Onkyo TX-NR5010 naar AVR-X4400h upgrade of niet?

Started by H3B, January 12, 2018, 19:15:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H3B

Ik ben een HT aan het bouwen en ben eigenlijk best tevreden over mijn TX-NR5010. Gekocht als zo'n beetje het beste wat er te krijgen was (onder de 3000 euro) volgens de experts. Zowel in bouw/componenten als geluid. Nu gebruik ik de receiver eigenlijk alleen maar om films te kijken. Ik heb een VPL500es 4K beamer een 145 inch screen. Monitor audio RX8 als front speakers en Apex a10 als surrounds en een a40 als center. Ik zou graag willen upgraden naar een atmos/dtsx/auro 3d systeem om de "immersive" sound te creëren waarover iedereen zo enthousiast is.

Vraag is dus of het een goed idee is te "upgraden" naar een avr-x4400 receiver of lever ik dan ergens anders weer een hele hoop in qua sound?

spike155

Hmm, ik denk dat je vreselijk spijt krijgt!! Deze Denon ligt zeker 5 klassen lager....
Om de Onkyo te vervangen zou ik meer voor de Marantz SR8012 gaan. Dan weet je zeker dat je voorruit gaat.  Waarom trouwens niet je luidsprekers uitbreiden? De onkyo kan naar een  9.2 opstelling. OK geen atmos maar de soundbuble is dan ook erg indrukwekkend.... :worship:
Living Room:
HEOS AVR,  LG OLED65C25LB, Eminent EM7680, Apple TV. Acoustic Energy AE-100.2 fronts, KEF KHT 3001SE Center, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Rec Room:Marantz SR6010, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, Canton AV700 center KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

H3B

Het klinkt nu ook zeker niet slecht maar er is volgens mij nog iets te winnen met de 3d mogelijkheden van Atmos, dtsx en auro.

Mijn speaker opstelling is: 
front: Monitor audio rx8
Front high: Monitor audio a10
centre: Monitor audio a40
surround: Monitor audio a 10 en deze heb ik op dezelfde hoogte hangen als de front high maar dan aan de zijkant luisterpositie
surround achter:Monitor audio gold reference fx


spike155

Ah, had niet begrepen dat je alles al benut. Geen sub?  Iig zou ik niet voor de Denon gaan. Qua geluid is het geen sprong voorwaarts, wel qua features. Met de Onkyo zit je in een veel hogere klasse.
Zou dan echt voor de SR8012 gaan iig.
Living Room:
HEOS AVR,  LG OLED65C25LB, Eminent EM7680, Apple TV. Acoustic Energy AE-100.2 fronts, KEF KHT 3001SE Center, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Rec Room:Marantz SR6010, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, Canton AV700 center KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

Marco66

Als de Onkyo jou bevalt waarom dan niet gaan de voor de nieuwe TX-RZ100?
Met de Denon ga je ieg klasses lager id.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

RvD

Waarom geen Denon AVR-X7200WA ? heb je ook alle features en een klasse hoger. Deze wordt momenteel gedumpt omdat er een vervanger aankomt bijvoorbeeld bij forumsponsor Hificorner.

https://www.hificorner.nl/denon-avr-x7200w.html

Het kan misschien nog wel voor minder als je bij HC Hifi eens navraag doet.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

H&C Hifi

Op surround beleving kan het zomaar goed zijn dat de X4400H wel echt een geluidsverbetering gaat geven, de techniek heeft in 6jaar immers niet stil gestaan..

Ja, de Onkyo is vetter gebouwd maar wanneer het alleen voor film word gebruikt en de X4400H atmos / Auro / DTSx ondersteund kan het wel zomaar zijn dat de filmbeleving met deze echt beter word, daarnaast heeft hij ook niet de meest lastige luidsprekers kwa aansturing.

Een SR8012 of X8500H is natuurlijk heel tof, maar niet iedereen heeft zo even 2500+ klaar liggen voor een nieuwe receiver (een X4400H kost minder dan de helft van dat bedrag en zal op 85% van het kunnen van de 2 andere receiver spelen)


Een X7200WA zou ik nu niet snel meer kopen, maar dat is persoonlijk, mocht je toch behoorlijk wat willen uitgeven zou ik dan iets bijleggen en voor de SR8012 gaan.

spike155

Living Room:
HEOS AVR,  LG OLED65C25LB, Eminent EM7680, Apple TV. Acoustic Energy AE-100.2 fronts, KEF KHT 3001SE Center, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Rec Room:Marantz SR6010, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, Canton AV700 center KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

H3B

Dank voor de reacties!
Overwegingen voor de upgrade zijn dus de nieuwe 3d geluid features, zeker ook de 4k passthrough die mijn Onkyo nu niet heeft. Het upscalen naar 4k is volgens mij en logischerwijs beter af bij de VPL500es (maar dat is een wild guess) Een Upgrade naar een RZ van Onkyo betekend het missen van de volprezen Audyssey Multeq 32xt functie. Dat is voor mij de reden om eens buiten Onkyo te zoeken. Ik kwam uit bij Denon en Marantz (naar waar ik nu begrijp bijna identiek zijn) Marantz is wel wat mooier qua design. Vraag is of het een paar honderd euro meer mooier is.

Ik heb idd geen €2500 liggen voor de dikste variant en zoek iets tussen de 1000 en 1500. Hoeft ook niet het allernieuwste model te zijn maar wel iets voor de toekomst. HDMI 2.2, bt2020/HDR, Dolby vision, upmixing functie 3d sound (zodat mijn oudere films ook nog meegenieten) De sr7012 zien staan die in de richting komt qua prijs en features. Begrijp dat update t.o.v. de 7011 eigenlijk niet zo heel groot is? scheelt weer een paar honderd euro  ;) zelfde geldt voor de AVR-X6400 > X6300 en begrijp dat er naast de 2 extra kanalen daar ook niet echt een dealbreaking verschil zit t.o.v de X4400?

Ik ben verder een beetje nieuw in het begrijpen van de de wereld achter alle hardware ( op het gebied van geluid en versterkers welteverstaan) en vind het leuk om me er een beetje verder in te verdiepen. Ik mis de kennis over de diverse componenten die van het ene model een klasse A product maakt en van de andere één die kennelijk 5 klassen lager ligt. Uiteindelijk wil ik de sweetspot vinden van budget vs mogelijkheden. Wat is de beste keus voor het te besteden budget. Maar dat zal voor velen hier gelden. Een beetje zoals een veel duurder model TV, met fantastische specs op het gebied van audio, kopen om hem vervolgens via je eigen HT aan te sluiten. Toch een beetje zonde...

H&C Hifi

Quote from: H3B on January 14, 2018, 00:36:11
Dank voor de reacties!
Overwegingen voor de upgrade zijn dus de nieuwe 3d geluid features, zeker ook de 4k passthrough die mijn Onkyo nu niet heeft. Het upscalen naar 4k is volgens mij en logischerwijs beter af bij de VPL500es (maar dat is een wild guess) Een Upgrade naar een RZ van Onkyo betekend het missen van de volprezen Audyssey Multeq 32xt functie. Dat is voor mij de reden om eens buiten Onkyo te zoeken. Ik kwam uit bij Denon en Marantz (naar waar ik nu begrijp bijna identiek zijn) Marantz is wel wat mooier qua design. Vraag is of het een paar honderd euro meer mooier is.

Ik heb idd geen €2500 liggen voor de dikste variant en zoek iets tussen de 1000 en 1500. Hoeft ook niet het allernieuwste model te zijn maar wel iets voor de toekomst. HDMI 2.2, bt2020/HDR, Dolby vision, upmixing functie 3d sound (zodat mijn oudere films ook nog meegenieten) De sr7012 zien staan die in de richting komt qua prijs en features. Begrijp dat update t.o.v. de 7011 eigenlijk niet zo heel groot is? scheelt weer een paar honderd euro  ;) zelfde geldt voor de AVR-X6400 > X6300 en begrijp dat er naast de 2 extra kanalen daar ook niet echt een dealbreaking verschil zit t.o.v de X4400?

Ik ben verder een beetje nieuw in het begrijpen van de de wereld achter alle hardware ( op het gebied van geluid en versterkers welteverstaan) en vind het leuk om me er een beetje verder in te verdiepen. Ik mis de kennis over de diverse componenten die van het ene model een klasse A product maakt en van de andere één die kennelijk 5 klassen lager ligt. Uiteindelijk wil ik de sweetspot vinden van budget vs mogelijkheden. Wat is de beste keus voor het te besteden budget. Maar dat zal voor velen hier gelden. Een beetje zoals een veel duurder model TV, met fantastische specs op het gebied van audio, kopen om hem vervolgens via je eigen HT aan te sluiten. Toch een beetje zonde...


De nieuwere Marantz en denon hebben wel gratis Auro 3D aanboord, toch best een leuke functie.
De SR7012 kan ik je momenteel aanbieden voor 1299,00


H3B

Met de nieuwere versies bedoel je de SR7012, toch?

H&C Hifi


dionb

Ligt eraan hoe je het atmos systeem gaat installeren en hoe groot je kamer is. 10 of 12 speakers, voor een gemiddelde woonkamer veel te veel en dan gaat je geluid echt achteruit, dus ik zou eerst kijken of het met je kamer uberhaupt wel kan kwa akoestiek, en zo ja kan je speakers aan het plafond monteren? Zo niet dan heb je al een receiver nodig die de atmos speaker alleen laat afspelen op 350+ hertz. Anders hoor je waar het geluid vandaan komt en is het atmos effect weg.

maximus79

Quote from: HcHifi.nl on January 13, 2018, 11:21:09

Een X7200WA zou ik nu niet snel meer kopen, maar dat is persoonlijk, mocht je toch behoorlijk wat willen uitgeven zou ik dan iets bijleggen en voor de SR8012 gaan.

Mag ik vragen waarom?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

dionb

#14
Ga je de atmos speakers aan het plafond monteren?

H&C Hifi

Quote from: maximus79 on January 17, 2018, 13:48:13
Mag ik vragen waarom?

voor net onder de 2000 Euro ga je toch niet een overjarig model kopen wat op een aantal zaken al achterloopt ?
Als je dan toch een dergelijk bedrag wilt uitgeven zou ik eerder een 8012 kopen voor rond de 2400 Euro..

H3B

Quote from: dionb on January 17, 2018, 16:15:29
Ga je de atmos speakers aan het plafond monteren?

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren. Ik heb een ruimte van 5m x 7m. Scherm is 3m breed en 180 hoog. Op 4,5 m van het scherm een rijtje van 4 bioscoopstoelen. Achter de stoelen een bureau met mijn editsuite, beamer, etc. Een dedicated studio dus. De minibioscoop van stoel naar scherm en wand is dus zo'n 4,5mx5m. De wanden rondom zwarte gordijnen voor de bios-look maar ook voor het geluid. Ruimte is met plafonddelen redelijk droog qua geluid. Ik heb twee vloerstaanders (1m hoog) en de center op ongeveer 30 cm hoogte. Front Heights recht boven de vloerstaanders op 2,2m. De surrounds ook op 2,2m hoogte maar die zou ik ook naar 3m hoogte kunnen plaatsen. De front heights kunnen ook naar 3m mits een halve meter naar voren geplaatst richting luisterpositie. Ik heb vrijwel direct achter de zitplaatsen de surround backs. Een sub zou ik nog kunnen overwegen maar er komt zo veel laag uit de RX8 vloerstaanders dat het me niet nodig lijkt. (Maar dat is hier wellicht vloeken in de kerk??) Ik zou in principe dus naar een 7.0.2 set kunnen gaan of naar een 5.0.4 ik zal morgen wat foto's posten.

H3B

paar fotootjes van de situatie nu.

H3B

Ik ben er denk ik wel uit. Na heel veel interessante verhalen te hebben gelezen hier ga ik voor de sr7012 met een auro-3d 9.1 opstelling. Mijn Onkyo tx-nr5010 heeft ineens wat kuren (geen geluid en netwerk) dus die gaat nadat hij door Onkyo (gratis! da's toch wel klasse service) is gerepareerd de deur uit. De immerse sound van auro-matic upmixing moet toch wel iets fantastisch zijn als ik zo rond lees. Erg leuk! en echt wel een upgrade in de geluidsbeleving.

H&C Hifi

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen kun je altijd vrijblijvend een pm sturen :)


H&C Hifi

De X4400H kost dit weekend 999,00 Euro

Doe er eventueel je voordeel mee  ;)

le mans

Quote from: H3B on January 25, 2018, 23:58:40
Ik ben er denk ik wel uit. Na heel veel interessante verhalen te hebben gelezen hier ga ik voor de sr7012 met een auro-3d 9.1 opstelling. Mijn Onkyo tx-nr5010 heeft ineens wat kuren (geen geluid en netwerk) dus die gaat nadat hij door Onkyo (gratis! da's toch wel klasse service) is gerepareerd de deur uit. De immerse sound van auro-matic upmixing moet toch wel iets fantastisch zijn als ik zo rond lees. Erg leuk! en echt wel een upgrade in de geluidsbeleving.


Onkyo...?

Tot zover de 5 klasses hoger .... :wacko: