Panasonic UHD Spelers met DV en HDR10+

Started by RonG, January 9, 2018, 11:49:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


The Luggage

De HDR optimiser klinkt wel interessant voor projectors.

Panasonic voegt drie extra HDR-functies aan de Blu-ray spelers toe; HDR Optimiser zorgt ervoor dat de speler het tone mapping-proces uitvoert in plaats van de tv waardoor je altijd een stabiele HDR beeldkwaliteit krijgt, ongeacht de tv die gebruikt wordt. HDR to SDR conversion zorgt ervoor dat HDR-beelden geoptimaliseerd worden voor tv's die alleen met SDR-materiaal om kunnen gaan. En, HDR Adjustment maakt het mogelijk het HDR-beeld aan te passen aan de omgeving. Zo kun je donkere delen van het beeld, die in een fel verlichte omgeving lastig zichtbaar zijn, duidelijker zichtbaar maken door de helderheid te verhogen.

en

Verder moet de UB824 in staat zijn om een de hdr-weergave op tv's met een beperkte maximale helderheid te verbeteren. Door de tone mapping aan te passen en de helderheid te verlagen moeten details in de heldere delen van een scène alsnog of beter zichtbaar worden. Het systeem kan ook rekening houden met de lichtomstandigheden van de kamer waarin de film wordt bekijken, zodat het beeld daarop wordt aangepast. Hoe dat precies gebeurt, is niet duidelijk.

De HDR->SDR conversie gebeurt momenteel vrij goed door de huidige generatie Panasonic spelers (2017). Mogelijk kunnen de 2018 toestellen ook de tone mapping verbeteren (maar het niveau van een peperdure Lumagen zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet halen).

Hopelijk wordt HDR op projectoren hiermee nog wat beter in te stellen, in afwachting van projectoren die compatibel zijn met dynamische metadata (als die er al ooit komen?)

RonG

Ja HDR10+, lees dat dit iets van dynamisch HDR is. Betekend dat HDR intreed enkel als het nodig is oid?

The Luggage

#3
Quote from: RonG on January  9, 2018, 13:18:09
Ja HDR10+, lees dat dit iets van dynamisch HDR is. Betekend dat HDR intreed enkel als het nodig is oid?

Ik heb zelf veel te weinig technische bagage om het technisch correct uit te leggen (een van de ISF calibratoren gaan dat veel beter kunnen).

Als gewone HT-fan (die alle verwarrende en slecht gecoördineerde HDR-ontwikkelingen gewoon nog probeert te volgen) begrijp ik er het volgende van.

Bij HDR zal het licht in onderdelen van sommige scenes soms hoge pieken halen (bijvoorbeeld de zon of de reflectie van felle zon op water). Films in HDR worden geproduceerd ("gemastered") met pieken van 1000 nits of 4000 nits (een eenheid van licht).

Projectoren geven echter veel te weinig licht om pieken van 1000 nits te halen (laat staan 4000 nits). Zelfs tv's halen dat momenteel niet of nauwelijks (sommigen zitten in de buurt van 1000 nits, maar vaak enkel in een "vivid" modus met incorrecte kleuren).

Omdat je projector onvoldoende licht geeft, moet je compromissen sluiten en dat gebeurt via "tone mapping". Je kan daarbij kiezen om felle pieken (bijvoorbeeld de zon) zo veel mogelijk in detail weer te geven. Maar dat heeft als gevolg dat de algemene helderheid van je beeld vermindert (daarom vinden sommigen dat films in HDR in het algemeen te donker zijn). Je kan er ook voor kiezen om je algemeen beeld voldoende helder te houden, maar dat betekent dat zeer heldere pieken veel minder in detail gaan worden weergegeven (de zon zal bijvoorbeeld een witte vlek zijn in plaats van een bol met gedetailleerde schakeringen in geel, oranje, wit ...). Er is geen standaard over wat het "juiste" compromis is, dat is persoonlijke voorkeur.

De huidige UHD Blu-ray's zijn nog bijna allemaal gemaakt met HDR in het gewone HDR10 formaat (met statische metadata). Zowel HDR10+ als Dolby Vision zijn vormen van "dynamische metadata" (twee concurrerende formaten die in essentie hetzelfde doen, een beetje zoals Dolby Digital en DTS).

Op basis van die dynamische metadata kan bij het "tone mappen" frame per frame (of scene per scene) worden bekeken wat het beste compromis is tussen algemene helderheid enerzijds en felle pieken anderzijds. Je compromis kan dus veranderen in functie van de helderheid van de betrokken scene. Dat in tegenstelling tot statische metadata, waarbij moet je één algemeen compromis zoeken dat geldt voor de hele film (dus zowel lichte als donkere scenes). Dus bij statische metadata kan er veel minder "op maat" worden gewerkt.

Hoe minder helder je projector (of tv) is, hoe belangrijker het is om goed te "tone mappen" en hoe groter (theoretisch) het voordeel van dynamische metadata is.

Ik vind dit wel een goede poging om tone mapping uit te leggen (vanaf 4min15 sec, vooral het latere stuk over het hemd)

https://www.youtube.com/watch?v=Lt6IflKAmWg

Wat meer uitleg specifiek over dynamische metadata (vanaf 1min20):

https://www.youtube.com/watch?v=rFO3Pai7R04

Als ik ergens helemaal de mist in ga met mijn uitleg, dan zal een van de calibratoren mij wel verbeteren. 

home@the movies


RonG

Quote from: The Luggage on January  9, 2018, 16:10:04
Ik heb zelf veel te weinig technische bagage om het technisch correct uit te leggen

O0, merci :)

The Luggage

Quote from: home@the movies on January  9, 2018, 19:33:05
Je hebt dat heel goed uitgelegd  :clapping:

Merci Werner. Dan is er blijkbaar toch iets blijven hangen van jouw uitleg op een van de vorige Cinedream activiteiten  8)

Gelukkig zijn er die nog, samen met de video's van Vincent Teoh en het hemd van Ben Affleck  ;D Anders kon ik al lang niet meer volgen.   

IMWhizzle

Zijn de prijzen al bekend van deze speler? Het is of de 824 of de Oppo 203 voor mij. Ben benieuwd!
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

papito


ErikT595

Denon AVR-X4300H, Velodyne SPL1200-Ultra, 2x Tannoy Revolution XT-6F, Monitor Audio Radius R180HD Gloss Black, 4x Monitor Audio Radius R90HD Gloss Black, 2x Dolby Atmos Klipsch RP-140sa, Zappiti 4K HDR Mini, Panasonic TX-65EZW1004, Panasonic DP-UB824EGK, Logitech Harmony 950.

road rebel

#10
Panasonic UB820 heeft een lanceringsprijs van 429€. Is HDR10+ enkel voor streaming apps (Amazon) of zal het ook werken op UHD blurays? (Fox?). Het zou te mooi zijn als deze speler HDR10+ schijfjes zou kunnen omzetten in DV op DV tv's of omgekeerd (DV schijf naar hdr10+); wellicht wishfull thinking?

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RvD

Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

ppeter

#13
We geven Panasonic het voordeel van de twijfel?
Maar het zou een goede commerciële zet zijn, om dit model te lanceren op het moment dat Oppo heeft bekend gemaakt ermee op te houden. Zeker gezien zijn prijs, die een pak lager ligt dan de spelers van Oppo.

Wij zijn nog steeds heel tevreden met onze Panasonic DMP-UB900! 👍😎

https://www.homecinemamagazine.nl/2018/05/panasonic-maakt-prijs-dp-ub9004-ultra-hd-blu-ray-speler-bekend/
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

N1v3K

Quote from: ppeter on May 15, 2018, 21:58:49
Zeker gezien zijn prijs, die een pak lager ligt dan de spelers van Oppo.

999 voor de Pana
849 voor de Oppo

RvD

Oppo UDP-205 (1799)
Panasonic UB9004 (999)

Dan is het een eerlijk vergelijk met het aparte stereo gedeelte. Daar komt nog bij dat bij de adviesprijs meestal nog wel mogelijkheden tot korting zijn bij de Oppo gaat niks meer vanaf.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

N1v3K

#16
Volgens mij moet je hem vergelijken met de 203, niet de 205.
Kijk alleen al naar de afmetingen...

EDIT: alhoewel... Hij heeft wel de XLR out natuurlijk....

The Luggage

De Panasonic UB424 (UB420 in sommige landen) is blijkbaar ondertussen leverbaar.

Heeft een van de calibratoren hem toevalllig al kunnen testen?

Meer specifiek ben ik beniewd naar de "HDR-optimizer" functies. Zijn die vergelijkbaar met de tone mapping opties van de Oppo 203/205? Is de tone mapping van de panasonic beter dan gebruik maken van de tone mapping van de (JVC) projector via "Arve curves"?

