HDR10+ nu deel van de Ultra HD Blu-ray specificaties (sinds 26 december 2017)

Started by The Luggage, January 7, 2018, 15:51:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Luggage

Dit blijkt onrechtstreeks uit de aankondiging van de nieuwe Panasonic spelers, die HDR10+ gaan ondersteunen (en eentje ook nog Dolby Vision).

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ub820-201801074530.htm

https://www.avforums.com/news/hdr10-plus-added-to-uhd-blu-ray-and-warners-support.14440

https://www.avforums.com/news/panasonic-launches-first-4k-ultra-hd-blu-ray-players-with-hdr10-and-dolby-vision.14438

Een persbericht van de BDA zal blijkbaar nog volgen.

20th Century Fox en Warner gaan blijkbaar HDR10+ ondersteunen.

Dus het lijkt er op dat we weer een soort "format war" hebben, deze keer over dynamische metadata, HDR10+ versus Dolby Vision.

Ik vraag mij af of het niet beter is om voorlopig geen ultra hd blu-rays meer aan te schaffen, zolang er geen duidelijkheid is.

Als dynamische metadata echt doorbreken en de standaard worden, dan zullen de huidige (dure) UHD's met "gewone" '(statische) HDR10 mogelijk snel verouderd zijn. Zeker voor projectie, waar dynamische metadata theoretisch een goed hulpmiddel zouden moeten zijn.

En dan is het ook nog afwachten welk formaat het zal halen, en voor projectorgebruikers dan nog eens afwachten of dynamische metadata ook bij projectie (al dan niet) zullen worden gebruikt (en zo ja, welk formaat).




donaldk

BDA is berucht om het niet echt formeel aankondigen en daardoor niet publiek traceerbaarheid wat nu in de standaard hoort of niet. Zijn alle ST 2094 Dynamic Metadata for Color Volume Transform standaarden nu supported door de BDA, dus ook de Technicolor?

The Luggage

Hier wat meer info van de BDA. SL-HDR2 van Philips/Technicolor is er blijkbaar ook bij (het is toch al een rommeltje, op een formaat meer of minder steekt het dan ook niet meer):

https://www.mediaplaynews.com/bda-4k-ultra-hd-blu-ray-format-making-big-strides/

"With the expansion of HDR technologies, the BDA's new spec (V3.2) accommodates Dolby Vision, HDR10+ (which garnered support from Fox and Warner at the show and it backed by Samsung) and Philips/Technicolor's SL-HDR2. Supporting any of these HDR technologies is optional for both player and content. The BDA also approved a new UHD BD recording format spec for Japan."

Wordt ook hier gemeld:

http://www.thedigitalbits.com/columns/my-two-cents/011118-1630

Kjelt

Jonge jonge wat maken ze een zootje van HDR  :(
Er is toch geen consument meer die dit nog begrijpt.
Gevolg dat mensen met verkeerde instellingen het dadelijk gaan afkraken en dan bloed het dood.

activ

Ik wordt er al jaren niet goed van dat ze telkens spullen op de markt gooien en er dan pas over na gaan denken. Heb je net een vermogen uitgegeven om weer uptodate te zijn en dan verzinnen ze gewoon weer iets wat niet compatible is.

Kjelt

Quote from: activ on January 12, 2018, 09:54:53
Ik wordt er al jaren niet goed van dat ze telkens spullen op de markt gooien en er dan pas over na gaan denken. Heb je net een vermogen uitgegeven om weer uptodate te zijn en dan verzinnen ze gewoon weer iets wat niet compatible is.
en nog erger er ook nog eens totaal geen software/media voor uitbrengen, dus zelfs als je het hebt kun je er nog niets mee  :D

Malignant

Quote from: activ on January 12, 2018, 09:54:53
Ik wordt er al jaren niet goed van dat ze telkens spullen op de markt gooien en er dan pas over na gaan denken. Heb je net een vermogen uitgegeven om weer uptodate te zijn en dan verzinnen ze gewoon weer iets wat niet compatible is.

Lang leve de macht van de consumptie maatschappij.
Helaas werkt de wereld op deze manier tegenwoordig, gedicteerd vanuit een kapitalistisch oogpunt met enkel winstmaximalisatie als streven.
Klant is koning bestaat al lang niet meer, klant is melkkoe is accurater tegenwoordig.

Maar genoeg "geklaagd".
Ik snap de BDA ook niet aan de andere kant, er moet tocht eens een keer opgetreden worden en zeggen dit word het. Punt-uit.
Door steeds meer standaarden te gaan ondersteunen sla je uiteindelijk de plank toch gewoon mis ?

Consumenten vertrouwen neemt af, implementatie faalt uiteindelijk en de ROI word voor bedrijven ook niet gehaald lijkt mij.
Als de gehele productie zich achter 1 standaard schaart ( of word gedwongen ) is er toch een veel breder platform ?
Consument weet waar deze aan toe is, en de markt ook.
Maar ik kan het verkeerd zien.....
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

The Luggage

Er spelen waarschijnlijk allerlei belangen, ook tussen de leden van de BDA onderling.

Er moet elk jaar weer een nieuwe feature bedacht worden om tv's en andere hardware te kunnen blijven verkopen. Op lange termijn nadenken over die features is blijkbaar niet mogelijk (kijk maar eens naar 3D, dat stond eindelijk een beetje op punt en was heel mooi in de 2016 oled televisies, en in 2017 voeren ze het alweer af).

Sommigen hardware fabrikanten willen geen Dolby omdat dit
1) geld kost (royalties voor Dolby)
2) een meer gesloten systeem is dan HDR10+
Ze gokken daarom op HDR10+

LG weigert om HDR10+ te ondersteunen, vermoedelijk alleen al omdat dit uitgaat van grote rivaal Samsung.


blue-eyes

Er zijn meerdere fabrikanten met allemaal een eigen ontwikkeling. Als bedrijf zijnde maak je iets met als doel winst realisatie (maximalisatie).
Dan ga je toch 123 jouw idee zomaar weg zetten ten faveure van een ander systeem?
Uiteindelijk blijft er een over.....

Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Het kan alleen maar anders als dit bovenlangs wordt gereguleerd. Maar is dat logisch in een vrije markt voor een totaal niet nodig product, extreme luxe.


En je kan wel afgeven op de winst maximalisatie. Maar dan heb je wel erg veel boter op je hoofd..... Doen we dat niet allemaal? Hoe kan je anders een mooie audio set veroorloven als je niet meer verdiend dan je nodig hebt :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

The Luggage

Daar heb je zeker een punt.

Maar als je dan toch iets als de BDA opricht met de bedoeling om het allemaal wat te coördineren, dan vind ik het toch wat vreemd dat men voor dynamische metadata niet tot één standaard is gekomen (zoals men dat voor statische metadata wel heeft gedaan met HDR 10).

Ook al omdat het er niet naar uitziet dat er snel beeldweergevers gaan komen die zowel Dolby Vision als HDR10+ ondersteunen (in tegenstelling tot DTS en Dolby Digital, daar kunnen de studio's kiezen welk formaat ze nemen voor een film en is het voor de consument toch mogelijk om met één toestel de geluidstrack van elke film af te spelen).

Ik vraag mij trouwens af of het niet beter was om geweest om het met hele HDR gebeuren te wachten tot dynamische metadata beschikbaar waren. Het was toch al van in het begin duidelijk dat de beeldweergevers nog veel te weinig lichtsterkte hadden.


