (en die foutief toepassen omdat ze de rest van het verhaal niet kennen) en daarnaast (daardoor ?) van de ene naar de andere 'geloofsleer' stappen alleen al als de goeroe maar overtuiging genoeg heeft ... een bijzondere hobby indeed :yinyang:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Quote from: Lazybird on January 14, 2018, 10:59:06
@Hans ik kan mijn anders mijn bezoek bij jou herinneren met luidsprekers midden in de kamer en grootte subwoofers.
Daar was je toen blij mee dat zal ook onbegrijpelijk zijn voor een aantal mensen.


Daar gaat het niet om...gaat om een resultaat wat mensen menen te halen. Dure speakers kopen, vervolgens op een plek zetten waar ze totaal niet tot hun recht komen. En dan roepen dat het het walhalla is. Dat snap ik dus niet meer.

Dat mensen niet met mijn opstelling zouden kunnen leven en de speakers op de lange wand zouden zetten met een dressoir ertussen. Kan ik me goed voorstellen. Maar niet de plek waar deze speakers het beste tot hun recht komen.

En met de laatste zin sla je wat mij betreft de spijker op zijn kop als het gaat om de audiofiele weg en wat deze in stand houdt>> refereer ik aan je originele post niet aan de door mij geknipte post van jou.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

raindog

Quote from: solitaire on January 14, 2018, 11:11:40
Het hele subjectieve van de hobby heb je ook wel binnen de wereld van wijn.

Precies, die wijnwereld is inderdaad ook heel apart maar eigenlijk speelt het bij bijna elke hobby wel. Ik ken mountainbikers die vele malen meer tijd besteden aan hun fiets en uitrusting dan aan fietsen. Volgens mij is het een universeel gegeven van de welgestelde consument met veel vrije tijd.

Quote from: chansig on January 14, 2018, 10:21:31
Mijn baas maar verteld dat ik het prachtig vond.

Vervelend voor je, dat je een baan hebt waarbij je niet eerlijk kunt/durft te zijn tegen je werkgever.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

chansig

Nee hoor helemaal niet vervelend. Kan me niet voorstellen dat jij altijd zegt wat je denkt. Als dat wel zo is.... :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Marco66

Belangrijkste is dat je zelf geniet vd hobby en de zoektocht naar het voor jou goed klinkend geheel en met de financien die je er in kan/wil stoppen.
Het leuke vind ik dat je hier dus ook een stuk in kan delen en over kunt discusieren met mede forummers.
Dat ik mijn set heel goed vind klinken betekend dan ook niet dat het ook een hele goede set is voor iedereen, gelukkig niet.
Wel belangrijk om hier in ook een stukje (opbouwende) kritiek te kunnen waarderen, of je er nu wat mee doet of niet.

Ik blijf het ieg een heerlijke tijdbesteding vinden waar ik veel plezier uit haal en soms met anderen hier te kunnen delen en heerlijk over te ouwehoeren  ;D
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Lazybird

Quote from: chansig on January 14, 2018, 11:15:03
Daar gaat het niet om...gaat om een resultaat wat mensen menen te halen. Dure speakers kopen, vervolgens op een plek zetten waar ze totaal niet tot hun recht komen. En dan roepen dat het het walhalla is. Dat snap ik dus niet meer.

Daar kan ik mij helemaal in vinden, alleen ben je soms WAF gebonden alhoewel mijn betere helft daar niet al te moeilijk in is.

Ik vind het heerlijk om over audio te discussiëren, maar ik vind het nog lekkerdere als ik audiofiele rust heb en niet de drang heb naar upgraden en gewoon muziek luister en daar van geniet.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

chansig

De beperkingen van geld, ruimte etc...klopt...zal je het mee moeten doen. Doe ik ook. Als het aan mij zou liggen dan zou de kamer helemaal volhangen met dekens, kleden en andere zaken welke de akoestiek zouden verbeteren. Ik begrijp niet dat mijn vrouw er een probleem mee heeft. :D

Gelukkig bof ik al met de mogelijkheden die ik nu heb.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on January 14, 2018, 18:49:57
De beperkingen van geld, ruimte etc...klopt...zal je het mee moeten doen. Doe ik ook. Als het aan mij zou liggen dan zou de kamer helemaal volhangen met dekens, kleden en andere zaken welke de akoestiek zouden verbeteren beinvloeden. Ik begrijp niet dat mijn vrouw er een probleem mee heeft. :D

Gelukkig bof ik al met de mogelijkheden die ik nu heb.

Gr. Hans
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

 ^^

Eigenlijk kan het nog mierenneukeriger namelijk dat je de wisselwerking speaker (en dan natuurlijk het geluid wat eruit komt en niet de speaker zelf al heeft die ook invloed)
<<>>ruimte beinvloedt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on January 24, 2018, 10:39:12
^^

Eigenlijk kan het nog mierenneukeriger namelijk dat je de wisselwerking speaker (en dan natuurlijk het geluid wat eruit komt en niet de speaker zelf al heeft die ook invloed)
<<>>ruimte beinvloedt.

Gr. Hans

Deze dekbedden zijn ook maar werkzaam in een bepaald gebied ....en zijn deze, in afwijking van luidspreker/ akoestiek, dan ook nodig/wenselijk.  ;)
Anyway.....Denk dat de esthetiek in deze zeker niet de naam "mierenneukerig" draagt....... ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Nodig...mwahhh...het klinkt rustiger met de dekbedden. Maar ik leg ze ook niet iedere keer neer. Daar word ik alleen maar moe van. Het is leuk om te ervaren wat zoiets simpels doet.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Tja....Om hetgeen je moe van wordt op te lossen zou je Martijn kunnen vragen het gebied waarin deze 'dekbedden' werkzaam zijn in kaart te brengen.
En deze vervolgens in de software weg te schrijven. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Dat zou kunnen. Ik moet nog een juiste kabel bestellen zodat ik het zelf kan meten. Reflecties wegpoetsen lijkt me overigens lastig.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Dan heb je kans op fase en ringing issues, het bereik van softwarematige correctie is beperkt.
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

JBL PRX Power!

scrutinizer

Quote from: Raphie on January 24, 2018, 13:19:05
Dan heb je kans op fase en ringing issues, het bereik van softwarematige correctie is beperkt.

...wijze woorden, Raphie. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.