Advies gevraagd externe HD/media player

Started by MT2, January 7, 2018, 17:37:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MT2

Beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum, dus ik hoop dat dit op de goede plek staat. Zo niet, dan excuses en hopelijk kan een admin het naar het juiste subforum verplaatsen.  ;)  Ik ben een redelijke leek op dit gebied, dus fijn als jullie mij kunnen helpen.

Ik wil de manier waarop ik mijn films kijk, gaan aanpassen.

Huidige situatie:
Bluray speler
5.1 surround sound versterker
TV
400+ DVD's/BluRays

Nieuwe situatie:
Zoals boven, maar dan wil ik mijn 400+ DVD's/BluRays zelf gaan rippen naar ISO's en op een externe HD zetten. Die HD wil ik vervolgens aan een mediaspeler hangen die de films naar mijn surround sound versterker en TV stuurt. Ik hoef met de mediaspeler (nog) niet te streamen (Netflix bijv.) maar in de toekomst misschien wel.

Vragen:
- Welke mediaplayer raden jullie mij aan? (snel genoeg lezen vanaf de harde schijf, ISO's kunnen afspelen).
- Welke software kan ik het best gebruiken om (via mijn PC) de DVD's te rippen naar ISO?
- Hoe kan ik straks eenvoudig zoeken op mijn externe harde schijf? Is het mogelijk om een soort database aan te leggen op de harde schijf of mediaplayer waardoor ik bijv. op genre/titel etc. kan zoeken? Kan ik dan bijv. ook een plaatje van de cover erbij (laten) zetten?
- Ik heb gehoord dat je met deze setup misschien genoeg zou hebben aan een goede 4K monitor i.p.v. een smartTV. Klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie informatie!


tonv

Als mediaplayer kan ik de Mede8er aanbevelen, speelt echt alles af, heeft een scraper voor films en series.

Een gebruikte kun je al voor ongeveer 40 euro aanschaffen. (een 600)

MT2

Bedankt voor je reactie!  Ik zal me even verdiepen in wat een scraper precies is. Als ik het goed begrijp is dat in ieder geval een mogelijkheid om te zoeken op titel/genre etc.

Mocht iemand van jullie nog meer info hebben over mijn vraag omtrent een 4K monitor ipv een smart-TV dan hoor ik dat uiteraard graag. En/of software om de DVD's naar ISO over te zetten.

N1v3K

Quote from: tonv on January  7, 2018, 22:16:19
Als mediaplayer kan ik de Mede8er aanbevelen, speelt echt alles af, heeft een scraper voor films en series.

Een gebruikte kun je al voor ongeveer 40 euro aanschaffen. (een 600)

Kan ik beamen. Mocht je serieus gaan overwegen om een Mede8er MED600X3D te proberen. De mijne gaat eruit. Kun je voor een schappelijke prijs in ieder geval proberen ;) 

MT2

Quote from: N1v3K on January  8, 2018, 15:17:41
Kan ik beamen. Mocht je serieus gaan overwegen om een Mede8er MED600X3D te proberen. De mijne gaat eruit. Kun je voor een schappelijke prijs in ieder geval proberen ;)

Bedankt voor je aanbod. Ik zie bij Tweakers goede reviews hierover, alleen als minpunt wordt genoemd "Geen interne scraper voor moviewal". Ik dacht juist dat die scraper wel tot de mogelijkheden behoorde?

N1v3K


MT2

Quote from: N1v3K on January  8, 2018, 19:10:12
Het gebruiken van de scraper wordt hier uitgelegd ;)

http://www.mede8er.com/mede8er_X3_movie_scraper_user_guide_V3.html

Aah, sorry hoor. Ik ben echt een leek op dit gebied, haha. Dus het is een soort van app/programma wat je op je Mede8er kan zetten, begrijp ik.  Alles wordt me langzaamaan duidelijker.

Dus ik zou een externe HD kunnen kopen, daarop de ISO's zetten (heb inmiddels ook al een programma gevonden waarmee dat kan op de PC), de externe HD aan de Mede8er hangen en dan die scraper downloaden/installeren en de boel scrapen.

Bedankt voor jullie hulp zover!

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

- Zie ik nu goed dat je met de Mede8er ook op Youtube etc kan gaan zodat je op je TV Youtube filmpjes kan kijken? Zo ja, hoe werkt dat dan? Moet ik daar ook iets apart voor installeren/downloaden?
- Ik zie op de Mede8er een HDMI-aansluiting zit. Deze kan natuurlijk naar m'n tv. Hoe krijg ik het geluid naar mijn surround-sound receiver in plaats van via de HDMI naar m'n tv?

Alvast bedankt weer voor de informatie!

MT2


mikekiwi

Quote from: MT2 on January 12, 2018, 15:51:48
Iemand nog wat informatie?  ;D
Heb je geen hdmi-aansluitingen op je surround receiver?

Zo ja: mede8er via hdmi naar receiver via hdmi naar tv.
Zo niet: mede8er via hdmi naar tv en vanaf je mede8er een optische kabel naar je receiver trekken (ervanuitgaande dat deze wel een optische digitale ingang heeft)

Youtube: nooit gebruikt, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het nog werkt, aangezien die diensten vaak hun protocollen wijzigen

rkwinkel

de Dune komt met nieuwe modellen. De Dune is de topper onder de mediaspelers. Zou daar eens kijken,

Stef

Quote from: rkwinkel on January 12, 2018, 16:35:05
de Dune komt met nieuwe modellen. De Dune is de topper onder de mediaspelers. Zou daar eens kijken,

De nieuwe Dune players komen pas vanaf mei op de markt.  Wel het moment om nu een Dune 2e hands te scoren (ook op dit forum).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

denoontje

Quote from: rkwinkel on January 12, 2018, 16:35:05
de Dune komt met nieuwe modellen. De Dune is de topper onder de mediaspelers. Zou daar eens kijken,
En er staan er een paar op het forum te koop, 4k modellen. Sommige versies ook en soort scraper, anders bijv yadis of dunex gebruiken op Windows machine/ Mac en de hoesjes en info naar de dune blazen.

Fijne speler die in iedergeval ISO's afspeelt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MT2

Bedankt voor jullie reacties!

Quote from: mikekiwi on January 12, 2018, 16:04:32
Heb je geen hdmi-aansluitingen op je surround receiver?

Zo ja: mede8er via hdmi naar receiver via hdmi naar tv.
Zo niet: mede8er via hdmi naar tv en vanaf je mede8er een optische kabel naar je receiver trekken (ervanuitgaande dat deze wel een optische digitale ingang heeft)

Youtube: nooit gebruikt, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het nog werkt, aangezien die diensten vaak hun protocollen wijzigen

Op de surround receiver zitten voor zover ik kan zien 3 HDMI-aansluitingen. Het "rare" is dat erbij staat: SAT IN, DVD IN, BD IN. Maakt het dan nog uit welke ik aansluit op de Mede8er? Er zit daarnaast een HDMI-OUT aansluiting, dus die zou dan op m'n TV moeten aangesloten worden, begrijp ik?

MT2

Quote from: Stef on January 12, 2018, 18:37:32
De nieuwe Dune players komen pas vanaf mei op de markt.  Wel het moment om nu een Dune 2e hands te scoren (ook op dit forum).

Bedankt voor de tip. Wat is het verschil tussen een Dune en een Mede8er? Is de een echt beter dan de ander? Ik kom op internet wel reviews tegen, maar daar word ik ook niet echt wijzer van. En hier zitten de experts.  ;D

Ik zie qua prijs wel een groot verschil: Dunes worden aangeboden voor 200/250, Mede8er voor rond de 50 Euro (beide tweedehands).

Stef

Graag gedaan ;) Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit van Dune (sigma chipset) beter dan Mede8er (realtek chipset). Ik heb ook een 600x3D gehad (max 1080p resolutie). Of dit het prijverschil waard is...keuze die alleen jij kan maken (maar 400 dvd/bluray films is ook niet mis als $ en mss overweeg je een deel van die collectie te verkopen na het rippen).  Een bluray iso 1:1 copy is meestal rond de 35 GB dus ook wel wat schijfruimte nodig.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

denoontje

ligt eraan welke dune je kiest. De lite verzie is al genoeg als je niet perce een ingebouwde hd wil hebben.
Ze zijn aantal maal op een "dag aanbiedings website" heel zwaar in de aanbieding geweest.
Dit zou je moeten kunnen terug zien ook aan de 2e hands prijs ;-)
Ze worden nu wellicht ook aangeboden daar een neiuwe verzie eraan komt. Weet niet of je die nieuwe verzie nodig hebt....
Heb zelf ook nog een dune d1 voor in de woonkamer (niet 4k wel hd en wel atmos uit)

MT2

Quote from: Stef on January 12, 2018, 22:53:37
Graag gedaan ;) Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit van Dune (sigma chipset) beter dan Mede8er (realtek chipset). Ik heb ook een 600x3D gehad (max 1080p resolutie). Of dit het prijsverschil waard is...keuze die alleen jij kan maken (maar 400 dvd/bluray films is ook niet mis als $ en mss overweeg je een deel van die collectie te verkopen na het rippen).  Een bluray iso 1:1 copy is meestal rond de 35 GB dus ook wel wat schijfruimte nodig.

Ik heb nu een simpele 36" Samsung tv (HD), maar zit erover te denken deze in te wisselen voor een 4K monitor met een grotere beeldschermdiagonaal (maximaal 55" aangezien ik in een apartement woon). De vraag is alleen, ga je daarop de verbetering zien in beeldkwaliteit?