Kjelt

Quote from: Blue-Eyes on January 12, 2018, 12:59:36
Er zijn meerdere fabrikanten met allemaal een eigen ontwikkeling. Als bedrijf zijnde maak je iets met als doel winst realisatie (maximalisatie).
Dan ga je toch 123 jouw idee zomaar weg zetten ten faveure van een ander systeem?
Uiteindelijk blijft er een over..... 
Bij de ontwikkeling van de cd hebben de twee grote bedrijven al een alliantie gesloten omdat ze elkaar niet kapot wilden concureren.
Het is een succes geworden omdat de schijfjes over de hele wereld compatible waren.

Bij DVD was het ook een grote alliantie waardoor het een succes is geworden wel met regio bescherming en ook daar werdt de consument niet echt beter van.
Bij de opvolger, de Bluray was er een concurrent HD-DVD, die werdt gedragen door twee filmmaatschappijen, Toshiba, NEC, Intel en Microsoft.
Na twee jaar was het duidelijk wie er gewonnen had, ik kan je één ding garanderen de bovengenoemde maatschappijen hebben daar echt niets aan verdiend  :D

Kortom het is echt wel duidelijk voor de desbetreffende bedrijven dat ze beter kunnen samenwerken in grote allianties en de pot samen verdelen dan de consument met allerlei incompatibele meuk op te zadelen.
Normaal worden dit soort ontwikkelingen dan ook in standaardisatie commissies zoals bv HDMI meegenomen, de beste of beter gezegd commercieel beste onderling gekozen en de patent constructies verdeeld, dit gebeurt achter gesloten deuren.
Maar nu wordt het in de markt gezet en niemand kan er wat mee in de hoop dat de patent licenties flink gaan opleveren  :(
Stel je voor dat ze dit met HDMI zouden doen, dan werkt dus niets meer samen en ben je als consument gedwongen om alle spullen van dezelfde fabrikant aan te schaffen.

road rebel

Het verschil is hier natuurlijk dat BD nog maar een onderdeel is van hoe je aan films kunt geraken, je zit ook met streaming diensten; waarbij de grote bedrijven nu pas beginnen op te bieden; kortom: de far west!


Maar indien een cliënt (bijvoorbeeld een mediaspeler) de ene dynamische metadata kan interpreteren en vertalen naar de andere die ondersteund wordt door jouw scherm dan is er niets aan de hand. Mijn gevoel is wel dat het voor de USA dolby Vision reeds gewonnen heeft. In Europa proberen ze misschien wel HDR10+ door te duwen; maar zolang je bij jouw iTunes store blijft hoef je daar niet persé last van te hebben toch?

Staaled

Quote from: Kjelt on January 12, 2018, 15:55:31
Bij de ontwikkeling van de cd hebben de twee grote bedrijven al een alliantie gesloten omdat ze elkaar niet kapot wilden concureren.
Het is een succes geworden omdat de schijfjes over de hele wereld compatible waren.

Bij DVD was het ook een grote alliantie waardoor het een succes is geworden wel met regio bescherming en ook daar werdt de consument niet echt beter van.
Bij de opvolger, de Bluray was er een concurrent HD-DVD, die werdt gedragen door twee filmmaatschappijen, Toshiba, NEC, Intel en Microsoft.
Na twee jaar was het duidelijk wie er gewonnen had, ik kan je één ding garanderen de bovengenoemde maatschappijen hebben daar echt niets aan verdiend  :D

Kortom het is echt wel duidelijk voor de desbetreffende bedrijven dat ze beter kunnen samenwerken in grote allianties en de pot samen verdelen dan de consument met allerlei incompatibele meuk op te zadelen.
Normaal worden dit soort ontwikkelingen dan ook in standaardisatie commissies zoals bv HDMI meegenomen, de beste of beter gezegd commercieel beste onderling gekozen en de patent constructies verdeeld, dit gebeurt achter gesloten deuren.
Maar nu wordt het in de markt gezet en niemand kan er wat mee in de hoop dat de patent licenties flink gaan opleveren  :(
Stel je voor dat ze dit met HDMI zouden doen, dan werkt dus niets meer samen en ben je als consument gedwongen om alle spullen van dezelfde fabrikant aan te schaffen.
Goed verhaal , want idd haken consumenten na de zoveelste truc gewoon af.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

evilniek

Ik heb via HDTVTEST wel gehoord dat de nieuwste UHD Blu-spelers van Panasonic zowel DV als HDR10+ gaan ondersteunen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

donaldk

Nee dat heb je niet, ten minste je hebt het misschien gehoord, maar Vincent zei het wel goed. Eentje doet beide, de ander enkel HDR 10(+).

