Gordijn voor HT

Started by Thamaesta, January 6, 2018, 20:26:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thamaesta

Beste liefhebbers,

Onlangs heb ik om de boel wat verder te kunnen verduisteren in de woonkamer
antraciete gordijnen opgehangen.

De gordijnen geven helaas een vervelende reflectie wanneer we projecteren. Dit komt door het polyester stof wat erin verwerkt is. Nu ben ik dus opzoek naar zwarte gordijnen die zo goed mogelijk licht absorberen en dus nagenoeg geen reflecties afgeven. In mijn huidige zoektocht heb ik wel wat zwarte godijnen gevonden echter allen met het shiny polyester effect.
Wie heeft goede tips voor het gordijn?

JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

reza

Ik heb  pas gordijnen gehaald bij de leenbakker. Die zijn echt mat zwart, wel heel dun dus of ze geschikt zijn voor in een woonkamer weet ik niet zeker.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

netromsa

Quote from: reza on January  6, 2018, 22:41:54
Ik heb  pas gordijnen gehaald bij de leenbakker. Die zijn echt mat zwart, wel heel dun dus of ze geschikt zijn voor in een woonkamer weet ik niet zeker.
Weet je nog welk type gordijn dat was? Ben nog op zoek naar simpele matzwarte.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Teebee

Ik ga me hier ook bij aansluiten, ben ook op zoek naar zwarte gordijnen die niet reflecteren en pikzwart zijn.

reza

Als je googled en je typt zwarte gordijnen in, dan kom je er van zelf. Xenos heeft ook goeie gordijnen alleen zitten daar ronde ogen in, ik kon ze niet gebruiken maar jullie misschien wel.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Volgens mij komen de mijne van de kwantum.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

notoxus

Misschien maken van theaterdoeken/backdrop. Is zwart en verkrijgbaar in verschillende diktes. Kan akoestiek gezien ook een verandering geven.  Ik heb het zelf nog niet gedaan.

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

sprins

Ga desnoods naar de Hema en check hun aanbod.
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

LocoJ

Quote from: notoxus on January  7, 2018, 22:23:01
Misschien maken van theaterdoeken/backdrop. Is zwart en verkrijgbaar in verschillende diktes. Kan akoestiek gezien ook een verandering geven.  Ik heb het zelf nog niet gedaan.

Groeten

Eens. Ik heb in mijn HT ergens online theaterdoek besteld. Zwarter en matter vind je niet. En als je voor iets dikkere gaat dempt het ook nog eens goed. Fijn tegen de eerste reflecties van je luidsprekers.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

notoxus

Ah dat klinkt goed. Ik ga die weg ook bewandelen dan.
Tnx voor je input! 

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Thamaesta

Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels de volgende bevindingen:
Kwantum: levert mooie zwarte gordijnen, echter zit hier polyester in verwerkt en glimt dusdanig teveel.
Leenbakker: levert mooie mat zwarte gordijnen echter zijn niet verduisterend.

Inmiddels dus de focus verlegd naar echt theaterdoek (vaak molton), ook als extra voordeel dat het de akoestiek bevorderd.
Ik hou jullie op de hoogte.


JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

Lambert

Mogelijk zit er een stoffen/lapjes markt bij je in de buurt? Vrijwel al die kraampjes maken ook op maat gordijnen van de stoffen die ze verkopen. En anders het kraampje er naast wel  ;) Vaak veel keuze uit verschillende stoffen en dat grootmoeders sfeertje is mooi meegenomen. Misschien verkopen ze een stof die je zoekt.

notoxus

Ondertussen het materiaal in huis en de eerste testen zijn positief. 
Door de dikte is het niet heel eenvoudig te verwerken maar het effect van verminderen galm is boven verwachting!
Geen metingen uitgevoerd alleen mijn oren gebruikt.
Ik gebruikt ze in de woonkamer en maak gebruik van een ophangsysteem door middel van ringen in de doeken in combinatie met kleine haakjes.  Dit wil ik nog verbeteren. 
Nu kan ik ze niet mooi strak hangen.  Een elastiek ertussen kan dit verbeteren echter verlies ik dan wat hoogte wat negatief zal uitpakken op het verduisterd effect.
De doeken zijn een meter breed en eenvoudig op de bergen en aan te brengen. 
Het kan zijn dat ik voor alleen stereo spelen minder doeken nodig ben dat wanneer ik de beamer ook gebruik en dit is iets wat ik de komende tijd ga testen. Ik heb ook de optie op dubbele lagen op te hangen wat extra demping zou geven.
Leuk project en tot dusver laag aan kosten.
Evt kan ik het zo gaan ombouwen dat ik er een soort van rolgordijn systeem van maak en weg werk achter een knappe koof. 

Groeten

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

erwinh

Quote from: sprins on January  8, 2018, 00:05:41
Ga desnoods naar de Hema en check hun aanbod.
Ik had die van mij ook van de Hema, zwart velour, met een zwart achtergordijn. Top, zwaar en verduisterde geweldig.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Exxar

Of die gordijnen van Larson die geregeld bij IBood in de aanbieding staan. Weinig geld, goede kwaliteit en enorm isolerend qua warmte en geluid.

darkrunner

Ikea verkoopt de perfecte gordijnen voor ht.

netromsa

Quote from: darkrunner on January 18, 2018, 08:57:49
Ikea verkoopt de perfecte gordijnen voor ht.
Zeker? Heb daar nu nog nooit echt matzwarte en zware gordijnen kunnen vinden

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


darkrunner

#17
Ik wel ma is in Belgie ma lijkt me niet veel te schelen met Nl qua aanbod, het waren verduistergordijnen ga er dinsdag weer heen zal het type eens nakijken.

DofN

Ik was vroeger ook eens op zoek naar gordijnen met als afgeleid doel demping.

Knosti, Toine, schreef toen dat velours in het hoog reflecteert (zowel de dikke als dunne varianten) en adviseert geen velours. Hij weet wel waar hij het over heeft. Ik had al velours gekocht, zij het niet al te dicht geweven en heel dun.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Thamaesta

Nuttige info! Ik heb momenteel dat het hoog ook galmt (met polyester gordijnen). ik heb helaas nog geen tijd gehad om echt verder te zoeken maar zal dit binnenkort verder oppakken.
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

Exxar

Die Larson gordijnen die ik heb staan nu weer op Ibood.

Fox

Dunne licht doorlatende gordijnen kun je ook laten voeren!

Wij hebben dat gedaan voor in de slaapkamer
https://www.stofnodig.nl/webshop/categorie/gordijn-voering

DofN

Toch dempen gordijnen maar heel smalbandig. Je hebt er niet veel aan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software