 

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bigbro


The Luggage

Ik heb sinds enkele dagen een Panasonic UB820 speler. In Nederland is dat de UB824.

Na wat kort testen ben ik zeer tevreden over de manier waarop deze speler UHD discs weergeeft op mijn JVC RS400/X5000. De tone mapping van de Panasonic lijkt erg goed te zijn.

Voor degenen die een projector hebben en die zonder al te veel gedoe UHD disc's willen afspelen, zou ik deze speler erg aanraden (of de kleine broer de 420/424, die dezelfde beeldbewerkingsmogelijkheden zou moeten hebben).

De Oppo 203 heeft een gelijkaardige functie, maar de Panasonic lijkt nog wat beter te zijn. De Oppo heeft bovendien momenteel een foutje in de kleurweergave (volgens mij wereldwijd het eerst ontdekt door Werner van Cinedream). Omdat Oppo geen nieuwe spelers meer zal maken, is het maar de vraag of ze die fout nog gaan herstellen.

Als je de Panasonic speler koppelt aan een projector, dan zou ik aanraden om het volgende te doen om de instellingen juist te krijgen:
- in de speler (hoofdmenu): SDR-2020 laten uitsturen (dus niet HDR2020)
- in de speler (optiemenu dat je krijgt als je een disc afspeelt): HDR Optimizer "aan"
- in de projector: kiezen voor een BT2020 kleurenprofiel, bij de gamma kiezen voor 2.4, bij kleurentemperatuur kiezen voor 6500K

Daarnaast is er in de speler nog een "dynamic range" slider. Daar moet ik nog mee experimenteren. Welke stand de beste is, hangt af van de lichtoutput van je projector. Ik heb zelf geen lichtmeter om dit juist te meten.


N1v3K

Hoe is het mediaplayer gedeelte?
Kun je daar iets over zeggen?

williams

Ik gebruik de pana nu al een aantal weken met bovenstaande settings en ook ben erg erg blij mee met wat voor mooie plaatjes dit laat zien op mijn jvc.
Kwa mediaplayer kan ik deze niet aanraden daar de panna hier te beperkt in is .
Mkv bestanden gaat nog wel maar b.v. Hd audiostreams doen het niet .
Gisteren een stuk netflix gekeken en dit zag er wel goed uit maar geen hdr mogelijk .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

The Luggage

#23
Mediaplayer gebruik ik zelf nauwelijks, maar volgens wat ik lees op andere fora is dat inderdaad erg beperkt (deels blijkbaar ook omdat Panasonic de filmstudios niet voor het hoofd wil stoten, o.a. ivm hd audiostreams). Als mediaplayer is de Oppo een stuk beter.

@Williams: de omzetting naar SDR2020 werkt blijkbaar enkel voor UHD discs en niet voor Netflix. Althans momenteel, ik hoop dat Panasonic dit nog kan toevoegen.

Als je Netflix in HDR wil via de Panasonic, dan moet je in de setup van de speler kiezen om HDR2020 uit te sturen en niet SDR2020. Als je dat doet, dan zou je wel Netflix in HDR op je projector krijgen (heb ik even getest en werkt bij mij). Dit betekent wel dat de tone mapping niet in de speler is gebeurd en dus nog in de projector moet gebeuren (eventueel via custom curves). Dat betekent dus ook dat de bovenstaande projectorsinstellingen niet helemaal juist zijn (die zijn immers bedoeld voor SDR2020).


williams

Quote@Williams: de omzetting naar SDR2020 werkt blijkbaar enkel voor UHD discs en niet voor Netflix. Althans momenteel, ik hoop dat Panasonic dit nog kan toevoegen.

Klopt ik heb dit gisteren geprobeerd en de speler laat geen tonemapping toe met netflix .
Hdr met netflix ben ik niet zo kapot van ,vind dit te donker op mijn jvc ,ik hoop dan ook dat panasonic dit via een update gaat toevoegen .
Voor nu dan gewoon netflix in sdr .
Het enige waar ik me wel aan stoort bij de panasonic is de afstandsbediening en dan met name de netflix knop die je heel snel per ongeluk indrukt waardoor je film weer stopt .
Ik denk dan ook dat ik de oude afstandsbediening van de ub900 ga bestellen want deze werkt ook met dit model .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.