Het rijtje was al eerder gestandaardiseerd door de SMPTE, dus die 2094 standaard is gewoon overgenomen.

Harry HT

Hi Kjelt,
Quote from: Kjelt on January 12, 2018, 15:55:31
Bij de ontwikkeling van de cd hebben de twee grote bedrijven al een alliantie gesloten omdat ze elkaar niet kapot wilden concureren.
Het is een succes geworden omdat de schijfjes over de hele wereld compatible waren.
Sommige hebben gewoon hun pick-up laten staan en draaien nog steeds grammofoonplaten  ;)

Quote from: Kjelt on January 12, 2018, 15:55:31Bij DVD was het ook een grote alliantie waardoor het een succes is geworden wel met regio bescherming en ook daar werdt de consument niet echt beter van.
Bij de opvolger, de Bluray was er een concurrent HD-DVD, die werdt gedragen door twee filmmaatschappijen, Toshiba, NEC, Intel en Microsoft.
Na twee jaar was het duidelijk wie er gewonnen had, ik kan je één ding garanderen de bovengenoemde maatschappijen hebben daar echt niets aan verdiend  :D
Echt daaraan verdienen doen ze denk ik nog steeds niet. (en met de komst van uhd voorspel ik ook geen grote groei van het formaat meer.)

Bluray heeft ook niet gewonnen bij de consument, het succes van dvd is nog niet geëvenaard  :) Loop een willekeurige "echte" winkel binnen waar ze ook (vaak erbij) nog films verkopen, daar liggen anno 2018 nog steeds meer dvd's dan blueray's te koop. Ook bij de mediamürkt is het aanbod dvd's anno 2018 blijvend groot.

Bezoekers van dit forum kochten zowel een hd-dvd speler als een bluray speler en natuurlijk ook de hybride speler erbij. Gekke lui hier  :D
Quote from: Kjelt on January 12, 2018, 15:55:31
Kortom het is echt wel duidelijk voor de desbetreffende bedrijven dat ze beter kunnen samenwerken in grote allianties en de pot samen verdelen dan de consument met allerlei incompatibele meuk op te zadelen.
Normaal worden dit soort ontwikkelingen dan ook in standaardisatie commissies zoals bv HDMI meegenomen, de beste of beter gezegd commercieel beste onderling gekozen en de patent constructies verdeeld, dit gebeurt achter gesloten deuren.
Maar nu wordt het in de markt gezet en niemand kan er wat mee in de hoop dat de patent licenties flink gaan opleveren  :(
Stel je voor dat ze dit met HDMI zouden doen, dan werkt dus niets meer samen en ben je als consument gedwongen om alle spullen van dezelfde fabrikant aan te schaffen.
geen probleem voor mij, alles gewoon weer van Philips  :) :) Nu hebben toch ook de meeste beeldschermen lg panelen ?  :)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

evilniek

Quote from: donaldk on January 13, 2018, 02:45:37
Nee dat heb je niet, ten minste je hebt het misschien gehoord, maar Vincent zei het wel goed. Eentje doet beide, de ander enkel HDR 10(+).

Het rijtje was al eerder gestandaardiseerd door de SMPTE, dus die 2094 standaard is gewoon overgenomen.

Neem me vooral niet kwalijk zeg, maar ik heb het stukje ook niet zo heel goed geluisterd dat klopt ook wel. Ja, ok standaarden zijn mooi, maar zeggen natuurlijk ook niet altijd alles hé.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo