Bouwproject Harbeth 40.2 look-a-like.

Started by MarKath, January 10, 2018, 09:55:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg



Quote from: MarcelHLX on January 10, 2018, 11:45:49
Ik zal denk ik nog een beetje moeten stoeien met de interne vulling/demping en met de plaatsing.

Ik hoor meer laag buiten de sweetspot dan er in, dat wil ik aanpakken met spikes onder de stands, deze staan nu op platte rubberen tegeldragers. Resonantie zou hier een belangrijke rol spelen wat dit veroorzaakt. Een paar spikes kosten de kop niet en zijn zo gemonteerd, baat het niet, schaad het ook niet.

Groeten,
Marcel

Ga je vrees ik enkel met plaatsing kunnen oplossen evt in combinatie met akoestische oplossingen.. of multisubs :-)


Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


MarKath

#26
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

chansig

Zal mijn inziens weinig uitmaken, want in beide gevallen koppel je de speakers. Kan je toch beter proberen om te ontkoppelen ?

Gr. Hans

Quote from: MarcelHLX on January 10, 2018, 12:00:48
Hebben al vloerkleed, dikke pool en extra groot, zware siergordijnen van ca. 2 meter breed, Merford Akotherm plaat, wandkleed (eigenlijk vloerkleed dikke pool) en achter de bank/luisterpositie een anti reflectie wand met verschillende houten latten.

Dus daar is al in geïnvesteerd.

Plaatsing is inderdaad nog een klein aandachtspuntje maar ook de ontkoppeling van de vloer, daarom spikes.

Groeten,
Marcel

Deze gedane zaken hebben geen invloed op je laag.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Plaatsing zal de doorslaggevende factor worden. In het laag krijg je te maken met golflengtes van ettelijke meters, en daar kan een tapijt of gordijn niet tegenop natuurlijk. Maar troost je, daar hebben we allemaal mee te maken.. Of toch degene van ons die met WAF geconfronteerd worden  :)

chansig

Is inderdaad redelijk onvermijdelijk...maar waar je mogelijkheden hebt moet je ze gebruiken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Stef

- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

MarKath

#32
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#33
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

twani

#34
Leuk project :)

Had je, behalve optisch, ook als doel gesteld de kenmerkende Harbeth klank te kopiëren ?


Dan neem ik aan dat je al wel wist dat dat niet ging lukken omdat de dunwandige op specifieke kritische plaatsen gedempte kast bij Harbeth een substantieel onderdeel uitmaken van de uiteindelijke zo kenmerkende Harbeth sound.

De originele kastwanden zijn echt heel dun en resoneren op de juiste frequenties vrolijk en ook door de ontwerper zo bedoeld mee....


Ondanks dat leuk gedaan.

Timvg

Quote from: twani on January 10, 2018, 20:09:45
Leuk project :)

Had je, behalve optisch, ook als doel gesteld de kenmerkende Harbeth klank te kopiëren ?


Dan neem ik aan dat je al wel wist dat dat niet ging lukken omdat de dunwandige op specifieke kritische plaatsen gedempte kast bij Harbeth een substantieel onderdeel uitmaken van de uiteindelijke zo kenmerkende Harbeth sound.

De originele kastwanden zijn echt heel dun en resoneren op de juiste frequenties vrolijk en ook door de ontwerper zo bedoeld mee....


Ondanks dat leuk gedaan.

Goeie vraag. Ook de units en het filter zijn zo ontworpen/gekozen dat ze het meest tot hun recht komen op een kortere luisterafstand, en op 'normaal' volume.
Kan je iets meer info geven over het filter hier, Marcel. Of is dit moeilijk aangezien dit door iemand anders ontworpen is?

MarKath

#36
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Marco66

#37
Heel gaaf project, hulde en ik ben ook gezegend met een vriendin die lekker mee doet met de hobby!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

AudioEnZo


MarKath

#40
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

solitaire

Ben je bekend met een zelfbouw-audio forum zoals http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=3. Er zijn daar vele vergelijken gedaan tussen verschillende dempingen voor luidsprekerwanden, en tussen verschillende dempingen voor luidsprekervolumes, en dergelijke. Noppenschuim is voor bijna al dergelijke toepassingen niet het geschiktst ... niet erg als je jouw kasten zo makkelijk open kan maken en kan tweaken ... en je kan met specifieke middelen de prestaties aanzienlijk verbeteren (en verslechteren als je niet goed weet wat te doen ...).


succes / luisterse



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

MarKath

#42
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

solitaire

Mooi !

Ik zag je uitdrukkelijk geformuleerde undertitle "Niet gehinderd door enige kennis van Techniek!!!!!", en dacht 'hij zal toch wel' ... ;)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

MarKath

#44
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#45
 ^^

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Bobbyklus

Het is altijd zo jammer om te zien hoe weinig een set zelfbouwluidsprekers, hoe mooi ook gemaakt, zo weinig waard zijn bij verkoop. Merkprodukten scoren twee, drie keer hoger doorgaans.
Gelukkig gaat het hier om echte Markath's, bovendien in een Ultra Limited Edirion, slechts één paar, da's toch exclusief genoeg..
gr Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Xander32

... en we hebben al een koper, top Bob 👍🏻. Mogen we ff vangen, dat is dan €5325,- een speciaal forumprijsje voor jou 😄.

Quote from: Bobbyklus on April  4, 2018, 02:49:20
Het is altijd zo jammer om te zien hoe weinig een set zelfbouwluidsprekers, hoe mooi ook gemaakt, zo weinig waard zijn bij verkoop. Merkprodukten scoren twee, drie keer hoger doorgaans.
Gelukkig gaat het hier om echte Markath's, bovendien in een Ultra Limited Edirion, slechts één paar, da's toch exclusief genoeg..
gr Bob
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

Quote from: Bobbyklus on April  4, 2018, 02:49:20
Het is altijd zo jammer om te zien hoe weinig een set zelfbouwluidsprekers, hoe mooi ook gemaakt, zo weinig waard zijn bij verkoop. Merkprodukten scoren twee, drie keer hoger doorgaans.
Gelukkig gaat het hier om echte Markath's, bovendien in een Ultra Limited Edirion, slechts één paar, da's toch exclusief genoeg..
gr Bob

Begin een bedrijf en geef je product een naam en je hebt een merkje... ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

MarKath

#49
 ^^
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!